Citat:
Ursprungligen postat av
billyblue
Oj oj oj vad det pudlar här. För att det är en svensk vit kvinna. Skulle det vara en invandrare som gjort detta - hade tonen varit rätt så annorlunda.
Vid din sida stank från första början. Det framkom att de gett bara "svenskar" mat/hjälp i början, men när trycket var för mycket, var de tvungna att ställa om. Hennes pappa var/är (osäker nu) ordförande för SD i Gnesta? (rätta mig om jag har fel.) så det faller naturligt att hon skulle gå i samma fotspår.
Av det jag har sett av henne är hon grym på att manipulera. Låta som att en sak är något, men i själva verket är det något helt annat. Ungefär som hela SD är uppbyggt.
Hoppas hon åker dit rejält.
Inte från min sida. Ger inte ett ruttet öre för Röda Korset etc som drev en volontär till självmord, som haft den ena skandalen efter den andra genom åren och som har mängder med högavlönade pappersvändare på lönekontot.
Känner är fel ord men jag har träffat och pratat med Jeanette vid flera tillfällen och hon känns 100% genuin i det hon gör och att hennes insatser helt har syftat till det man står för utåt.
Jag skulle bli ohyggligt förvånad om hon varit insyltad i detta.
Att dom inriktat sig i huvudsak mot äldre Svenskar är helt rätt. Det är en ganska tuff värld för äldre att möta och dom behöver en frizon där inte romer, pundare och andra med mer vassa armbågar tränger sig fram och lägger beslag på allt som går att sälja vidare och bara lämnar småsmulor kvar.
Det finns fullt tillräckligt med hjälporganisationer där dom kan slita och dra i saker.
Sen om du ska dra det kortet kan man ju fundera på varför det nästan alltid är mest etniska Svenskar som tar initiativet till och engagerar sig i sånt här. Inte ens när det handlar om att hjälpa flyktingar brukar invandrare från samma land vara mest representerade bland dom som hjälper till.
Citat:
Ursprungligen postat av
barfotalasse
Du borde hellre fråga dig varför ett högskatte- och välfärdsland som Sverige har mer än dubbelt så många hemlösa per capita som USA.
Det är uppenbarligen någonting som folk inte har fångat upp. Har vi blivit lärda fel? Jag förstår att det liter fint. Men är hela idén ett luftslott?
Är lösningen med mer bidrag och högre skatter hållbart i längden? Ska vi skapa ett samhället helt beroende av staten?
Varför började plattan och Malmskillnadsgatan fyllas med pundare och prostituerade efter Palmes implementering av bidragsamhället?
Varför har det privatiserade lågskattelandet Schweiz så lite utslagna i samhället, och varför leder de “economic complexity index”? Är det någonting vi har missat?
Kan incitament, större krav och eget ansvar vara sunt för folk och hela samhället generellt? Är det ett nödvändigt ont? Mår folk bättre av det?
Det där är ju en större fråga som inte förändrar situationen den här eller kommande 10-20 vintrar.
Det Jeanette håller på med syftar till att lösa akuta kriser som det uppenbart finns behov av.
Vad det beror på och hur man löser det på sikt är ju inte hennes bord. Mer än att hon gör en insats även där genom att uppmärksamma och lyfta frågorna runt en grupp som många andra glömt.
Lite trist dock att det alltid ska beskrivas i huvudsak som någon slags egoboost som görs för att "det ska se bra ut" och för att "känna sig god". Allt är inte godhets-punderi. Det finns faktiskt folk som bryr sig på riktigt och jag är ganska säker på att Jeanette är en av dom.