2023-02-23, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var säger han att han stannar upp? Det hittar jag inte i förhören. Där säger han att han gick medan han tittade på klockan

Jag har själv fått den uppfattningen att han ställer sig mot skyltfönstret och hittar det perfekta ljuset , men menar du att han är i rörelse medans han kollar klockan så får jag ge mig..
Citera
2023-02-23, 22:07
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Absolut! Här har du 10 exempel https://pintarcochemadrid.es/10-osannolika-handelser-som-faktiskt-intraffade/

Försöker du säga att Engström har tittat på klockan hela tiden innan han vek av och ställde sig vid skyltfönstret? Är det förklaringen man måste ta till för att förklara förloppet?

Observera att jag inte någonstans nu försöker härleda detta till att Engström möjligtvis är GM.
Men kan du inte någonstans hålla med om att när man verkligen granskar Engström dyker sådana här saker upp hela tiden?

Han har alltså inte sett en själ på Sveavägen. Han missar OP, LP, AB och GM.
Han säger att han är framme 6-7 sek efter skotten, men missar GM som då knappt har nått första baracken. 22 andra individer ser GM från bra mycket svårare och längre avstånd.

Och då har vi inte ens nämnt hans äventyr med att assistera med OP, guida poliser, språngmarscher (olika versioner) och avvisande poliser. Som grädde på moset är han ju så gott som helst frånvarande i materialet. Visst...man kan hitta en slemslug 3 år senare. Man kan rota fram en person som ska ha dragit i OPs ben....Men fortfarande är det ingen som minns Stig Engström.

Adderar man rocken, huvudbonaden och väskan så anser iaf jag att man har en misstänkt person som borde utredas ordentligt.

Exakt, det är ingen specifik detalj som gör Engström misstänkt. Det är en helhetsbild - för att citera Melander.

Det är så otroligt många saker som tillsammans gör att man måste misstänka Engström.
Citera
2023-02-23, 22:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har själv fått den uppfattningen att han ställer sig mot skyltfönstret och hittar det perfekta ljuset , men menar du att han är i rörelse medans han kollar klockan så får jag ge mig..

Förstår det som att han försöker kolla klockan medan han går, men misslyckas med att se tiden, och därför sneddar in mot skyltfönstret för att se bättre. Han går ju först, menar han, närmare vägen på trottoaren. Det är nog det som han illustrerar här:

https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinelarge/public/22_skandiamannen_mordplatsen.jpg?itok=6IYuFnPZ&tim estamp=1527068485

Hur många gånger nämner han klockan i förhör och pekar på den på fotografier, egentligen?

Undras när den införskaffades ... Det var naturligtvis tvunget att det skulle vara en svart urtavla.
Citera
2023-02-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förstår det som att han försöker kolla klockan medan han går, men misslyckas med att se tiden, och därför sneddar in mot skyltfönstret för att se bättre. Han går ju först, menar han, närmare vägen på trottoaren. Det är nog det som han illustrerar här:

https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinelarge/public/22_skandiamannen_mordplatsen.jpg?itok=6IYuFnPZ&tim estamp=1527068485

Hur många gånger nämner han klockan i förhör och pekar på den på fotografier, egentligen?

Undras när den införskaffades ... Det var naturligtvis tvunget att det skulle vara en svart urtavla.

Åndå minns han inte vad klockan var när han tittade !!

Tänk om han hade kommit ihåg då hade vi haft en ganska exakt tid för mordet..

Då hade han sluppit kolla med utstämplingstiden som ändå inte hade gett någon bra tid för skotten..
Citera
2023-02-23, 22:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Ja, det såg man i Folke Rydéns rekonstruktion i TV. Och i det här uppslaget går han också mot Tunnelgatan, tittandes på sin klocka stup i ett:
https://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/14758.pdf

....ända tills han sedan nästan snubblar in i Norbert Kröcher i korsningen:
https://www.youtube.com/watch?v=e-ttGyXVbvo
Senast redigerad av Draifos 2023-02-23 kl. 23:00.
Citera
2023-02-23, 23:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Exakt, det är ingen specifik detalj som gör Engström misstänkt. Det är en helhetsbild - för att citera Melander.

Det är så otroligt många saker som tillsammans gör att man måste misstänka Engström.

Helt enig.

Bara en sådan detalj som Problem2020 nämner: NF ser AB men inte Engström.
Det betyder självklart ingenting ensamt.

Men om man adderar att AB inte heller har sett honom börjar det redan där blir lite märkligt. Och när AH och SG inte nämner den här gubben börjar det osa bränt.
Och tittar man närmare märker man att ingen nämner honom i materialet. Inga vittnen. Inga poliser. Han finns inte.

Kan detta möjligtvis ha en naturlig förklaring?
Det kan det självklart ha!

Jag är helt öppen för att han kom sent, fick sedan en knäpp och ljög ihop en story. En story som han sedan inte ens själv verkar kunna hålla sig till.

Problemet är ju hans frånvaro i materialet tillsammans med rocken, huvudbonaden och väskan.
Där kommer jag alltid hålla med KP. Engström borde ha plockats in så att man kunde ha gjort ordentliga utredningsinsatser.
Citera
2023-02-23, 23:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Nivån är hög nu

Men med tanke på TPs tolv år med ingenting och KPs tre år med ännu mera av ingenting så kan man förstå att ni nu pusslar med en svart urtavla.

Jag säger bara, det finns inget vittne av alla som säger att gm var 52 år, med ett stort klotrunt huvud och ljushårig.

Det kan bero på att det var dåliga ljusförhållanden på platsen, och att det var svårt att se ett ansikte.

Däremot lyckades tre vittnen urskilja eller ana något som liknar eller är en keps.

Dessa tre var troligen de enda som såg gärningsmannen i profil under något längre ögonblick.

Inte kan man skönja mycket till synbar nacke på den högra bilden heller, av de som jag länkade till nyss.

Klonarmén och dess främsta apostlar har försökt att placera Skandiamannen på platsen i 37 år.

Nu i dagarna. Utan att lyckas. Men vem vet, om 137 år kanske ni slutligen bevisar hans närvaro.

Till dess lutar det mesta åt att han såg LJ när han passerade Luntmakargatan, och sedan, från trappen.
Citera
2023-02-23, 23:45
Medlem
Om Stig Engström hade återvänt till Skandiahuset och luktat krutrök hade han varit grillad
dagen efter.
Vakterna hade sagt till polisen:
När Stig Engström gick kände vi ingen lukt men när han kom tillbaks efter 20 minuter
luktade han krutrök.
Senast redigerad av sovvandring 2023-02-23 kl. 23:51.
Citera
2023-02-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt enig.

Bara en sådan detalj som Problem2020 nämner: NF ser AB men inte Engström.
Det betyder självklart ingenting ensamt.

Men om man adderar att AB inte heller har sett honom börjar det redan där blir lite märkligt. Och när AH och SG inte nämner den här gubben börjar det osa bränt.
Och tittar man närmare märker man att ingen nämner honom i materialet. Inga vittnen. Inga poliser. Han finns inte.

Kan detta möjligtvis ha en naturlig förklaring?
Det kan det självklart ha!

Jag är helt öppen för att han kom sent, fick sedan en knäpp och ljög ihop en story. En story som han sedan inte ens själv verkar kunna hålla sig till.

Problemet är ju hans frånvaro i materialet tillsammans med rocken, huvudbonaden och väskan.
Där kommer jag alltid hålla med KP. Engström borde ha plockats in så att man kunde ha gjort ordentliga utredningsinsatser.

Håller med..

Tänk enbart om man insett att ett vittne troligen ljuger...om t.ex språngmarschen!

Redan här borde man misstänka en person och lägger man till YNs vittnesmål om liten väska så är det en självklarhet!

Det värsta är ju att inom palmegruppen misstänker dom att Engström ljuger men synar inte honom helt..
Citera
2023-02-23, 23:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Om Stig Engström hade återvänt till Skandiahuset och luktat krutrök hade han varit grillad
dagen efter.
När Stig Engström gick kände vi ingen lukt men när han kom tillbaks efter 20 minuter
luktade han krutrök.
Det där om att SE skulle ha "luktat krutrök" kommer från författaren Gunnar Wall, som uppenbarligen har mycket begränsad erfarenhet av vapen och skytte. Dessutom hade ju SE sprungit omkring och vädrat sig en bra stund innan han sedan kom tillbaka till Skandia.
Citera
2023-02-24, 00:00
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
dagen efter.
luktade han krutrök.

Hur mycket eller lite luktar det efter 20 min om man har en revolver innanför jackan?
Jag har ingen aning. Vet du? Om SE är gärningsman är det inte ens säkert att han hade med sig vapnet när han kom tillbaka till Skandia. Han kanske gjorde sig av med vapnet på sin flykt?
Citera
2023-02-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Hur mycket eller lite luktar det efter 20 min om man har en revolver innanför jackan?
Jag har ingen aning. Vet du? Om SE är gärningsman är det inte ens säkert att han hade med sig vapnet när han kom tillbaka till Skandia. Han kanske gjorde sig av med vapnet på sin flykt?
Det måste ha luktat krutrök på GMs framsida av rocken, bröstet, magen, armarna.
Röken slår tillbaks mot GMs rock innan Olof Palme hinner falla.
Varför ta dom riskerna att återvända till Skandiakontoret och prata med vakterna och
lukta krutrök?

Vem vet, han kanske hade en likadan rock utplacerad på flyktvägen, Regeringsgatan?
Dagen efter hämtade han upp vapen och rock som han hade lagt under random bil
på Regeringsgatan, huva va iskall han är SE.
Senast redigerad av sovvandring 2023-02-24 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in