2023-02-23, 22:49
Medlem
Grannen sa i en intervju att J hade skrattat, var det när de åkte till McDonalds? Undrar om hon skrattade när hon utförde "misshandeln" som ledde till Toves död.

Många som pratar olycksfall. Som tur är behöver väl bara åklagaren bevisa likgiltighetsuppsåt, dvs. att förövaren måste insett att det kunde leda till döden men ändå utförde det.

Om någon erkänner så mycket som J gjort, tror jag att bevisen är överväldigande att hon med sina egna händer bragt Tove om livet. Något som tydligt visar att just J utfört saker som lett till döden måste finnas, annars hade inte advokaten rekommenderat (antar hon gjort det) J att erkänna detta. Enda hoppet att dömas för annat än mord. Vem vet vad som funnits på brottsplatsen, kanske en jädrans massa bevis som rep, mordvapen om något annat än händer använts, möbler som vält.. kan ju vara brottsplatsen som gör mord uppenbart och dessförinnan misstanken om människorov
Citera
2023-02-23, 22:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja det ska bli väldigt intressant att få höra åklagarens bevisning
Det vi hitills hört så är han säker på att allt skett i samförstånd

I mina öron hade det låtit mer troliget om hon hade sagt att hon var berusad, vakande så måningom av att det var tumult, men fattade knappt vad som hände, och gick inte upp förrän JJ kom och väste att nu hjälper du till annars.. jag kommer att skylla på dig, och kommer aldrig att åka dit. Jag har klarat mig förr och om du berättar något så vet du vad du har att vänta dig.

Men nu är det inte så hon säger.

Visst, ljud kan transporteras underligt och det kanske inte är säkert att dunsar mot ett golv i badrummet hörs lika mycket in till sovrummet som har dubbla väggar med korridor mellan.

Men jag tror inte att åklagaren bara tror att MH varit med för att hon varit inne i lgh.
Citera
2023-02-23, 22:58
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Grannen sa i en intervju att J hade skrattat, var det när de åkte till McDonalds? Undrar om hon skrattade när hon utförde "misshandeln" som ledde till Toves död.

Många som pratar olycksfall. Som tur är behöver väl bara åklagaren bevisa likgiltighetsuppsåt, dvs. att förövaren måste insett att det kunde leda till döden men ändå utförde det.

Om någon erkänner så mycket som J gjort, tror jag att bevisen är överväldigande att hon med sina egna händer bragt Tove om livet. Något som tydligt visar att just J utfört saker som lett till döden måste finnas, annars hade inte advokaten rekommenderat (antar hon gjort det) J att erkänna detta. Enda hoppet att dömas för annat än mord. Vem vet vad som funnits på brottsplatsen, kanske en jädrans massa bevis som rep, mordvapen om något annat än händer använts, möbler som vält.. kan ju vara brottsplatsen som gör mord uppenbart och dessförinnan misstanken om människorov

Advokater säger inte åt den misstänkte vad den ska erkänna eller inte. Om en misstänkt erkänner något för en advokat men ljuger i förhör, så måste advokaten avsäga sig uppdraget.
Citera
2023-02-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Advokater säger inte åt den misstänkte vad den ska erkänna eller inte. Om en misstänkt erkänner något för en advokat men ljuger i förhör, så måste advokaten avsäga sig uppdraget.

Tänker mig mer "här är bevisen övertydliga så om du gjort detta så skulle det vara mest gynnsamt att erkänna". Är du säker att de inte får lov att ge såna råd? Hade jag ingen aning om.
Citera
2023-02-23, 23:06
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Tänker mig mer "här är bevisen övertydliga så om du gjort detta så skulle det vara mest gynnsamt att erkänna". Är du säker att de inte får lov att ge såna råd? Hade jag ingen aning om.
Jag är ingen expert på var gränsen går. Här kan du förkovra dig.
Vägledande regler om god advokatsed.
https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/etikbilagan.pdf
Citera
2023-02-23, 23:29
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, här kommer åklagaren få hjälp av M s försvarsadvokat med att få J till den dominanta/styrande parten som drog i spakarna.

Historiken talar ju faktiskt till M s fördel. Att M s svaga psyke har kunnat påverkas till den grad att hon utfört någon hon egentligen inte velat. Hon verkar dessutom sakna motiv till att skada T då konflikten varit mellan J och T vilket kan bevisas med J s skadegörelse långt innan mordet.

Även om M varit lika delaktig i mordet så kan det landa i att M får ett lägre straff pga ålder, begåvningshandikapp och att hon till viss del styrdes.

Jo, men det finns en annan sida också. JJ kan peka på MHs mentala utmaningar och diagnoser som tillsammans med alkohol och/eller droger kan ha urartat. Hennes psykiska instabilitet kan vara hennes nackdel.

Bland våldsdåd är knappast psykiskt instabila underrepresenterade...
Citera
2023-02-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ska bli oerhört intressant att se vad åklagaren/utredningen har på MH.

MH hävdar att hon inget visste alls om mordet, var för berusad och vaknade till först senare på natten:

"– Min klient har inte medverkat i eller ens varit medveten om huvudbrottet, beroende på berusning. Medveten blir hon först senare under natten. När det gäller brott mot gravfriden så har hon uppmanats att bära och av rädsla känt sig tvingad att medverka, säger Mikael Svegfors på telefon till dokumentärteamet. "

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/18-aringen-medger-att-hon-flyttat-pa-toves-kropp

Jag tyckr att det låter som att MH menar att hon sov/varit helt borta även när JJ var på Donken.

Är MHs mobil helt "död" under hela tiden från att dunsarna hördes (jag utgår från att man har en ganska tydlig tid för när de kan ha hörts) och fram till att JJ kommit hem igen.

Åklagaren säger att oavsett vad MH hävdar visar utredningsläget som det var då annat och att MH är misstänkt för båda gärningarna.

När MH får se bevisningen kanske hon ändrar sin version?

Jag tror att hennes mobil visar att hon varit aktiv på något sätt.

Jag tror stenhårt på att hon googlat på både det ena och andra i sin mobil som talar väl för vad som pågått.
Hon har säkerligen inte rört kroppen under den tiden JJ varit på McDonalds eftersom hon väntat på JJ och hennes order.

Jag tror att hon har suttit med telefonen och att det rasslar av bevisning I den som inte kan kopplas till någon annan än MH.

Hon har sedan högst troligt fortsatt på söndagen med sms till JJ eftersom hon bodde hemma har hon nog inte pratat så mycket i telefon.

Annars vore det konstigt att Rullman är så tvärsäker.
Citera
2023-02-23, 23:53
Medlem
Citat:
Grepen borde väl vara pappans, och skulle han inte undra varför hon plötsligt skulle sälja den? Dessutom har han väl själv också lagt ut en annons?

Jag har väldigt svårt att tro att en sådan grep skulle använts för att dölja kroppen. Möjligen skulle typ yxa vara bra för att kapa grangrenar att täcka kroppen med, men det finns nog annat att täcka kroppen lite hjälpligt efter att den dragits in i skogen lite mer avsides.

Jag tänker också at det inte finns någon anledning att sälja grepen om den använts till att gömma kroppen, och hur skulle grepen använts som vapen/tillhygge?

En sådan står väl inte hemma hos JJ bara sådär? För visst var den väl fotad vid en brunn? På gården då alltså? Åklagaren verkar ju säker på att det huvudsakliga brottet skedde vid lägenheten, så inte i skogen då.

Ja det är ju vanligt att dumpade kroppar i skogen täcks över med löv och grenar. Men en grep har jag aldrig hört talats om. Och som du skriver finns det säkert mer effektiva saker man plockar med sig om man ändå gör sig besväret att ta med sig nåt.

Hade pappan lagt ut en navkapsel till försäljning istället så hade en del varit övertygade att detta var mordvapnet.

Grepen stod med all sannolikhet vid gården i Nye, för det är där den har använts. Att ta en omväg med ett lik i bilen för att hämta den, för att kunna kratta ihop löv finns inte på kartan.

NFC är redan överbelastade som det är. Dom hade skickat tillbaks den där grepen med vändande post.
Citera
2023-02-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Jo, men det finns en annan sida också. JJ kan peka på MHs mentala utmaningar och diagnoser som tillsammans med alkohol och/eller droger kan ha urartat. Hennes psykiska instabilitet kan vara hennes nackdel.

Bland våldsdåd är knappast psykiskt instabila underrepresenterade...

Så är det. Och som jag sa tidigt i tråden tror jag det kommer landa i två olika utsagor som ställs mot den tekniska bevisningen. Deras redogörelse för händelseförloppet i tingsrätten tror jag skiljer sig avsevärt mot vad vi kommer kunna läsa i FUP.
Citera
2023-02-24, 00:28
Medlem
Citat:
Menar du att den som ljuger i förhör inte får behålla sin advokat?
Ljuger gör ju de flesta brottslingar
Citera
2023-02-24, 00:33
Medlem
Citat:
Jag är ingen expert på var gränsen går. Här kan du förkovra dig.
Vägledande regler om god advokatsed.
https://www.advokatsamfundet.se/globalassets/advokatsamfundet_sv/advokatetik/etikbilagan.pdf
Nja det finns advokater som snyggt kan vägleda sina klienter åt ett håll som inte alltid är seriöst
Citera
2023-02-24, 00:38
Medlem
Citat:
I mina öron hade det låtit mer troliget om hon hade sagt att hon var berusad, vakande så måningom av att det var tumult, men fattade knappt vad som hände, och gick inte upp förrän JJ kom och väste att nu hjälper du till annars.. jag kommer att skylla på dig, och kommer aldrig att åka dit. Jag har klarat mig förr och om du berättar något så vet du vad du har att vänta dig.

Men nu är det inte så hon säger.

Visst, ljud kan transporteras underligt och det kanske inte är säkert att dunsar mot ett golv i badrummet hörs lika mycket in till sovrummet som har dubbla väggar med korridor mellan.

Men jag tror inte att åklagaren bara tror att MH varit med för att hon varit inne i lgh.
Håller med
Men de slipar nog till det på sitt försvar nu när de får läsa utredningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in