Citat:
Ursprungligen postat av
argusmaximus
Att MH höll tyst länge är en seglivad myt. Rullman har ju själv sagt att de förhörde MH första tiden och att det gav mer än med JJ (den senare hade de ju t o m en lång förhörspaus med).
MH har inte hållit tyst, hennes försvarare däremot. Och det är inte samma sak.
Med "
tyst" menade jag inte att hon inte sagt ett ord, utan menade specifikt just ett
erkännande. Och det vi har hört är att bägge nekat till brottsanklagelserna en längre tid.
En advokat skulle däremot inte säga att klienten nekar till anklagelserna om hon har erkänt. Det man ibland kan få höra är att försvararen inte vill uttala sig hur klienten ställer sig i frågan (och där har jag nog ett minne av ett sådant uttalande?).
För att veta mer om detta, när ett erkännande kan ha kommit, behöver man gå tillbaka till det sista uttalandet om att MH nekat. Vet inte om det har så stor betydelse längre, då åtal närmar sig.
Jag vet att Rullman sagt sedan länge att MH fört utredningen framåt (mycket ungefärligt ur minnet), men det måste inte betyda att hon erkänt gravfridbrottet tidigt. Men det kan vara så också.
För min del räcker det inte det lilla vi fått veta om MH för att jag ska kunna dra några slutsatser, utan lutar mig mest på åklagaren just nu.
På frågorna; Var?, Hur?, Vem?, Varför?, När? och Vad? har vi inte tillräcklig information att kunna ta ställning. Vi kan bara gå på åklagaren, vår intuition, våra tidigare erfarenheter och gissa.
JJ finns "all over the place", hela tiden. Hon utmärker sig i det extrema med lögner, misstänkta mordbränder, bete sig på ett sätt i de tidiga förhören så att åklagaren inte anser att det är meningsfullt att ens förhöra henne under flera veckor.
I alla aspekter skiljer sig MH från JJ av det vi sett, utom att även hon nekat till anklagelserna en tid. För min del har det stor betydelse hur hon agerar i förhållande till bevisningen och vilken bevisning som finns för att ens kunna göra någon slags vettig gissning. Blir lite famla.