2023-02-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det är sant att jag inte vet.

Men utifrån de uppgifter vi fått till tråden, så ser jag inte att det har funnits tid till det.

JJ har varit till Donken med grannen vid 3- tiden.
I en lägenhet har man inte de saker som behövs för en styckning vanligtvis, så vid den tidpunkten kan de inte ha handlat några sådana saker. Det blir extremt mycket blod, och transporten i bilen blir då också ett stort dilemma om man inte har plastpåsar/plastlådor mm för att skydda inredningen.

Vid 03:56 ses bilen lämna Vetlanda enligt uppgifter vid Gulf, vilket omöjliggör en styckning mellan Donken och Gulf.
Den återvänder igen redan 05:45.

På söndagen sägs JJ ha varit hos sin pappa och ridit på förmiddagen och polisen ska redan vid 11 -tiden blivit inkopplade via anmälan om försvinnandet. JJ kontaktas av polis och hon förhörs också flera gånger. Under söndagseftermiddagen undersökts JJs lägenhet ända in på natten.

Det har alltså enligt vad jag tror, inte funnits möjlighet tidsmässigt. Och lägenheten hade lämnat spår och tjejerna hade gripits direkt på söndagen och inte på måndagen.

Inte ens med motorsåg skulle dom ha hunnit stycka, paketera, transportera TT till fyndplatsen på den tid som är angett. För att inte tala om tiden det tar att städa upp allt blod.
Citera
2023-02-22, 22:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, tidsaspekten omöjliggör det i princip. Vi vet också att hon inte är styckad pga att dom inte är misstänkta för grovt gravfridsbrott. Efter döden har dom inte tillfogat den någon större skada.

ja, det också, det hade naturligtvis varit grovt gravfridsbrott.
Citera
2023-02-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Hmm 100% säker , kanske överdrivet , eller ? .. personligen tror jag att JJ dödade T ensam , sen tvingades MH att hjälpa till med att forsla bort kroppen

Du tror endast det för alla här inne har lagt för mycket fokus på bara jj. Och att mh försöker försvara sig och säga hon bara förflyttar kroppen.
Citera
2023-02-22, 23:25
Medlem
Jag tror typ MH har hållit fast Tove, och JJ haft ihjäl henne. Eller något som motsvarar den grafen utav MHs inblandning. Men jag tror inte hon har varit beredd på att Tove skulle dö.
Citera
2023-02-22, 23:33
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Jag känner att jag behöver läsa vad åklagaren har och hur länge MH höll tyst. Vad hon säger i förhören känns viktigt också.

Att MH höll tyst länge är en seglivad myt. Rullman har ju själv sagt att de förhörde MH första tiden och att det gav mer än med JJ (den senare hade de ju t o m en lång förhörspaus med).

MH har inte hållit tyst, hennes försvarare däremot. Och det är inte samma sak.
Citera
2023-02-23, 02:01
Medlem
Citat:
Jag lyssnade på MHs försvarare igår, där han säger:

"Vad gäller den andra gärningen, gravfridsbrott, så har hon uppmanats att bära. På grund av fruktan för sitt eget liv, gör hon det."
//
"Hur kommer det sig att hon ändrar sin inställning nu?"

"Den inställningen har varit densamma under lång tid. Men eftersom det närmar sig ändå huvudförhandling så har vi sagt att det kan vara rimligt att ange en inställning som är tydlig."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-far-de-unga-kvinnorna-ta-del-av-polisens-bevis

Är det här inte nytt för oss, att MH hävdar att hon fruktade för sitt liv?

Nej. Uppgiften är flera veckor gammal, och har legat i sammanfattningen lika lång tid
Citera
2023-02-23, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gundesvan16
Du tror endast det för alla här inne har lagt för mycket fokus på bara jj. Och att mh försöker försvara sig och säga hon bara förflyttar kroppen.
Vi vet ingenting om. hur det har gått till
Och vem som är skyldig till vad?

Jag har två teorier

1 J dödar T och sen hotar med allvarliga hot/tvingar M till att hjälpa till med kroppen

2 J och M hjälps åt att döda T
Båda är lika skyldiga
Vilket det lutar mest åt enligt Rullmans uttalande
Att de i samförstånd har dödat T

Hoppas Rullman har tillräckliga bevis så ingen av dem kommer lindrigt undan till det som de är skyldiga till
Citera
2023-02-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Eksjö tingsrätt i detta fallet verkar köra enbart på digitalt om man inte begär själv att det ska vara i pappersformat.

Så det ska nog inte vara några problem att få ut FUP digitalt och utan kostnad från dem.

Troligtvis lär någon annan lägga upp FUP i tråden rätt så omgående så det är bara att vänta

Var har du fått ovanstående uppgifter ifrån?
Citera
2023-02-23, 09:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Att MH höll tyst länge är en seglivad myt. Rullman har ju själv sagt att de förhörde MH första tiden och att det gav mer än med JJ (den senare hade de ju t o m en lång förhörspaus med).

MH har inte hållit tyst, hennes försvarare däremot. Och det är inte samma sak.

Med "tyst" menade jag inte att hon inte sagt ett ord, utan menade specifikt just ett erkännande. Och det vi har hört är att bägge nekat till brottsanklagelserna en längre tid.

En advokat skulle däremot inte säga att klienten nekar till anklagelserna om hon har erkänt. Det man ibland kan få höra är att försvararen inte vill uttala sig hur klienten ställer sig i frågan (och där har jag nog ett minne av ett sådant uttalande?).

För att veta mer om detta, när ett erkännande kan ha kommit, behöver man gå tillbaka till det sista uttalandet om att MH nekat. Vet inte om det har så stor betydelse längre, då åtal närmar sig.

Jag vet att Rullman sagt sedan länge att MH fört utredningen framåt (mycket ungefärligt ur minnet), men det måste inte betyda att hon erkänt gravfridbrottet tidigt. Men det kan vara så också.

För min del räcker det inte det lilla vi fått veta om MH för att jag ska kunna dra några slutsatser, utan lutar mig mest på åklagaren just nu.

På frågorna; Var?, Hur?, Vem?, Varför?, När? och Vad? har vi inte tillräcklig information att kunna ta ställning. Vi kan bara gå på åklagaren, vår intuition, våra tidigare erfarenheter och gissa.

JJ finns "all over the place", hela tiden. Hon utmärker sig i det extrema med lögner, misstänkta mordbränder, bete sig på ett sätt i de tidiga förhören så att åklagaren inte anser att det är meningsfullt att ens förhöra henne under flera veckor.

I alla aspekter skiljer sig MH från JJ av det vi sett, utom att även hon nekat till anklagelserna en tid. För min del har det stor betydelse hur hon agerar i förhållande till bevisningen och vilken bevisning som finns för att ens kunna göra någon slags vettig gissning. Blir lite famla.
Citera
2023-02-23, 09:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Nej. Uppgiften är flera veckor gammal, och har legat i sammanfattningen lika lång tid

Ok, tack.

Jag kan ha blandat ihop uttrycket "känt sig tvingad" och " fruktan för sitt eget liv".

Jag har nog missat just detta med att hon känt sig hotad till livet, vilket förstås orden "känt sig tvingad" kan innebära också.
Citera
2023-02-23, 10:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ok, tack.

Jag kan ha blandat ihop uttrycket "känt sig tvingad" och " fruktan för sitt eget liv".

Jag har nog missat just detta med att hon känt sig hotad till livet, vilket förstås orden "känt sig tvingad" kan innebära också.
Den formuleringen tolkar jag som att M lägger hela skulden på J.
Allt hon gjort är för att hon var rädd att mista livet, ingenting har varit av egen fri vilja. Hon har vetat att allt var fel och inte velat delta, men hon har inte vågat protestera..
Jag kan tänka mig att advokaten kommer att framföra något i den vägen.
Citera
2023-02-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den formuleringen tolkar jag som att M lägger hela skulden på J.
Allt hon gjort är för att hon var rädd att mista livet, ingenting har varit av egen fri vilja. Hon har vetat att allt var fel och inte velat delta, men hon har inte vågat protestera..
Jag kan tänka mig att advokaten kommer att framföra något i den vägen.

Ja, här kommer åklagaren få hjälp av M s försvarsadvokat med att få J till den dominanta/styrande parten som drog i spakarna.

Historiken talar ju faktiskt till M s fördel. Att M s svaga psyke har kunnat påverkas till den grad att hon utfört någon hon egentligen inte velat. Hon verkar dessutom sakna motiv till att skada T då konflikten varit mellan J och T vilket kan bevisas med J s skadegörelse långt innan mordet.

Även om M varit lika delaktig i mordet så kan det landa i att M får ett lägre straff pga ålder, begåvningshandikapp och att hon till viss del styrdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in