2023-02-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Många laddstopp och timmar för BAB7 på europa resan blir det

Jävla nötter, Skaffa en riktig bil

Ja bab7 är ju lite extrem.

Men det är ju du som är den riktiga nöten eftersom du blir så upprörd över att någon annan kan tycka att den är bra trots många mil.
Det är ungefär som att du helt saknade mental kapacitet till att förstå att andra personer kan tycka annorlunda än du gör.

Sen inbillar du dig väl att bab7 sitter och laddar utanför lidl flera timmar om dagen men 21 000 mil över 5 år blir ju bara 21 mil om dagen 200 arbetsdagar om året.

Jag gissar att bab7 inte står och tråkladdar utanför lidl flera gånger om dagen utan ofta t.ex laddar nån timme hos kund, över natten hemma eller på hotellet etc och bara ibland laddar på dessa andra ställen.
Citera
2023-02-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Jag hoppas du inser att 13 mils räckvidd per 60 minuter laddning är HELT VÄRDELÖST. Förstår du det eller är du lika bränd i proppskåpet som BAB7?

Jag fattar att det inte är häftigt. det är ju lång tid, speciellt om man ska sträckköra.

Men om man klarar sig på 20 mil i ett svep och bara ibland behöver stanna och ladda för att köra längre så är ju frågan om det spelar någon roll.
Citera
2023-02-23, 11:15
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Försök få BAB7 att förstå det som sitter och Gaycruisar runt Europa med sin Zoe. Det är ju det "alla" stör sig på, att BAB7 försöker intala alla att ZOE är den optimala bilen för det, vilket helt uppenbart inte är fallet. Den varken håller eller har kapacitet för det jämfört med en bättre elbil.
Det verkar som om inga argument biter på folk som försöker övertyga sig själva och andra att de inte köpt fel bil så jag tänker inte ens försöka.

När jag sonderade elbilsterrängen övervägde jag inte ens Renault Zoe då den saknade snabbladdning trots att mitt användarfall egentligen inte behöver det men jag ville ha möjligheten. Numera kommer den förvisso med DC-laddning och större batteri men det finns annat jag inte gillar med Zoe som storleken och den något låga prisvärdheten.
Citera
2023-02-23, 11:31
Medlem
Citat:
Försök få BAB7 att förstå det som sitter och Gaycruisar runt Europa med sin Zoe. Det är ju det "alla" stör sig på, att BAB7 försöker intala alla att ZOE är den optimala bilen för det, vilket helt uppenbart inte är fallet. Den varken håller eller har kapacitet för det jämfört med en bättre elbil.

Om man nu ska vara runt t.ex berlin en vecka och bor i lund så tar det alltså 3.5timme extra för att stanna och ladda på vägen ner, sen kan man ju köra 30+ mil om dagen utan laddpauser bara genom att ladda fullt på natten och ladda en timme hos kunden man besöker.

Sen vet jag ju inte om det är så den används, men jobbar man som resande säljare el dyl så är det ju inte orimligt. Inom 15 mils radie från berlin täcker du ju in typ 1/6 av tyskland och typ 10 miljoner personer inkl alla relaterade företag.

Men du inbillar dig väl att han oftast kör 40+ mil om dagen och står och laddar på lidl 3 timmar dagligen, det tvivlar jag dock på..
Citera
2023-02-23, 12:10
Medlem
Är det någon som vet var man hittar utrustningslistan på de olika paketen av ZOE som fanns på TS årsmodell? Alltså, Bose, Intense, ionic osv. De ändrar ju hela tiden vad man får i paketen. Vilken har TS?
Citera
2023-02-23, 14:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Kul att poletten trillar ner för dig snart. Det är inte optimalt för alla, men för vissa blir det riktigt billigt, effektivt och smidigt.

Det är riktigt billigt om man laddar hemma, något de flesta gör.
Bilen står och laddar nu, timdebitering och tibber säger 33 öre per kwh + transmissionsavgift osv

Vår bil kommer laddas hemma 99.9% av fallen, sällan vi åker mer än 15 mil på en dag och när det är längre så finns det oftast destinationsladdning, 230v uttag etc så man kan rulla in med 5-10% kvar och låta den ladda över natten.
Dessutom har jag 26 st LG solpaneler på taket, förrgår drog de ner 11 kWh, och mellan april till september drar de ner 50 kWh en solig dag.
Senast redigerad av BAB7 2023-02-23 kl. 14:34.
Citera
2023-02-23, 16:23
Medlem
Citat:
Om man nu ska vara runt t.ex berlin en vecka och bor i lund så tar det alltså 3.5timme extra för att stanna och ladda på vägen ner, sen kan man ju köra 30+ mil om dagen utan laddpauser bara genom att ladda fullt på natten och ladda en timme hos kunden man besöker.

Sen vet jag ju inte om det är så den används, men jobbar man som resande säljare el dyl så är det ju inte orimligt. Inom 15 mils radie från berlin täcker du ju in typ 1/6 av tyskland och typ 10 miljoner personer inkl alla relaterade företag.
Bara för den korrekta sakens skull. Det är inte så den används i Babsans fall. Han jobbar som undersköterska hemma i Sverige och körningarna på kontinenten är rena nöjesresor. Ev hälsa på släkt också, eftersom han inte verkar vara etniskt svensk.

Citat:
Men du inbillar dig väl att han oftast kör 40+ mil om dagen och står och laddar på lidl 3 timmar dagligen, det tvivlar jag dock på..
Han har alltså erkänt i tråden att det är ungefär exakt precis så han använder bilen på sina europaresor. Med lååånga fikapauser med medhavda smörgåsar och termoskaffe på Lidlparkeringar runtom Tyskland. Det är liksom lite det där extrema snåljåps-beteendet många reagerar på...
Citera
2023-02-23, 18:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Bara för den korrekta sakens skull. Det är inte så den används i Babsans fall. Han jobbar som undersköterska hemma i Sverige och körningarna på kontinenten är rena nöjesresor. Ev hälsa på släkt också, eftersom han inte verkar vara etniskt svensk.

Han har alltså erkänt i tråden att det är ungefär exakt precis så han använder bilen på sina europaresor. Med lååånga fikapauser med medhavda smörgåsar och termoskaffe på Lidlparkeringar runtom Tyskland. Det är liksom lite det där extrema snåljåps-beteendet många reagerar på...

Först och främst, naturligtvis är jag etnisk svensk.. eller räknas inte skåningar som svenskar eller..

Jo, det är visst så jag använder bilen till största delen, till pendling!
Jag kör den dagligen, oftast 12 mil, plus lite mer ibland, och jag laddar den alltid hemma på kvällen/natten.

Hittills i år har jag bara laddat typ 30 minuter på offentliga laddstationer.

Det är vid utlandsresor som jag av naturliga skäl enbart laddar på offentliga laddstationer.
Jag brukar köra utomlands ca 4 gånger om året.
Jag brukar sätta en limit på ca max 55 mil per dag, kör man mer blir det ganska jobbigt och långdraget.
Men 50-55 mil funkar utmärkt.
Finns det gratis laddare längs rutten, så stannar jag såklart där och laddar.
Annars har jag mitt Shell-laddkort som funkar på nästan 90% av alla laddstationer i hela Europa, så laddningen i sig är inget större problem mer, tycker jag.
Laddpausena ligger på 60-80 minuter, beroende på.
Under tiden ser jag till att äta, dricka kaffe, gå på dass, gå och handla eventuellt etc.
Inga större problem alltså, en timme går snabbt.
Det var värre för fyra,fem år sedan, när det var brist på laddare, då kunde man ofta hamna i ett industriområde.. Men nu står de oftast laddare utanför Lidl, Aldi, Edeka, Kaufland, på rastplatser etc,, så det funkar fint nu.

Vad är det för fel med termoskaffe och smörgåsar?
Det är väl mest socialfall och annat pack som springer och handlar på bensinmacken stup i kvarten..

Jag har alltid med mig min kaffekokare och Zoegas skånerost när jag kör på semester , dels därför att jag inte vill vara utan min Zoegas, men främst för att jag vill ha möjlighet att koka mitt kaffe själv på hotellrummet när jag går lust, och kunna ta med kaffe i termosen när jag kör ut.
På så vis slipper jag köpa kaffe för 40 kronor koppen på Autobahnrastställena..
Citera
2023-02-23, 18:48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Är det någon som vet var man hittar utrustningslistan på de olika paketen av ZOE som fanns på TS årsmodell? Alltså, Bose, Intense, ionic osv. De ändrar ju hela tiden vad man får i paketen. Vilken har TS?
Länk:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://helmia.se/wp-content/uploads/2013/12/Helmia_prislista_Renault_Zoe_171106.pdf&ved=2ahUKE wjnrMPhk6z9AhWX_ioKHSFsBysQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw0K kize8JYdIMEGNASQTSgA

Min ZOE, årsmodell 2018 har följande utrustningsnivå:

LIFE - ljus instrumentpanel med vita detaljer och svarta säten.

Metallic lack special, Röd Bourgogne - 5.900 kronor

Lättmetallfälgar: 16" "Bangka" - 4.900 kronor

Komfort-paket: el-hissar fram och bak, keyless nyckellöst system - 3.500 kronor

City-paket: parkeringssensorer bak, auto-ljussensor, regnsensor - 3.500 kronor

DAB digitalradio med 3D sound ljudsystem - 2.900 kronor

Navigation med live-traffic ingick i standardutrustningen.
Även nedladdning och gratis uppdateringar av laddstationer i Europa ingår.

Min ZOE har en väldigt ovanlig konfiguration, vilket gör det ännu roligare att köra med den.
Citera
2023-02-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Först och främst, naturligtvis är jag etnisk svensk.. eller räknas inte skåningar som svenskar eller..
Det har ju pågått en diskussion ända sedan 1600-talet om det... De flesta Skåningar jag stött på brukar tjata om att de egentligen vill vara danskar.
Hur som helst och allvarligt talat. Jag hade fått intrycket att du var typ andra eller tredje generationens invandrarättling.

Citat:
Jo, det är visst så jag använder bilen till största delen, till pendling!
Jag kör den dagligen, oftast 12 mil, plus lite mer ibland, och jag laddar den alltid hemma på kvällen/natten.
Jo visst. Men du är inte resande försäljare som laddar bilen under kundbesök som wobbwobb svamlade om.

Citat:
Det är vid utlandsresor som jag av naturliga skäl enbart laddar på offentliga laddstationer.
Jag brukar köra utomlands ca 4 gånger om året.
Jag brukar sätta en limit på ca max 55 mil per dag, kör man mer blir det ganska jobbigt och långdraget.
Men 50-55 mil funkar utmärkt.
Finns det gratis laddare längs rutten, så stannar jag såklart där och laddar.
Annars har jag mitt Shell-laddkort som funkar på nästan 90% av alla laddstationer i hela Europa, så laddningen i sig är inget större problem mer, tycker jag.
Laddpausena ligger på 60-80 minuter, beroende på.
Under tiden ser jag till att äta, dricka kaffe, gå på dass, gå och handla eventuellt etc.
Inga större problem alltså, en timme går snabbt.
Det var värre för fyra,fem år sedan, när det var brist på laddare, då kunde man ofta hamna i ett industriområde.. Men nu står de oftast laddare utanför Lidl, Aldi, Edeka, Kaufland, på rastplatser etc,, så det funkar fint nu.
Ja, och alltså sitter du där utanför Lidl i ett köpcentrum och typ dricker termoskaffe och väntar på laddning en två - tre timmar om dagen på dina europaresor. Vilket är ganska exakt vad jag påpekade att du gjorde... Det var liksom europaresorna jag kommenterade. Och att väldigt många tycker att det är en smula snurrigt och att gå till överdrift att använda en småbil med begränsad räckvidd som Renault Zoe till långresor. SÄRSKILT som du hade ett bekvämt landsvägslok som din dieselmerca att tillgå.

Citat:
Vad är det för fel med termoskaffe och smörgåsar?
Det är väl mest socialfall och annat pack som springer och handlar på bensinmacken stup i kvarten..

Jag har alltid med mig min kaffekokare och Zoegas skånerost när jag kör på semester , dels därför att jag inte vill vara utan min Zoegas, men främst för att jag vill ha möjlighet att koka mitt kaffe själv på hotellrummet när jag går lust, och kunna ta med kaffe i termosen när jag kör ut.
På så vis slipper jag köpa kaffe för 40 kronor koppen på Autobahnrastställena..
Tja, vissa råkar alltså tycka att det är lite tattaraktigt och småsnålt att släpa med sig kaffebryggare och termos och att en del av tjusningen med att vara ute på semesterresa är att slippa vardagsbestyr.
Sedan är födan på bensinmackar / motorvägs-restauranger ofta direkt dålig, ja. Men man kan ju göra en avstickare till en stad och inta människovärdig mat!
Citera
2023-02-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Alla motoralternativ för ZOE verkar ha samma problem med hållbarhet , även 136-hästaren.
De är helt enkelt feldesignade , precis som transmissionen .
Den förstör oljan på bara några tusen mil och .när oljefilmen slutar smörja nöts allt fort .
Det verkar hålla bättre om man byter olja på max 5000 mil .

Kan det vara damm från borstarna som letar sig in i växellådan också? Jag förstår inte vad i växellådan som kan göra den gamla oljan kolsvart. https://youtube.com/shorts/vciE7Yr0wvU?feature=share
Citera
2023-02-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kan det vara damm från borstarna som letar sig in i växellådan också? Jag förstår inte vad i växellådan som kan göra den gamla oljan kolsvart. https://youtube.com/shorts/vciE7Yr0wvU?feature=share

Fransk "ingenjörskonst"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in