2023-02-23, 17:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men nu blir jag intresserad av detta.

Varför hörs han 11 mars igen?

Detta av en annan person?

Ringer SE upp igen 11 mars ?

Varför olika poliser?

Vad skiljer mellan förhören?

Vad har vi på detta?

I en artikel säger han att polisen ringde fem gånger, och att ett av förhören bandades. Ändå ansåg han sig förbisedd en månad senare, som viktig pusselbit.
Citera
2023-02-23, 17:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har inte sett någon sådan artikel.
Hojta till om du hittar något!

Dock är svalgtuben med på flertalet bilder från olika artiklar + Rapportinslaget.

Men är den med på någon bild där man har en rimlig chans att uppfatta vad det är för något?

Jag vet att jag har sett den innan också, men vettefan om jag skulle kunna plocka vad det var utan hjälp. Det har mest varit en suddig vit fläck i en blodpöl.

SE kan väl enbart ha sett det i en tidning dessutom?Hur var upplösningen i en tidning på den tiden?
Citera
2023-02-23, 17:30
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men är den med på någon bild där man har en rimlig chans att uppfatta vad det är för något?

Jag vet att jag har sett den innan också, men vettefan om jag skulle kunna plocka vad det var utan hjälp. Det har mest varit en suddig vit fläck i en blodpöl.

SE kan väl enbart ha sett det i en tidning dessutom?Hur var upplösningen i en tidning på den tiden?

Jag har jobbat inom vården i över 10 år (när jag var ung) och visste precis vad det handlade om när jag såg den för första gången för länge sedan.

ME var väl sjuksköterska?
Ser inga konstigheter att hon har reagerat på den. Antingen i Rapportinslaget eller någon artikel.
Citera
2023-02-23, 17:43
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag har jobbat inom vården i över 10 år (när jag var ung) och visste precis vad det handlade om när jag såg den för första gången för länge sedan.

Ser inga konstigheter att hon har reagerat på den. Antingen i Rapportinslaget eller någon artikel.

Källa?

Inte bara skriva första tanke som ska rädda kvar SE som misstänkt. Hela tiden konstiga förklaringar nu ska ME se en prick i en suddig bild. Nyss var det fel och misstänkt att hon inte sett ett långt rapportinslag med SE. Hur ska ni ha det?
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-23 kl. 18:18.
Citera
2023-02-23, 18:42
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Men då måste ju hon ha reagerat och berättat det för SE. Varför skulle den detaljen vara värd att prata om?
Inte omöjligt att hon sagt det, men jag har svårt att föreställa mig den konversationen.

Du har väl för övrigt sett med bra mycket bättre upplösning än SE dessutom?
Citera
2023-02-23, 18:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Men då måste ju hon ha reagerat och berättat det för SE. Varför skulle den detaljen vara värd att prata om?
Inte omöjligt att hon sagt det, men jag har svårt att föreställa mig den konversationen.

Du har väl för övrigt sett med bra mycket bättre upplösning än SE dessutom?

Minns inte när jag såg den för första gången. Troligtvis sent 90-tal. Det var då jag gjorde första djupdyket i materialet. Den dyker upp på flera ställen. Både på bild och i text.
Citera
2023-02-23, 18:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Minns inte när jag såg den för första gången. Troligtvis sent 90-tal. Det var då jag gjorde första djupdyket i materialet. Den dyker upp på flera ställen. Både på bild och i text.

jo, men nu har SE inte haft möjlighet att djupdyka så i materialet vid den här tiden. Han är väl ändå begränsad till radio, tv och tidningar. Och där syns det inte lika bra som på en datorskärm direkt.

Text eller tal skulle vara en annan sak. Då skulle det här inte ha samma värde längre. Men vart kan det ha nämnts? varför skulle det vara av intresse för tidningar?
Citera
2023-02-23, 19:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
jo, men nu har SE inte haft möjlighet att djupdyka så i materialet vid den här tiden. Han är väl ändå begränsad till radio, tv och tidningar. Och där syns det inte lika bra som på en datorskärm direkt.

Text eller tal skulle vara en annan sak. Då skulle det här inte ha samma värde längre. Men vart kan det ha nämnts? varför skulle det vara av intresse för tidningar?

Som jag sa, jag minns inte. Det är ca 20 år sedan. Den är ju med på oerhört många bilder från brottsplatsen (inklusive rörlig bild). Så det är väl inte konstigt om någon tidning skulle ha nämnt den i förklarande text under en bild?
Citera
2023-02-23, 19:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Som jag sa, jag minns inte. Det är ca 20 år sedan. Den är ju med på oerhört många bilder från brottsplatsen (inklusive rörlig bild). Så det är väl inte konstigt om någon tidning skulle ha nämnt den i förklarande text under en bild?

Nä, det håller jag faktiskt inte som helt osannolikt. Är det någon som tar på sig uppdraget att kolla igenom alla tidningar han kan ha läst fram till när han nämnde slemsugen?

När nämnde han det för övrigt?
Citera
2023-02-23, 19:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nä, det håller jag faktiskt inte som helt osannolikt. Är det någon som tar på sig uppdraget att kolla igenom alla tidningar han kan ha läst fram till när han nämnde slemsugen?

När nämnde han det för övrigt?

Vad jag vet (men är helt öppen för att ha fel) så är det först i Hovrätten 89 han tar upp detta.

E: Jeg brydde mej inte om det just då, men när jag kommer bort till Luntmekargatan så ser jag inte någon enda person och då går jag tillbaka och när jag kommer så har ambulansen kommit, men då har dom redan hunnit att placera in Olof Palme i ambulansen och kvar ligger en blodpöl och en oanvänd slemsug.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-36

Om så är fallet tänker iaf inte jag ta på mig uppdraget med att kolla upp alla tidningar (eller rörlig bild) han kan ha kommit åt under 3 år
Citera
2023-02-23, 19:37
Medlem
Citat:
Jag fattar inte riktigt frågan.

Men enligt han själv så var han i höjd med götabanken när det smäller. Sedan går han fram och ser en liggande man han först tror tillhör A-laget. Sedan reagerar han och börjar fundera på vad han ska ta sig till. Ungefär så har jag uppfattat det.

Så han börjar ca 20 meter ifrån. Men eftersom han till skillnad från de andra inte först förstår vad som händer och heller inte rusar fram så kommer han inte bland de första till platsen.

Eller vad var det du undrade?

Jo han beskriver tydligt att han går mot brottsplatsen snabbt ..

Är han 20m bort när skotten hörs och går rask fram är han 1a på brottsplatsen

Dom första vittnen som anländer har vi redan pratat om mkt kommer fram ca 25sek efter skotten Glantz o Hage

Så om Engström är 20m bort och går raskt så är han framme först..Han säger själv 6-7 sek efter skotten (smällen)
Senast redigerad av Problem2020 2023-02-23 kl. 19:44.
Citera
2023-02-23, 19:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vad jag vet (men är helt öppen för att ha fel) så är det först i Hovrätten 89 han tar upp detta.

E: Jeg brydde mej inte om det just då, men när jag kommer bort till Luntmekargatan så ser jag inte någon enda person och då går jag tillbaka och när jag kommer så har ambulansen kommit, men då har dom redan hunnit att placera in Olof Palme i ambulansen och kvar ligger en blodpöl och en oanvänd slemsug.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-36

Om så är fallet tänker iaf inte jag ta på mig uppdraget med att kolla upp alla tidningar (eller rörlig bild) han kan ha kommit åt under 3 år
Själv nämner han det i januari 1989

https://proletaren.se/artikel/elefanten-i-porslinsbutiken

Lite intressant är att han säger att han får reda på att det är OP som är skjuten när han kommer tillbaka från den där påhittade utflykten men innan han försökte lämna sitt vittnesmål.

– På håll ser jag då hur någon vänt mannen i ryggläge och gör hjärtmassage. Ambulansen är framme och jag kommer fram när de lastar in mannen och kör därifrån. Då kommer flickan i det unga paret fram till mig och säger ”vet du vem som är skjuten?”

– Nej, svarar jag. Då berättar hon att det är Olof Palme. ”Du skämtar” säger jag och får då en arg blick och svaret ”att sådant skämtar man inte om”. Det samtalet glömmer jag aldrig – jag som trott att det var en knarkaffär som gjorts upp!

– Jag ser en person stå på gatan och en polis som tar upp hans vittnesmål. Väl framme vid dem hör jag hur mannen beskriver en person som flytt in i gränden. Det är signalementet på mig! Ingen av dem reagerar på mig och när jag ber polisen ta mina vittnesuppgifter med anledning av att jag var en av de första på plats möts jag av svaret – ”Tack, men vi har redan ett vittne”!??? Mitt signalement figurerar förmodligen fortfarande.
Vid förhöret den 25 april 1986 sa han att han var på väg tillbaka till Skandia när den här "flickan" kommer fram och talar om att det är OP. (Till väktarna sa han att det var en "man" som talat om det).
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-23 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in