2023-02-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det var ment som en slags spk. Normalt sett trenger man ikke vpen for drive som konsulent.
Poenget mitt er at det tydeligvis er en populr tjenestekategori nr hel- og halvkriminelle lager seg
et ENK hos brreg. Jeg tenker uansett det kan vre slik at hndspriten meget vel kan vre del av
et hvitvaskingsopplegg. M jo vre fint kunne bokfre urettmessig erhvervede covid-penger som
inntekt fra spritsalg, f.eks.

Hvis det virkelig stemmer at MWL har prvd komme seg p rett kjl de siste ti rene, er denne
utviklingen et drlig tegn for ham. Skyting p offentlig og tett befolket sted er ikke en fjr i
hatten enten det var ndverge eller drapsforsk. Risikoen for ramme "sivile" er skyhy.

Defintitivt.

Den aller frste betingelsen for f godkjent ndverge, m vel vre at fornrmede, mannen i 30-rene som ble skutt i benet, ogs var bevpnet under mtet p parkeringsplassen.

Fornrmede skal ha varslet ndtjenestene selv. Men fornrmede kan selvflgelig ha hatt med seg noen, som har fjernet eventuelle vpen fra stedet.

Vi fr se hva slags sannsynlig hendelsesforlp politiet kommer frem til.

Nr det gjelder antibac, s er vel ren sprit den aller beste antibac. Uten tilsetningsstoffer. Jeg vet ikke hva slags avgifter staten krever inn p det vi kalte dyrlegesprit fr i tiden. Som det fremdeles er mulig kjpe p apoteket. Sikkert samme type som sykehusene bruker til drepe bakterier.

Kanskje det er mulig selge ren sprit, tenkt tilsatt det som loven krever og solgt som antibac, til konsum. Sikkert billigere enn vanlig smuglersprit.?

Nei jeg vet ikke. Ble mye spekulasjoner p meg n. Men MWL har alts sikret seg en lukrativ antibac-avtale. Iflge retten.
Citera
2023-02-23, 15:12
Medlem
Det pgr lukket fengslingsmte i Oslo tingrett akkurat n.

Vi fr se da, om det blir varetektsfengsling p MWL, for skytingen.

Kilde. VG.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...t_nyhetsdognet
Citera
2023-02-23, 15:26
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Defintitivt.

Den aller frste betingelsen for f godkjent ndverge, m vel vre at fornrmede, mannen i 30-rene som ble skutt i benet, ogs var bevpnet under mtet p parkeringsplassen.

Fornrmede skal ha varslet ndtjenestene selv. Men fornrmede kan selvflgelig ha hatt med seg noen, som har fjernet eventuelle vpen fra stedet.

Vi fr se hva slags sannsynlig hendelsesforlp politiet kommer frem til.

Det at MWL allerede hadde automatvpen med seg i bilen tenker jeg s godt som utelukker ndverge.
Det fins ingen legitim eller lovlig forklaring p hvorfor han hadde vpenet i bilen. Hvis han bevpnet
seg fordi han trodde han kunne f bruk for vpenet, faller selvsagt ndvergemuligheten bort i alle tilfeller. Hadde han blitt angrepet i sitt eget hjem, hadde det kanskje vrt noe annet.

Nei, dette er ikke en type som br ferdes fritt blant folk p en god stund.
konomisk kriminalitet er n ting, og ille nok for dem som rammes, men skyting
i tettbefolkede strk er en trussel mot alle.

Citat:
Nr det gjelder antibac, s er vel ren sprit den aller beste antibac. Uten tilsetningsstoffer. Jeg vet ikke hva slags avgifter staten krever inn p det vi kalte dyrlegesprit fr i tiden. Som det fremdeles er mulig kjpe p apoteket. Sikkert samme type som sykehusene bruker til drepe bakterier.

Kanskje det er mulig selge ren sprit, tenkt tilsatt det som loven krever og solgt som antibac, til konsum. Sikkert billigere enn vanlig smuglersprit.?

Nei jeg vet ikke. Ble mye spekulasjoner p meg n. Men MWL har alts sikret seg en lukrativ antibac-avtale. Iflge retten.

N var det vel MWL selv som kalte dette en "lukrativ avtale". Lovligheten av den skal jeg ikke
uttale meg om, men nr man tilbakebetaler investormidler med Rolex-klokker ringer det noen
bjeller hos meg ihvertfall. Jeg tror heller ikke s mye p forsikringen hans om at han hadde
underskt pengenes legitimitet p forhnd. Gitt at dette er en mann som allerede har lang
fartstid p skrplanet. Frifinnelsen for hvitvasking er vel ogs anket av SA, hvis jeg ikke tar feil.
Ny rettsrunde i lpet av vren, og s kommer skytingen i tillegg. Skulle han bli tiltalt for drapsforsk
er strafferammen rimelig hy. Skadepotensialet er nok skjerpende i s mte.
Han kan vel muligens tjene p samarbeide med politiet. Tviler p om TN gr ut i media og tar ham i forsvar.

Citat:

Kilde. VG.

Lukkede drer, ja. For beskytte familie? Eller fins det andre ting som ikke br offentliggjres?
Senast redigerad av Svartediket 2023-02-23 kl. 15:28.
Citera
2023-02-23, 15:55
Medlem
Citat:

Lukkede drer, ja. For beskytte familie? Eller fins det andre ting som ikke br offentliggjres?

Tja. For beskytte familie.

Men, MWL m forklare hvor han har ftt tak i vpenet, et tsjekkoslovakisk produsert automatvpen kalt Vz. 58, som skal ligne en Kalashnikov av utseende. AK47. Dette er vpen som brukes i krig. Over hele kloden.

MWL kan jo si at han skaffet vpenet etter at fornrmede tvang seg inn i hjemmet hans, og truet familien hans med vpen.

Det finnes absolutt ingen lovlig mte skaffe seg et slikt vpen p i Norge.

Dersom MWL under rettsmtet skulle oppgi navn p hvem som har solgt eventuelt lnt ham vpenet, s vil det vre grunn for lukke drene. Tror jeg. Selv om jeg tviler p at det vil komme noen konkret forklaring p hvor vpenet stammer fra.

Jeg vet absolutt ingenting om markedet for ulovlige vpen i Oslo. Annet enn at det er et mye alvorligere brudd p vpenloven fyre av automat-rifler, enn skyte med finkalibrede pistoler. Eksempelvis.

Blir det varetektsfengsling p MWL. Eller slipper han unna.

Retten har ikke kommet med noen avgjrelse enn.
Senast redigerad av kornblomst 2023-02-23 kl. 15:58.
Citera
2023-02-23, 16:17
Medlem
Nottelitens avatar
Frn Vg :
Mannen som er siktet etter skytingen p parkeringsplassen p Furuset, samtykker til tp ukers varetektsfengsling. Det opplyser hans forsvarer ystein Storrvik til VG.

Storrvik har tidligere sagt at den siktede mannen erkjenner ha skutt ved Ikea, men at han ikke erkjenner straffskyld for drapsforsk.
lnk till artikeln :
Citera
2023-02-23, 16:53
Medlem
Citat:

Kilde. VG.

Det er sikkert beslaglagt bde telefoner og pc`er mm, s man skal ikke se bort fra at det dukker opp ting som kan knyttes til TH/AE saken.
Citera
2023-02-23, 17:04
Medlem
MWL utstyrte seg med skuddsikker vest og AK47 og siktet mlrettet mot andre ved et kjpesenter, litt snn som terrorister gjr.

N forsker MWL seg p at han er lei seg og beklager det som har skjedd. Det forteller hans forsvarer til TV2 etter fengslingsmtet:

Forsvareren opplyser at hans klient er lei seg for at dette har skjedd, og at han beklager at det ble skutt p offentlig sted.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/sis...eed16fafff1e19
Citera
2023-02-23, 17:43
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det er sikkert beslaglagt bde telefoner og pc`er mm, s man skal ikke se bort fra at det dukker opp ting som kan knyttes til TH/AE saken.

Dagbladet skriver at "onsdag ble huset hans endevendt". Sikkert veldig lite hyggelig for familien hans, dette.
Hva de fant er vel ikke godt si, men det er lov sprre hva de egentlig lette etter er interessant.
Politiet mener jo ha kjennskap til motiv for skytingen, uten at de sier noe om hva.

Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
MWL utstyrte seg med skuddsikker vest og AK47 og siktet mlrettet mot andre ved et kjpesenter, litt snn som terrorister gjr.

N forsker MWL seg p at han er lei seg og beklager det som har skjedd. Det forteller hans forsvarer til TV2 etter fengslingsmtet:

Forsvareren opplyser at hans klient er lei seg for at dette har skjedd, og at han beklager at det ble skutt p offentlig sted.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/sis...eed16fafff1e19

Han er vel helst lei seg for at han ble tatt, tenker jeg. Han har kanskje ftt valget om
mte dem ute eller at de kom tilbake til huset hans. Noe han sannsynligvis ville unng.
Skuddsikker vest betyr vel at han var forberedt p bli beskutt, og at han eller dem han
skulle mte er farlige folk.

Noen skrev at skuddofferet er i kretsen til MZ. Mon tro hvem det kan vre.
Er det muligens en med kobling til PSS?
Citera
2023-02-23, 18:01
Medlem
Citat:
Dagbladet skriver at "onsdag ble huset hans endevendt". Sikkert veldig lite hyggelig for familien hans, dette.
Hva de fant er vel ikke godt si, men det er lov sprre hva de egentlig lette etter er interessant.
Politiet mener jo ha kjennskap til motiv for skytingen, uten at de sier noe om hva.

Han er vel helst lei seg for at han ble tatt, tenker jeg. Han har kanskje ftt valget om
mte dem ute eller at de kom tilbake til huset hans. Noe han sannsynligvis ville unng.
Skuddsikker vest betyr vel at han var forberedt p bli beskutt, og at han eller dem han
skulle mte er farlige folk.

Noen skrev at skuddofferet er i kretsen til MZ. Mon tro hvem det kan vre.
Er det muligens en med kobling til PSS?

Aldersmessig s er det full match i alle fall. Skuddofferet i 30-rene er nok klar til fortelle sitt.
Citera
2023-02-23, 18:29
Medlem
Citat:
Etter det Dagbladet fr opplyst, skal siktede frst ha skutt flere skudd i bakken p parkeringsplassen ved Ikea p Furuset - fr han fortsatte skyte mot fornrmede og traff ham i beinet.

Da politiet pgrep ham p Rnsfoss p Romerike i 21.30-tida tirsdag kveld, hadde han en skuddsikker vest og flere magasiner i bilen. Her fant ogs politiet vpenet, ei tsjekkoslovakisk automatrifle av typen Vz. 58 - ikke ulik den mer kjente vpentypen AK-47.

Skal ha flt seg presset
Verken Storrvik eller politiet vil g inn p bakgrunnen for hendelsen, utover at siktede og fornrmede har vrt i konflikt.

Dagbladet er imidlertid kjent med at den siktede familiefaren skal ha flt seg presset for penger og truet over lengre tid.

Dette skal blant annet knytte seg til eiendomsprosjekt i Oslo, fr Dagbladet opplyst. Siktede har vrt involvert i eiendomsprosjektet sammen med minst n person som tidligere var sentral i B-gjengen, en beryktet aktr i det kriminelle miljet i Oslo.

Store summer - millioner - skal ha vrt i spill.
Citat:
Kilder Dagbladet har vrt i kontakt med, beskriver det som at siktede har havnet i et spindelvev av konflikter og pengekrav.

Noen dager fr skytingen ble flere personer, blant annet mannen som n er fornrmet, sendt til siktedes bolig for ordne opp.

Det skal siktede ha reagert kraftig p - fr situasjonen for alvor eskalerte tirsdag kveld.
https://www.dagbladet.no/nyheter/mil...rofil/78573698
Citera
2023-02-23, 18:43
Medlem
Et vitne Dagbladet har snakket med forteller at MWL hadde p seg en militrlignende bekledning under den ville skytingen.

Et vitne forteller til Dagbladet at siktede var ikledd det som beskrives som militrliknende bekledning da skytingen fant sted.

Da MWL gikk amok ved IKEA skal han frst ha skutt flere skudd i bakken, fr han fortsatte skyte mlrettet mot mannen i 30-rene.
Citera
2023-02-23, 18:52
Medlem
Spennende men forvirrende prve forst firmaene til alle disse vi diskuterer her inne..
feks Wibe & Co AS p purehelp no
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in