2023-02-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nu motsäger du Jesus igen. Du är en ond, falsk profet.

Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte fadern i himlen ge helig ande åt dem som ber honom? Luk 11
Bra jobbat. Det där är helt fucked up. Tom bibeln förklarar att det inte är sunt att följa dess budskap. Ni borde se allt bra som bibelns Satan har gjort genom tiderna och jämföra det med allt mördande och plågade gud gjort. Ni följer fel fantasifigur. Gud är ond, djävulen är god.
Citera
2023-02-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Definiera fri vilja? Jag anser mig kunna välja hur jag agerar, men jag kan inte välja mina tankar. Jag kan inte välja vad jag ska tro är sant och inte. Där behöver jag bli övertygad.

Tänker du när du när du agerar?
Citera
2023-02-23, 08:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varför skulle Gud inte kunna ingripa mot människans fria vilja?
Ok, då undrar jag igen varför Gud inte griper in mot att barn svälter ihjäl. Vill han inte eller kan han inte?

Citat:
Om du ber om någonting men inte agerar rätt när det du bad om presenterar sig fungerar inte bönen? Nej, det är DU som gör fel.
Ah, den äldsta religiösa undanflykten. "Det är DIG det är fel på, det är inte det att våra påhitt om Gud är ologiska."
Citera
2023-02-23, 08:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Anser du att vi inte har fri vilja?
Varför kan du inte svara på mina frågor? Det är smärtsamt uppenbart att du undviker varenda fråga jag ställer.
Jag menar att om en perfekt, omnipotent och allvetande Gud hade en plan så hade vi inte haft fri vilja om han inte hade underkastat sig våra nycker och vilja och därmed gjort sig själv maktlös att agera i samband med oss.
Och mänsklig fri vilja är ytterst komplext men nej, jag tror inte vi har fri vilja men jag tror också att vi måste tro att vi har det. Jag kan ha fel men det är min nuvarande uppfattning.

Citat:
Jag gjorde en liknelse mellan vår andlige Fader och dina jordiska föräldrar, men du verkar ha tagit det alldeles för personligt.
Fast våra jordiska föräldrar är inte omnipotenta gudar.
Oavsett är det ytterligare ett ickesvar på frågan.
Fungerar bön eller inte?

Sedan kan vi gärna återgå till grundfrågan om du tror att du är kapabel till annat än att slingra dig ifrån att ge ett rakt svar på någonting alls. Vilket i sig borde få dig att tänka på din egen intellektuella ärlighet.
Citera
2023-02-23, 08:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har du någonsin inte svarat på en fråga med en annan fråga? Reflektera på det en stund.
Citera
2023-02-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Bra jobbat. Det där är helt fucked up. Tom bibeln förklarar att det inte är sunt att följa dess budskap. Ni borde se allt bra som bibelns Satan har gjort genom tiderna och jämföra det med allt mördande och plågade gud gjort. Ni följer fel fantasifigur. Gud är ond, djävulen är god.
Din lille fjant till gud satan är den som startar krig.

De är demonandar och kan göra tecken, och de gick ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens, stora dag. Upp 16:14

Att satans följare kommer att dö i den brinnande sjön är inget nytt, så jag kan med säkerhet säga att ingen av er kommer in i Guds rike.
Citera
2023-02-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ok, då undrar jag igen varför Gud inte griper in mot att barn svälter ihjäl. Vill han inte eller kan han inte?

Ah, den äldsta religiösa undanflykten. "Det är DIG det är fel på, det är inte det att våra påhitt om Gud är ologiska."
Därför att det är föräldrars och samhällets och det internationella samfundets plikt och ansvar att ge alla mat och inte låta någon svälta ihjäl. Men ni lyssnar varken på Gud eller FNs vädjanden om humanitär hjälp. Dessutom om du hade haft half a brain så hade du redan fattat att Gud genom att straffa med torka, jordbävningar och andra så kallade naturkatastrofer är indirekt ansvarig för att de dör och ni framstår som lamslagna idioter som inte lyckas med någonting. De första människorna fick uppdraget att ta hand om jorden och allt levande på den. Ni har misslyckats och förtjänar straff. Att du vill ha ansvarsfrihet och vill skylla dina tillkortakommanden på Gud visar bara vilken patetisk människa du är. Du vill ha fri vilja utan att lyda Gud. Då får du ta konsekvenserna av fitt val.
Citera
2023-02-23, 11:51
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Din lille fjant till gud satan är den som startar krig.

De är demonandar och kan göra tecken, och de gick ut till kungarna i hela världen för att samla dem till striden på Guds, allhärskarens, stora dag. Upp 16:14

Att satans följare kommer att dö i den brinnande sjön är inget nytt, så jag kan med säkerhet säga att ingen av er kommer in i Guds rike.
Vi kanske kollektivt behöver sån behandling för vi är syndare. Så vi ska lära oss veta hut.

De högre vetande vet vad vi behöver. För vi är odugliga.

Vi blir förklarade rättfärdiga men behöver fortfarande rundsmörjning. Det är döds och födslovärkar du upplever.
Citera
2023-02-23, 12:23
Medlem
Citat:
Japp. Jag kan tänka på vad jag ska göra. Men jag kan inte tänka ”idag ska jag börja tro att jorden är platt”. Jag kan inte välja att tro det, alltså är min vilja låst till det jag är övertygad om.
Citera
2023-02-23, 12:27
Medlem
Hur kan jag testa om bön fungerar? Ge mig en bra metod.
Citera
2023-02-23, 12:59
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Hur kan jag testa om bön fungerar? Ge mig en bra metod.
Jesus svarade dem: Tro på Gud!
23 Amen säger jag er: Om någon säger till detta berg: Lyft dig och kasta dig i havet, och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det han säger skall ske, då skall det ske.

24 Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert.
25 Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då skall också er himmelske Fader förlåta er era överträdelser.

Allt du behöver har du. Allt du vill ha har du i Jesus.

Du kan ju be om mer förstånd i Jesu namn. Det gör jag. Och jag behöver det, sannerligen
Vi har ofta mer än vi behöver. Och det sinkar oss. Då har vi mindre i själva verket.
Citera
2023-02-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jesus svarade dem: Tro på Gud!
23 Amen säger jag er: Om någon säger till detta berg: Lyft dig och kasta dig i havet, och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det han säger skall ske, då skall det ske.

24 Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert.
25 Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då skall också er himmelske Fader förlåta er era överträdelser.

Allt du behöver har du. Allt du vill ha har du i Jesus.

Du kan ju be om mer förstånd i Jesu namn. Det gör jag. Och jag behöver det, sannerligen
Vi har ofta mer än vi behöver. Och det sinkar oss. Då har vi mindre i själva verket.
Har du inget svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in