2023-02-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det förefaller som Tingsrätterna har egenbestämmande där, vad jag förstått från olika trådar. Några lämnar endast ut papperskopior som ska hämtas personligen, en del till en kostnad per sida, medan andra mailar kostnadsfritt. Sedan finns alla varianter däremellan.

Därav mitt inlägg.

Släpps den enbart i pappersformat så blir det väl ett antal tusenlappar, mycket att scanna och lägga upp här.
Citera
2023-02-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Därav mitt inlägg.

Släpps den enbart i pappersformat så blir det väl ett antal tusenlappar, mycket att scanna och lägga upp här.

Eksjö tingsrätt i detta fallet verkar köra enbart på digitalt om man inte begär själv att det ska vara i pappersformat.

Så det ska nog inte vara några problem att få ut FUP digitalt och utan kostnad från dem.

Troligtvis lär någon annan lägga upp FUP i tråden rätt så omgående så det är bara att vänta
Citera
2023-02-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har vi tur, kan någon lägga upp den här.
Jag vet inte om åldern på MH kan påverka möjligheterna?

Normalt är blir en FUP offentlig och man kan kontakta tingsrätten för att få ut den, ibland mot en mindre summa.
Det händer att tingsrätten krånglar till det på olika sätt, genom att t ex säga att man inte kan få ut FUP digitalt, utan enbart i pappersform, vilket kan bli kostsamt då man brukar ta en summa per A4- ark.

Men hittills har det gått att få ut både det ena och andra, så det borde väl gå?

Vad tänker Du på att "gått att få ut både det ena och andra"? Om man jämför med vad vi fick ut i Lena W.s fall under tids gång? Den FUP:et kostade ett antal tusenlappar och en dja massa jobb för att få den till tråden.

Jag är rädd för att pga att detta fall rör sig om väldigt unga MGM och därav vill de släppa ut FUP till så få som möjligt (vilket kan förhindras av att det kostar).
Citera
2023-02-22, 12:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är fruktansvärt galet att kunna bli friad fr mord
när man styckat kroppen och gömt den
Vad är det för lagar vi har egentligen?
Han är inte frisk som kan utföra en styckning och sen ljuga
Ett Iskallt beteende och han borde sitta inlåst under många många år
Hoppas verkligen att han inte har rätt till sina barn

Jag håller med när det gäller tjejerna
Dom har gömt kroppen ute
Hållt tyst större delen i häktet
Och när de väl öppnar munnen så osar det lögner
I mina ögon så fungerar inte en normal person så Om det nu skulle ske ett olyckligt dödsfall i turmult
Det vore förskräckligt om de endast får kortare straff för gravfridsbrott
Ett hån mot T och hennes anhöriga

Ja, att försöka undkomma straff för mord/dråp genom att gömma undan en kropp, inte berätta var den finns så att bevisningen försvåras och försvårar livet efter för anhöriga som kanske aldrig får svar, kanske inte kan få begrava sin kära, som kanske som i det exempel jag gav, behöva begrava några delar av en starkt förruttnad kropp osv, det borde ge högre straff än max fyra år.

Det är naturligtvis en avvägning hur lagen ska utformas, så att det inte blir så att om man erkänner, som nu tjejerna gör (bitvis som jag tror), så kanske inte gm vill erkänna alls, om straffet blir nästan som för mord.

Nu tror jag att JJ blev överbevisad om att hon hade med Toves död och dumpning av hennes kropp att göra, vilket ett totlat nekande inte gagnar hennes dak. En tingrätt kommer inte att sätta tilltro till hennes berättelse om bevisningen motsäger den helt och hållet. Rådet från advokaten måste vara att hon erkänner det som motsvarar bevisningen, och säkerligen har JJ fått guidning där hur hon kan förhålla sig, inte bara vad gäller brottet, utan också hur det kommer sig att hon berättar nu.

Nu får vi hoppas på att åklagaren har tlllräckligt på fötterna för mord som han verkar övertygad om att det är.

Toves kropp hade visserligen legat ute länge, med det var kyligt. Kroppen har inte blivit styckad, och det saknas inte delar.

Att en gm är kallt kalkylerande över sin situation, är beredd att hålla tyst, ljuga först och forsätta att ljuga för att täcka över de gamla lögnerna (JJ som säger att hon inget har med Toves försvinnande att göra, hon cyklade hem, sedan kommer erkännande av misshandel och olyckliga omständigheter är inte ovanligt.

Detta erkännande kommer för att hon tidigare mådde så dåligt och nu mår hon bättre, trots att åtal för mord närmar sig, hon har suttit inlåst i häkte lång tid, och att bevisningen stärkts hela tiden.

Det ska bli intressant att se hur hur det ser ut, om den bevisning som nu finns och prestenteras för henne och hennes försvar kräver ytteligare anpassningar.

Kommer hon då hävda en till snygg lödn om hur bra hon mår? Att hon mår bättre sedan hon erkänt visa delar och nu kan hon äntligen berätta lite mer?

Lika intressant ska det bli att läsa MHs version och hur hon klarat av att hålla tyst så länge.
Citera
2023-02-22, 12:19
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Eksjö tingsrätt i detta fallet verkar köra enbart på digitalt om man inte begär själv att det ska vara i pappersformat.

Så det ska nog inte vara några problem att få ut FUP digitalt och utan kostnad från dem.

Troligtvis lär någon annan lägga upp FUP i tråden rätt så omgående så det är bara att vänta

Eksjö tr har tyvärr för vana att enbart lämna ut fup i pappersform. Stämningsansökan och andra mindre dokument skickar de dock över mail.
Citera
2023-02-22, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vad tänker Du på att "gått att få ut både det ena och andra"? Om man jämför med vad vi fick ut i Lena W.s fall under tids gång? Den FUP:et kostade ett antal tusenlappar och en dja massa jobb för att få den till tråden.

Jag är rädd för att pga att detta fall rör sig om väldigt unga MGM och därav vill de släppa ut FUP till så få som möjligt (vilket kan förhindras av att det kostar).

Ja, det kan kanske bli sekretess på allt? Eller MHs delar?
Jag har väldigt liten erfarenhet av sådant.

Minns inte hur gamla Tova och Billy var. Har en känlsa av att hon var runt 19 år?

Jag tänkte på att vi fått ta del av MHs och JJs P7r t ex. Även deras personutredingar.

Vid sexualbrott brukar ju dörrarna vara stängda. Är FUP då sekretessat i sin helhet? Eller bara delar, såsom känsliga delar, namn mm?
Citera
2023-02-22, 12:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Därav mitt inlägg.

Jag hittade ett gammalt inlägg av Picasso2, där de tydligen endast lämnar ut papperskopia mot avgift.
(FB) Knivdåden i Vetlanda 2021-03-03
Citera
2023-02-22, 12:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Därav mitt inlägg.

Jag minns att journalisten i Örebro som hämtade ut papperskopian (14.000 sidor), skrev i tidiningen NA, att han kört hem dom på pirra i omgångar (var det väl), sedan försökte läsa dom, men det slutade med att han somnade bland en massa lösa papper i sängen. Det blev kaos och han fick inget grepp.

Jag misstänker att denna FUP inte är lika omfattande, men det kan ändå vara omöjligt att hålla reda på några tusen sidor i pappersformat.

Det finns också etiska överväganden som man förr inte behövde tänka på nu när det finns internet. Jag har för mig att det var även i Lena fallet som tingsrätten först meddelade att man kunde sitta där på plats och läsa, men att man inte skulle få ut den. Eller var det i ett annat fall?
Citera
2023-02-22, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag hittade ett gammalt inlägg av Picasso2, där de tydligen endast lämnar ut papperskopia mot avgift.
(FB) Knivdåden i Vetlanda 2021-03-03

Det låter dystert.
Då blir man hänvisad till det lilla som någon media skriver...
Citera
2023-02-22, 12:57
Medlem
notknapparens avatar
Jag lyssnade på MHs försvarare igår, där han säger:

"Vad gäller den andra gärningen, gravfridsbrott, så har hon uppmanats att bära. På grund av fruktan för sitt eget liv, gör hon det."
//
"Hur kommer det sig att hon ändrar sin inställning nu?"

"Den inställningen har varit densamma under lång tid. Men eftersom det närmar sig ändå huvudförhandling så har vi sagt att det kan vara rimligt att ange en inställning som är tydlig."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-far-de-unga-kvinnorna-ta-del-av-polisens-bevis

Är det här inte nytt för oss, att MH hävdar att hon fruktade för sitt liv?
Citera
2023-02-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag lyssnade på MHs försvarare igår, där han säger:

"Vad gäller den andra gärningen, gravfridsbrott, så har hon uppmanats att bära. På grund av fruktan för sitt eget liv, gör hon det."
//
"Hur kommer det sig att hon ändrar sin inställning nu?"

"Den inställningen har varit densamma under lång tid. Men eftersom det närmar sig ändå huvudförhandling så har vi sagt att det kan vara rimligt att ange en inställning som är tydlig."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-far-de-unga-kvinnorna-ta-del-av-polisens-bevis

Är det här inte nytt för oss, att MH hävdar att hon fruktade för sitt liv?

Mer eller mindre. Andemeningen har väl varit densamma. Minns jag rätt sa han vid första intervjun att hon kände sig tvingad.
Citera
2023-02-22, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Mer eller mindre. Andemeningen har väl varit densamma. Minns jag rätt sa han vid första intervjun att hon kände sig tvingad.

Tvingad är inte riktigt samma sak som att man känner sig hotad till livet. Men visst kan man ju tänka att det är det hon menar.

Samtidigt vet jag ju själv att man kan känna sig tvingad av någon, man gör det personen säger för att den personen har något slags övertag på dig. Nu är det här ett hemskt brott, även gravfridsbrottet, så här kanske det inte riktigt räcker med att någon bara säger; ta i här och hjälp till (om man nu vaknar upp till det här som hon påstår).

Men reellt sett, tror jag ju att det kan finnas sanning i det hon säger, oavsett vad som hände innan och vem som varit delaktig i Toves död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in