Förstår va du menar men är 100% säker mh var lika delaktig i allt. Och nu drar kortet med att lägga de mesta på jj. Och bara erkänna att hon flyttat kroppen. Hon har haft många lägen att kontakta polis efter dem dumpa kroppen osv. Men vi får helt enkelt se
Jag känner att jag behöver läsa vad åklagaren har och hur länge MH höll tyst. Vad hon säger i förhören känns viktigt också.
En del mördare är otäcka på det vis de ljuger; så lätt som ingenting. Väldigt skickliga i att manövrera förhörsledaren in på fel spår, at försöka ta över förhöret och leda det. Och lögnerna haglar i nät som varken de själva eller förhörsledaren hänger med i. Det säger en hel del om personligheten.
Medan andra ändå visar på en tröghet i att ljuga, och att det sitter långt inne, men de lyckas sucka ut några lögner för att de inte vill erkänna.
Vi får se.
Men de nya misstankarna om skadegörelse (mordbrand) som JJ nu utreatts för varav en är hon delgiven misstanke för, adderar upp JJ:s lista på sådant beteende som gör att hon ärden som verkar stå stå för mord"fiolerna" s a s. Det är hon som håller taktpinnen.
Det ska bli intressant att se var JJ menar att MH har gjort förstås.
Tyvärr finns det väl en risk att MHs moraliska kompass har satts ur funktion till viss del under inflytandet av JJ under de här åren de har umgåtts och kanske har även hon fått ett agg mot Tove.
Det är så hemskt det här mordet, så det finns inga ord för det.
Men pratade inte Rullman om att de båda misstänktes för fler brott, dvs även MH?
Eller minns jag helt fel? Hat för mig att han sagt att det gäller båda två...
Du minns inte fel, uttalandena är att båda de MGM är misstänkta för tidigare brott.
Senast redigerad av lillen-68 2023-02-22 kl. 20:11.
Menar du att för att J är äldre, skulle hänsyn inte tas till att M är yngre än 20, utan att huvudförhandlingen kommer att vara inför öppna dörrar?
Eller skulle du bara skriva mig på näsan?
Nej, det va inte tanken.
Jag fattar att det finns lagar, men oavsett ålder.
Så nåt så hemskt dem gjort, få man ta sina konserkvenser därefter.
Tror det är många som hoppas på öppna dörrar.
Dem är värda att alla få titta på dem och känna sig fullständigt utblottade med tanke på vad dom gjort.
Känna och veta att när dom släpps att bo i Vetlanda kommer dom inte kunna göra.
Jag tycker att det daltas med MH i tråden och hittas på diverse ursäkter för henne. Alla människor är ansvariga för vad de väljer att göra. Och får ta konsekvenserna av det.
"Normala" människor har massor med spärrar mot att hantera en död kropp på det sätt de har gjort. De som jobbar inom vården får en vana att ta hand om avlidna patienter. Det är en del av livet. Man behandlar dem med stor respekt och försöker göra det så fint som möjligt för de anhörigas skull och av respekt för den avlidna.
Att ens tänka tanken att bära sig åt som JJ och MH har gjort får det att vända sig i magen.
Ingen av dem jobbade inom vården så antagligen har de aldrig tidigare sett en död människa. Om det var en olycka så borde de ha brutit ihop och ringt 112. Men det gjorde de inte. Utan istället flyttade de hennes livlösa kropp och satt sedan i häktet och teg om det.
Hur många här skulle kunna tänka sig att ens ta i en avliden människa? Jag menar att bara det de har erkänt; gravfridsbrott, visar hur störda de är. Båda två.
Jag tror att vanligt folk hade kunnat hantera och gömma en död person om de hade panik. Om det var en misshandel som gick över styr kan de säkert agerat ologiskt och känslokallt. Starka känslor kan få vem som helst att agera på ett vis som är bortom normen. Rädsla, ångest och panik är något alla kan uppleva och hjärnan agerar instinktivt och överlevnad är där och då viktigast. Att rädda sig själv ur en situation, till varje pris. Du står dig själv närmst. Jag tror inte att mordet var planerat utan kombon av alkohol och konflikt ledde till en konfrontation som gick över styr.
Nej, det va inte tanken.
Jag fattar att det finns lagar, men oavsett ålder.
Så nåt så hemskt dem gjort, få man ta sina konserkvenser därefter.
Tror det är många som hoppas på öppna dörrar.
Dem är värda att alla få titta på dem och känna sig fullständigt utblottade med tanke på vad dom gjort.
Känna och veta att när dom släpps att bo i Vetlanda kommer dom inte kunna göra.
Det är nog många som delar din uppfattning, men juridik och lagar råder oavsett vad man tycker om det.
Ja, att försöka undkomma straff för mord/dråp genom att gömma undan en kropp, inte berätta var den finns så att bevisningen försvåras och försvårar livet efter för anhöriga som kanske aldrig får svar, kanske inte kan få begrava sin kära, som kanske som i det exempel jag gav, behöva begrava några delar av en starkt förruttnad kropp osv, det borde ge högre straff än max fyra år.
Det är naturligtvis en avvägning hur lagen ska utformas, så att det inte blir så att om man erkänner, som nu tjejerna gör (bitvis som jag tror), så kanske inte gm vill erkänna alls, om straffet blir nästan som för mord.
Nu tror jag att JJ blev överbevisad om att hon hade med Toves död och dumpning av hennes kropp att göra, vilket ett totlat nekande inte gagnar hennes dak. En tingrätt kommer inte att sätta tilltro till hennes berättelse om bevisningen motsäger den helt och hållet. Rådet från advokaten måste vara att hon erkänner det som motsvarar bevisningen, och säkerligen har JJ fått guidning där hur hon kan förhålla sig, inte bara vad gäller brottet, utan också hur det kommer sig att hon berättar nu.
Nu får vi hoppas på att åklagaren har tlllräckligt på fötterna för mord som han verkar övertygad om att det är.
Toves kropp hade visserligen legat ute länge, med det var kyligt. Kroppen har inte blivit styckad, och det saknas inte delar.
I fallet jag tog som exempel, fanns det ingen bevisning som kunde styrka vare sig mord, dråp, vållande eller ens misshandel. Samtidigt stämde inte mannens berättelse heller med bevisningen.
Det var bara familjen som varit hemma, och inga bevis fanns att någon annan utomstådende (alternativ gm) skulle ha utfört "mordet". Det slutna rummet, en sökning på skilsmässa mitt i natten och fysiskt bråk på kvällen innan försvinnandet. Det räckte inte med att mannens berättelse inte stämde med olyckan i bordskanten (inte minsta tecken till blod på träbord eller golv som mannen påstod. Inte heller han ringde till 112, utan iställer drog han ner kroppen till källaren. Barnen reagerade på morgonen att mammans väska och skor stod kvar (typ) fast hon skulle gått till sin praktikplats.
Att en gm är kallt kalkylerande över sin situation, är beredd att hålla tyst, ljuga först och forsätta att ljuga för att täcka över de gamla lögnerna (JJ som säger att hon inget har med Toves försvinnande att göra, hon cyklade hem, sedan kommer erkännande av misshandel och olyckliga omständigheter är inte ovanligt.
Detta erkännande kommer för att hon tidigare mådde så dåligt och nu mår hon bättre, trots att åtal för mord närmar sig, hon har suttit inlåst i häkte lång tid, och att bevisningen stärkts hela tiden.
Det ska bli intressant att se hur hur det ser ut, om den bevisning som nu finns och prestenteras för henne och hennes försvar kräver ytteligare anpassningar.
Kommer hon då hävda en till snygg lödn om hur bra hon mår? Att hon mår bättre sedan hon erkänt visa delar och nu kan hon äntligen berätta lite mer?
Lika intressant ska det bli att läsa MHs version och hur hon klarat av att hålla tyst så länge.
Måste ställa frågan
Hur vet du att kroppen inte är styckad o inte saknas delar?
När inte ens RMV är klart och skickat till dit det ska med svar.
Hur vet du detta då!
Läs sammanfattningen.
Men här kommer lite hjälp ändå, för jag känner mig snäll idag.
JJ = J0h@nn@ J@nss0n, 20 år, vit, Misstänkt GärningsMan (MGM)
MH = M@j@ H3llm@n, 18 år, svart, Misstänkt GärningsMan (MGM)
TT = T0v3 Tönn13s, 21 år, vit, BrottsOffer (BO)
Måste ställa frågan
Hur vet du att kroppen inte är styckad o inte saknas delar?
När inte ens RMV är klart och skickat till dit det ska med svar.
Hur vet du detta då!
Nej, det är sant att jag inte vet.
Men utifrån de uppgifter vi fått till tråden, så ser jag inte att det har funnits tid till det.
JJ har varit till Donken med grannen vid 3- tiden.
I en lägenhet har man inte de saker som behövs för en styckning vanligtvis, så vid den tidpunkten kan de inte ha handlat några sådana saker. Det blir extremt mycket blod, och transporten i bilen blir då också ett stort dilemma om man inte har plastpåsar/plastlådor mm för att skydda inredningen.
Vid 03:56 ses bilen lämna Vetlanda enligt uppgifter vid Gulf, vilket omöjliggör en styckning mellan Donken och Gulf.
Den återvänder igen redan 05:45.
På söndagen sägs JJ ha varit hos sin pappa och ridit på förmiddagen och polisen ska redan vid 11 -tiden blivit inkopplade via anmälan om försvinnandet. JJ kontaktas av polis och hon förhörs också flera gånger. Under söndagseftermiddagen undersökts JJs lägenhet ända in på natten.
Det har alltså enligt vad jag tror, inte funnits möjlighet tidsmässigt. Och lägenheten hade lämnat spår och tjejerna hade gripits direkt på söndagen och inte på måndagen.
Men utifrån de uppgifter vi fått till tråden, så ser jag inte att det har funnits tid till det.
JJ har varit till Donken med grannen vid 3- tiden.
I en lägenhet har man inte de saker som behövs för en styckning vanligtvis, så vid den tidpunkten kan de inte ha handlat några sådana saker. Det blir extremt mycket blod, och transporten i bilen blir då också ett stort dilemma om man inte har plastpåsar/plastlådor mm för att skydda inredningen.
Vid 03:56 ses bilen lämna Vetlanda enligt uppgifter vid Gulf, vilket omöjliggör en styckning mellan Donken och Gulf.
Den återvänder igen redan 05:45.
På söndagen sägs JJ ha varit hos sin pappa och ridit på förmiddagen och polisen ska redan vid 11 -tiden blivit inkopplade via anmälan om försvinnandet. JJ kontaktas av polis och hon förhörs också flera gånger. Under söndagseftermiddagen undersökts JJs lägenhet ända in på natten.
Det har alltså enligt vad jag tror, inte funnits möjlighet tidsmässigt. Och lägenheten hade lämnat spår och tjejerna hade gripits direkt på söndagen och inte på måndagen.
Ja, tidsaspekten omöjliggör det i princip. Vi vet också att hon inte är styckad pga att dom inte är misstänkta för grovt gravfridsbrott. Efter döden har dom inte tillfogat den någon större skada.
Förstår va du menar men är 100% säker mh var lika delaktig i allt. Och nu drar kortet med att lägga de mesta på jj. Och bara erkänna att hon flyttat kroppen. Hon har haft många lägen att kontakta polis efter dem dumpa kroppen osv. Men vi får helt enkelt se
Hmm 100% säker , kanske överdrivet , eller ? .. personligen tror jag att JJ dödade T ensam , sen tvingades MH att hjälpa till med att forsla bort kroppen