2023-02-23, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Då förlorade ryssarna i Kherson, enligt ditt sätt att se på saken?

Kherson ligger på fel sida av floden.

Bachmut är strategiskt mycket viktigt. Faller Bachmut faller även Slovjansk och Kramatorsk.
Citera
2023-02-23, 00:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryssland tänkte tillämpa samma sluga trick i andra östeuropeiska länder som i Ukraina:

"Att Moskvas hunger efter att lägga grannländer under sig varken börjar eller slutar med Ukraina blev tydligt vid midnatt. Då kunde Expressen, i samarbete med en lång rad internationella mediehus, avslöja att Kreml har detaljerade planer för hur Belarus ska uppslukas av Ryska federationen senast 2030.

Läckta dokument visar hur ökat militärt och ekonomiskt samarbete, via konstitutionella reformer som ger Ryssland inflytande i Minsk och en rad påverkansoperationer steg för steg ska leda till en unionsstat. Enligt uppgift ska det finnas liknande planering för Estland, Lettland, Litauen, Moldavien och Ukraina.

Modus operandi känns igen: Genom att dela ut ryska pass skapar man en buffert av ryska medborgare, vars rättigheter man i ett senare skede kan hävda kränks – vilket används för att rättfärdiga ett militärt ingripande."

https://www.expressen.se/ledare/puti...pas-i-ukraina/

Nämligen låtsas att ryssar är i nöd och behöver hjälp - och sedan komma och "rädda dem".

Detta enligt läckta dokument.

Det skall bli intressant att följa med hur Luka kommer att tackla detta, och även militären. Sedan civilbefolkningen.., som ju skall ju ha varmare känslor Ukraina om jag har förstått det rätt. Spontant kan jag tänka att delar av den vitryska säkerhetstjänsten är infiltrerad utav FSB.

För Luka måste ju bestämma sig (trots att han är pro Putin) : Låta nationen bli uppslukad, eller att vara fortsättningsvis i sak en självständig nation. Det är ju en sak att vara "pro-putin", men en annan sak att försvinna som nation..
Citera
2023-02-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det brukar heta så när man förlorar.

"ordnad reträtt"

Jag såg kartor idag. Det verkar inte alls som om Ryssland klarar att ringa in staden faktiskt. Dom har nog större chans att bryta sig igenom på östra sidan men det kostar mycken manskap.
Citera
2023-02-23, 00:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Problemet med andra sidan (du vidhåller att du inte lyckas hitta rysk information?!) är att då får du rysk stats-TV som pratar om att nuke:a Washington, att Biden bara kunde besöka Kiev efter att de fått tillstånd av Ryssland eller Lavrov/Putin som säger att Ryssland bara invaderar i självförsvar. Det går ju inte att ta på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Korrekt. Den informationen har jag fått från västerländsk media. Även att han har en bunker i Sibirien med stripstång, och att han har en dubbelgångare som är pluffsig i ansiktet. Dessutom är han sjuk i olika sjukdomar hela tiden - OCH ger feberyrsliga tal till nationen. Han gillar att åka pansartåg.

Visst kommer det propaganda och lögner från Ryssland. Men allt som skrivs i västerländsk media är faktiskt inte sant det heller som många tycks tro.
Vad menar du med att den informationen har du "fått från västerländsk media"?
Det jag pratar om är video/uttalanden direkt från hästarnas munnar.
Eller menar du att klippen från Lavrov, Putin och rysk stats-TV är fejkade?

Vem "tycks tro" att "allt som skrivs i västerländsk media" är sant?
Det låter som halmgubbarnas halmgubbe.
Citera
2023-02-23, 00:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg kartor idag. Det verkar inte alls som om Ryssland klarar att ringa in staden faktiskt. Dom har nog större chans att bryta sig igenom på östra sidan men det kostar mycken manskap.

Mm-m..

Prigozin har ju gnällt på att han inte får ammo, likaså är det slut på nya frivilliga ifrån fängelser. Sedan hävdas det ifrån ryskt håll att Wagner skall börja få en mera "b-roll" och skall dra sig ut, och det är ju mera Wagner som har hållit på och stångat på mot Bakhmut dessa månader..

Så kanske det finns en logisk förklaring till att ryssen inte kommer längre ? Sedan.., om jag drar det ett steg vidare : Kanske den traditionella ryska arméledningen inte värderar Bakhmut längre, med samma perversion som Prigozin gjort ?

Tiden kommer att visa..
Citera
2023-02-23, 00:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kherson ligger på fel sida av floden.

Bachmut är strategiskt mycket viktigt. Faller Bachmut faller även Slovjansk och Kramatorsk.
Du är medveten om att Kherson, 4 ggr större än Bakhmut, är provinshuvudstad i Kherson oblast som Putin lät annektera som en ”evig del av Ryssland” i september? Ganska viktig ändå va?
Citera
2023-02-23, 00:53
Medlem
Snapcounts avatar
Goda nyheter som jag tror har blivit missat idag :

We could replace tanks sent to Ukraine if they are destroyed by the Russians, says defence secretary Ben Wallace as hundreds of tanks from NATO allies arrive on the frontline. Britain could supply replacement tanks if the ones sent to Ukraine are destroyed in battle, the Defence Secretary suggested yesterday.

Fourteen Challenger 2s will be despatched to the warzone to take part in the spring offensive against Russian occupiers

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11782333/Tanks-sent-Ukraine-replaced-destroyed-Russians-says-defence-secretary-Ben-Wallace.html
Citera
2023-02-23, 00:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du är medveten om att Kherson, 4 ggr större än Bakhmut, är provinshuvudstad i Kherson oblast som Putin lät annektera som en ”evig del av Ryssland” i september? Ganska viktig ändå va?
Himla otur att ingen hade informerat Putin om att Cherson låg "på fel sida floden" innan de annekterade staden.
Han borde ha rådfrågat borskungen innan beslutet!
Citera
2023-02-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m..

Prigozin har ju gnällt på att han inte får ammo, likaså är det slut på nya frivilliga ifrån fängelser. Sedan hävdas det ifrån ryskt håll att Wagner skall börja få en mera "b-roll" och skall dra sig ut, och det är ju mera Wagner som har hållit på och stångat på mot Bakhmut dessa månader..

Så kanske det finns en logisk förklaring till att ryssen inte kommer längre ? Sedan.., om jag drar det ett steg vidare : Kanske den traditionella ryska arméledningen inte värderar Bakhmut längre, med samma perversion som Prigozin gjort ?

Tiden kommer att visa..

Wagner får ammo men inte i dom mängderna längre. Jag tror att det mest beror på att frontlinjerna från norr till söder nu är så långa så att alla skriker efter ammunition och det är svårt att lägga upp ammunitionsförråd som inte Ukraina slår ut.

Och då tror jag man försöker fördela det jämnt. Ryssland har nog också svårt med logistiken. Sedan vet jag inte om det är bra med en särskild armé inom Ryssland som konkurrerar och tar åt sig äran för eventuella "framgångar". Om man ser det med ryska ögon.

Men ja du har rätt, tiden kommer att utvisa vad som händer. Bakhmut borde väl redan ha fallit egentligen?
Citera
2023-02-23, 01:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Wagner får ammo men inte i dom mängderna längre. Jag tror att det mest beror på att frontlinjerna från norr till söder nu är så långa så att alla skriker efter ammunition och det är svårt att lägga upp ammunitionsförråd som inte Ukraina slår ut.

Och då tror jag man försöker fördela det jämnt. Ryssland har nog också svårt med logistiken. Sedan vet jag inte om det är bra med en särskild armé inom Ryssland som konkurrerar och tar åt sig äran för eventuella "framgångar". Om man ser det med ryska ögon.

Men ja du har rätt, tiden kommer att utvisa vad som händer. Bakhmut borde väl redan ha fallit egentligen?

Nä, Wagner verkar nog fått alltför mycket tid i "strålkastarljuset" och inte tog de heller Bakhmut. Trots månader (och säkert löften), och rekrytering ifrån fängelser och att de då verkade bli prioriterade med ammo. Det räckte "så långt" men tålamodet tog slut ifrån Putin & co. Putin skall vara den enda "rockstjärnan" har Putin bestämt...

Jag trodde nog att Bakhmut skulle ha fallt vid detta laget. Läget verkar ju ha varit kritiskt länge. Nå, man får se hur det går..
Citera
2023-02-23, 01:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det skall bli intressant att följa med hur Luka kommer att tackla detta, och även militären. Sedan civilbefolkningen.., som ju skall ju ha varmare känslor Ukraina om jag har förstått det rätt. Spontant kan jag tänka att delar av den vitryska säkerhetstjänsten är infiltrerad utav FSB.

För Luka måste ju bestämma sig (trots att han är pro Putin) : Låta nationen bli uppslukad, eller att vara fortsättningsvis i sak en självständig nation. Det är ju en sak att vara "pro-putin", men en annan sak att försvinna som nation..
Gissar att han försöker hålla ut, till dess att Ukraina är nära seger, för att då byta sida.
En gissning dock, ta det för vad det är.
Citera
2023-02-23, 01:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Gissar att han försöker hålla ut, till dess att Ukraina är nära seger, för att då byta sida.
En gissning dock, ta det för vad det är.

Ett mästerligt spel om han skulle lyckas med det. I Machiavelli klass..

(man får bara önska han lycka till)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in