2013-03-12, 02:33
Medlem
Har ni funderat på att gå över till grannkärringen och fråga varför det finns en kapitalförsäkring utställd till henne som förmånstagare?
Citera
2013-03-12, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wurpa1
Sitter i en liknande situation,där min sambos far har gått bort.
men där är kapitalförsäkringen på 1,8 mille, och förmånstagaren är hennes bror.
Fadern var svårt hjärnskadad efter en stroke. hade ej tal ,skrift eller mattematisk förmåga.
försäkringen blev tecknad under sjukdomstiden-med hjälp av sonen.
Till råga på allt så omkom han i en mordbrand.
brodern är gift med en advokat,som säger att vi kan glömma pengarna,
hon säger att det kommer att kosta oss minst 100 000 att strida för pengarna.
och dom pengarna har inte vi så blir väl blåsta.

Begär en advokat på dödsboets bekostnad, en neutral sådan alltså.
Citera
2013-03-12, 07:44
Bannlyst
Vet inte hur de funkar med en "irländsk kapitalförsäkring"
Men jag har en svensk utställd på min syster på 2000000kr som jag har riktat som enskild egendom vilket gör att hennes man aldrig kommer att komma åt den.

Skulle jag dö så får hon dessa pengar på sitt konto som hålls separerat från deras gemensamma tillgångar.
Hon kan givetvis själv välja vad hon gör med dem men han har ingen laglig rätt till dem.
Citera
2023-02-22, 17:01
Medlem
Hej
Sitter i samma situation nu, Kapitalförsäkring på 1,2m har mina svärföräldrar lagt beslag på sedan min fru dog. vi bodde tillsammans i ca 12 år och gifta sedan 2 år innan min fru gick bort efter svår sjukdom i juni 2022. Vi sparade ca 700000 kr tillsamman under de 12 åren i det. avstod arbete för att ta hand om henne. Jag fick ärva ca 6000 kr och tom betalade begravnings faktura och andra fakturor på ca 700000 kr. sökt en jurist som säger att jag inte kan göra nt.
Söker tips om en duktig advokat
Citera
2023-02-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonOlborne
Hej
Sitter i samma situation nu, Kapitalförsäkring på 1,2m har mina svärföräldrar lagt beslag på sedan min fru dog. vi bodde tillsammans i ca 12 år och gifta sedan 2 år innan min fru gick bort efter svår sjukdom i juni 2022. Vi sparade ca 700000 kr tillsamman under de 12 åren i det. avstod arbete för att ta hand om henne. Jag fick ärva ca 6000 kr och tom betalade begravnings faktura och andra fakturor på ca 700000 kr. sökt en jurist som säger att jag inte kan göra nt.
Söker tips om en duktig advokat

Lagt beslag på = svärföräldrarna står som förmånstagare?

Vad sa juristen du pratade med om jämkning?
Citera
2023-02-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Lagt beslag på = svärföräldrarna står som förmånstagare?

Vad sa juristen du pratade med om jämkning?
Juristen tyckte inte att jag hade nn chans.Men läser man tidigare inlägg borde finnas nt hopp,eller?
Citera
2023-02-23, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stafforden
Hej!

Jag och min bror står som enda dödsbodelägare till vår far som gått bort. Inget som helst testamente har upprättats och därmed fördelades tillgångar mellan oss två i samförstånd med min fars sambo som var mycket lätt att ha att göra med.

Nu, ett halvår senare, framkommer att min far hade en irländsk kapitalförsäkring på 200.000 kronor via Handelsbanken som han har satt en helt annan förmånstagare på. Det som gör saken extra sjuk är att detta är en grannkäring (läs älskarinna/sol- och vårare (misstänker vi starkt)). Sambon fick ingenting över huvud taget!

Vad gäller? Går förmånstagarnamnet i försäkringen som ändå ägs av vår far och i mina ögon då även dödsboet före arvsrätten? Hur kan det i så fall kunna vara så? I så fall skulle man kunna sätta en förmånstagare på allt man äger i en kapitalförsäkring och på så sätt komma runt allt vad dödsbo/dödsbodelägare/arvsrätt heter! Kan detta verkligen stämma eller är det något vi kan göra? Som ni förstår handlar det inte så mycket om pengarna som själva förfarandet och handlingen som sådan, vilken vi anser är fruktansvärd och så grymt orättvis! Givetvis skall granntanten konfronteras också face to face men vad det ger återstår att se. Vi vill se vad vi juridiskt sett kan åstadkomma så vi har torrt på fötterna när vi framför vår argumentation.

Vill också säga att jag fick reda på detta av banken idag, så inget har ännu betalats ut, men ett papper har skickats till förmånstagaren om beslutet och bankmannen sa att vi (min bror och jag) skall skriva under kopia som skickas till oss. Jag ställde frågan: "-Och om vi inte skriver under?". "-Ja, jag får nog återkomma om det. Jag är inte 100 procent säker på det juridiska, så jag ska rådfråga en jurist". Så han lär väl återkomma. Men här finns ju kunskap i överflöd, så jag hoppas verkligen på er hjälp.

Tack på förhand!

En KF har alltid en namngiven som ärver, om inget skrivs in är det automatiskt normalt maka eller sambo.
Förmånstagaren går utanför arv inom dödsbo.
Citera
2023-02-23, 08:44
Medlem
Citat:
Juristen tyckte inte att jag hade nn chans.Men läser man tidigare inlägg borde finnas nt hopp,eller?

Många om och men inblandat.

Förmånstagarförordnandes verkan mot dödsbodelägare
[K14]7 § Är förmånstagare insatt, skall försäkringsbelopp som utfaller efter försäkringstagarens död inte ingå i dennes kvarlåtenskap.

[S2]Om tillämpningen av ett förmånstagarförordnande som gäller för försäkringstagarens död skulle leda till ett resultat som är oskäligt mot en make eller bröstarvinge efter försäkringstagaren, kan förordnandet jämkas så att försäkringen helt eller delvis tillfaller maken eller bröstarvingen. Vid prövningen skall särskilt beaktas skälen för förordnandet samt förmånstagarens och makens eller bröstarvingens ekonomiska förhållanden.

[S3]Har dödsfallet inträffat sedan det har dömts till äktenskapsskillnad mellan försäkringstagaren och hans make eller sedan talan om äktenskapsskillnad väckts men innan bodelning har förrättats, gäller i stället för det som sägs i andra stycket att, om maken inte vid bodelningen kan få ut sin andel därför att försäkringen tillfaller någon annan som förmånstagare, denne är skyldig att avstå vad som fattas.

[S4]Den som vill begära jämkning enligt andra eller tredje stycket skall väcka talan mot förmånstagaren inom ett år från det att bouppteckning efter försäkringstagaren avslutades eller dödsboanmälan gjordes. Väcks inte talan inom denna tid, är rätten till jämkning förlorad.

[S5]Angående förordnandets verkan mot försäkringstagarens borgenärer finns bestämmelser i 15 kap.Lag (2006:464).
Citera
2023-02-23, 15:32
Medlem
Vet inte hur jag ska tacka dig.
Hon var ryggmärgsskadad och jag fick avstå arbete och därmed inkomst och bättre pension för att kunna ta hand henne.hade inget annat val förutom ta de sista 10 åren. Jag hade fullmakt till alla konto, skötte ekonomin. gick i tidigt pension ( 61år) för 4 år sedan för att säkra nn inkomst. Att hennes föräldrar med förmögenhet på minst 15 miljoner skulle vara förmånstagare hade vi ingen vetskap om. Det kom fram efter hennes död och de gav mig försäkran på att pengarna var mina.därför krävde jag inte något angående de kostnader som kom till efter hennes död.
Jag fick ärva ca 500 kr och de fick 1,2. måste man anlita advokat? eller tingsrätten kan behandla arrendet utan jurist hjälp. Hur går det till ? vad är mitt nästa drag?
Tack
Citat:

[K14]7 § Är förmånstagare insatt, skall försäkringsbelopp som utfaller efter försäkringstagarens död inte ingå i dennes kvarlåtenskap.

[S2]Om tillämpningen av ett förmånstagarförordnande som gäller för försäkringstagarens död skulle leda till ett resultat som är oskäligt mot en make eller bröstarvinge efter försäkringstagaren, kan förordnandet jämkas så att försäkringen helt eller delvis tillfaller maken eller bröstarvingen. Vid prövningen skall särskilt beaktas skälen för förordnandet samt förmånstagarens och makens eller bröstarvingens ekonomiska förhållanden.

[S3]Har dödsfallet inträffat sedan det har dömts till äktenskapsskillnad mellan försäkringstagaren och hans make eller sedan talan om äktenskapsskillnad väckts men innan bodelning har förrättats, gäller i stället för det som sägs i andra stycket att, om maken inte vid bodelningen kan få ut sin andel därför att försäkringen tillfaller någon annan som förmånstagare, denne är skyldig att avstå vad som fattas.

[S4]Den som vill begära jämkning enligt andra eller tredje stycket skall väcka talan mot förmånstagaren inom ett år från det att bouppteckning efter försäkringstagaren avslutades eller dödsboanmälan gjordes. Väcks inte talan inom denna tid, är rätten till jämkning förlorad.

[S5]Angående förordnandets verkan mot försäkringstagarens borgenärer finns bestämmelser i 15 kap.Lag (2006:464).
Citera
2023-02-23, 15:46
Medlem
Citat:
Vet inte hur jag ska tacka dig.
Hon var ryggmärgsskadad och jag fick avstå arbete och därmed inkomst och bättre pension för att kunna ta hand henne.hade inget annat val förutom ta de sista 10 åren. Jag hade fullmakt till alla konto, skötte ekonomin. gick i tidigt pension ( 61år) för 4 år sedan för att säkra nn inkomst. Att hennes föräldrar med förmögenhet på minst 15 miljoner skulle vara förmånstagare hade vi ingen vetskap om. Det kom fram efter hennes död och de gav mig försäkran på att pengarna var mina.därför krävde jag inte något angående de kostnader som kom till efter hennes död.
Jag fick ärva ca 500 kr och de fick 1,2. måste man anlita advokat? eller tingsrätten kan behandla arrendet utan jurist hjälp. Hur går det till ? vad är mitt nästa drag?
Tack

Du har tagit upp detta med svärföräldrarna och de har inga planer på att dela med sig av pengarna?

Då hade jag nog letat rätt på en advokat som är duktig på arvsrätt och tagit en timmes konsultation med honom, kostar väl 2000kr. Går ni sen vidare och stämmer svärföräldrarna kan du använda rättskyddet på hemförsäkringen.

Nån annan här på forumet kanske har någon bättre ide.
Citera
2023-02-23, 16:30
Medlem
Citat:
Du har tagit upp detta med svärföräldrarna och de har inga planer på att dela med sig av pengarna?

Då hade jag nog letat rätt på en advokat som är duktig på arvsrätt och tagit en timmes konsultation med honom, kostar väl 2000kr. Går ni sen vidare och stämmer svärföräldrarna kan du använda rättskyddet på hemförsäkringen.

Nån annan här på forumet kanske har någon bättre ide.

Stort tack Mr, vinner jag så kommer jag komma ihåg dig.
Citera
2023-03-18, 15:18
Medlem
Citat:

Hej ,fått frågan av en jurist om var lag texten kommer ifrån? Kan du hjälpa med det? tack.
Senast redigerad av DonOlborne 2023-03-18 kl. 15:19. Anledning: missat några ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in