2023-02-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Visst är det så men på vilket vis menar du att det har med topic att göra?
Nja, kanske inte så mycket. Har varit en del sidospår beträffande min kommentar om gruppidentitet och hur tomt livet på Ömalm måste vara. När jag pluggade så hade jag turen att få en macbook pro. Men jag undrade hur alla mina klasskompisar hade råd att lägga 30 papp på en likadan. Sanningen var att de alla hellre käkade vita bönor varje dag än bli sedda med en Acer
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2023-02-22 kl. 17:34.
Citera
2023-02-22, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
I det här fallet tycker du alltså att pengarna garanterat kommer till bättre användning hos Nina. Så att hon inte riskerar att bli uteliggare.

Har du aldrig gjort något fel? Vad är det som säger att den som gjort fel eller fattat felaktiga beslut inte ska få hjälp och inte kan bättra sig och göra rätt?

Mig veterligen har vi inte ett samhälle enbart ägnat åt felfria.

”Gjort några fel” som leder till att man blir uteliggare?! Haha nej.
Citera
2023-02-22, 18:04
Medlem
I detta sjuka land är personen ifråga snart minister eller VD för en statlig myndighet.
Citera
2023-02-22, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Sociala signaler är viktiga för långt fler än bara kretsen på Ömalm. Varenda livsstilsprodukt från Apple till Adidas har gruppidentitet som sitt starkaste försäljningsargument. Signifierare som signalerar gruppidentitet är en triljardindustri. Problemet är att priset på signifierarna i hennes värld är satta så att endast väldigt få människor klarar dem

100% korrekt. Drabbar många fruar som blivit utbytta mot yngre förmågor och blivit ensamstående på äldre dagar utan egen försörjning i Ninas krokar. Men att sjunka till Ninas nivå och stjäla från de mest behövande i samhället är extremt på alla plan. Visst, tillfället gör tjuven men det är en sak att lattja skalbolag på Ö-malm, något helt annat att stjäla från hemlösa för att man inte vill sälja sin 3-rummare på Narvavägen.

Citat:
Nja, kanske inte så mycket. Har varit en del sidospår beträffande min kommentar om gruppidentitet och hur tomt livet på Ömalm måste vara. När jag pluggade så hade jag turen att få en macbook pro. Men jag undrade hur alla mina klasskompisar hade råd att lägga 30 papp på en likadan. Sanningen var att de alla hellre käkade vita bönor varje dag än bli sedda med en Acer
Lägg till en Louis Vuitton väska på det så blir det same shit 2023.
Citera
2023-02-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shilohoha
100% korrekt. Drabbar många fruar som blivit utbytta mot yngre förmågor och blivit ensamstående på äldre dagar utan egen försörjning i Ninas krokar. Men att sjunka till Ninas nivå och stjäla från de mest behövande i samhället är extremt på alla plan. Visst, tillfället gör tjuven men det är en sak att lattja skalbolag på Ö-malm, något helt annat att stjäla från hemlösa för att man inte vill sälja sin 3-rummare på Narvavägen.

Lägg till en Louis Vuitton väska på det så blir det same shit 2023.

Ja, det finns en tydlig moralisk aspekt här som inte ska ignoreras. Jag har varit relativt desperat ett par gånger i mitt liv så jag har själv känt hur man kan börja tänja gränser, men offren här är så pass utsatta att man även i viss desperation vet att det här inte är bra nånstans
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2023-02-22 kl. 18:45.
Citera
2023-02-22, 19:18
Medlem
Nu behöver vi inte spekulera mera.
https://morgonposten.se/2023/02/22/krogprofilen-nina-von-krusenstierna-misstanks-ha-stulit/
Citera
2023-02-22, 19:36
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomGenesis
Nu behöver vi inte spekulera mera.
https://morgonposten.se/2023/02/22/krogprofilen-nina-von-krusenstierna-misstanks-ha-stulit/

Det känns märkligt att VDS Jeanette Höglund inte har kommenterat detta på något sätt. Det är ju enormt mycket pengar.
Citera
2023-02-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Det känns märkligt att VDS Jeanette Höglund inte har kommenterat detta på något sätt. Det är ju enormt mycket pengar.

Ja, hon måste säga nåt snart ju. La upp ett glatt inlägg för 4 timmar sen. Hade detta skett på 90-talet hade Jokso och gänget redan blandat sig i. Båda damerna känner rätt tuffa gossar,
Citera
2023-02-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishkitsune
Den mesta generositets vht är genomsyrad av korruption. Röda Korset, Rädda Barnen, Frälsis osv.
Lägenheter som var testamenterade till olila org för att dom skall nyttjas för ex kvinnor i trångmål och istället går till styrelsemedlemmars ungar.

Ger inte en krona till såna utan direktbetalar till enskilda individer gällande mina hjälpinsatser. Som snubben som köpte terrängbilar till Ukr Armén eller annat dylikt. Där det inte finns arvoderade styrelser.

Det som är problemet med sådant. Man borde kräva full transparens i sådana organisationer.

Om någon donerar pengar, då borde dom kunna bevisa vart dessa pengar gått. Hur ska jag veta att dom inte går i någon korrupt nisses ficka? Finns tyvärr allt för många sådana människor som saknar moral och etik, sätter sitt liv före andras.

Även om människan hade anledningar så rättfärdigar det inte dessa avskyvärda beteenden.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Känner folk som släppte in lite stökiga människor som blev vräkt på grund av detta helt plötsligt, för något människan inte kunde rå för överhuvudtaget. Så jo du kan förlora din bostad av mycket små misstag, beroende på vem du är givetvis, vissa individer är extra utsatta för detta, andra verkar kunna hålla och fela hur mycket som helst men får bo kvar.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2023-02-22 kl. 20:33.
Citera
2023-02-22, 20:31
Medlem
Citat:
Har man ”funktionsnedsättningar och psykisk sjukdom” så kan man i Sverige få ett intyg av läkare, sjukpengarna, bostadsbidrag och andra bidrag. Det är förmodligen ett av de bästa länderna att ordna sånt på.

Är man uteliggare för att man har en nedsättning så har man ju tex inte tagit dom stegen och få skylla sig själv. Uteliggare generellt är själva anledningen till att de är uteliggare. Det är sitt eget ansvar.

Varför tycker du det är så viktigt att andra ska betala för folk som inte sköter sig och gör rätt för sig i samhället?

Jaha, du är en sån. En som med vilje inte förstår enkla saker. Jag pratar ju självklart om dom som inte ens vet vilka steg man ska ta, hur man tar dom och inte har nån som hjälper dom. Dessa kan hamna mellan stolarna och i stuprörsproblimatiken. Har man tur får man veta kanske om personliga ombud eller har anhöriga som hjälper. Förhoppningsvis kallar nån till SIPmöte. Jag jobbar på ett psykiatrboende en gång där hade vi en kvinna som bott på gatan och av en slump fick hjälp till boendet. Ja, jag tycker vi ska hjälpa dom.
Citera
2023-02-22, 20:38
Medlem
Citat:
Har man ”funktionsnedsättningar och psykisk sjukdom” så kan man i Sverige få ett intyg av läkare, sjukpengarna, bostadsbidrag och andra bidrag. Det är förmodligen ett av de bästa länderna att ordna sånt på.

Är man uteliggare för att man har en nedsättning så har man ju tex inte tagit dom stegen och få skylla sig själv. Uteliggare generellt är själva anledningen till att de är uteliggare. Det är sitt eget ansvar.

Varför tycker du det är så viktigt att andra ska betala för folk som inte sköter sig och gör rätt för sig i samhället?
Du vet inte vad du snackar om. Det finns människor som är så sjuka att dom borde sitta på psyk eller ha en personlig assistent men nekas hjälpen eller så tar det många år tills man får rätt hjälp.
Otroligt många är sjuka så att få rätt hjälp är inte alltid rätt. Känner människor som kämpat många år till att få hjälp mot multipla svåra diagnoser som hindrar hela människans liv men även här tar det lång tid och är enormt mycket svårt, man blir pressad, stressad och tvingas till olika saker man inte har mental eller fysisk kapacitet till och detta är en extremt krävande långdragen process som långt ifrån alla hanterar fysiskt eller psykiskt.

Det är inte alltid läkare gör sitt jobb och skriver intyg(vill inte klanka ner på läkarna då jag har allmänt bra erfarenhet av Sveriges sjukvård), dessvärre. Ibland kan dom inte ens göra det även om du har mycket svåra mentala hinder som gjort dig helt oförmögen i livet till 100%, beroende på vilken läkare och vilka omständigheter.

Det har inget med att sköta sig att göra(då jag känner skötsamma människor som söker hjälp för tillfället och det är en mycket långdragen process), tror du man kan tvinga en skitzofren människa att inte prata med sina röster och skaffa ett jobb?
Du är för lågt intellektuell stående för att förstå olika nyanser och svårigheter här mest troligen då du ser så trångsynt svartvitt på det hela. Nej alla människor är olika och har helt olika förutsättningar för att fungera och ha ett normalt liv, du är helt ute och cyklar.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2023-02-22 kl. 20:43.
Citera
2023-02-22, 21:14
Medlem
Citat:

Aha, du tänker på det sociala trycket runt Nina. Fast jag tror inte det är så extremt stort för en kvinna i den åldern. Det finns faktiskt väldigt mycket fattigt folk på Östermalm och när dom kommit upp i hennes ålder är min erfarenhet att dom som haft låga inkomster under en längre tid ofta lägger ner det där med att försöka verka rikare än dom är pga det är både anstängande och lönlöst. Alla förstår ändå att det inte finns så mycket pengar.

Däremot tror jag det kan vara ett avsevärt större kliv för många på Östermalm att dels inse men sen faktiskt också ta steget och be samhället om hjälp. Funderar på om inte det kan vara ett större motiv till hennes ev brott i stället för att hon inte hade råd med en viss handväska.

Citat:

Om det är en persons fel, som du skriver, måste han väl ha gjort några fel?

Eller vad menar du med detta:

Citat:
Är man uteliggare så är det sitt eget fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in