2023-02-22, 15:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu förstår jag inte vad du menar. Ryssland invaderade ju Ukraina 2014?

Hade inte Ryssland invaderat Ukraina så hade inga mera dött.

Tjatig diskussion. Jag menar att man generellt ska undvika scenariet med invasion=>folkomröstning, alternativet ej invasion+lokal folkomröstning är att föredra.
Citera
2023-02-22, 15:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Varför ska Ukraina tvingas tillåta en omröstning angående detta på sitt territorium?
Vilka andra områden i världen ska få hålla omröstningar mot centralmaktens vilja tycker du?

De flesta. Jag gillar seperatism.
Citera
2023-02-22, 15:12
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Påminner en del om svt.
En viss skillnad då du inte ser Camilla Kvartoft eller nån annan programledare stå och vråla att vi ska kärnvapenbomba andra länder och döda alla invånare i nåt annat land.

Det verkar vara helt ok i rysk statstelevision.

I civiliserade länder får såna stollar sparken direkt.

Men du tycker säkert att det är helt ok?
Citera
2023-02-22, 15:14
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det som också är helt bäng är att det är Pissgorin som postat den här bilden ursprungligen och sagt att det är wagneriter som dödats de senaste 24 timmarna. Det är extremt uppenbart att klyftan mellan Wagner och Ryska staten har vidgats. Pissgorin är inte helt jättenöjd om han postar en bild som är rätt så dålig för rekryteringen. Han postar den för att få bredare stöd för Wagner.
Tydligen får inte Onkel Fester längre hjälp med flygtransporter så liken kanske blir gödsel på plats..
Citera
2023-02-22, 15:15
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De flesta. Jag gillar seperatism.
Okay!
Så om jag söker lite i din historik så kommer jag hitta massa inlägg (sida upp och sida ner, månad efter månad) där du engagerar dig för bl.a. Tjetjenernas rätt att hålla en folkomröstning angående självständighet?
Skönt att veta!
Citera
2023-02-22, 15:18
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
När började "modern tid"?
Från början omkring sekelskiftet 1500 och pågår fram till dags dato enl, wikipedia.

För att återgå till ämnet:
Citat:
Kinas toppdiplomat möter Putin under onsdagen

Under mötet sa Wang Yi att han ser fram emot att ”sluta nya avtal” med Ryssland och att stärka relationen länderna emellan.
Kina har stått vid Rysslands sida under den fullskaliga invasionen och har enligt rapporter bistått med komponenter som är nödvändiga för den ryska krigsmakten. För några dagar sedan varnade USA för konsekvenser om Kina börjar skicka vapen till Ryssland.

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Blandar Kina i sig det orättfärdiga kriget (med paralleller till dess lika orättfärdiga aggression mot Taiwan) så är det riktigt allvarigt.
Citera
2023-02-22, 15:19
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja jag håller med. Där finns flera frågor som ska lösas.
- Vem ska få rösta?
- Hur säkrar man en öppen debatt?
Man behöver först fråga myndigheterna i Kiev OM man ska rösta. Utan deras godkännande så är det fullständigt meningslöst.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Ryska forumtroll i all ära (eller vad man nu skall kalla det), men ingen absolut ingen av er slår Eduard Khil!
https://www.youtube.com/watch?v=2Z4m4lnjxkY
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tjatig diskussion. Jag menar att man generellt ska undvika scenariet med invasion=>folkomröstning, alternativet ej invasion+lokal folkomröstning är att föredra.
Nej, det är ingen "tjatig diskussion" utan det är pudelns kärna i hela debatten som många pro-ryssar bortser ifrån.

Vi vet att Ryssland gjorde en invasion-light 2014. Hade de inte gjort detta utan låtit Ukraina sköta sina egna angelägenheter så hade inte fler oskyldiga dött.

Men Ryssland kunde inte låta bli. De får inte bli förbisprungna av en "lillebror".
Citera
2023-02-22, 15:21
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, exempelvis har Tyska Uniper stämt Ryska Gazprom på 12 miljarder euro för gas de ej levererat då ju Ryssland valde att dra nu ned på/stänga gasleveranserna tidigare under sommaren.
Att gasledning sprängdes var extremt ekonomiskt fördelaktigt för Gazprom då de efter sprängningen kan hävda force majure och deras leverans kontrakt därmed hävs.

”German energy company Uniper said Wednesday it’s suing Gazprom for damages over natural gas that hasn’t been delivered since June, when the Russian supplier started reducing amounts to Germany.” ”It said the cost to replace gas that Russia failed to supply so far totals at least 11.6 billion euros ($12 billion)”.
https://apnews.com/article/europe-business-germany-baltic-sea-70c1677a7087dfd842c82ec5720395ab

Sen var det ganska många som följde rapporteringen kring ubåtaktiviteten som utgick från Kaliningrad dagarna innan sprängningen.
Ja det finns mycket som tyder på att det vara ryssarna som sprängde ledningarna. Att de lät en ledning vara intakt kan ju tyda på att de vill ha en möjlighet att återuppta gasleveranser...
Citera
2023-02-22, 15:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, exempelvis har Tyska Uniper stämt Ryska Gazprom på 12 miljarder euro för gas de ej levererat då ju Ryssland valde att dra nu ned på/stänga gasleveranserna tidigare under sommaren.
Att gasledning sprängdes var extremt ekonomiskt fördelaktigt för Gazprom då de efter sprängningen kan hävda force majure och deras leverans kontrakt därmed hävs.

”German energy company Uniper said Wednesday it’s suing Gazprom for damages over natural gas that hasn’t been delivered since June, when the Russian supplier started reducing amounts to Germany.” ”It said the cost to replace gas that Russia failed to supply so far totals at least 11.6 billion euros ($12 billion)”.
https://apnews.com/article/europe-business-germany-baltic-sea-70c1677a7087dfd842c82ec5720395ab

Sen var det ganska många som följde rapporteringen kring ubåtaktiviteten som utgick från Kaliningrad dagarna innan sprängningen.

Perfekt!
Jag har letat efter detta. Kunde inte hitta det igen. Tror det va Joe Blogg...
Här har alla konspirationsälskare kring NS, ett till argument för vem som sprängde!
Pengar! Igen. ryss-land ville inte leverera, man skulle frysa häcken av europa.
Citera
2023-02-22, 15:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Okay!
Så om jag söker lite i din historik så kommer jag hitta massa inlägg (sida upp och sida ner, månad efter månad) där du engagerar dig för bl.a. Tjetjenernas rätt att hålla en folkomröstning angående självständighet?
Skönt att veta!

Jag tror du försöker säga att jag är inkonsekvent. Tjetjeniernas fall påverkar dock inte europeisk ekonomi så mycket som Ukraina, så jag tycker inte jag är det. I princip tycker jag också att de ska ha en chans till självbestämmande, jag gillade heller inte ryssarnas agerande där i andra tjetjenienkriget. Islamism i den form som verkar dominant hos seperatisterna där är jag dock skeptisk mot att stödja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in