Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-22, 05:15
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Det du inte förstår är att hjärnan kan utmanas mer på hans sätt.

Du77 har fel
Citera
2023-02-22, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Du77 har fel

Har jag fel i att hjärnan kan utmanas mer, seriöst?
Verkar inte som din hjärna har utmanats mycket alls.
Citera
2023-02-22, 06:29
Medlem
Soterns avatar
Någon som frågat vem Zodiac Killer var/är?
Citera
2023-02-22, 08:10
Medlem
TasteMyCoqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananarchistmind
Fick höra om denna fantastiska uppfinning nyligen. Blev naturligtvis intresserad i om den går att använda för att ”fuska” på uppsatser mm.

Undrar bara om det är säkert o använda Chatgpt i dessa syften utan att åka dit?

Har lärare och skolor kommit på något medel för att stoppa detta som man borde veta om?

Vet flera professorer som i förväg kör uppgifterna genom chatGPT om det är hemtenta eller liknande. En av dem sa att chatGPT fick högsta betyg när han körde det, så visst är detta ett problem. Det är däremot svårt att komma undan med det när professorerna provkör det genom chatGPT, det räcker nog att de sparar det utkastet och använder det som underlag när de kollar plagiat. Jag antar att chatGPT svarar samma om den får samma fråga från två olika användare?

EDIT: En av mina professorer uppmuntrar dock användandet i sitt lärande, t.ex. för att söka info eller få förklaringar på saker.
Senast redigerad av TasteMyCoq 2023-02-22 kl. 08:11. Anledning: Mer info.
Citera
2023-02-22, 08:22
Föreställ er att det släpps en ny glass-smak. Tillverkaren hade ingen aning om vilken succé det skulle bli. Allt säljs slut direkt, man måste rita om alla planer på tillverkning och distribution, för att matcha efterfrågan.

Där befinner vi oss nu. Microsoft är glass-tillverkaren.

Det är bisarrt hur många yrken som kan ersättas av NLP och LLM: journalistik, pedagogik, support, sälj, juridik, administration, reklam, etc.
Inte ens nivå 4 självkörande fordon hade kunnat ersätta så här många yrken.

För 10 år sedan gick snacket att t.ex. chaufförer var chanslösa i framtiden. Istället kommer det bli jurister och ekonomer som blir varslade först.

Av alla nyheter på tapeten just nu, är allt bara piss i oceanen jämfört med detta.
Ett av världens största bolag, har precis presenterat en färdig produkt, som har potential att reducera omkostnader i vissa bolag med uppåt 95%.

Det här är lika stort som övergång till internet, eller elektrifieringen av samhället. Inom närmaste 5 åren kommer det ske stora omvälvningar.
Citera
2023-02-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Jag frågade det och teknik för att kontrollera texter, videor och röstinspelningar via AI för att se att de inte är manipulerade via AI är tydligen också kommande teknik.

Du kan fuska men den levererar en del felaktigheter och du går miste om kunskap och även begåvning. Din hjärna är beroende av vad du utmanar den med för att bli bättre så skolfusk är vad som sänker kvaliteten hos dig för resten av ditt liv.

Sedan är inte svaren värda några A:n då de är ogenomtänkta och bara någon blandning av det mest vanliga svaren på en fråga. Lärare borde dubbelköra och sedan sätta E max på liknande enkla svar från studenter.

Jag förstår din poäng, det är bara det att det sorgliga i detta är att skolan iallafall i mitt fall bygger enbart på vad du kan prestera och hur mycket du kan lära in en uppgift. Man tror ju att skolan är till för att lära eleverna och göra dem smartare. Men allt som betyder något är hur du presterar på uppgifter vilket är lite sorgligt.
Citera
2023-02-22, 09:29
Medlem
Aaarghhhs avatar
jag frågade om utelivet i lissabon respektive aten, fick nästan identiska svar, det som skjilde var namnen på stadsdelarna, lär inte konkurera ut tripadviser iaf

man kan ha det till?
Citera
2023-02-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Någon som frågat vem Zodiac Killer var/är?

Ja det vore nåt om cGPT kunde lösa brott, men det blir bara bli wikipedialiknande svar på den typen av frågor tyvärr.
Citera
2023-02-22, 14:05
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ananarchistmind
Jag förstår din poäng, det är bara det att det sorgliga i detta är att skolan iallafall i mitt fall bygger enbart på vad du kan prestera och hur mycket du kan lära in en uppgift. Man tror ju att skolan är till för att lära eleverna och göra dem smartare. Men allt som betyder något är hur du presterar på uppgifter vilket är lite sorgligt.
En sak ser jag som väldigt bra.

Jag har/hade inlärningsproblem men fick aldrig hjälp först det var försent (årskurs9) och jag fick gå i specialklasser om vi bortser från smågrupper bara för att lära mig läsa och skriva i första klasserna. Såklart hände det att vissa lärare försökte hjälpa mig att förstå något, biologiläraren och franskaläraren iallafall. Detta upplever jag som likvärdigt om jag istället hade haft svårt generellt i skolan (jag var nog uttalat den mest bildade eleven i mina klasser och även bland de smartaste barnen).

AI hade för mig på min tid inneburit all hjälp jag saknade när jag ser till hur den besvarar frågor om lite olika saker och då den grammatik som jag inte behärskar pga. kunskapsluckor.

Den gör fel och folk måste lära sig att behärska de felaktiga kunskaper vi baserar idéer etc med men AI kan komma att innebära en jämställdhetsfaktor för skolbarn som är i behov av särskilda stödinsatser men inte får det.

Ta t.ex. det skolbarn vars föräldrar är lågutbildade, invandrare utan kontaktnät och som behärskar svenska dåligt. Deras barns möjligheter till godkända betyg i samtliga ämnen är inte alls jämlika andra skolbarn.

AI:n kan alltså användas för studiemotiverade barn som helt enkelt inte förstår och som behöver fler förklaringar. Nu är boten inte särskilt skicklig på att forma fler likvärdiga svar som förbättras (jag ber den hela tiden om fler svar) men för skolbarn kan förmågan att omformulera text förbättras av att de själva måste pröva fler sätt att formulera meningar med snarlika innehåll, vilket är en viktig del av skolarbetet.

Att höja "IQ:n" hos barn med föräldrar av lägre intelligens kan gå snabbare än vad den hade gjort. Samtidigt så kan såklart genomsnittliga skolelevers intelligens sänkas av att alla genvägar kommer göra dem lite dummare i allmänhet.
Senast redigerad av SAIVON 2023-02-22 kl. 14:07.
Citera
2023-02-22, 14:31
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Du är ett exempel på Dunning Kruger, du tror att du förstår detta bättre än mig och min professor inom AI.
Det krävs intelligens för att känna igen intelligens.

Meningar likt din är ett gott exempel på lägre begåvade människor som försöker utnyttja den lägre kunskapsnivå de besitter för att förklara sin omvärld. Det är lite det jag pekar på. En genuint begåvad och studiemotiverad elev hade behärskat förmågan att associera och analysera olika idéer bättre än att förkasta dem efter en rigid och fyrkantig kunskapslåda. Med verkligt studieflit hade du varit mer mottaglig för att tänka i större sammanhang och reflektera istället för att omedelbart läsa in motargumentation som "fel" när det du möts av inte passar in på ditt förenklade traggel.

80-90% av alla människor överskattar den personliga kunskapsförmågan och det är skäl nog för Dunning Kruger effekter hos majoriteten. Själva bakgrunden till just det fenomenet berör de som vägrar att tro att andra kan förstå/kunna/klara av mer. Det är med andra ord samtliga av er som använder begreppet i debatter som sannolikt har flest drag av det, inte jag.

När det gäller professorer är siffrorna 9/10 när det kommer till de som tror att de är skickligare än deras kollegor. 8/10 när det kommer till enklare uppgifter som är mer vanliga i befolkningen. Jag är förövrigt kvinna också vilket sänker sannolikheten ytterligare till att det är jag som överskattar mig själv, av oss två om vi bortser från att min intelligens drastiskt redan dragit ner sannolikheten. Matematiskt beräknat kan vi gissa oss till att du är den mer inkompetenta av de uttalanden du gjort, ditt sannolika kön och ditt utfall om min påstådda inkompetens taget från ingen annanstans än befattning såsom att en professor underförstått måste ha rätt
Senast redigerad av SAIVON 2023-02-22 kl. 14:36.
Citera
2023-02-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Det krävs intelligens för att känna igen intelligens.

Där sprack det för dig när du tror att du förstår detta bättre än min f.d. professor inom AI.
Citera
2023-02-22, 14:47
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Där sprack det för dig när du tror att du förstår detta bättre än min f.d. professor inom AI.
Det är dig jag skriver med, inte din professor! Det finns inga som helst garantier för att eleverna ska kunna förstå allt läraren säger och du är inte jämställd din professor! DET ÄR DUNNING KRUGER DU UPPVISAR HÄR!

Och du förstår dessutom inte ens att jag diskuterar biologi, dvs AI:ns konsekvenser på människans biologi och då miljöfaktorerna för intelligens med förmågorna att förflytta eller minska kapaciteten i de kognitiva processerna.

Citera inte mig igen tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in