Citat:
Ursprungligen postat av
Ananarchistmind
Jag förstår din poäng, det är bara det att det sorgliga i detta är att skolan iallafall i mitt fall bygger enbart på vad du kan prestera och hur mycket du kan lära in en uppgift. Man tror ju att skolan är till för att lära eleverna och göra dem smartare. Men allt som betyder något är hur du presterar på uppgifter vilket är lite sorgligt.
En sak ser jag som väldigt bra.
Jag har/hade inlärningsproblem men fick aldrig hjälp först det var försent (årskurs9) och jag fick gå i specialklasser om vi bortser från smågrupper bara för att lära mig läsa och skriva i första klasserna. Såklart hände det att vissa lärare försökte hjälpa mig att förstå något, biologiläraren och franskaläraren iallafall. Detta upplever jag som likvärdigt om jag istället hade haft svårt generellt i skolan (jag var nog uttalat den mest bildade eleven i mina klasser och även bland de smartaste barnen).
AI hade för mig på min tid inneburit all hjälp jag saknade när jag ser till hur den besvarar frågor om lite olika saker och då den grammatik som jag inte behärskar pga. kunskapsluckor.
Den gör fel och folk måste lära sig att behärska de felaktiga kunskaper vi baserar idéer etc med men AI kan komma att innebära en jämställdhetsfaktor för skolbarn som är i behov av särskilda stödinsatser men inte får det.
Ta t.ex. det skolbarn vars föräldrar är lågutbildade, invandrare utan kontaktnät och som behärskar svenska dåligt. Deras barns möjligheter till godkända betyg i samtliga ämnen är inte alls jämlika andra skolbarn.
AI:n kan alltså användas för studiemotiverade barn som helt enkelt inte förstår och som behöver fler förklaringar. Nu är boten inte särskilt skicklig på att forma fler likvärdiga svar som förbättras (jag ber den hela tiden om fler svar) men för skolbarn kan förmågan att omformulera text förbättras av att de själva måste pröva fler sätt att formulera meningar med snarlika innehåll, vilket är en viktig del av skolarbetet.
Att höja "IQ:n" hos barn med föräldrar av lägre intelligens kan gå snabbare än vad den hade gjort. Samtidigt så kan såklart genomsnittliga skolelevers intelligens sänkas av att alla genvägar kommer göra dem lite dummare i allmänhet.