2023-02-21, 20:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
-Navalnyj sitter i fängelse.
-Det var krigshökarna jag syftade på, de är de enda som nu är i öppen opposition. Wagner, Igor Girkin, etc.
-Med olja.

Om det finns en opposition inom militären och/eller bland oligarkerna så verkar de under ytan än så länge. De syns inte förrän allting brakar lös.

Kommer ihåg att ingen kunde förutspå kollapsen av sovjetunionen sen gick allt otroligt snabbt. En dag kommer det brisera. Då kommer det att gå fort också.
Citera
2023-02-21, 20:04
Medlem
Självmord tror jag inte på. Det bästa vore om Putin råkar ut för en olycka. Sedan får man pensionera Lavrov, han har spelat ut sin roll.

Det behövs nya ansikten utåt. Inga horor som Peskov och Zacharova.

Patrushev är för mycket hök men får jag tippa så växer det nog fram några som kan ta makten och som förstår att Ryssland är förlorat om detta fortsätter.

Om den kommande ryska offensiven så blir den i Luhansk man vill ju ha hela detta oblastet men jag tror inte man hinner långt i offensiven utan kör fast efter några mil. Senare i år går Ukraina till motattack.

Ber om ursäkt för alla "tror"...ingen är självklart expert, inte ens Joakim Paasikive.... ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
* Liknande löneutmätning, men satt i % som avser alla framtida intäkter i gas och olja, tills skulden är betald.

Jag undrar om de går med på det, men säg att de gör det och åren går, riskerar man inte då att det växer ett hat mot dem som straffar. Det kommer ju (som det oftast är) vara de som är mest utsatta i Ryssland som kommer att få känna av denna ”löneutmätning”. Jag tänker det blir jäkligt bittert.

En lösning kanske skulle vara att EU samt USA tog en del av kostnaden för att på så sätt närma sig Ryssland och bygga bättre relationer?
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Är det någon som verkligen har funderat över detta så är det jag.
Du och många andra är matade av aftonbladet och köper det rakt av.

Det är ni som hetsar för krig , jag gör det inte.
Så kom med något bättre din fjant
Var tar du dina åsikter rakt av från. Har du ens en källa eller är det bara inprogrammerat. Du verkar rätt så repetitiv.
Kan du kanske formulera dina tankar och förklara dem för oss. Hur ser du på kriget? Hur får vi slut på det?
Citera
2023-02-21, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
En lösning kanske skulle vara att EU samt USA tog en del av kostnaden för att på så sätt närma sig Ryssland och bygga bättre relationer?

Nej, verkligen inte. Ingen i Europa eller USA är beredd att spendera en spänn på er ryssar. Ni får klara er själva, helt enkelt.
Citera
2023-02-21, 20:08
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
På en sekund kommer kriget att ta slut om Putin beordrar sina trupper att lägga ner vapnen. Ingen kommer att invadera Ryssland.

Här är jag helt ening med dig.
Men det krävs ju lite motprestationer av Ukraina. Det bor ju en och annan etniskt Ryss på krim av förklarliga skäl. Man kan ju inte ha ihjäl dessa i tid och otid. Plus lite gällande Natofrågan
Citera
2023-02-21, 20:08
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryssarna har försökt fyra taktiska/operativa modeller under det senaste året. Varje ny modell har betytt en gradvis "primitivisering" av krigföringen. Med "primitivisering" menar jag inte att kriget skulle föras på ett mer brutalt sätt, utan att de operativa doktrinerna gradvis har förenklats och anpassats till trupp som inte är tillräckligt utbildad till att slåss på ett modernt vis. Man kan dra paralleller till en liknande förenkling av den tyska krigföringen under andra världskriget där sofistikerad manöverkrigföring med kombinerade vapenslag ("blixtkrig"), bereder plats för något slags "infanterism" uppbackad av hästar, 88 mm antipansar och otränade milisförband.

De fyra skedena av rysk operativ "krigskonst" under detta krig har varit följande:

1. Thunder Run. I februari och mars försöker ryssen sig på västerländsk "combined arms warfare" (en fortsättning på Gustav II Adolfs "brigadsystem", om man vill leta historiska rötter). Missilangrepp för SEAD; förberedelse av amfibieoperationer mot Odessa; insats av hundratals helikoptrar; flygvapnet når luftherravälde; luftlandsättningar; mekaniserade förband som rycker fram längs flera axlar i högt tempo - nu ska Kiev, Sumy, Charkiv, Zaporizjzja och Cherson tas genom inringningar, samtidigt som ukrainska manöverelement neutraliseras, etc, etc. Det där fungerade inte. Koordineringen mellan vapenslagen bröt samman. Detta hade lika mycket att göra med det förbittrade - och oväntade - ukrainska motståndet, som med rysk inkompetens. Försöken att föra kriget à la Nato fungerade inte. Den operativa modellen måste förändras.

2. Pansargenombrott. I april och maj måste man ändra taktik. Man går tillbaka till den sovjetiska doktrin som skulle användas mot väst under kalla kriget (och som du och jag lärde oss att bemöta när vi gjorde vår militärtjänst). Men ryssarnas pansarkilar och mekaniserade försök till genombrott neutraliserades genom ukrainarnas tillgång till satelliter och drönare. Under andra världskriget och kalla krigets tänkta stridsrum, så hade slagfältet ett "djup". Det fanns en "front" och positioner "bakom fronten" som kunde supporta fronten under framryckning. Men idag har stridsrummet plattats ut. Om du kan observeras (via sensorer) så kan du också slås ut - omedelbart. De ryska mekaniserade framstötarna, som oftast var baserade på bataljoner som huvudsaklig taktisk enhet, fick så pass smala fronter att de inte kunde skydda sig själva under framryckning. Hela det löpande bandet från front till bakom front kunde angripas. Den operativa modellen måste förändras.

3. Stridsspaning. Sedan juni har ryssen angripit med mindre mekaniserade formationer där stridsfordon har utgjort ryggraden. Här kan vi tala om operationer av andra världskrigsmodell. Förband av marininfanteri och VDV (som nu används som rent infanteri) har utgjort ryggraden i operationerna. Syftet har inte varit att nå genombrott, utan att undersöka ukrainska positioner för att hitta svaga punkter. Därefter kan dessa bearbetas med artilleri, varefter mekaniserat infanteri följer upp. Dock har ukrainarna återigen orsakat så stora förluster bland pansarförband att denna metod inte längre kunde användas. Under höst och tidig vinter var antalet stridsfordon helt enkelt för litet för att denna metod skulle kunna vara applicerbar. Den operativa modellen måste förändras.

4. Stötinfanteri. Under vintern har ryssen gått tillbaka till ett system med chocktrupper som mest av allt påminner om första världskriget. Det handlar nu om massiva insatser av icke-mekaniserat infanteri i kombination med artilleri som handlar om att lösgöra fienden från befästa ställningar och skyttegravar. Det handlar om mycket långsamma "krypande" försök till framryckning. Kategori B-förband rekar; fientliga positioner upptäcks; artilleriet hamrar på; stöttrupper rycker fram och försöker inta nya positioner.

Detta är den gradvisa "primitivisering" av den ryska krigsinsatsen som vi har kunnat se på bara ett år. Vi har åkt tidsmaskin 100 år tillbaka i tiden på 12 månader.

Försvarsplanerarna på Natos högkvarter på 110, Boulevard Léopold III i Bryssel sitter just nu och skrattar och ställer sig frågor av typen: "Vad var vi egentligen så rädda för?" och "Hur lång tid skulle det ta för Polen att ensamt besegra Ryssland om vi förutsätter att alla beställda F-35 redan var utplacerade på rote?"
Tack för att mycket bra och informativt inlägg!
Citera
2023-02-21, 20:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Självklart kan man tillverka ammunition men inte i de mängder som behövs. Det behöver skalas upp om du kan läsa artiklarna och det är bråttom.
Det är inga som helst problem. Dyster kvistar som tror det blir svårt räknar på att ersätta all artilleri i Ukraina med 155mm från usa. Det blir givetvis jobbigt. USA har visserligen lager att köra några år till om de är villiga att tömma hela sitt lager. Vilket de givetvis inte vill.

Fast det finns en massa andra typer av artilleri och världen är stor. Många länder skulle kunna skaka fram ett par miljoner granater och raketer så Ukraina kan fortsätta skjuta i samma nivå som nu.

Här är en video som gor igenom utmaningarna för båda sidor. https://m.youtube.com/watch?v=deK98IeTjfY
Senast redigerad av Bortamatchen 2023-02-21 kl. 20:12.
Citera
2023-02-21, 20:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
-Navalnyj sitter i fängelse.
-Det var krigshökarna jag syftade på, de är de enda som nu är i öppen opposition. Wagner, Igor Girkin, etc.
-Med olja.

Om det finns en opposition inom militären och/eller bland oligarkerna så verkar de under ytan än så länge. De syns inte förrän allting brakar lös.
Ja tyvärr är det ju så att Putain är en diktator i praktiken. Putain har ju ändrat grundlagen några gånger för att han ska kunna sitta kvar som president på typ obegränsad tid. Och den senaste ändringen av grundlagen är att en president i Ryssland väljs på 6 år och får bara sitta i 2 perioder. Samtidigt som denna ändringen gjordes nollställde Putain sina egna perioder. Vilket alltså betyder, med nuvarande grundlag, att vi kan få dras med Putain i 12 år till.
Citera
2023-02-21, 20:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Klarsynt inlägg, tack för det.

När det kommer till dagsläget, den sista punkten.

Man kan fråga sig om vad ryssland ska göra nu. Fortsatt offra otränade ryska män i vansinnesattacker?
Fånge efter fånge och oändligt många frivilliga vatniks och mobiliserade dör på löpande band, pansar verkar ha slaktats och ryska flygvapnet/luftvärn en papperstiger.

Ändå ska kriget hållas igång.

Eftersom Ukraina inte kollapsade (som Saddams Irak, 2003) på tre veckor, så är den ryska positionen nu oerhört svår. Vad är egentligen "slutspelet" för att tala schacktermer?

Ska man erövra hela Ukraina och på så vis få slut på kriget? Ryssland skulle kunna göra detta om hela samhället ställdes på krigsfot och total mobilisering infördes. Men detta skulle ta minst fem år (förmodligen längre) och under denna tid skulle Ryssland inte kunna göra något annat. Landet skulle förvandlas till ett fattighus med en krigsmakt och utan handelsförbindelser. Något slags kombination av Pakistan och Nordkorea. Det hade varit som om jag hade bränt ned hela mitt hus för att få bort några möss.

Kan man nöja sig med Krim, Donbass och en landkorridor? Ja, det kanske ryssarna kan, men Ukraina kommer ju att fortsätta kriget i evighet - oavsett om de får stöd av väst eller inte. Kriget kommer i sådana fall att fortsätta samtidigt som västvärldens alla sanktioner kommer att gälla. För alltid. Ryssland kommer att förbli en paria på samma sätt som Iran.

Ryssen sitter i klistret även om de inte skulle förlora. Jag fattar inte vad de ska göra.
Citera
2023-02-21, 20:13
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag undrar om de går med på det, men säg att de gör det och åren går, riskerar man inte då att det växer ett hat mot dem som straffar. Det kommer ju (som det oftast är) vara de som är mest utsatta i Ryssland som kommer att få känna av denna ”löneutmätning”. Jag tänker det blir jäkligt bittert.

Tyskarna klarade det bra, dock inte roligt att tvingas bli ödmjuk i "vuxen ålder". Annars är den tyska erfarenheten en bra förebild, och modell. Vi kan hjälpa ryssarna att betala tillbaka sin skuld och samtidigt göra de rikare än någonsin. Win-Win. Det är ett koncept jag tror på starkt.
Citera
2023-02-21, 20:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Förr eller senare kommer det ju att kollapsa för ryssarna. Med tanke på att Väst ser långsiktigt och pumpar in avancerade vapensystem nu så tror jag underrättelsetjänsterna i väst vet saker som inte talas utåt. Annars skulle man nog vara återhållsamma och inte ville riskera att sånt faller i händerna på ryssarna.

Du drar upp en viktig poäng här.., för hur ligger det egentligen till med detta ?

Själv börjar jag bli lite mer pessimistiskt på detta. Mycket prat, men levererar eu-länder det man säger sig vara villig att göra ? Som jag sade inatt, Leo2 pratet ser ut att rinna mera ut i sanden. Bedrövligt när man tänker på att det kan vara en så vital del utav en ukrainsk offensiv, förutom det moralhöjande med dessa leveranser.

Samma sak med flyg-pratet, mycket snack.., ingen hockey !

Detta spelar bara Putin i händerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in