Citat:
Ursprungligen postat av
EnoughisEnough
Klarsynt inlägg, tack för det.
När det kommer till dagsläget, den sista punkten.
Man kan fråga sig om vad ryssland ska göra nu. Fortsatt offra otränade ryska män i vansinnesattacker?
Fånge efter fånge och oändligt många frivilliga vatniks och mobiliserade dör på löpande band, pansar verkar ha slaktats och ryska flygvapnet/luftvärn en papperstiger.
Ändå ska kriget hållas igång.
Eftersom Ukraina inte kollapsade (som Saddams Irak, 2003) på tre veckor, så är den ryska positionen nu oerhört svår. Vad är egentligen "slutspelet" för att tala schacktermer?
Ska man erövra hela Ukraina och på så vis få slut på kriget? Ryssland skulle kunna göra detta om hela samhället ställdes på krigsfot och total mobilisering infördes. Men detta skulle ta minst fem år (förmodligen längre) och under denna tid skulle Ryssland inte kunna göra något annat. Landet skulle förvandlas till ett fattighus med en krigsmakt och utan handelsförbindelser. Något slags kombination av Pakistan och Nordkorea. Det hade varit som om jag hade bränt ned hela mitt hus för att få bort några möss.
Kan man nöja sig med Krim, Donbass och en landkorridor? Ja, det kanske ryssarna kan, men Ukraina kommer ju att fortsätta kriget i evighet - oavsett om de får stöd av väst eller inte. Kriget kommer i sådana fall att fortsätta samtidigt som västvärldens alla sanktioner kommer att gälla. För alltid. Ryssland kommer att förbli en paria på samma sätt som Iran.
Ryssen sitter i klistret även om de inte skulle förlora. Jag fattar inte vad de ska göra.