2023-02-21, 15:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han tar kontroll över sin utstämplingstid genom att be om den från Roland B, och samtidigt tacka nej när Roland B erbjuder sig att lämna den direkt till polisen (som enligt SE är de som vill ha den). Sedan kan SE (om/när det blir aktuellt, t.ex. när man får en exakt tid för mordet) flytta fram sin utstämplingstid ett par minuter så att han får alibi.

Det kan ju låta som att han skall ha varit väldigt avancerad här, men det blir lättare att förstå om man tänker sig att den ursprungliga planen var att skjuta Palme medan han själv var instämplad på jobbet. Tror att det var Problem2020 som spekulerade om det här. Tanken kan alltså från början ha varit att smyga ut på baksidan och gå till Grand och skjuta Palme, sedan gå in bakvägen igen, hänga kvar någon minut och sedan stämpla ut. Vattentätt alibi, det perfekta brottet.

Sedan om det nu hade skitit sig med den ursprungliga planen, och han hade gett upp vid Grand och gått tillbaka till jobbet bakvägen, och sedan kanske lite mer oplanerat stött på makarna Palme igen när han kommer ut på Sveavägen. Då kanske sedan idén om att ordna sig alibi genom utstämplingstiden ligger kvar som en möjlighet, men att det nu hänger på att han lyckas ändra och skjuta fram sin utstämplingstid en minut eller två.

Jag ordet kontroll har ofta använts men han kan såklart inte mer än bara få koll.
Datasystemet har tiden registrerad.

Dina övriga teorier om ursprungsplaner och annat lämnar jag till andra att diskutera.
Citera
2023-02-21, 16:02
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han tar kontroll över sin utstämplingstid genom att be om den från Roland B, och samtidigt tacka nej när Roland B erbjuder sig att lämna den direkt till polisen (som enligt SE är de som vill ha den). Sedan kan SE (om/när det blir aktuellt, t.ex. när man får en exakt tid för mordet) flytta fram sin utstämplingstid ett par minuter så att han får alibi.

Det kan ju låta som att han skall ha varit väldigt avancerad här, men det blir lättare att förstå om man tänker sig att den ursprungliga planen var att skjuta Palme medan han själv var instämplad på jobbet. Tror att det var Problem2020 som spekulerade om det här. Tanken kan alltså från början ha varit att smyga ut på baksidan och gå till Grand och skjuta Palme, sedan gå in bakvägen igen, hänga kvar någon minut och sedan stämpla ut. Vattentätt alibi, det perfekta brottet.

Sedan om det nu hade skitit sig med den ursprungliga planen, och han hade gett upp vid Grand och gått tillbaka till jobbet bakvägen, och sedan kanske lite mer oplanerat stött på makarna Palme igen när han kommer ut på Sveavägen. Då kanske sedan idén om att ordna sig alibi genom utstämplingstiden ligger kvar som en möjlighet, men att det nu hänger på att han lyckas ändra och skjuta fram sin utstämplingstid en minut eller två.

Vadå få kontroll. Stämplingen av tiden har skett. Hur ska han ändra på den?

För övrigt fantastiska fantasier tyvärr fattas kopplingen till verkligheten.
Citera
2023-02-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag ordet kontroll har ofta använts men han kan såklart inte mer än bara få koll.
Datasystemet har tiden registrerad.

Dina övriga teorier om ursprungsplaner och annat lämnar jag till andra att diskutera.
Denna iver att få koll på utstämplingen och dess tidpunkt.

När använder/vidarebefordrar han den information till Polisen/pressen?
Citera
2023-02-21, 16:16
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

I sitt andra "förhör" 10/3 gör han det.
Citera
2023-02-21, 16:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Det är först den 10/3 då han är tillbaka från Idre som han meddelar polisen detta.

Du vill komma in på nåt med frågan?
Typ: Om han nu var så ivrig, varför dröjde det då till 10/3?

Ur vittnesperspektivet så kom det ju en Idre-resa emellan. Man kan ju även tänka sig att tiden började sätta sig i media och gjorde att det inte blev lika angeläget?

Ur GM, perspektivet?
Varför dröjde han som han gjorde då? Var det av samma orsak?
Här finns ju hypotesen om att han var inne på Skandia på måndagen den 3/3, vilket gjorde att han såklart kunde meddela tiden redan under söndagen?
Hade han något att tjäna på att rapportera utstämplingstiden senare?
Citera
2023-02-21, 16:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, jag nämner just uppgiften mörk rock från morgonen. Och menar att SE tycks koppla ihop uppgiften i Aktuellt kl. 12.08 med denna.

Den framgår även i det jag citerade, Rapport kl. 04: "Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra." En perifer uppgift, således. Det centrala är täckjackan.

Jag menar att det framstår som befängt att GM-SE skulle se sig som utpekad av några signalement 1/3 i den grad att det tvingar honom agera (eller någon alls). Att vittnet SE ser ett fel i de ofullständiga uppgifter som lämnas i Aktuellt kl. 12 framstår som mer rimligt.

Men poängen är egentligen att presskonferensen kl. 12 brukar anges som en utlösande faktor för GM-SE att kontakta PU. Jag kan ej se den.
Och inte är det det här heller som är den utlösande faktorn , "Engström hör hur hans klädsel beskrives". Engström hittar på helt enkelt, varken GM-SE eller vittnet-SE har hört något sådant vittnesmål. Ingen har hört det, det vittnesmålet finns inte,
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-21 kl. 16:56.
Citera
2023-02-21, 16:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
I sitt andra "förhör" 10/3 gör han det.

"Man får anta att SE genom att inte själv oombedd informera polisen om sin utstämplingstid innan 10/3 höll polisutredningen i ett järngrepp!
Taktiken att själv ta kontroll fungerade bra fram till 10/3 tydligen!"

Ni vet att sk journalister har suttit på Västkusten och spekulerat i dessa banor i verkligheten?
Citera
2023-02-21, 16:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så du tror inte heller att på att det är det här, "Engström hör hur hans klädsel beskrives" som är den utlösande faktorn? Nej det gör inte jag heller, Engström hittar på helt enkelt.

Vadå Engström hittar på? Är det inte centralt för både TP och KP att Engström blir så rädd av signalement klockan 12 att han ser sig tvungen ringa polisen och börja ljuga för dom?
Citera
2023-02-21, 16:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Vadå få kontroll. Stämplingen av tiden har skett. Hur ska han ändra på den?

För övrigt fantastiska fantasier tyvärr fattas kopplingen till verkligheten.

Dessutom saknas bevis för att SE ändrar sin tid från 23:19 till 23:20. Det är viss sannolikt att han faktiskt uppger korrekt tid.
Citera
2023-02-21, 16:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är först den 10/3 då han är tillbaka från Idre som han meddelar polisen detta.

Du vill komma in på nåt med frågan?
Typ: Om han nu var så ivrig, varför dröjde det då till 10/3?

Ur vittnesperspektivet så kom det ju en Idre-resa emellan. Man kan ju även tänka sig att tiden började sätta sig i media och gjorde att det inte blev lika angeläget?

Ur GM, perspektivet?
Varför dröjde han som han gjorde då? Var det av samma orsak?
Här finns ju hypotesen om att han var inne på Skandia på måndagen den 3/3, vilket gjorde att han såklart kunde meddela tiden redan under söndagen?
Hade han något att tjäna på att rapportera utstämplingstiden senare?

I förhör med RB på Skandia saknas instämplingar hela veckan där 3/3 ingår och SE var i Idre. RB var ansvarig för tidsredovisningssystemet så avsaknaden av närvaro 3/3 borde anses styrkt.

1986-06-03 https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-03
F: Vet du huruvida han åkte på vintersemester eller, att han åkte på semester?
B: Nej, jag har ingen, jag har alltså inga grundinformation om det annat än att han sade till mig att han skulle åka.
Det sade han flera, jag tror han sa det samtliga tre gånger vi pratade. Så det fördes på tal samtliga tre gånger vi pratade. Liksom att journalister ringde, liksom att polisen ville ha information och det upprepades varje gång. Sedan så vet jag att han var inte synlig här på kontoret kommande vecka. Och efteråt har jag kunnat konstaterat han tidredovisad semester.

Jag utgick från att han varit i Idre jag har hört sedan att han inte varit det men..
Citera
2023-02-21, 16:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Brukar inte Klonarmén hävda att YN pekade ut CP?

Det hon den gången sa, var att både mannen som sprang på David Bagares gata och CP hade ett brett axelparti.

När det gäller bilden på SE stämmer:

Kroppsbyggnaden
Handledsväskan
Skorna
Jackans längd
Att jackan fladdrar
Att mannen var över 180 cm

Det är, trots allt, en hel del och därmed OBEGRIPLIGT att inte Ström tog det vidare till Linder och Holmér.

Med tanke på att SE medger att han gick alldeles bakom OP, och senare sprang på Tunnelgatan ...

F: Sprang du på David Bagares gata?

SE: Ja, just det. Det gjorde jag nog.

Jag sprang för att hämta ambulans!

Ridå.

Fascinerande.

Hur menar du att det fetade stämmer på SE?

Sen säger ju inte YN att mannen hade jacka. Inte heller har hon sett några kontorsskor.

Hälften av dina punkter kan alltså strykas
Citera
2023-02-21, 16:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fascinerande.

Hur menar du att det fetade stämmer på SE?

Sen säger ju inte YN att mannen hade jacka. Inte heller har hon sett några kontorsskor.

Hälften av dina punkter kan alltså strykas

Sorry! Skrev en rad på fikarasten.

Rockens längd
Att rocken fladdrar

Stämmer in på SE, vilket du vet eftersom vi ältat detta typ hundra gånger. Skorna stämmer in, säger hon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in