2023-02-21, 16:04
Medlem
snooper123s avatar
"Jag svär" betyder det väl?
Citera
2023-02-21, 16:04
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Jag hör detta ordet minst 50 gånger per dag på stan, oftast blattar som går runt och tror sig. I varenda mening förekommer ordet walla ett antal gånger, ofta i kombination med "jag svär" eller "bror"

Men vad exakt betyder det?

"Vid Gud" betyder det, ordagrant. I praktiken betyder det samma sak som "jag svär" eller "jag lovar" eller "asså-på-riktigt!".
Citera
2023-02-21, 16:07
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
"Jag svär" betyder det väl?

Så walla jag svär betyder "jag svär, jag svär" ???
Citera
2023-02-21, 16:08
Medlem
Citat:
Jag hör detta ordet minst 50 gånger per dag på stan, oftast blattar som går runt och tror sig. I varenda mening förekommer ordet walla ett antal gånger, ofta i kombination med "jag svär" eller "bror"

Men vad exakt betyder det? Används det som ett kommatecken?
Det betydet: "Vid Gud" , eller "och Gud". Gud = Allah på arabiska.
Citera
2023-02-21, 17:22
Medlem
diseuses avatar
Det korrekta svaret har du redan fått i tråden. Det de säger kommer från det arabiska uttrycket
وَٱللهِ

wallahi
vilket på arabiska ordagrant betyder ”vid Gud” (eller ”vid Allah”), som i att någon svär i Guds namn. På arabiska används det även som ett generellt förstärkningsuttryck, ungefär som ”jag svär!” på svenska.
Senast redigerad av diseuse 2023-02-21 kl. 17:26. Anledning: fixade stavning
Citera
2023-02-21, 18:46
Medlem
Finns en bra ordbok här över invandrarord. http://sv-slang.wikidot.com/invandrarsvenska

Lägg märke till att "ditt" översätts till "mitt"
Citera
2023-02-21, 18:52
Medlem
Citat:
Så walla jag svär betyder "jag svär, jag svär" ???

Nja, det skulle betyda "Vid Gud, jag svär" men uttrycket Wallah används som "Jag svär" på arabiska. Används på engelska också "By God".

Att översätta uttryck rätt upp och ner blir dock inte så användbart då kulturerna bakom språken gör att orden tolkas annorlunda när det sägs på ett annat språk. Att vi i Sverige lättvindigt säger "Fan" eller "Helvete" när något dåligt händer kommer från vår kristna OCH sekulariserade kultur då man i andra kulturer där religionen har stor betydelse drar sig mer från att använda sig av ord som hänvisar till Satan och hans rike.

Att i Sverige svära "vid Gud" har litet/inget värde varpå vi istället bara uttrycker att "Jag svär (välj valfritt ord av värde så att du tror på mitt ord)". För en individ med arabiska som modersmål fyller det därmed en funktion att uttrycka sig med "Wallah, jag svär" då enbart den första frasen som syftar till Gud får mindre betydelse i en svensk kontext.
Citera
2023-02-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Det här arabiska spåret var nytt för mig. Jag tänker annars på det engelska slangordet wallah som jag uppfattar betyder ungefär ”killen som …”. (Rätta mig om jag har fel!)

Du får fråga biljettkillen … => You’d have to ask the ticket wallah …
Killen på TV sa just att … => The TV wallah just said that …

Kan väl även betyda ”snack/sorl”.

I can hear the party wallah from here.

Är det svenska wallah ett annat ord än det engelska?

Det är olika ord men båda förekommer på engelska. Det du beskriver som betyder ungefär ”killen som…” kommer från hindi. Det sista exemplet är ytterligare ett ord med en annan bakgrund: https://en.wikipedia.org/wiki/Walla
Citera
2023-03-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekneb
Vad betyder egentligen walla? Jag hör det på spårvagnen och det verkar betyda något i stil med "typ" av ungdomarnas konversationer att döma.
När jag vid några tillfället hört detta ord användas har jag trott att det var ett slarvigt uttal av det franska uttrycket "voilá" som betyder "se där ja" eller "utmärkt!"
Det verkar som att jag hade rätt också:
https://www.typkanske.se/synonym/walla
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här