2014-02-16, 20:05
Medlem
IGrundOchBottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakkupiippu
Vad betyder "aboo" då?

Aboo, det är Alladins apa.

Ont: det är väll ett uttryck som tex: shitspommesfritts
Senast redigerad av IGrundOchBotten 2014-02-16 kl. 20:08.
Citera
2014-02-17, 01:47
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakkupiippu
Vad betyder "aboo" då?

Troligen en svensk variant på arabiska "Abu" som är en titel som den äldsta sonen namnger sin förstfödde son.
Folk som säger aboo säger det i vördnad, de ser dig som underlägsen, men samtidigt visar de respekt likt en far har till sin son.
Citera
2014-02-17, 11:16
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Walla=Viola!
Citera
2014-02-18, 03:41
Medlem
Fick lära mig på På spåret att "wallah" betydde "jag svär"

Ey wallah bror jag svär!

Ey jag svär bror jag svär!
Citera
2014-02-18, 23:56
Medlem
Lakkupiippus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Troligen en svensk variant på arabiska "Abu" som är en titel som den äldsta sonen namnger sin förstfödde son.
Folk som säger aboo säger det i vördnad, de ser dig som underlägsen, men samtidigt visar de respekt likt en far har till sin son.

Konstigt. Jag tycker att jag hör invandrare och invandrarlika svenskar säga det i var och varannan mening! Men det kanske beror på att dom är som jag och inte vet vad det betyder.
Citera
2014-02-23, 00:21
Medlem
Wallah är ett överanvänt ord. Som redan skrivet så betyder det att man iprincip svär på guds namn. Men ofta bland unga så används det vardagligen. Ungdomar är lättpåverkade och påverkar ofta varandra. Så om en person i umgänget använder sig av ordet så kommer det bli troligt att andra som umgås med denna person kommer använda ordet också.

Det är därför man ofta hör flera småbarn använda sig av det. Jag använde ordet också när jag var yngre. Kanske jag var lättpåverkad. Men det användes ofta i sammanhang som: "jag lovar. Wallah jag svär jag vann den matchen". Vilket i sig låter väldigt ghetto när jag kollar tillbaka på hur jag och vännerna använde ordet.

Men religiöst så ska inte detta ord användas ofta. För man ska inte svära på guds namn. Så folk som använder det vardagligen gör fel. För man ska inte använda gud i allt.

Men vad som är viktigt att inse är att för en religiös muslim så har dem en prioriteringslista.
Gud > Mohammed > Familj > Vänner > Alla andra. Så att svära på den mest heliga är fel.

Ta det jag skriver med en nypa salt. Jag är inte en troende muslim och har inte läst hela Kuranen.
Citera
2014-02-26, 17:40
Medlem
Youngbaes avatar
Jag har ingen aning om vad walla betyder på arabiska men på persiska betyder det "faktiskt" eller "det är så". I vissa fall indikerar det ett osäkert svar typ: "Ja, du...". Men det kan även användas i bekräftande syfte typ: "Jag säger ju det!".

Av den anledningen har det alltid låtit konstigt för mig när folk använt ordet "walla" som något slags tomt utropstecken.

Persiska walla används dock inte i svenska meningar, så jag antar att det inte ens är relevant i denna diskussion.
Senast redigerad av Youngbae 2014-02-26 kl. 17:47.
Citera
2017-03-31, 14:53
Medlem
om man säger t.ex walla på gud jag sväär vid guds namn att...
Citera
2017-03-31, 17:50
Medlem
PeterNosters avatar
Det behövs på grund av att man normalt ljuger i dessa kretsar så man behöver övertyga att det man säger är sant. Svenskar behöver inget sånt ord.
Citera
2017-04-03, 21:59
Medlem
JanTalibans avatar
Det här arabiska spåret var nytt för mig. Jag tänker annars på det engelska slangordet wallah som jag uppfattar betyder ungefär ”killen som …”. (Rätta mig om jag har fel!)

Du får fråga biljettkillen … => You’d have to ask the ticket wallah …
Killen på TV sa just att … => The TV wallah just said that …

Kan väl även betyda ”snack/sorl”.

I can hear the party wallah from here.

Är det svenska wallah ett annat ord än det engelska?
Citera
2017-04-04, 14:47
Avslutad
Wallaguide:
- Rakt av: "Vid gud"
- Olika tonläge/betoning ändrar dock betydelsen.
Exempel:

1. "på riktigt?"(Överraskad)
- Kalle gjorde 30 mål igår
- Walla?

2. "Mm visst"(Skeptisk)
- Han tar 500 kg i marklyft.
- Walla.

3. "Inte illa"(Imponerad)
- Han blev uttagen till landslaget.
- Walla.

4. "Vad ska man säga"(Uppgivet)
- Han dog enbart 20 år gammal
- Walla, ...

5. "jag lovar/jag svär"
Citera
2023-02-21, 16:03
Medlem
Airwave92s avatar
Vad betyder "walla"?

Jag hör detta ordet minst 50 gånger per dag på stan, oftast blattar som går runt och tror sig. I varenda mening förekommer ordet walla ett antal gånger, ofta i kombination med "jag svär" eller "bror"

Men vad exakt betyder det? Används det som ett kommatecken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in