2023-02-21, 11:59
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Än så länge kan jag uttrycka mina åsikter hyffsat fritt. Det är en grundpelare i en demokrati.
Men nu finns det krafter som vill inskränka detta.. precis som media mer och mer vill övertuga dig om "den rätta" agendan.
Utveckling behöver precis som ett husbygge, en bra grund att stå på.
Ett lands utveckling vilar på detta.

EXAKT, det är det vi har. Frihet att säga och göra nästan precis vad vi vill.

Ja jag känner till att media är en del av de onda. Men jag låter inte dem lura mig. Men för den delen så håller jag inte på ryssen, varför skulle jag hålla på dem?? Våld, fattigdom, propaganda.

Då pratar jag riktig jävla hardcore propaganda, inte den du snackar om i väst.

Propagandan i väst kan man ignorera. I Ryssland blir man sänd till fängelse om man moppsar sig om tex "kriget".

Kom inte och påstå att friheterna är inskränkta här ännu, Ja WEF och andra klappmongon vill, men det är upp till oss att inte tillåta dem.

Ja grunden är stabilare i väst än öst.

Men Men jag vet att du tycker ryssland är bäst så jag tänker inte försöka ändra din uppfattning. Jag säger bara lycka till med ditt nya liv i öst. (Men jag vet att du stannar här. pensionen kommer den 18/19de allt är frid o fröjd....)
Citera
2023-02-21, 11:59
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Och där var talet slut. (Äntligen!)

En liten snabbanalys av detta intetsägande tal:

-Inga stora uttalanden/ utspel om kriget = kriget lär väl fortsätta ungefär som nu tills någon lyckas bryta status quo

-STORT fokus på att Ryssland måste bli starkare och mer kompetenta av egen kraft (utbildning, infrastruktur, produktion osv) =de inser själva att de är rätt inkompetenta och ligger efter i ALLT samt att folket nu måste ges hopp om att saker kan förbättras framöver så att inte missnöje exploderar.

-TOTAL avsaknad av yviga hotelser mot omvärlden = Kinesisk delegation på besök och man vill verka "anständiga"?

-Massor av löften till det ryska folket om att landet har en stabil ekonomi och att åtskilliga förbättringar kommer göras för alla framöver. "Mer åt alla" = Tja, kanske låter folket sig luras? Men varifrån ska finansiering och kompetens komma?

Alltså; det som sägs låter inte helt galet (förutom vissa små paranoida inslag om "väst" och rysk "storhet"). Det som är fullkomligt loco är situationen det sägs i. Ryssland har gjort sig osams med alla sina tidigare starkaste handelspartners och ingen i den fria världen litar på dem vilket innebär att ingen på överskådlig tid vill ha samarbete med dem. Det innebär att de är on their own. Hur ska de lyckas med att bygga upp kompetens inom landet när de är genuint inkompetenta och korrupta? Ett diktatoriskt, korrupt system gynnar aldrig vetenskapliga framsteg eller ekonomisk tillväxt. Detta blir inte bättre av att många välutbildade flytt landet, många yngre män dött i det meningslösa kriget samt många medborgare är gravt underutbildade och alkoholiserade.

Summa summarum: Framtiden ser inte ljus ut för Russkie Mir, men för Ukraina och oss andra var talet nog bra nyheter.

PS. Snart är trollen tillbaka i tråden med uttalanden utifrån sitt nya manus. Då får vi se vad Kreml ville ha fram med detta tal. Håll utkik efter långa inlägg med hänvisningar till Telegramkanaler.

Tack för sammanfattningen! Sade han inte också att Ryssland inte skulle använda kärnvapen först?
Citera
2023-02-21, 12:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nja, det där med pansaret tror jag inte så mycket på. Man har ju exporterat Abrams till lite varstans genom åren, t.ex. Egypten för ett par år sedan. Verkar konstigt att äldre (20-30 år gamla) vagnar skulle vara mer känsliga.
Enligt Vita Husets talesperson skickar man nya Abrams för att man inte kan avvara de man har (vilket iofs låter ännu konstigare med tanke på att man har 4000-5000).

Men när man sålt till Egypten etc. kanske man har byggt dem specifikt åt det landet. Medans alla som står i USA är byggda med sitt hemliga pansar åt USA.
Citera
2023-02-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tack för sammanfattningen! Sade han inte också att Ryssland inte skulle använda kärnvapen först?

Han sa att de inte skulle utföra tester om inte USA gjorde det först. Sa inget alls om användning rent praktiskt i offensiv/försvar.
Citera
Medlem
Kommer osökt att tänka på den gamla sketchen med Helt Apropå när den ryska ledningen ska redogöra för den kommande femårsplanen.

En traktor.
En traktor.
En traktor.
En traktor.
Ett mentalsjukhus… nej en traktor ska det vara.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det är inte i första hand landmassan Ryssland är ute efter just nu, utan det är att förinta den Ukrainska krigsmakten var dom nu än befinner sig. Landmassan kommer Ryssland att ta senare, ända upp till Kiev.

Men nu är det den ryska krigsmakten som förintas. Så saker och ting verkar inte gå enligt plan...

Citat:
USA: "Ryssland har förlorat hälften av sina stridsvagnar"

https://omni.se/usa-ryssland-har-forlorat-halften-av-sina-stridsvagnar/a/0Q3Le0
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Så om jag sammanfattar det. Först samma trollpropaganda om Ukraina som vi hör här varje dag.
Sedan om företagen som kommer att i praktiken bli statssubventionerade. Sovjetekonomi i praktiken som jag sagt tidigare, enda möjligheten det har faktiskt. Han nämnde även sovjetekonomi som delvis något bra

Sen hur man ska satsa massvis med pengar, som man förmodligen inte har på företag, utbildning, social reformer och välfärd. Framförallt i de stulna områdena.

Stoppar kärnkraftsavtalen.

Hotar om man ger Ukraina långdistansvapen.

I övrigt ingenting nytt. Inget krig, ingen eskalering. Det bara fortsätter.

Men framför allt, saknades det han gick till val för en gång i tiden. Kampen mot korruptionen. Rysk ekonomi och dess armés absolut största problem. Inte heller något om lögnerna, men han spred förstås dem själva. Så de är nog körda.
Citera
2023-02-21, 12:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Han sa att de inte skulle utföra tester om inte USA gjorde det först. Sa inget alls om användning rent praktiskt i offensiv/försvar.

Jo det gjorde han faktiskt! 1:44:18 in i detta: "Of course, we are not going to strike first:"

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-putin-prepares-to-give-major-speech-as-joe-biden-gets-ready-to-rally-allies-in-po land-12541713
Citera
2023-02-21, 12:11
Medlem
Fattigt å pinsamt tal
Inget nytt samma raljerande

Han hade nog gärna velat ha nån erövring från kriget att berätta om men det är tomt där.

Publiken somnar för se hört samma skit igen å igen
Citera
2023-02-21, 12:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Putin höll sitt vanliga svammel-tal om nazister et.al.; det blev inget kärnvapenkrig. Usel dramaturgi och ett antiklimax.
Citera
2023-02-21, 12:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Kommer osökt att tänka på den gamla sketchen med Helt Apropå när den ryska ledningen ska redogöra för den kommande femårsplanen.

En traktor.
En traktor.
En traktor.
En traktor.
Ett mentalsjukhus… nej en traktor ska det vara.
One Year in Gulag (straffläger) säger de.
https://www.youtube.com/watch?v=7Dj1MxMW0QQ&ab_channel=erikbe99
Citera
2023-02-21, 12:15
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin höll sitt vanliga svammel-tal om nazister et.al.; det blev inget kärnvapenkrig. Usel dramaturgi och ett antiklimax.

Jag tittade en stund då han enligt Sky News översättare talade ganska länge om att stötta veteraner och deras familjer. Tolkar det som ett slags erkännande av att de faktiskt förlorar väldigt mycket personal i kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in