2023-02-21, 11:42
Medlem
X3treams avatar
Från vapenfabrik i USA. Full produktion. Men reportern tar upp en viktig aspekt här, NATO har mindre och mindre av oldschool vapen/ammunition. Ingen trodde att krig skulle utspela sig med andra världskrigs utrustning i princip 2023. Moderna vapen har NATO gott om, men dessa sänds ju inte till Ukraina, inte än iallafall.

https://www.tiktok.com/@skynews/video/7202314896355200261
Citera
2023-02-21, 11:44
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Snackar han fortfarande? Flera medier har avslutat rapporteringen och börjat med analyser.
Kommit in på utrikes/Nato nu.
Citera
2023-02-21, 11:46
Medlem
EnCartes avatar
Nu säger han upp kärnvapenavtalen eller haltar dem.
Dags för kärnkraftsupprustning förmodligen.
Citera
2023-02-21, 11:48
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
En gång trodde jag på Sveriges och egentligen hela europas framtid.

Men ska ärligt säga att det förändrats radikalt.
Även USA såg jag som ett drömland då jag likt dem tyckt att arbete ska löna sig.
Men även den utveckling jag sett i USA under kanske de sista 20 åren är inget jag förlikar mig med.

Blir även rädd för den makt medier har och hur Facebook och Insta nu kan diktera villkor.
Tyvärr är jag nog för gammal för att flytta. Men ser med förskräckelse hur samhället utvecklas och hur framtiden blir för kommande generationer...
Både Sverige, Europa och USA har haft en enorm tillväxt med ökat välstånd som följd. Spädbarnsdödligheten har sjunkit och livslängden har ökat. Alla siffror pekar åt rätt håll. Det låter som att du har byggt din världsbild baserat på ”alternativa medier”? Är du medveten om att dessa ”medier” helt drivs av rysk agenda och får sina nyheter från Kremls propagandister? Jag förstår att det kan upplevas som en rejäl käftsmäll att vakna upp och inse att du är ett offer för rysk propaganda och desinformation, och det är fullt rimligt att du inte vill acceptera att så är fallet. Nu är det ju inte ens längre hemligt att ”svenska” propagandister på alternativ-sidan, såsom Chang Frick, i själva verket är/varit betald av ett ryskt propagandaorgan.
Citera
2023-02-21, 11:49
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Putin går på tomgång, har han nämnt något om att de hade diplomatbesök från Kina igår?

Han är slut, cancern som håller på att ta över?
Citera
2023-02-21, 11:52
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Detta är i princip vad Genevekonventionerna och "krigets lagar" stipulerar, fast med lite andra ord. Det är inte dödandet i sig som är något moraliskt önskvärt eller klandervärt.

Döda rätt människa = hjälte

Döda fel människa = skurk

Vi kan heller inte ha det på något annat sätt.

Så är det. Vi kan inte ha det på annat sätt.
Det är inte önskvärt men måste göras, helst genom att någon annan gör det åt oss med våra vapen.
Citera
2023-02-21, 11:52
Medlem
EnCartes avatar
Avslutar med amerikansk retorik om landet och folket. Förmodligen stulet från något president-tal i USA.
Citera
2023-02-21, 11:53
Medlem
tenebriss avatar
Det här måste vara den bästa LOTR-referensen hittills https://twitter.com/Me_of_EE/status/1627792479184424960/photo/1
Citera
2023-02-21, 11:54
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu säger han upp kärnvapenavtalen eller haltar dem.
Dags för kärnkraftsupprustning förmodligen.

Det han också ville peka på var att Storbritanniens och Frankrikes strategiska kärnvapen inte omfattas av de generella nedrustnings- och begränsningsavtalen i START, SALT, etc. Dessa gäller bara USA och Ryssland.

Ryssarna har upptäckt att minst 160 brittiska 100 kt och 160 franska 130 kt stridsspetsar just nu är riktade mot ryska mål via dessa länders strategiska ubåtar. Propagandasnacket om att lägga London och Paris i grus och aska klingar lite ihåligare då.
Citera
2023-02-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Detta är ett valtal! Lägger ut mattan för återval 2024.

Inledningen om kriget var mest för att det var tvunget att sägas något.
Hur han som deras stora ledare, går fredens väg, eftersom han måste slåss mot satan, bögar, pedofili och inte minst, nazister.
Lite av Trump-retorik. Vi(jag) mot resten av världen! Vi(jag) måste slåss.

Ser inte att han kommer tillbaka till kriget igen och några större utfästelser.

Och där var talet slut. (Äntligen!)

En liten snabbanalys av detta intetsägande tal:

-Inga stora uttalanden/ utspel om kriget = kriget lär väl fortsätta ungefär som nu tills någon lyckas bryta status quo

-STORT fokus på att Ryssland måste bli starkare och mer kompetenta av egen kraft (utbildning, infrastruktur, produktion osv) =de inser själva att de är rätt inkompetenta och ligger efter i ALLT samt att folket nu måste ges hopp om att saker kan förbättras framöver så att inte missnöje exploderar.

-TOTAL avsaknad av yviga hotelser mot omvärlden = Kinesisk delegation på besök och man vill verka "anständiga"?

-Massor av löften till det ryska folket om att landet har en stabil ekonomi och att åtskilliga förbättringar kommer göras för alla framöver. "Mer åt alla" = Tja, kanske låter folket sig luras? Men varifrån ska finansiering och kompetens komma?

Alltså; det som sägs låter inte helt galet (förutom vissa små paranoida inslag om "väst" och rysk "storhet"). Det som är fullkomligt loco är situationen det sägs i. Ryssland har gjort sig osams med alla sina tidigare starkaste handelspartners och ingen i den fria världen litar på dem vilket innebär att ingen på överskådlig tid vill ha samarbete med dem. Det innebär att de är on their own. Hur ska de lyckas med att bygga upp kompetens inom landet när de är genuint inkompetenta och korrupta? Ett diktatoriskt, korrupt system gynnar aldrig vetenskapliga framsteg eller ekonomisk tillväxt. Detta blir inte bättre av att många välutbildade flytt landet, många yngre män dött i det meningslösa kriget samt många medborgare är gravt underutbildade och alkoholiserade.

Summa summarum: Framtiden ser inte ljus ut för Russkie Mir, men för Ukraina och oss andra var talet nog bra nyheter.

PS. Snart är trollen tillbaka i tråden med uttalanden utifrån sitt nya manus. Då får vi se vad Kreml ville ha fram med detta tal. Håll utkik efter långa inlägg med hänvisningar till Telegramkanaler.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2023-02-21 kl. 11:58.
Citera
2023-02-21, 11:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Amerikanerna vågar inte skicka nya Abrams.
Förmodligen för att ukrainarna skulle sälja dessa på svarta marknaden.

Nej det är tvärt om, de skickar inte de hundratals de har i förråd för de har hemlig teknologi; så de tillverkar nya åt Ukraina (Utan vissa hemliga saker). Därför dröjer de.
Citera
2023-02-21, 11:58
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
-STORT fokus på att Ryssland måste bli starkare och mer kompetenta av egen kraft (utbildning, infrastruktur, produktion osv) =de inser själva att de är rätt inkompetenta och ligger efter i ALLT samt att folket nu måste ges hopp om att saker kan förbättras framöver så att inte missnöje exploderar.

Här kan ju ni lokala rashists försöka göra en insats och berätta för putin att ryssland håller på att vinna i Ukraina och att Ukrainas ammunition är slut. Det skulle nog lugna honom lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in