2023-02-21, 11:19
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, moderatorerna är sådana petimetrar ibland. Diskussioner har ofta nytta av att breddas - det tillför en spänning. Så fungerar nästan alla bra samtal. Man vet inte exakt var de leder, och nya associationsbanor kan öppnas. Att begränsa flödet av idéer är ett effektivt sätt att strypa mänskligt utbyte. Men vissa små människor går igång på att begränsa andra, och de älskar att gömma sig bakom regler.

Ett annat problem som kanske redan nämnts är att många rena skräpinlägg får stå kvar bara för att de "håller sig till ämnet". Det känns som att karisman är för låg i staben för att kunna ha en vettig moderering. De som ska bestämma fattar helt enkelt inte hur stimulerande konversationer fungerar - vad som bör uppmuntras, tolereras respektive hållas kort.

Nu kanske det låter som om jag vill vara moderator men fuck det, jag är hårdrockare.

Håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Håller med till 100%. Värst var under pandemin, men det fortsätter och håller på fortfarande, med stora kriget mellan antivaxx/provaxx-folket.
Så ytterst tröttsamt. Propaganda eller idioti.

Senare är samma nötning och uttröttning på rysspåret. Pro/anti Ryssland. Ser jag någon skriva "Putler" en gång till skriker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Avsaknaden av debatt är nog svaret. FB gick från att vara ett debattforum till ett söndermodererat åsiktsforum.

Utbyte av åsikter, logik och fakta har blivit pajkastning, personpåhopp och känsloyttringar.
Vänstersvängen som forumet har tagit är således mycket påtaglig. Uppenbarliga troll vars enda inlägg handlar om att skriva tvärtom, driva "aktivism" eller sprida propaganda har blivit vardag.
Tröttsamt och förmodligen en medveten strategi för att "motverka nazismen" och sprida den "goda" värdegrunden.
Det ser ut att lyckas ganska bra, tyvärr.

Varierar dock en hel del, beroende på forumsavdelning.

Man skulle delvis kunna lösa detta problem genom att återinföra ignorera-funktionen. Dock så bör det nog finnas ett maxtak för hur många man kan ignorera samtidigt. Typ 20 stycken.

Då har man i alla fall möjligheten att ta bort de flesta.

Sedan så tycker jag att folk som skapar nya konton bör betala en viss summa. Jag gillar inte den tanken egentligen men det är det enda som skulle kunna skrämma iväg många av trollen.
Citera
2023-02-21, 11:21
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Nja, mer på pga alla Rysstroll och spruträdda tror jag.
Jag gissar på att det är tvärtom.
Citera
2023-02-21, 11:22
Medlem
Nederlanders avatar
Nivån har sjunkit betydligt tyvärr. Läser man gamla trådar brukar de vara mycket mera konstruktiva. Nu är det mest hån, hat och trollande.
Citera
2023-02-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Flashback är så mycket mer än politik och om jag fattat det hela rätt. Så handlar tråden om Flashback överlag och inte om en enskilt avdelning.
Du har rätt i sak, FB är betydligt större än bara politikdelen. Dock är fenomenet övergripande på de flesta delar.
Citera
2023-02-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Du har rätt i sak, FB är betydligt större än bara politikdelen. Dock är fenomenet övergripande på de flesta delar.

Där håller jag faktiskt inte med dig. Det finns otroligt massa trådar på Flashback där det går att diskutera och komma med tips utan att få någons åsikt påtvingad. Däremot tycks det vara förbannat svårt att diskutera politik utan att ordet troll används lite vårdslöst från alla möjliga och omöjliga håll. Även om det finns sk troll så behöver det inte vara så för att folk har en annan åsikt.

Nej låt folk ha sin åsikt, diskutera den utan påhopp och gå vidare till nästa ämne, så har vi snart ett diskussionsforum värd namnet och inte ett klotterplank.
Citera
2023-02-21, 11:42
Medlem
Fler och fler surfar via telefonen och flashback är riktigt pilligt att jobba på via telefonen i jämförelse med konkurrenter såsom Reddit.

Knapparna är små, det är svårt att hänga med i diskussioner etc etc..
Citera
2023-02-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Där håller jag faktiskt inte med dig. Det finns otroligt massa trådar på Flashback där det går att diskutera och komma med tips utan att få någons åsikt påtvingad. Däremot tycks det vara förbannat svårt att diskutera politik utan att ordet troll används lite vårdslöst från alla möjliga och omöjliga håll. Även om det finns sk troll så behöver det inte vara så för att folk har en annan åsikt.

Nej låt folk ha sin åsikt, diskutera den utan påhopp och gå vidare till nästa ämne, så har vi snart ett diskussionsforum värd namnet och inte ett klotterplank.
Sett till antalet trådar, så har du förmodligen rätt. Så långt kan jag ge med mig.

Dock är det förmodligen politik, ekonomi och kriminalitet som lockar flest användare. Skriver förmodligen, då jag inte vet om det går att söka efter största forumsdelarna. Men sett vad som allt som oftast ploppar upp på "aktuella ämnen" så borde det vara så.
Citera
2023-02-21, 11:55
Medlem
Lagerthas avatar
Naiva PK's och motarbetande av sanningen har gjort att en hel del intressanta användare lämnat.

Fortsätter utvecklingen så är det snart bara hatande PK-troll kvar här. Sanningen flyttar till nya forum.

Kanske var detta planen efter att de tog kontroll. Låta forumet självdö istället för att stänga ner det och vara tydlig med censuren?
Citera
2023-02-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Har liksom du varit aktiv på FB sedan Dackefejden, och tycker nog att man alltid har behövt sålla agnarna från vetet. Min uppfattning är snarare tvärtom, att trådarna de senaste tio åren har blivit mer kvalitativa (vilket nog beror på en alltmer uppstyrd moderering).

/AI

Visst tramsades det mycket förut också, men jag tycker att det är skillnad på att skriva "tvåan?" som ett lågkvalitativt skämt i varenda tråd, och att sprida konspirationsteorier om judar i varenda tråd. Det första stör utan att skada, medan det andra förvränger hela diskussionen.
Citera
2023-02-21, 12:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Jag vet att sänkningen av OT-taket har skrämt iväg många användare genom åren.

Igår så blev mitt inlägg borttaget för OT trots att inlägget var kanske 60-70% OnT.

Så här var det inte för 10 år sedan. Charmen med forumet försvinner när man inte längre får skoja till inläggen med lite OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ja, moderatorerna är sådana petimetrar ibland. Diskussioner har ofta nytta av att breddas - det tillför en spänning. Så fungerar nästan alla bra samtal. Man vet inte exakt var de leder, och nya associationsbanor kan öppnas. Att begränsa flödet av idéer är ett effektivt sätt att strypa mänskligt utbyte. Men vissa små människor går igång på att begränsa andra, och de älskar att gömma sig bakom regler.

Ett annat problem som kanske redan nämnts är att många rena skräpinlägg får stå kvar bara för att de "håller sig till ämnet". Det känns som att karisman är för låg i staben för att kunna ha en vettig moderering. De som ska bestämma fattar helt enkelt inte hur stimulerande konversationer fungerar - vad som bör uppmuntras, tolereras respektive hållas kort.

Nu kanske det låter som om jag vill vara moderator men fuck det, jag är hårdrockare.
Håller helt med er här. OT taket är dessutom väldigt flytande. 20 inlägg en hel diskussion raderades igår i en tråd pga, att en mod ansåg att ett inlägg var OT. Snacka om att sabba ett par timmars diskussion ifrån flertalet användare. Folk ledsnar att investera tid i sånt.
Citera
2023-02-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Jag vet att sänkningen av OT-taket har skrämt iväg många användare genom åren.

Igår så blev mitt inlägg borttaget för OT trots att inlägget var kanske 60-70% OnT.

Så här var det inte för 10 år sedan. Charmen med forumet försvinner när man inte längre får skoja till inläggen med lite OT.

Nä.
Om alla ska "skoja till det lite" så har du helt plötsligt 50 sidor med skoj och dravel
Citera
2023-02-21, 12:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Har liksom du varit aktiv på FB sedan Dackefejden, och tycker nog att man alltid har behövt sålla agnarna från vetet. Min uppfattning är snarare tvärtom, att trådarna de senaste tio åren har blivit mer kvalitativa (vilket nog beror på en alltmer uppstyrd moderering).

/AI

Problemet är att moderatorerna inte har tid att sålla bland alla jävla muppar med 40 konton som spammar alla trådar med sin digitala tourettes.

Det var bättre förr när det var färre användare, det var bättre förr när moderatorerna hade tid att ta bort allt skräp. Det var bättre förr när när jag och Flashback hade bättre humor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in