Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Som jag skrev har jag alltså inte några särskilda invändningar mot alternativen Finlandsfärja resp. Helt vanlig sophantering. Det som andra har invänt mot just Långtjärn är väl att det skulle kunna röra sig om ett sk. hjälpa-till-vittne. Själv tycker jag dock att vittnet låter trovärdigt, och att den här stockholmaren i så fall betedde sig ganska märkligt. Vad menar ni förresten med att ni har "en tidpunkt som inte stämmer"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det skulle väl i så fall vara det här som flera redan har påpekat, att den kan ge intryck av att vara lite för bra för att vara sann. Men vad är det egentligen ni menar med "en tidpunkt som inte stämmer"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Här har vi tydligen stött på någonting. "Elefanten i palmerummet"?
Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Och då tror du på vilken teori som helst? Spelar ingen roll att vittnet är säker på att det var en Toyota när SE har Citroen, uppger ett regnummer SE inte har och säger bilen hörde hemma i Tyresö. Du tror ändå det var SE vid Långtjärn. Det finns ingenting som tyder på det var SE vid den där sjön, men du tror det kan ha varit han... Du säger vittnet är trovärdigt, då borde du inse det inte var SE vid sjön.
Sen vägrar du säga vad som skulle vara bra med teorin... Svag teori
Jag tycker nog teorin om Långtjärnen är svag och en av de svaga delarna är just att
tidpunkten inte stämmer.
Det finns goda skäl att tro att SE inte åkte upp till fjällen på måndag utan redan på Söndag som han och hans fru har berättat om. RB vittnar i sitt förhör om att SE inte var instämplad en enda dag på sin semestervecka som innehöll aktuell "vapendumpningsmåndag" och RB var ansvarig för hela in- och utstämplingssystemet på Skandia. Var SE:s påstådda funktionsvarierade dotter befann sig denna måndag vet bara Ålandsoraklet.
Tidpunkten "SE var inne på Skandia på måndagen efter mordet" stämmer inte heller således. SE var varken på Skandia eller ute på Långtjärnens is på måndagen utan i Idre med sin fru.
Tidpunkten för vittnets iakttagelser av den som pimplar stämmer helt enkelt inte med SE. Det är lite som det är svårt att förstå att SE inte kunde vara på mordplatsen då OP sköts eftersom han stod och pratade med väktarna inne i Skandiahuset då. "Tidpunkten stämmer inte" där heller.
En till ganska svag del av teorin är att vittnet inte ser att mannen på isen dumpar något i hålet utan gissar bara detta. Här får jag lite "Åländska Magganvibbar" som inte stryker "elefanten i palmerummet" medhårs direkt i min bok.