Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det var förstagångsköpare. Runt 5-6 MSEK. Men det var nog inget fynd utan mer att det var en bra bostad. Dom vet att nivån kan falla någon % till.
Ok, de har tagit fram kristallkulan och vet att det bara faller någon % till.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Jag hade tänkt mig något mer substantiellt. Det du kommer med är lite mer av fria spekulationer.
Har du någon fakta?
Tittar jag på hemnets statistik är utbudet högre i Jan nu än det varit i Jan de senaste 7 åren. (stannade där).
Tja, visst kan väl säljare avvakta. Är det likvärdiga bostäder som säljs intill och efterfrågan mättats, kan dom ju välja att avvakta till efterfrågan är bättre. Är väl inget konstigt med det.
Ja, nu bekräftar du ju bara det jag säger så det behövs väl inte mer fakta ?. Högt utbud. Och enligt Hemnet " antalet sålda bostäder minskar kraftigt, där man kan säga att bostadsmarknaden befinner sig nu". Det blir trångt vid utgången.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Visst är ett lån på 2 MSEK fortfarande på 2 MSEK efter 10 år utan amorteringar. Men har någon verkligen hävdat något annat? Jag tvivlar starkt på det. Det här är nog en halmgubbe från din sida.
Men efter 10 år utan amortering och med 20% nominella löneökningar krävs 20% färre månadslöner för att amortera bort det. Och då har lånet krympt i relation till lönen. UTAN att man amorterat ett öre.
Om du på allvar menar att lån/lön inte minskat då har du en tämligen hopplös förklaringsbörda.
Halmgubbe från din sida. Nej, jag har inte hävdat något annat. Jag förklarade bara hur det ligger till att inflationen inte äter lån som så populärt påstås. . Om du anser jag har fel så kom med argument.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Ett lån på 2 MSEK kommer vara ett lån på 2 MSEK även efter 10 år utan amortering fast med reallöneökningar. Eller vill du nu hävda något annat?
Halmgubbe från din sida, har jag har inte hävdat något annat. Jag sa "reala löneutrymme som avgör". Dvs ökar det minskar förhållandet lån/realt löneutrymme. Förhållandet lån/lön är ointressant.