2023-02-20, 18:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De på NFC är väl överfyllda med brott, med tanke på alla skjutningar. Inte konstigt att det tar tid. Tror även att åklagare Adam Rullman inte tänker bjuda på minsta glipa i utredningen, där JJs advokat (Clea Sangborn) kan slå in en kil, som kan hota att välta hela fallet.
Det återstår att se vem av dem som är mest slug.
Citera
2023-02-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tycker att det daltas med MH i tråden och hittas på diverse ursäkter för henne. Alla människor är ansvariga för vad de väljer att göra. Och får ta konsekvenserna av det.

"Normala" människor har massor med spärrar mot att hantera en död kropp på det sätt de har gjort. De som jobbar inom vården får en vana att ta hand om avlidna patienter. Det är en del av livet. Man behandlar dem med stor respekt och försöker göra det så fint som möjligt för de anhörigas skull och av respekt för den avlidna.
Att ens tänka tanken att bära sig åt som JJ och MH har gjort får det att vända sig i magen.

Ingen av dem jobbade inom vården så antagligen har de aldrig tidigare sett en död människa. Om det var en olycka så borde de ha brutit ihop och ringt 112. Men det gjorde de inte. Utan istället flyttade de hennes livlösa kropp och satt sedan i häktet och teg om det.

Hur många här skulle kunna tänka sig att ens ta i en avliden människa? Jag menar att bara det de har erkänt; gravfridsbrott, visar hur störda de är. Båda två.

Givetvis är man ansvarig för sina handlingar. Och givetvis har man normalt sätt en mängd spärrar. Menar inte att leka djävulens advokat men tänker att extrema situationer kan få folk att agera extremt. Tror inte att de på förhand hade planerat att mörda TT.
Det var en situation som spårade ur i lgh.
Finns flera exempel på hur tidigare ostraffade har dödat och sedan på olika vis hanterat offrets kropp.
Och sedan också under lång tid nekat till all inblandning etc.
Kanske har det daltats med MH, vet ej riktigt, men flera i tråden har nog sett henne som GM i minst lika hög grad som JJ.
Utesluter inte alls själv att hon var delaktig fullt ut, kanske var den drivande.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här kan det ju finnas en kombination av omständigheter som påverkar från två håll; en är att MH har en del kognitiva/psykiska problem, och den andra kan vara att JJ är mnipulativ och kan faktiskt verka hotfull på riktigt.

Vi vet ju inte om det är JJ som har tuttat eld på de två i tråden omtalade dörrarna, men det finns väl en sannolkhet att så är fallet. Vi vet ju inte, men JJ kan ju ha berättat om detta för MH. Att JJ har uppvisat aggressivt beteende, som även har varit fysiskt (även om JJ själv enbart erkänt en lättare misshandlel som slutade olyckligt), kan väl absolut kännas hotfullt?

Av det vi hört och sett i tråden/podden, kan man se JJ som en ledarperson som agerar på ett sätt som i mitt tycke handlar genom att i sin position som ledargestalt fryser ut, tar in under sina armar, kan tolkas som en person som vill kontrollera och styra andra.

Det är inte osannolikt att JJ har haft ett stort mentalt och psykiskt övertag på MH, vilket ju en av kompisarna menar. Hon beskrevs av en kompis i podden som en som gjorde allt som JJ sa åt henne att göra.

Vi får väl se hur det ser ut när åtal och FUP:en kommer, och slutligen hur domarna kommer att dömas och för vilka brott.

I konstellationen JJ/MH så tippar jag på JJ som den styrande, i kraft av ålder och sett till MHs ”störningar” etc.
Tror att de var väldigt tighta och att de lovade varandra att tiga/neka vad som än hände. Men att det förbundet tids nog luckrades upp genom den bevisning som successivt presenterades.
Citera
2023-02-20, 18:50
Medlem
Hej är ny här som medlem men följt Fb genom åren.
Först en eloge till Greven som sammanfattar tråden väldigt väl, borde finnas på flera trådar.
Jag vill poängtera att jag har ingen koppling till Vetlanda eller några där, men som många andra här är väldigt nyfiken på vad som har utlösts mordet. Jag har min uppfattning av händelsen och önskar gärna någon opponerar.
Det är för mig klarlagt
Att Tove infinner sig på krogen och talar upprört med bartendern. Men inte om vad eller om hon beställer något.
Att Tove söker någon på krogen. Men inte om Tove får tag i denne.
Att Tove hamnar i handgemäng med en av de misstänkta gm. Men inte om vad enligt mig trådsanning eller uttalande av mgm som är häktad med restriktioner?
Att Tove följer med mgm till JJ,s lgh. Uppgift är att prata ut. Samma fråga som ovanför vems information?
GW uttalar tvivel om att få de häktade fällda för mord medans åklagaren inte har några tvivel.
Då jag har svårt att få ihop det inträffade har jag följande hypotes med tanke på de uppgifter som finns om man går på ÅK linje.
Tove har blivit av med något tidigare under dagen/kvällen och söker sin tillhörigheter, hon har redan meddelat sina nära om detta. Om man läser första inläggen i tråden agerar Polisen väldigt fort.
Tove får klart för sig vem som har tagit hennes tillhörigheter och konfronterar den/de personen.
Tove lovas att återfå sina ägodelar som då ska finnas hemma hos JJ. Varför följa med några som man just örfilat? Får inte ihop det på annat sätt.
Mgm har som i många andra trådar här handlar om, blivit kränkta över att bli ertappade och dessutom offentlig förödmjukad. Det är väldigt lite information som läckt ut av det som inträffade på krogen.
Det har varit mycket fokus på Toves mobilrörelse efter mordet men inte före.
Rånmord är likställt med mord och inte vållande till annans död vad jag vet.
Hör gärna andras åsikter
Citera
2023-02-20, 19:16
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Hej är ny här som medlem men följt Fb genom åren.
Först en eloge till Greven som sammanfattar tråden väldigt väl, borde finnas på flera trådar.
Jag vill poängtera att jag har ingen koppling till Vetlanda eller några där, men som många andra här är väldigt nyfiken på vad som har utlösts mordet. Jag har min uppfattning av händelsen och önskar gärna någon opponerar.
Det är för mig klarlagt
Att Tove infinner sig på krogen och talar upprört med bartendern. Men inte om vad eller om hon beställer något.
Att Tove söker någon på krogen. Men inte om Tove får tag i denne.
Att Tove hamnar i handgemäng med en av de misstänkta gm. Men inte om vad enligt mig trådsanning eller uttalande av mgm som är häktad med restriktioner?
Att Tove följer med mgm till JJ,s lgh. Uppgift är att prata ut. Samma fråga som ovanför vems information?
GW uttalar tvivel om att få de häktade fällda för mord medans åklagaren inte har några tvivel.
Då jag har svårt att få ihop det inträffade har jag följande hypotes med tanke på de uppgifter som finns om man går på ÅK linje.
Tove har blivit av med något tidigare under dagen/kvällen och söker sin tillhörigheter, hon har redan meddelat sina nära om detta. Om man läser första inläggen i tråden agerar Polisen väldigt fort.
Tove får klart för sig vem som har tagit hennes tillhörigheter och konfronterar den/de personen.
Tove lovas att återfå sina ägodelar som då ska finnas hemma hos JJ. Varför följa med några som man just örfilat? Får inte ihop det på annat sätt.
Mgm har som i många andra trådar här handlar om, blivit kränkta över att bli ertappade och dessutom offentlig förödmjukad. Det är väldigt lite information som läckt ut av det som inträffade på krogen.
Det har varit mycket fokus på Toves mobilrörelse efter mordet men inte före.
Rånmord är likställt med mord och inte vållande till annans död vad jag vet.
Hör gärna andras åsikter
Precis som du säger kan det mycket väl handla om något så löjligt som mobil-tillbehör eller annat billigt örhängen eller något sådant menar du ?
Att JJ blir ertappad och utfrågad av en mindre stående människa som är under mankhöjd.

Där ligger nog problematiken att JJ ser sig som "guds barn" där hon knappt behöver anstränga sig för att få det hon vill ha. Så motsätter sig en lägre stående människa.
Det resulterade död med backup av "dörrvakten" och in/ut kastaren -> MH.

TT trodde bättre om människan gissningsvis men så fel hon hade när hon hittade en förlorad människa - JJ.
Kanske är JJ precis där hon vill vara ? För att gå sykursen på Hinseberg.. "Börjar med en nål slutar med".. mord ?
JJ är avancerad psykologi robot med C i religionskunskap.
Citera
2023-02-20, 19:19
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Utan att veta något om vad som hänt måste vi kunna vara öppna för allt.
Det kan faktiskt vara så att det var en "lätt" misshandel som ledde till Toves död. Sådant har trots allt hänt förr. Någon som tex puttar någon som landar väldigt olyckligt mot bordskant och liknande. I fylleslagsmål sker sådant titt som tätt, relativt "snälla" och "lätta" slag/puttar, som resulterar i stora skador och ibland t.om. död.

Jag tror inte på JJ och advokatens version. Men vi måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
"Lätt" misshandel kan sluta med död.

Men oavsett form av misshandel borde de ha ringt 112. Vilket de struntade i.

De har ljugit hårt, i synnerhet JJ.

Håller med dig. Tack för dina sammanfattningar.

Jag tror att det är en misshandel som spårat ur. Som du säger, så kan ett fall (i fyllan?) med nacken mot en bords-hörna knäcka nacken. Eller få ett medfött aneurysm att brista. Ett hårt slag i solar plexus som gett ett kammarflimmer. (Medföd anomali i hjärtat?). Etc…

Sen anser jag oxå att de skall betraktas som oskyldiga fram till lagakraftvunnen dom.

Men i så fall, om det nu var en olycka, varför slog de inte 112 direkt? Skumt.

Men magkänslan skriker, det finns en gravad hund här.

Time will tell…
Senast redigerad av Alonen 2023-02-20 kl. 19:39.
Citera
2023-02-20, 19:23
Medlem
Har Sangborn uttalat sig idag?
Fick den känslan men såg inget i sammanfattningen eller några sidor bakåt…
Citera
2023-02-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Har Sangborn uttalat sig idag?
Fick den känslan men såg inget i sammanfattningen eller några sidor bakåt…

Har inte sett något uttalande från henne.
Citera
2023-02-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Utan att veta något om vad som hänt måste vi kunna vara öppna för allt.
Det kan faktiskt vara så att det var en "lätt" misshandel som ledde till Toves död. Sådant har trots allt hänt förr. Någon som tex puttar någon som landar väldigt olyckligt mot bordskant och liknande. I fylleslagsmål sker sådant titt som tätt, relativt "snälla" och "lätta" slag/puttar, som resulterar i stora skador och ibland t.om. död.

Jag tror inte på JJ och advokatens version. Men vi måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.
"Lätt" misshandel kan sluta med död.

Men oavsett form av misshandel borde de ha ringt 112. Vilket de struntade i.

De har ljugit hårt, i synnerhet JJ.

Tänk att det så ofta skylls på just bordskanter, som kanske är 3-7 cm. Resten av längden på bordet är det ju nästan aldrig någon som skyller på...

Visst kan det vara så att TT hade ett aneurysm i hjärnan, men hur troligt är det att en just kant/hörna/aneurysm är orsaken till TTs död?

Det var mord, det är vad jag tror. Möjligen dråp. Ska bli väldigt intressant att få ta del av dödsorsaken. Det kan vara det beskedet som åklagare Rullman väntar på.

Redan från start här i tråden har jag trott att TT blev strypt eller kvävd. Nu vet vi inte om det fanns blod från TT i lägenheten. För i såfall är jag villig att släppa min tes.
Citera
2023-02-20, 19:46
Medlem
Enligt Jönköpings Posten och TT som fått svar av rullman via mail är det inte helt tydligt om obduktionsrapporten är klar eller ej.

– Jag vet inte om den är klar, har i vart fall inte sett den, skriver han i ett mejl till tidningen.

"Minst 14 dagar för delgivning, sedan viss tid för eventuella kompletteringar och avslutande åtgärder. Inväntar bara slutsvar från RMV (Rättsmedicinalverket) sedan är utredningen klar", skriver Adam Rullman i ett mejl till TT.

https://redir.opoint.com/?url=https://www.jp.se/2023-02-20/efter-misstankta-mordet-utredningen-kan-snart-vara-klar&OpointData=cb5ce221e85906d29b4cce57e425e1d3Jm lkX3NpdGU9MTA1MTUyJmlkX2FydGljbGU9MTQzMzk1JmlkX3Vz ZXI9M TY0MzA5JmlkX2FwcGxpY2F0aW9uPTEwMDA0MTcmaWRfcGFydG5 lcj0xJmxhbmc9ZW4=

https://redir.opoint.com/?url=https://mvt.se/nyheter/inrikes/brott/artikel/atal-narmar-sig-i-vetlandafallet/r5o7wkql&OpointData=8d96b235e4d4dd1daefe76bf12a02e b0JmlkX3NpdGU9MTAxJmlkX2FydGljbGU9ODk1ODUwJmlkX3Vz ZXI9MTY0M zA5JmlkX2FwcGxpY2F0aW9uPTEwMDA0MTcmaWRfcGFydG5lcj0 xJmxhbmc9ZW4=
Citera
2023-02-20, 20:20
Medlem
Vad jag vill komma till med mina något mindre kunskaper om juridik är att ÅK har uttalat att gärningen har genomförts i samförstånd.
ÅK har inte garderat sig med hängsle och svångrem. Jag vill heller inte uttala mig om JJ,s och MH,s psykiska hälsa eller relation.
Jag tror heller inte att Tove dog av hjärtstillestånd pga lycka.
Om Tove har avlidit pga "ringa" våld till följd av stöld så är det mord och ÅK,en gör en god analys av straffvärdet
Citera
2023-02-20, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för dina informativa rapporter i fallet :-)
JJs försvarare Clea Sangborn verkar ha skapat en helt ny brottsrubricering: Lätt misshandel...

Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Ja det tänkte jag oxå på. Vad fan är en ”misshandel light” för nånting. Hon dog ju!

Typisk advokat-hjärna att uppfinna en ny brottsrubricering.

(Tänk vad denna soppa ska ha kostat, livstid + alla kostnader för poliser, dykare, kriminaltekniker RMV etc vore lagom.)

Vad J & M kommer att åtalas för är det åklagaren som avgör! Att Js försvarar refererar Js beskrivning av händelsen är väl inte ett försök att skapa en ny brottsrubricering (ett absurt påstående!)?
Är det verkligen läge att gapa om lagens strängaste straff, plus hypotetiska pålagor, innan man vet hur T dog? Om J (och ev M) orsakat Ts död, (sannolikt i mina ögon att i alla fall J är den större boven i dramat), varför ska det här brottet bestraffas hårdast i Sveriges historia efter avskaffandet av dödsstraffer? Besinna er!
Citera
2023-02-20, 20:34
Medlem
Har vi fått veta vad det är som gjorde att polisen tog Toves försvinnande på så stort allvar så tidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in