2023-02-20, 17:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vad är det du vill veta? Vad jag tycker är väl känt och även mina argument. Vilken konspiration? Jag skrev om spekulationer baserade på fakta om ändrade Polska och Ukrainska lagar, mobilisering, möten i Lviv och lade nu även till extremhögern i Polen som drömmer om sitt "gamla stora rike". De sista är dina vänner så du vet nog mer än jag. Vad som hävder får tiden utvisa men det är inte omöjligt att Polen och kanske även NATO går in med "fredsbevarande styrkor". Man gör fegt som vanligt och kryper sakta runt offret för att se om rovdjuret är mätt eller upptagen med annat. Man tar sin tid och förlänger kriget genom att kasta lite gammalt metallskrot från lagren till Ukraina för att dränera Ryssland, bara tillräckligt för att dom ska hänga med, man måste bygga upp sitt eget mod och sina resurser under tiden Ukraina går under. Man har inte gett upp målet att dela upp Ryssland och plundra det och vad som händer med Ukraina skiter man i.

Jag förstår ju syftet med dina inlägg och det är att klistra komspirationsteoretiker på mig för ni har väl tröttnat på kommunsit, fascist, högerextremist, putinkramare, troll och allt trams.

Vi kan ta en riktig konsperationsteori direkt från Jens Stoltenberg som säger att om Ryssland vinner i Ukraina så kommer han att kriga ända fram till Atlanten, den sväljer du med hull och eller hur ...

Så i verkligheten har inte Polen några planer för Ukraina. Det var bara ’spekulationer du skrev om, det var bara ’det är inte omöjligt att’.

Då vet jag.
Citera
2023-02-20, 17:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tsaristslogan från 1800-talet: Ryssland ska hela tiden bli större genom erövringar. Det finns ingen bortre gräns.
Du hann svara medan jag skrev samma sak.

Undrar vad sjutton allt detta ståhej handlar om. Jag menar — de har ju inte speciellt många valmöjligheter i dagsläget, ryssarna. Fler mobiliseringsrundor? Snark. Krigsförklaring...? Varför det? Prova något nytt i stället för Ukraina? Knappast. Jag tippar på något patriotiskt jippo inför årsdagen.
Citera
2023-02-20, 17:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Blir det total krigsförklaring kommer detta kriget bli mycket grymt. Putin har inte råd att stryk av Ukraina och Ukraina kommer att slås till siste man. Lägger man till att mer och kraftigare vapen tillförs så kommer detta inte sluta bra för någon.

Det är helt sinnessjukt. Vi har inte lärt oss något sedan WW1, verkar det som.
Citera
2023-02-20, 17:36
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya

Putins allierade Lukashenko spenderade helgen i Ryssland och samankallade sitt säkerhetsråd så fort han kom tillbaka till Belarus

Uppdatering:

Enligt uppgift ska Belarus upprätta en milis på över 150.000 man som ska hjälpa till att upprätthålla ordningen i landet vid martial law

Detta bestämdes efter att Lukashenko precis återvänt från ett möte med Putin
Citera
2023-02-20, 17:38
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bset
För oss alla i Europa får vi hoppas på en enormt stor hård offensiv så Ukraina kapitulerar och livet kan återgå till det vanliga.
Ha ha😂😂😂

Hur skulle det gå och med vilka vapen?

Ryssen har inget att komma med mer än de visat sista veckan…
Citera
2023-02-20, 17:40
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det blir inte bara mot Ukraina i så fall. Jag tror att Putin kommer att avkräva Europa omedelbar och villkorslös kapitulation. Annars kärnvapenkrig.
Haha! För att kunna avkräva kapitulation behöver lillfegisen först förklara krig mot Europa.
Citera
2023-02-20, 17:40
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Uppdatering:

Enligt uppgift ska Belarus upprätta en milis på över 150.000 man som ska hjälpa till att upprätthålla ordningen i landet vid martial law

Detta bestämdes efter att Lukashenko precis återvänt från ett möte med Putin

Luka är rädd att förlora makten när putler tappas fortfästet i rySSland. Faller putler efter kapituleringen i Ukraina så är det nära att Luka faller också då det saknas stöd från terrorstaten rySSland.
Citera
2023-02-20, 17:43
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Vilka VI??? Du tänker ditt förlovade land rySSland och du. rySSland är det land som inte lärt sig något alls av alla våra världskrig.
Citera
2023-02-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du flyttar målstolparna och vränger på saker.
Fakta, var vad detta började med och du säger nu , vaddå bevis…ok….
Rätten finns inte i historien.
Rätten finns i de internationella lagar och regler samt avtal.
Så vad turkarna eller vikingarna gjorde, äger ingen rätt idag.
Inte heller Peter den store.

Bor man i ett land, är man medborgare, med rätt och ansvar enligt landets lagar och regler.
Skulle innevånare börja ropa på andra länder, då har vi ett problem.
Historia kan vara bra att ha med då man ska döma någon. Du kan ju fråga dig vilka Ukraina har mest gemensamt med och det kommer att bli ett plågsamt uppvaknande för dom. EU och USA var inte bara guld och gröna skogar utan man ser ner på dom med precis som man ser ner på alla slaver.

Den finns många lagar och rättigher som till exempel rätten för folk till självbestämmande. Det finns även lagar som reglerar rätten till självförsvar och förebyggande försvar för andra som inte kan försvara sig. Den rätten hävdar Ryssland att man har i Donbas, USA hävdade att man hade det i Irakkriget med lögnen om massförstörelsevapen.

Finland passade nu på att bryta sitt avtal med Sovjet som Ryssland ärvde. Man bryter avtal och lagar då man ser att andra gör det.

Vi kan gott tänka oss i framtiden att våra miljoner muslimer till slut kommer att hävda självbestämmande om vi inte tar hand om alla på ett rättvist sätt.

Historisk rätt finns även för Ryssland men även för Polen och Ungern för Ukraina är en av Sovjet skapad stat. Stora misstag gjordes av Gorbachev och Jeltsin, framför allt att reglera allt på papper, tex NATO och gränser, man minglade med väst och tog en sup istället (ett väst som hånfullt klappade dom på huvudet). Det fanns heller inga som helst problem att stycka upp Jugoslaven efter NATO-bombningar eller bomba bort Libyen.

Ukraina skulle ha vårdat gåvan från Sovjet och inte istället påbörjat detta bråk och hat mot Ryssland och sina egna etniska och rysktalande medborgare. Då hade Ryssland kunnat fortsätta att hyra marken för flottbasen på Krim precis som USA hyr på många andra underliga ställen som Kuba. Ukraina och Ryssland hade kunnat fortsätta bedriva handel som som vänner med en lång gemensam historia och folk, slaver.

Vi vet vad problemet är hos USA och EU med att andra länder man ser som "hot" ska ha vänner och växa om oss i väst.

Lagar och regler gäller bara för väst och framför allt USA, och dom bänds bra, see bara hur dom fryser och sen stjäl pengar av privatpersoner och länder, nu Ryssland, tidigare Venezuela och Afganistan.

Du kanske kan lära mer från en amerikansk fyrstjärning general, Wesley Clark, vad det gäller Washingtons geopolitik. Se en video kan du nog.

Wes Clark - America's Foreign Policy "Coup"
https://youtu.be/TY2DKzastu8
Citera
2023-02-20, 17:49
Medlem
Citat:
Vi har lärt oss att det inte går att förhandla med psyksjuka och maktfullkomliga diktatorer.

Finns bara ett sätt att stoppa Putin, och det är med våld.
Citera
2023-02-20, 17:49
Medlem
Citat:

Putin verkar ha slaget om Stalingrad som förebild i det här kriget. Ukraina kommer få toppmoderna vapen levererade. Tanks, IFVs, kryssningsmissiler, ..., kommer vara ännu mindre roligt att vara ryss snart.
Citera
2023-02-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så i verkligheten har inte Polen några planer för Ukraina. Det var bara ’spekulationer du skrev om, det var bara ’det är inte omöjligt att’.

Då vet jag.
Självklart vet vi ju inte det. Vi vet heller inte alla planer Ryssland, USA eller NATO har. Vad vi kan göra är bara att spekulera på fakta vi har tillgängliga.

Här har vi bra information om den kommande ryska offensiven och även ämnet ISR för den som är intresserat och kan läsa längre texter. Spekulationer här med baserat på fakta.

The Coming Russian Offensive 2023 - Part 1
The Calm Before The Storm
https://simplicius76.substack.com/p/the-coming-russian-offensive-2023

The Coming Russian Offensive 2023 Part 2
Setting the Stage: Shaping the Battlefield
https://simplicius76.substack.com/p/the-coming-russian-offensive-part

All Seeing Eye: Can Russia Break Through The West's ISR Overmatch?
https://simplicius76.substack.com/p/all-seeing-eye-can-russia-break-through
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in