2023-02-20, 15:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMixRoc
Saken syntes konstruert slik at fokuset skal ligge på morgenkvisten frem til litt på formiddagen.

I det spillerommet er leker an mas utlagt, hvilke man han velte seg gal i, uten å finne en cm fremover.

Det er et sofistikert design. Ikke konstruert av folk som vet hva de ville oppnå. Sannsynligvis noen med bakgrunn fra etterforskning og en forståelse for bevis vs straffesak.

Tråden her bærer også preg av at tanker, syn på, synsing, ideer og liknende, som faller utenfor det tildelte tidsrom, virker svært lite ønsket.

Det har i tråden vært diskutert ganske utfyllende om muligheten for at forbrytelsen kan ha
blitt utført i forkant av den "offisielle tidslinjen", dvs. det du betegner som "morgenkvisten frem til
litt på formiddagen". Fokus i disse diskusjonene har vært problemstillinger rundt de to samtalene
AE angivelig hadde med MB og TEH.

SMS'en du nevner i innlegget over har også vært gjenstand for forsøk på analysering, basert
på de samme punktene du trekker fram, i tillegg til manglende bruk av såkalte emojier, som
AE tilsynelatende brukte ofte.

I tillegg har vi mangelen på dokumentasjon av AEs angivelige tilstedeværelse på restauranten og under
teaterforestillingen kvelden i forkant. Det har vært poengtert at AE fremstår som "usynlig", også
jfr. vitneutsagn fra venneparet der samtalene mellom dem og TH er delvis gjengitt, mens samtalene
med AE er redusert til at de snakket om "alt og ingenting". Mangelen på publiserte overvåkningsbilder
fra denne kvelden er også et interessant poeng. Alt som fins er etter sigende en beskrivelse av at AE
var iført en "fargerik kjole". Det er ganske magert.

Utover dette har også mulige koblinger til "Stay Behind" og Wiborg-saken vært nevnt.
Likeså THs mange koblinger til politikere og hans langvarige medlemsskap i Rotary.

Så det du bringer til torgs her er ikke nytt i tråden, med unntak av de noe outrerte anklagene
om at TV2 fungerer som et desinformasjons-organ.
Citera
2023-02-20, 16:06
Medlem
30.08.2022. "Professor mener Lørenskog-saken har vært overdekket."

"Tidlig på morgenen den 31. oktober 2018 var Anne-Elisabeth Hagen som vanlig i kontakt med et familiemedlem på telefonen.
Det er det siste livstegnet noen fikk fra henne."

"Fra saken først ble kjent i januar 2019 og frem til 22. august i år, har den uoppklarte saken blitt omtalt 10.197 ganger i norske medier, viser NRKs kartlegging."

"– Det er frykten for frykten som er det verste. Mange går rundt og gruer seg for hva mediene kan komme til å skrive om en sak som fremstår som et mareritt for noen i familien, sier Tom Hagen til NRK.
Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere."
https://www.nrk.no/kultur/professor-mener-lorenskog-saken-har-vaert-overdekket-1.15961414
Citera
2023-02-20, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det har i tråden vært diskutert ganske utfyllende om muligheten for at forbrytelsen kan ha
blitt utført i forkant av den "offisielle tidslinjen", dvs. det du betegner som "morgenkvisten frem til
litt på formiddagen". Fokus i disse diskusjonene har vært problemstillinger rundt de to samtalene

SMS'en du nevner i innlegget over har også vært gjenstand for forsøk på analysering, basert
på de samme punktene du trekker fram, i tillegg til manglende bruk av såkalte emojier, som

I tillegg har vi mangelen på dokumentasjon av AEs angivelige tilstedeværelse på restauranten og under
teaterforestillingen kvelden i forkant. Det har vært poengtert at AE fremstår som "usynlig", også
jfr. vitneutsagn fra venneparet der samtalene mellom dem og TH er delvis gjengitt, mens samtalene
med AE er redusert til at de snakket om "alt og ingenting". Mangelen på publiserte overvåkningsbilder
fra denne kvelden er også et interessant poeng. Alt som fins er etter sigende en beskrivelse av at AE

Utover dette har også mulige koblinger til "Stay Behind" og Wiborg-saken vært nevnt.
Likeså THs mange koblinger til politikere og hans langvarige medlemsskap i Rotary.

Så det du bringer til torgs her er ikke nytt i tråden, med unntak av de noe outrerte anklagene
Citat:
Men AEH, har tilsynelatende, kun brukt emojier i SMSen hun sendte til venninnen.
Citera
2023-02-20, 16:10
Medlem
Citat:

Citat:
mens samtalene med AE er redusert til at de snakket om "alt og ingenting".
GHH sa vel også noe slikt som at de snakket om "alt og ingenting" på møtet i Sv4 den 29.10.2018. Kan det tyde på at AE ikke var til stede den 29.10.?
Citera
2023-02-20, 16:22
Medlem
BlueMixRocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
GHH sa vel også noe slikt som at de snakket om "alt og ingenting" på møtet i Sv4 den 29.10.2018. Kan det tyde på at AE ikke var til stede den 29.10.?

Er det slik at to uavhengige personer i saken sier hver for seg at siste samtale med AEH rer beskrevet av begge som " alt og ingenting"?

En frase brukt mere som bortforklaring, en forklaring?

Og begge deler gjelder fokuset man ikke skal ha, nemlig dagen før?

Eller tar jeg helt feil nå?
Citera
2023-02-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Min erfaring er at de fleste kvinner i alle aldre bruker emojier aktivt i sms-meldinger.

Menn bruker generelt mindre emojier, en god del ikke i det hele tatt.
Spesiellt ved økende alder hos menn benyttes aldri emojier.

Her er et eksempel på hvordan AEH brukte emojier i en kort sms-melding.
Denne meldingen sendte hun til en venninne bare 6 dager før hun forsvant:
Hei. 49 års bryllupsdag. Ingen gratulasjoner fra TH Bedt på middag hos HHB, men TH ikke interessert i noe feiring,
tror han føler sorg og sinne for 49 år bortkastet 🤔. Sånn ligger det an 👎

Citat:
Ingen emojier, og det som visstnok var en nær venninne av AE ble omtalt som "kona"
til denne N.N. Rart å skrive det, hvis de kjente hverandre. Kan tyde på at den som skrev
sms'en ikke hadde så mye sms-kontakt med AE. Eller en som ikke var vant med å få
meldinger med smilefjes.

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
vi har din kona osv. Samme forfatter som trusselbrevet? En eldre mann muligens iflg språkekspert. Hva med tehs reaksjon på facebook om rudolf osv. Er han bondefanget og vet sannheten, men uttaler det kryptisk. teh vet muligens , men ikke sier noe. Reaksjonen er spesiell. Han er ingen mgm. Personen i sv er ingen ungdom uten at jeg sier det er th. Ung sterk mann ville ikke overlatt åstedet slik.

"KRIMINALTEKNIKK
Slik knuser politiet trusselbrev: Tegn som ! og :-) avslører personen bak. Tanya Karoli Christensen er språkforsker og rettslingvist, og får tilsendt brev som politiet vil ha analysert. Noe av det hun ser etter er tegnsetting, emojier og ord som blir brukt oftere av eldre enn av yngre mennesker. (

Brukes de samme banneordene? Står det «kun» i stedet for «bare»? Er det kommaer i SMS-ene? Alle disse småtingene kan avsløre gjerningsmenn når trusselbrev blir analysert."
https://www.tu.no/artikler/slik-knuser-politiet-trusselbrev-tegn-som-og-avslorer-personen-bak/468563
Citera
2023-02-20, 16:25
Medlem
Citat:
Er det slik at to uavhengige personer i saken sier hver for seg at siste samtale med AEH rer beskrevet av begge som " alt og ingenting"?

En frase brukt mere som bortforklaring, en forklaring?

Og begge deler gjelder fokuset man ikke skal ha, nemlig dagen før?

Eller tar jeg helt feil nå?
To forskjellige personer ja. GHH omtalte møtet med AE og TH i SV4 som var den 29.10.2018, 2 dager før forsvinningen. Teaterkvelden var den 30.10.
Her kan man lytte til intervjuet med GHH, under overskriften "To dager før":
https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/

Et langt sitat fra intervju med GHH er i spoiler i innlegget under:
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Jeg hørte ikke det intervjuet før nå.
Var det flere enn de tre til stede på det møtet?
Hvis det kun var de tre, synes jeg at det var uvanlig å si "vi" i denne setningen:
"Vi hadde en lett samtale, både med Tom og med Lisbeth"
Jeg ville vel sagt (hvis det var 3 personer inkl meg) at "Vi tre hadde en lett samtale sammen" eller "Jeg hadde en lett samtale, både med Tom og med Lisbeth"

"Denne mandagskvelden møtes de hjemme hos Hagen for å snakke om et selskap de har felles eierskap i."

I intervjuet sa han "Der satt vi og pratet litt, om egentlig alt og ingenting. Lett prat, og så …
Etterhvert så serverte Lisbeth kaffe og te til meg."

Ikke et ord om samtalen om det selskapet? Når jeg tenker meg om, er det jo forståelig at han ikke utdypet om dette.

Se også spoiler her: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citat:
Hva om det var AE som ikke var til stede? Er det mulig at hun allerede var død 2 dager før den 31.?

Fra intervjuet: Teksten er slik i artikkelen "Og ... tok meg i mot i døra, det var vel Lisbeth, tenker jeg.". Men GHH sier "Og dem tok meg i mot i døra, det var vel Lisbeth, tenker jeg."

"...tenker jeg" ? Man husker vel hvem som tok seg i mot i døra.

Men GHH sier "Og dem tok meg i mot i døra, det var vel Lisbeth, tenker jeg."

Viktig å få frem at de begge var der, ved å si dem?
Senast redigerad av z-z-z 2023-02-20 kl. 16:47.
Citera
2023-02-20, 16:26
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Jeg ville heller tolket det som at vitnene ikke ønsket å si så mye.
GHH var jo veldig kjapt ute med å påpeke "god stemning", lenge før
noen offentlig hadde uttalt mistanke om drap. I tillegg til DNA-kommentaren.

Alt i alt kan det peke mot vitner som kanskje har en mistanke om hva som kan
ha skjedd, men som ikke ønsker å si det rett ut fordi de står for nær.
Citera
2023-02-20, 17:06
Medlem
BlueMixRocs avatar
"Alt og ingenting"

Samtale med AEH 2 dager før og dagen før forsvinningen, beskrives, eller rettere sagt avskrives til å handle om "alt og ingenting" av to forskjellige personer.

Det er da selvfølgelig ikke sagt de dagene det ovenfor henvises til, men etter at forsvinningen er kjent.

Hvor vanlig er denne sammensetningen av ord og hvilke alternativer kunne vært brukt, for å si når eller direkte det samme?

Man kan saktens få inntrykk av at begge syntes å ha blitt detalj instruert av samme instruktør og gjenngir lydig ordrett det de ble fortalt de skulle si.

Spørsmålet er om det kan sees på som tilfeldig at begge bruker samme frase, og om denne er totalt vanlig som måte å beskrive en samtale på, samt om det er slik at ved å beskrive en samtale, en av de siste med en forsvunnet person, på det huset, liksom følges opp med et takk fra politiet og da er vi ferdig for i dag.

Personlig ville jeg funnet " alt og ingenting" som en bønn om mere press og krav om å utdype dette ytterligere, da frasen har en nærmest frekk tone, som om alle må da forstå at alt og ingenting, betyr nettopp ordrett det.

Dersom dette er fisket ut fra saksbiblen som spinner ut fra Norges mest veldokumenterte outlet for desinformasjon, om man ser bort i fra det offentlige, burde man vel ha stilt spørsmål rundt dette.
Citera
2023-02-20, 17:17
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
"Alt og ingenting"

Samtale med AEH 2 dager før og dagen før forsvinningen, beskrives, eller rettere sagt avskrives til å handle om "alt og ingenting" av to forskjellige personer.

Det er da selvfølgelig ikke sagt de dagene det ovenfor henvises til, men etter at forsvinningen er kjent.

Hvor vanlig er denne sammensetningen av ord
og hvilke alternativer kunne vært brukt, for å si når eller direkte det samme?

Svaret er at det er en standardfrase i norsk språk, omtrent som "God Jul ønskes deg og dine" etc.
Jeg synes forsøket ditt på å insinuere en utenforstående tredjepart er ganske tyntflytende.
Hvis det skal være interessant, må du hoste opp noe mer konkret.

Påstanden din om at TV2 er et organ for desinformasjon fremstår i seg selv som et forsøk på å spre desinformasjon.
Hvis du skjønner poenget. Nesten som selvmotsigelsen "jeg lyver aldri".
Citera
2023-02-20, 17:23
Medlem
BlueMixRocs avatar
Et spørsmål🤔

Jeg har gjentatte ganger påpekt at TV2 bærer den logoen som i størst grad kan tilknyttes bevist, veldokumentert og stygg DESINFORMASJON i forbindelse med en annen antatt drapssak.

Jeg spør så...

Finnes det eksempler på større og mere systematisk desinformasjon rundt andre eller samme dødsfall, hvorpå en ikke statlig kommersiell aktør har blitt avkledd så kraftig som TV2, hvilke sakens bibel, faktamal og "ubestridelige" referansepunkt spinner ut fra?

Er det bare meg og min enfoldighet som forårsaker at jeg ikke har fått med meg tilsvarende skandaler av liknende art i Norge, som trumfer denne i størrelse og bisarre natur?

Dersom det ikke kan påvises kommersielle entiteter som overgår TV2 i dokumentert desinformasjons kampanje rundt dødsfall/ drap, så forbeholder jeg meg retten til å overse " fakta" fra dems miljø, og heller rette blikket mot deres bok som et mulig partsinnlegg.
Senast redigerad av BlueMixRoc 2023-02-20 kl. 18:06. Anledning: skrivefeil "desinfeksjon"...
Citera
2023-02-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tenkte altså ... hvis politiet under avhøret fortalte at de hadde fått en delvis dna-profil fra blodet på badet i 2. etasje, og at del-profilen passet både med THs og TEHs dna, og at det var usikkert om de ville lykkes med å få frem en fullverdig dna senere ... så kan det ha provosert TH til å forsøke å skyve politiets interesse for hva-som-hadde-skjedd-på-badet-i-2.etasje over fra seg selv, og til TEH.

Min teori baserer seg på at politiet fortalte at helt åpent at delprofilen passet både TH og TEH. Og at politiet spurte TH om det var han som hadde blødd på badet, eller, om det var TEH.

Og så svarte Hagen med å fortelle badekar-historien. Altså, kaste mistanke på TEH. Og håpe det beste. Altså, at politiet aldri skulle greie å få frem noen fullverdig dna-profil fra denne prøven.

Jeg tror det er mest sannsynlig samme dna-prøve, først omtalt som delprofil, og som Brøske forteller at politiet har lyktes i å få frem en fullverdig profil fra, like før pågripelsen av Hagen i april 2020.

Det er uansett skikkelig stygt gjort mot sønnen, først kaste mistanker på sønnen, og så tvinge TEH til å bekrefte badekar-historien.
ikke stygt om det viser seg at han kun er en helt vanlig lampeknuser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in