2023-02-20, 13:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Hur är Tornado jämfört med de Mig som Ukraina använder? Samma nivå?
Alltså jag har ingen kompetens för att avgöra det men jag kan göra ett försök iaf. Tornado är rätt så likt Mig-29 i storlek och prestanda. Su-27 är ett större plan som inte går att jämföra med riktigt. Jag skulle ju säga att Tornado är modernare än Mig-29 i grunden ändå. Tornado har ju fly-by-wire vilket Mig-29 inte har. Och sen som HejaFinland sa så är ju Tornado uppgraderad genom åren till att kunna använda moderna missiler så det gör ju planet ändå rätt så användbart.

https://en.wikipedia.org/wiki/Panavia_Tornado
Citera
2023-02-20, 13:32
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
https://m.youtube.com/watch?v=CW6LznHN_Ys&pp=QAFIAQ%3D%3D

Fast det där är ju inga poddar utan ett avsnitt från Vice din tomte! Var är dom 10 poddarna du skulle förse oss med?
Citera
2023-02-20, 13:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Biden vandrar i Kyiv medan flyglamet tjuter och Ryssland bombar landet. Samtidig sitter pissråttan Putin i en bunker och leker med sina tennsoldater.
https://twitter.com/Tendar/status/1627611746591440899?s=20

Man ser att det är krig inte bara på flyglarmet utan också att istället för säkerhetsvakter i kostym så är det stridsutrustade soldater.
Citera
2023-02-20, 13:36
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
https://m.youtube.com/watch?v=CW6LznHN_Ys&pp=QAFIAQ%3D%3D

Titta på denna video du så kan du fråga dig vart folket där vill tillhöra.
Största delen av befolkningen vill inte tillhöra Ryssland, finns många videos på det.
Citera
2023-02-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Problemet är väl att man diskuterar USA vs Ryssland historiskt i den här tråden. Nu krigar inte ens USA här så du är bara ute och cyklar. Tycker du det att det är ok att bete sig som Ryssland gör, måste det väl varit rätt av USA att bete sig som de gjort. Ska du vara konsekvent, borde du väl fördöma både USA och Ryssland. Annars hycklar du och din kritik mot USA faller platt, för du visar att det inte är principen, utan vilket land, det handlar om.

USA har inte slutat kriga. Oavsett så är inte krigsbrott något som bara preskriberas efter några veckor.

Men om du kan visa att Ryssland har dödat över en miljon civila bönder med drönarattacker och att de sen blivit belönade med ett internationellt fredspris, så ska jag erkänna att jag varit okonsekvent.

När 100% av media och politiker talar om X's krigsbrott samtidigt som de ignorerar Y's krigsbrott och ger Y Nobels fredspris - så tycker inte jag det är orimligt att ta upp ett annat perspektiv.
Citera
2023-02-20, 13:38
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Ytterligare en varning till kina.

https://omni.se/t/ryska-invasionen/dae22163-5e5e-4c76-97e3-6bdfb5fd99d3

Hur vet Zelenskyj det? Om USA/Nato inte ens vågar ingripa mot Ryssland, hur skulle de våga göra det om även Kina är inblandat?
Citera
2023-02-20, 13:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Största delen av befolkningen vill inte tillhöra Ryssland, finns många videos på det.

..och otaliga polls..
Citera
2023-02-20, 13:40
Avslutad
Att diverse världsledare besöker Kiev under pågående krig samtidigt som Putin själv suttit och runkat i någon bunker i Sibirien sedan 2014 säger väl det mesta tycker jag. Och den fjanten sitter ryss-runkarna och hyllar.
Citera
2023-02-20, 13:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Känns som det enda rimliga att USA meddelar Ryssland om besöket.

Att döda Biden skulle ju inte göra jättestor skillnad eftersom USA är demokrati och Biden bara är en av möjliga ledare i ett stabilt system. Till skillnad från en diktatur där ledaren kan vara allt och utan honom faller allt ihop.

Om Ryssland skulle attackera Kiev om de blivit informerade om Bidens besök är det som att be om problem utan att det ger Ryssland någon fördel. Hur skulle någon ledare nånsin våga sig närma Ryssland i person om man riskerar att få en bomb i skallen. Alla tankar om fredssamtal skulle även i teorin bli osannolika.

Tror inte Putin är beredd att vilja eskalera på det sättet. Han ligger nog lågt med attacker mot Kiev så länge Biden är där.
Jag tror dock inte att USA informerar Ryssland om besöket. Det skulle vara alldeles för riskabelt. Ryssland skulle kunna planera någonting och sedan skylla på någon annan eller vad som helst. De har gjort det förut. Dock vet jag inte vad vinningen skulle vara att döda en amerikanskt president på ukrainsk mark men ändå.

Jag tror istället att USA är så pass säkra på Rysslands stridande krafter och när de sätter in robotanfall att de vet när de kan passa på. Sedan är faktiskt risken att träffas av en missil i Kyiv förbannat minimal oavsett vem man är. Jag tror det är större risk att dö i en trafikolycka.

Så farligt är faktiskt inte livet i Kyiv nu. Det beskjuts ju inte natt och dag och de få missiler som går igenom luftförsvaret gör inte alltför mycket skada.
Citera
2023-02-20, 13:45
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det har jag också fått med mig. Man blir ju nyfiken på det hela.., för något måste Kina locka för att få Putin med på tåget. Mer än Krim som ju ryssarna hade innan invasionen.., och jag vet inte vad det kan vara ? Putin har ju även målat sig in ett hörn med att införliva donbass i Ryssland ?

För "bara" att officiellt få Krim och ha Ukraina utanför Nato (som ett exempel), framstår som en förlust för Putin och han framstår som en idiot inrikespolitisk. Och då är hans dagar räknande som jag ser det.

Ukrainas minimum:
Alla ukrainsk mark tillbaka samt skadestånd
Bonus: Haag för krigstribunal samt gå med i Nato.
Jag tror inte alls på Haag.
Utbyte mot Nato, skulle bli ett Budapest 2. Ett säkerhetsavtal.

ryss-lands minimum:
Gränserna från 2014.
Inget skadestånd.
Inget Haag.
Bonus: Dagens frontlinje.

Min önskan:
Gränser från 1991.
Skadestånd från ryss-land.
Säkerhetsgarantier för befolkning i hela Ukraina, övervakat av FN.
Satsningar på östra Ukraina. Få alla att känna sig som en del av landet de bor i.
Bonus: Natomedlemskap för Ukraina samt Haag, för alla parter. Haag ser jag inte som realistiskt, även om det vore rätt.
Bonus 2: Putin och hans närmaste tvingas avgå. För ryss-lands framtids skull.
Citera
2023-02-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee

Västra Ukraina ja. Donbass nej.

Även städer som Kharkiv och Odessa är krutburkar då nästan ingen där vill slåss för Ukriana
Citera
2023-02-20, 13:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror dock inte att USA informerar Ryssland om besöket. Det skulle vara alldeles för riskabelt. Ryssland skulle kunna planera någonting och sedan skylla på någon annan eller vad som helst. De har gjort det förut. Dock vet jag inte vad vinningen skulle vara att döda en amerikanskt president på ukrainsk mark men ändå.

Jag tror istället att USA är så pass säkra på Rysslands stridande krafter och när de sätter in robotanfall att de vet när de kan passa på. Sedan är faktiskt risken att träffas av en missil i Kyiv förbannat minimal oavsett vem man är. Jag tror det är större risk att dö i en trafikolycka.

Så farligt är faktiskt inte livet i Kyiv nu. Det beskjuts ju inte natt och dag och de få missiler som går igenom luftförsvaret gör inte alltför mycket skada.

Jag tror de informerar. Risken att inte informera och något händer är större, eftersom konsekvenserna skulle vara gigantiska, man vill inte av misstag skjuta USAs president som fientlig nation och man vill inte som USA få sin president skjuten heller, då blir det ww3. Men de förvarnar nog med kort notis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in