2023-02-20, 13:10
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Biden vandrar i Kyiv medan flyglamet tjuter och Ryssland bombar landet. Samtidig sitter pissråttan Putin i en bunker och leker med sina tennsoldater.

https://twitter.com/Tendar/status/1627611746591440899?s=20

man får gåshud när man ser detta.

Slava Ukraini!!!!
Citera
2023-02-20, 13:12
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Har inte USA egna plan som kan signalspana eller är Sveriges plan bättre?

Man undrar.
Vi har spetskompetens på vissa områden. Ubåtar och Signalspaning skulle jag vilja lyfta fram.
bl a.
Citera
2023-02-20, 13:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Tydligen vet dom det, eftersom USA har bett om eld upphör av dem, enligt ett annat inlägg. Annars har väl USA stenkoll på vad som händer i Ukraina. Tror du att de skulle rycka på axlarna?
Ett annat inlägg är inte en korrekt källa.

Jag är tveksam till att USA ber om eldupphör för att deras president åker dit. Jag tror allting är sekretessbelagt fram tills presidenten sätter foten i Kyiv för alla utom några få enskilda. Hade Ryssland fått reda på det i förväg så hade vad som helst kunnat hända. Jag tror informationsutbytet mellan Ryssland och USA är minimalt och de får nog reda på det samtidigt som media får det.
Citera
2023-02-20, 13:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Italien meddelar att de är redo att leverera några Tornado eller AMX stridsflyg till UAF. Dessa planen är ju ruskigt gamla så tveksamt om det betyder så mycket. Tyskland har ju också en helsikes massa Tornado som ska skrotas så nu sätts det lite press på de iaf.

https://t.me/Donbas_Operativniy/27981
Citera
2023-02-20, 13:14
Medlem
Taggads avatar
Burell instämmer i US varning till kina.
Citat:
BRUSSELS — It would be a “red line” for the European Union if China sends arms to Russia, the EU’s foreign policy chief said Monday.

Josep Borrell’s warning came two days after U.S. Secretary of State Antony Blinken expressed “deep concern” that China was considering providing potentially “lethal assistance” to Russia for its war against Ukraine.
https://www.politico.eu/article/eu-diplomat-josep-borrel-china-russia-ukraine-war/
Citera
2023-02-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
En man ifrågasätter västvärldens hyckleri. Ingen verkar kunna bemöta dessa argument med något annat än censur & ad hominem? Jag har verkligen försökt förstå hur dessa människor tänker.

Att Amerika invaderar länder och dödar hundratusentals civila är okej, varför? När ska vi skicka vapen till Yemen och Irak så att de kan slåss för sin frihet?

När ska vi sanktionera USA, beslagta deras resurser och diskriminera amerikanska medborgare. När ska vi skicka långdistansmissiler som kan slå mot Washington?

https://twitter.com/MyLordBebo/status/1626896577192140800

Dom här sakerna går inte att jämföra Ryssland är inte ute efter att göra en militär intervention och
sedan överlämna Ukraina till ett civilt styre och därefter åka hem.
Ryssland har startat ett erövringskrig för att ta över Ukraina och tvinga in dom i ett totalitärt styre
som lyder under Kreml.
Det var ju för att förhindra sånt här som folkrätten skrevs av FN man ville inte ha ett till krig
i stil med det som Hitler och kretsen runt honom hade startat.
Citera
2023-02-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Också detta är fel. EU är en handelsfederation med målet att bygga en gemensam marknad utan hinder mot varandra, såsom tullar. Sverige som industrination har stor glädje av att ha tillgång till EU:s inre marknad. Efter EU-inträdet har det svenska välståndet exploderat.
Det är en mängd frågor som EU inte reglerar, exempelvis arbetsmarknadsfrågor. Det ligger i Sveriges intresse att ytterligare investera in oss i EU. Däremot vill ryssen förstås att EU inte ska finnas – att EU-länderna står tillsammans gör det svårare/farligare för Ryssland att invadera EU-länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Mer HIMARS ammo utlovas. Härligt! Betyder ännu fler döda orcher samt förstört materiel.
Har du länk?
Jag har bara sett att man har lovat 2 miljoner artillerigranater från Västländerna.
I morgon presenterar USA ett 500 miljoners vapenpaket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Italien meddelar att de är redo att leverera några Tornado eller AMX stridsflyg till UAF. Dessa planen är ju ruskigt gamla så tveksamt om det betyder så mycket. Tyskland har ju också en helsikes massa Tornado som ska skrotas så nu sätts det lite press på de iaf.

https://t.me/Donbas_Operativniy/27981

Hur är Tornado jämfört med de Mig som Ukraina använder? Samma nivå?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är nog en rejäl kupp utav Ukraina, att få över Biden på besök idag. En kristallklar signal ifrån Washington, även till Putin. Man tänker inte acceptera en Ukrainsk förlust, och säger "-deal with it !" till Putin. Man får ju se om denna signal även tas upp i Kina.

Idag landar annars en diplomat ifrån Kina i Moskva, och skall presentera sin fredsplan.

Skall bli spännande att se vad det är för fredsplan; jag misstänker att de skall promota något eldupphör och en frusen konflikt som Frankrike och Tyskland körde i början av kriget. Sedan blir det evighetslånga och resultatlösa förhandlingar som efter 2014 och Ryssland har i praktiken tagit ytterligare en bit av Ukraina.

Blir det något sådant förslag så kommer bara Ryssland att gå med på det.
Citera
2023-02-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
En man ifrågasätter västvärldens hyckleri. Ingen verkar kunna bemöta dessa argument med något annat än censur & ad hominem? Jag har verkligen försökt förstå hur dessa människor tänker.

Att Amerika invaderar länder och dödar hundratusentals civila är okej, varför? När ska vi skicka vapen till Yemen och Irak så att de kan slåss för sin frihet?

När ska vi sanktionera USA, beslagta deras resurser och diskriminera amerikanska medborgare. När ska vi skicka långdistansmissiler som kan slå mot Washington?

https://twitter.com/MyLordBebo/status/1626896577192140800

Varför skulle man ge vapen till medeltida skitmänniskor för…så till vida de inte slåss mot andra ännu sämre medeltida människor?

Väst vill att demokrati och frihet ska råda och inte bajsideologier eller islam.

Jag är också besvärad över civila dödsfall och tycker de ska undvikas. Kan också vara trött på USA ibland…men jag är tacksam att de finns.
Citera
2023-02-20, 13:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Den får vi hoppas mycket på!
Men jag tvivlar att Putin köper nationell integritet och länders suveränitet över egna gränser, som ska vara en del av paketet.

Det har jag också fått med mig. Man blir ju nyfiken på det hela.., för något måste Kina locka för att få Putin med på tåget. Mer än Krim som ju ryssarna hade innan invasionen.., och jag vet inte vad det kan vara ? Putin har ju även målat sig in ett hörn med att införliva donbass i Ryssland ?

För "bara" att officiellt få Krim och ha Ukraina utanför Nato (som ett exempel), framstår som en förlust för Putin och han framstår som en idiot inrikespolitisk. Och då är hans dagar räknande som jag ser det.
Citera
2023-02-20, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Hur är Tornado jämfört med de Mig som Ukraina använder? Samma nivå?

Jag vet inte, men de kan ha den fördelen att de kan skjuta olika västerländska robotar som Storm Shadow som UK skall skicka. Så även om de är gamla så är de mer kompatibla med västerländska vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in