2023-02-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Yep. Terjes vittnesmål väger tungt.

Jag har inte lyssnat klart än, men jag får redan en skum bismak i munnen av att förhandlingen är våldtagen av statsministern. För lagmannen låter socionomerna ducka frågor och vägra att svara på enkla beslutsfattande frågor under vittnesed. Lagmannen försvarar dessutom vittnet när denne blir pressad att svara på frågor som gäller hur vittnet kom fram till att Alvesparr var en lämplig fosterfamilj till Donia med 9 barn, 37 hästar etc.

Attendo kommer dessutom undan med en allvarlig överträdelse under artikel 8 då de har utfärdat en kontaktrestriktion mot systern utan att socialnämnden har tagit beslutet. I mail ifrågasätter dessutom socialhandläggaren Attendo och frågar NÄR systern får besöka D. Lagmannen är åter passiv när Attendo duckar frågan..
Senast redigerad av Methos 2023-02-19 kl. 20:11.
Citera
2023-02-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Har också lyssnat på henne och jag håller med dig. Men som jag skrev tidigare så tycker jag att "åklagaren" inte ställer henne på några hårdare prov. Inte för att jag vet bättre än henne men sitter och svär lite tyst för mig själv. Lite frustrerad...

Lyssnar för tillfället på förhören med personalen från Socialstyrelsen. Herregud vad kritik Simrishamns kommun, Attendo och familjehemmet får. De hade polisanmält om inte två tidigare anmälningar hade lagts ner. Jonas Terje från Socialstyrelsen börjar nästan gråta under förhöret när han tänker tillbaka.

Många vittnen att lyssna på. Har lyssnat på de barn som var placerade med Donia (Hossam och Lilly) och de har inte trivts hos Alvesparrs. De gjorde sån skillnad på sina biologiska barn och de placerade. Fick inte äta när dom ville. Inte se på tv eller spela vid datorn förrän efter kl 18. Fick inte vara på varandras rum. Inte ens ta en macka utan att be om lov. Det fick de biologiska barnen.

Hossam åkte ibland "en extra runda" med skolbussen för att han inte ville hem. Han rymde 2015 och har inte bott där sen dess. "Dom har ärrat mig för livet", säger han bl.a

Mycket intressant att lyssna på

Alltså man undrar ju om inga seriösa uppföljningar görs med fosterbarn och familjehem? Pratar de med barnen med familjehemsföräldrarna sittande bredvid? Eller kanske ställs inga frågor alls? Det är ju inte dig jag ställer till svars, bara frustrerande att höra... Sådant där borde man ta som varningssignaler.

Tror att i alla hemska fall jag läst om där ett barn varit utsatt i en familj så har det ingått att man begränsat barnets tillgång till mat. Det misshandlade/mobbade/vanvårdade barnet får inte ta mat i kylskåpet som andra familjemedlemmar etc.
Om fosternbarn rapporterar att de får mindre tillgång till mat än biobarn ska familjen inte ha några placeringar. Hur naiv får man vara?
Citera
2023-02-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag har inte lyssnat klart än, men jag får redan en skum bismak i munnen av att förhandlingen är våldtagen av statsministern. För lagmannen låter socionomerna ducka frågor och vägra att svara på enkla beslutsfattande frågor under vittnesed. Lagmannen försvarar dessutom vittnet när denne blir pressad att svara på frågor som gäller hur vittnet kom fram till att Alvesparr var en lämplig fosterfamilj till Donia med 9 barn, 37 hästar etc.

Attendo kommer dessutom undan med en allvarlig överträdelse under artikel 8 då de har utfärdat en kontaktrestriktion mot systern utan att socialnämnden har tagit beslutet. I mail ifrågasätter dessutom socialhandläggaren Attendo och frågar NÄR systern får besöka D. Lagmannen är åter passiv när Attendo duckar frågan..

Jag vet inte. Lyssnar i oordning och har mer än 2/3 kvar.
Citera
2023-02-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Ojojoj. Har att se fram emot 🙏🏻
Advokatåklagarmålsägandebiträdet startade bra men hon är oförberedd på Jaanas frågor om var, när, hur och det är inte bra att rätten får säga till henne så pass mycket. Blir en mkt spännande dom. Tyvärr tror jag det blir en Macchiariniliknande dom. Lite småskyldiga och inget fängelse.

Det är typiskt för Jaanas personlighet.
Hon är kallt beräknande och det är bara att beklaga att Monica inte var beredd på hennes manipuliva beteende utan gick i fällan.
Vi pratar om en person som enligt vittnesmål ätit spagetti och köttfärssås varje måndag i 33 år!
Om vi nu kan tro på det alltså….
Citera
2023-02-19, 21:22
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Alltså man undrar ju om inga seriösa uppföljningar görs med fosterbarn och familjehem? Pratar de med barnen med familjehemsföräldrarna sittande bredvid? Eller kanske ställs inga frågor alls? Det är ju inte dig jag ställer till svars, bara frustrerande att höra... Sådant där borde man ta som varningssignaler.

Tror att i alla hemska fall jag läst om där ett barn varit utsatt i en familj så har det ingått att man begränsat barnets tillgång till mat. Det misshandlade/mobbade/vanvårdade barnet får inte ta mat i kylskåpet som andra familjemedlemmar etc.
Om fosternbarn rapporterar att de får mindre tillgång till mat än biobarn ska familjen inte ha några placeringar. Hur naiv får man vara?

Nej, det görs inga seriösa uppföljningar, att fosterförälder är med vid samtal.....ofta ringer batikhäxan bara till fosterföräldern och frågar: "Hur äääär lääääget? Har lille Kalle/Lotta det bra??

Det begränsas med mat, kläder, fickpengar, m.m. och kontakter med omvärlden, främst biologisk släkt.

Jag var och hälsade på i ett HVB-Hem en gång i Vårgårda (också "hästgård"), det lagade ingen mat till tonåringarna där, de hade något avtal med en cateringfirma, men de beställde alltid för FÅ portioner. Killarna gjorde revolt när de tilldelades 3 pannkakor var till middag......

3 pannkakor till middag, till växande tonårspojkar som också förväntades att tjäna som dräng i stallet. Det var väl inget krav att tjäna dräng, men de som inte gjorde det behandlades som luft......
Citera
2023-02-19, 21:32
Medlem
Har lyssnat på både Peters och Paulas vittnesmål och slås av hur mycket de påminner om varandra.
Så fort de får en fråga utanför ”ramen” minns de inte eftersom det är så länge sedan medan när andra frågor kommer upp ( kring typ samma ämnen) så minns de väldigt detaljerat.
Jag hade gärna tillbringat en dag tillsammans med Lilly.
Förstår att hon förträngt mycket av det hon upplevt för att överhuvudtaget kunna överleva men tror att hon vet så mycket mer än vad som blev sagt i TR.
Säger bara…arma barn!
Citera
2023-02-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohmygood1
Har lyssnat på både Peters och Paulas vittnesmål och slås av hur mycket de påminner om varandra.
Så fort de får en fråga utanför ”ramen” minns de inte eftersom det är så länge sedan medan när andra frågor kommer upp ( kring typ samma ämnen) så minns de väldigt detaljerat.
Jag hade gärna tillbringat en dag tillsammans med Lilly.
Förstår att hon förträngt mycket av det hon upplevt för att överhuvudtaget kunna överleva men tror att hon vet så mycket mer än vad som blev sagt i TR.
Säger bara…arma barn!

Det är så tydligt hur Aminon duckar frågor och tillåts att ducka frågor av lagmannen. Sedan sätter advokaten dit henne när advokaten listigt påminner henne om att det är hon personligen som Socialstyrelsen ger allvarlig kritik till. Man bara hör hur Aminon och lagmannen skruvar på sig.
Citera
2023-02-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, det görs inga seriösa uppföljningar, att fosterförälder är med vid samtal.....ofta ringer batikhäxan bara till fosterföräldern och frågar: "Hur äääär lääääget? Har lille Kalle/Lotta det bra??

Det begränsas med mat, kläder, fickpengar, m.m. och kontakter med omvärlden, främst biologisk släkt.

Jag var och hälsade på i ett HVB-Hem en gång i Vårgårda (också "hästgård"), det lagade ingen mat till tonåringarna där, de hade något avtal med en cateringfirma, men de beställde alltid för FÅ portioner. Killarna gjorde revolt när de tilldelades 3 pannkakor var till middag......

3 pannkakor till middag, till växande tonårspojkar som också förväntades att tjäna som dräng i stallet. Det var väl inget krav att tjäna dräng, men de som inte gjorde det behandlades som luft......

Vill inte gå för mycket OT men det är skandal! Använda dem som gratis arbetskraft och inte ens ge dem ordentlig mat. Särskilt som de får bra betalt för att ha kidsen. Hästgårdar borde vara bannade från uppdrag. Låter gulligt i teorin, säkert drar de massa historier om djurens terapeutiska effekt, vilket i o f s inte behöver vara fel. Men hästgårdar behöver alltid arbetskraft.
Citera
2023-02-19, 23:21
Medlem
Jag vet att Socialstyrelsens kritik var allvarlig, men det blir ju än mer allvarlig och dessutom ställer Adina och vår nyregistrerade "Socialsekreteraren" i dålig dager när TVÅ kommuner ignorerar sin tillsynsmyndighet och fortsätter att använda samma fosterhem när tillsynsmyndigheten kraftigt säger till dem att kommunen bör titta över lämpligheten kring detta fosterhem.

När skall dessa socialsekreterare inse att det är ett systemfel när TVÅ kommuner väljer att visa förtroende för ett fosterhem som får massiv kritik från Socialstyrelsen?
Citera
2023-02-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Man väcker inga 15-åringar på natten om de har körtelfeber
Vem säger det?
Har du haft en riktigt sjuk 15 åring?
Alla människor vet att man kan få följdsjukdomar av körtelfeber
Citera
2023-02-20, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murare
Vem säger det?
Har du haft en riktigt sjuk 15 åring?
Alla människor vet att man kan få följdsjukdomar av körtelfeber
Jag har haft barn med körtelfeber när barnet var i ungefär samma ålder som D .Barnet var sjukt till och från under ungefär en skoltermin och inte gick jag och kollade det nattetid
. Jag vet självfallet att det kan bli följdsjukdomar , mitt barn fick bakteriell infektion med halsböld vilket krävde ingrepp för att dränera samt en kraftigare penicillinbehandling , något jag inte kunde förhindrat eller upptäckt förrän det var ett faktum och det syntes i halsen . Vi var till läkare ett antal ggr under sjukdomstiden och innan det blev bakterieinfektion gjordes noll mer än rekommendation om symtomlindrande
Citera
2023-02-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Jag har haft barn med körtelfeber när barnet var i ungefär samma ålder som D .Barnet var sjukt till och från under ungefär en skoltermin och inte gick jag och kollade det nattetid
. Jag vet självfallet att det kan bli följdsjukdomar , mitt barn fick bakteriell infektion med halsböld vilket krävde ingrepp för att dränera samt en kraftigare penicillinbehandling , något jag inte kunde förhindrat eller upptäckt förrän det var ett faktum och det syntes i halsen . Vi var till läkare ett antal ggr under sjukdomstiden och innan det blev bakterieinfektion gjordes noll mer än rekommendation om symtomlindrande

Och när halsbölden uppdagades av ett av dessa läkarbesök så fick hon behandling. Nu fick inte Donia någon behandling av sin dubbelsidiga lunginflammation för att ingen var till läkaren med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in