2023-02-19, 21:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Nothing but trouble. (1991)

https://www.imdb.com/title/tt0102558/

Yes, tackar.
Hade för mig att Demi Moore var med men hittade inte något som jag kände igen när jag gick igenom hennes lista.

Rätt säker på att @b1619d frågade om samma film i ett par inlägg ovanför mitt.
Citera
2023-02-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skrev nyss om exakt samma film tror jag, se mitt inlägg ovan😂😂

Påminner faktiskt mycket om den kan jag ju hålla med om, men tyvärr inte den jag söker. Dock är Nothing but Trouble en oerhört underhållande och bra film. Hittar jag den jag söker så ska jag helt klart uppdatera här.
Citera
2023-02-19, 21:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Påminner faktiskt mycket om den kan jag ju hålla med om, men tyvärr inte den jag söker. Dock är Nothing but Trouble en oerhört underhållande och bra film. Hittar jag den jag söker så ska jag helt klart uppdatera här.

Oki, då får du söka vidare. Tyckte annars att de kändes rätt. Tyckte också filmen var kul när man såg den för 30 år sen, frågan är hur den står sig idag.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med din film.
Citera
2023-02-19, 22:13
Medlem
Har glömt namnet på en svartvit skräckkomedi från 1930-talet. Det var någonting med en grupp personer som blev strandade på en ö. Någonstans hördes ljudet av trummor. Nådde fram till ett hus där ljudet verkade komma från källaren. Knackade på och vill minnas att då upphörde trummorna. Husets ägare höll på med experiment som förvandlade människor till zombies. De smög runt i huset om nätterna. Hushållerskan verkade inte ett dugg rädd för dem. Varje kväll ställde de sig i kö för att bli utfodrade. Käkade vanlig mat tydligen. Filmen kunde varit medioker men det var en svart skådespelare med som hade kvicka repliker och lyfte alltsammans.
Citera
2023-02-19, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Har glömt namnet på en svartvit skräckkomedi från 1930-talet. Det var någonting med en grupp personer som blev strandade på en ö. Någonstans hördes ljudet av trummor. Nådde fram till ett hus där ljudet verkade komma från källaren. Knackade på och vill minnas att då upphörde trummorna. Husets ägare höll på med experiment som förvandlade människor till zombies. De smög runt i huset om nätterna. Hushållerskan verkade inte ett dugg rädd för dem. Varje kväll ställde de sig i kö för att bli utfodrade. Käkade vanlig mat tydligen. Filmen kunde varit medioker men det var en svart skådespelare med som hade kvicka repliker och lyfte alltsammans.

https://www.imdb.com/title/tt0036027/

Kan det vara denna? I walked with a zombie eller svart mystik som den heter på svenska .
Citera
2023-02-20, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
https://www.imdb.com/title/tt0036027/

Kan det vara denna? I walked with a zombie eller svart mystik som den heter på svenska .

Nej. Påminner om den men filmen jag söer är mer som en skoj parodi.
Citera
2023-02-20, 08:37
Medlem
Citat:
Det måste vara King of the zombies (1941) som aldrig har visats i Sverige varken på bio eller TV vad jag kan hitta.

www.imdb.com/title/tt0033787

Om du finner tidiga vita filmer med negrer i större biroller intressant kan du kika in följande om du har Netflix, ur deras enorma klassiker-arkiv:

Midshipman Easy (1936) om unge bortkomne Master Easy's äventyr på ett skepp, ackompanjerad av den negroida och komiska hjälpredan Mesty som tilltalas hårt med dagens känsliga mått mätt.

www.imdb.com/title/tt0026713
www.netflix.com/title/81409544

Brittiska The proud valley (1940) från Ealing Studios, tydligen är en av dom första filmerna från öriket med en neger i huvudrollen, och en seriös sådan, spelad av skönsjungande sångaren Paul Robeson.

www.imdb.com/title/tt0031828
www.netflix.com/title/81409618

Basil Dearden's Pool of London (1951) från Ealing Studios. En noir-thriller om besättningen på ett fartyg som ligger i hamn och deras äventyr i land, dom manliga vita huvudrollerna är oftast kriminella och den ende negern är duktig, snäll och lyckas inleda ett rasblandat förhållande, vilket denna tydligen var första brittiska filmen som gestaltade, 16år före amerikanska Guess Who's Coming to Dinner (1967) med Sidney Poitier.

www.imdb.com/title/tt0042851
www.netflix.com/title/81409604

Apropå Poitier har dom även en tidig film med honom i huvudrollen, Cry, the Beloved Country (1953) om en präst i Sydafrika. Bry dig inte om omslagsbilden hos Netflix som visar James Earl Jones från 90tals-remaken, alla negrer ser bevisligen likadana ut i Netflix anställdas ögon, och dom ser inte skillnad på om en screencap är från 50 eller 90-talet.

www.imdb.com/title/tt0043436
www.netflix.com/title/81409379

På zombie-tema får du inte missa den multibetitlade klassikern Non si deve profanare il sonno dei morti/Let Sleeping Corpses Lie/The Living Dead at the Manchester Morgue/Don't Open the Window/Breakfast at the Manchester Morgue (1974) regisserad utav Jorge Grau.

www.imdb.com/title/tt0071431
www.netflix.com/title/60002608
Citera
2023-02-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Det måste vara King of the zombies (1941) som aldrig har visats i Sverige varken på bio eller TV vad jag kan hitta.

www.imdb.com/title/tt0033787

Där har vi den! Tackar. Kunde inte hitta den jäkla filmen hur mycket jag än letade. Värd att ses igen om den är ganska kul.
Citera
2023-02-20, 08:53
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Där har vi den! Tackar. Kunde inte hitta den jäkla filmen hur mycket jag än letade. Värd att ses igen om den är ganska kul.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DPwm5x0XvmyI&ved=2ahUKEwjZ88Wiz6P9AhXLQ _EDHTCGDCUQwqsBegQIChAF&usg=AOvVaw0LRFZfEx2vgSgEA4 QBO1dc
Citera
2023-02-22, 18:43
Medlem
Hej!
Ibland dyker det upp lite vaga minnen från en gammal film, tyvärr vet jag inte vilken, och det är bara vissa fragment jag minns.
Det jag minns utspelar sig i ett slott eller stort hus. Handlar om familjen som bor där, och även någon anställd, kanske trädgårdsmästare eller liknande. Det konstiga i filmen är, tror det är mamman i familjen, eller någon annan nära släkting till familjen. Hon håller sig gömd i huset i olika lönnrum och skrymslen utan att resten av familjen vet att hon är där. Men där hon befinner sig kan hon se resten av familjen, men de kan inte se henne. Så har det pågått länge, det är endast "trädgårdsmästaren" som vet att hon finns där, och har lite kontakt med henne. Det jag också minns är att slottet/huset börjar att brinna, och kvinnan blir på sätt tvungen att komma ut för att inte brinna inne. Tror att ”trädgårdsmästaren” får hjälpa henne. Kan även vara så att kvinnan har någon sjukdom, som hon inte vill visa, så det är anledningen att hon inte vill visa för sin familj att hon finns där.

Finns det någon som känner igen något av detta? Jag bör ha sett filmen på 1an 2an eller möjligen 4an under 80-90 talet.
Citera
2023-02-23, 15:16
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam-Bertil
Hej!
Ibland dyker det upp lite vaga minnen från en gammal film, tyvärr vet jag inte vilken, och det är bara vissa fragment jag minns.
Det jag minns utspelar sig i ett slott eller stort hus. Handlar om familjen som bor där, och även någon anställd, kanske trädgårdsmästare eller liknande. Det konstiga i filmen är, tror det är mamman i familjen, eller någon annan nära släkting till familjen. Hon håller sig gömd i huset i olika lönnrum och skrymslen utan att resten av familjen vet att hon är där. Men där hon befinner sig kan hon se resten av familjen, men de kan inte se henne. Så har det pågått länge, det är endast "trädgårdsmästaren" som vet att hon finns där, och har lite kontakt med henne. Det jag också minns är att slottet/huset börjar att brinna, och kvinnan blir på sätt tvungen att komma ut för att inte brinna inne. Tror att ”trädgårdsmästaren” får hjälpa henne. Kan även vara så att kvinnan har någon sjukdom, som hon inte vill visa, så det är anledningen att hon inte vill visa för sin familj att hon finns där.

Finns det någon som känner igen något av detta? Jag bör ha sett filmen på 1an 2an eller möjligen 4an under 80-90 talet.

Svensk eller amerikansk?
Citera
2023-02-23, 21:51
Medlem
Det är en fransk film som jag inte kommer ihåg namnet på. Handling är som följer: En man får sparken och blir arbetslös. Han är medelålders och förstår att han längre inte är hett eftertraktad på arbetsmarknaden. När han går på intervju på ett företag så stjäl han ansökningarna som andra har skickat in. Syftet är att ta livet av dom andra så bara han återstår av dom som har sökt samma tjänst.

OBS! Förväxla den inte med Le Placard från 2001 som handlar om en man som fejkar att han är akterskytt för att undvika att bli uppsagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in