Citat:
Det var inte så jag tolkade vår diskussion.
Du förklarade inte alls att det "fanns konstigheter hos flertalet vittnen under rättegångarna". Det är något du skriver först nu.
Du påpekade istället att "dessa vittnen diskuteras lämpligast i stora MOP-tråden".
Och nej, jag anger inte detta som enda orsaken:
"att det gått tre år, att det är därför han skjuter fram sina utstämplingstider två ggr under rättegångarna, pga att kan minnas fel"
Och jag blir både ohederlig och trollande...Tack!
Du förklarade inte alls att det "fanns konstigheter hos flertalet vittnen under rättegångarna". Det är något du skriver först nu.
Du påpekade istället att "dessa vittnen diskuteras lämpligast i stora MOP-tråden".
Och nej, jag anger inte detta som enda orsaken:
"att det gått tre år, att det är därför han skjuter fram sina utstämplingstider två ggr under rättegångarna, pga att kan minnas fel"
Och jag blir både ohederlig och trollande...Tack!
Nä, jag nämnde det i ett av inläggen, dock ville jag inte fördjupa mig i varje enskilt vittne - då jag anser det tillhöra stora MOP-tråden, plus att det blir för långrandigt och upprepande. Vi vet alla flertalet vittnen bitvis har ändrat sina vittnesmål en smula under rättegångarna, flera av dessa vittnen påpekar själva; att de har färgats av allt som stått i tidningarna under dryga tre år, och kan minnas fel, osv. Dock tycker jag att man måste göra skillnad, på SE och de övriga av flera anledningar, även i dåtid. Men kanske mest i en modern kontext. SE har 1989 en väl inrepeterad berättelse, likt en god skådespelare har han repeterat in sin roll noga, ända till korret in- och utandning (lyssna på bandupptagningen från 25 april 1986 och jämför med tingsrätt/hovrätt 1989, nästan kusligt likt). Det enda som sticker ut ordentligt (och som blir väldigt besynnerligt) är att han senarelägger utstämplingen från 23:20 till 23:22 i tingsrätten, och i hovrätten senarelägger han ytterligare, till 23:23. Att han gör detta medvetet, råder det (enligt mig) inga tvivel kring, frågan är bara varför.
Det är skillnad på att vara ett troll och en trollkarl.