Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Nej, du kan väl inte mena att alla vittnens uppgifter som skiljer sig i rätten från de tidiga förhören är lögner? Det har gått 3 år från mordet.
Varför finns inga andra alternativ än lögn här, för dig?
Jag pratar om SE, inte de andra vittnena, dessa vittnen diskuteras lämpligast i stora MOP-tråden för övrigt, anser jag. Den här tråden är åt fanders för off topic som det är.
Vänd istället på det, varför finns inte alternativet lögn, för dig?
SE var sedan morgonkvisten 1 mars 1986 (mindre än 12 timmar efter MOP) besatt av att få veta sin utstämplingstid, han tjatade hål i huvudet på RBpå Skandia kring detta, ljög/överdrev att "dom var på honom från alla håll, polisen, tidningarna, även Norge, om hans utstämplingstid". Klockslaget etsade sig sannolikt fast i hans huvud.
Lyssnar man på de två ljudupptagningarna med SE från rättegångarna, hörs det tydligt att han repeterat in sina berättelser noga, precis som han hade gjort inför förhöret 25 april 1986. Det är på in- och utandningen identiska, och SE kommer av sig å det grövsta så fort han blir avbruten med en fråga, eller ett ifrågasättande, han pratar som en maskin. Under rättegångarna, när han rättas av åklagaren (eller om det är advokaten) gällande utstämplingen då den inte stämde med vad han sagt tidigare, säger SE att han kollat upp detta noggrant dagarna innan. Men du kanske anser att SE råkade säga fel bara, båda gångerna? Jag förstår ärligt talat inte rädslan att skriva under på att han sannolikt ljuger. Det innebär som sagt inte att han är GM för det, men han ljuger, om mycket.