2023-02-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, såklart han kan. Gud kan även vara likgiltig.

Ja, tur nog så är han inte likgiltig, utan kommer att ingripa mot ondskan när tiden är inne.
Citera
2023-02-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, tur nog så är han inte likgiltig, utan kommer att ingripa mot ondskan när tiden är inne.
Skönt.
Citera
2023-02-19, 12:38
Medlem
Citat:
Skönt.

Ja, även du har hopp.
Citera
2023-02-19, 16:50
Medlem
Citat:
För mig är det inget val, det sker automatiskt. Antingen litar jag på ett påstående, eller så är jag mer skeptisk.

Att lita på eller inte lita på, det är ett val du gör. Om du granskar ditt liv, din vardag, så kommer du finna massor med saker som du väljer att lita på utan bevis.

Du har även gjort ett aktivt val att lita på allt som vetenskapsmännen säger.
Citera
2023-02-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Att lita på eller inte lita på, det är ett val du gör. Om du granskar ditt liv, din vardag, så kommer du finna massor med saker som du väljer att lita på utan bevis.

Du har även gjort ett aktivt val att lita på allt som vetenskapsmännen säger.
När har jag sagt att jag litar på allt som vetenskapsmännen säger? Och nej, det är inget val. Jag kan inte välja att aldrig tro på vetenskapen.
Citera
2023-02-19, 17:45
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Om Gud existerar, vill att jag ska frälsas, men klarar inte ens av att bevisa sin existens, vems fel är det?
Är det endast mitt fel? Jag har aldrig hört en troende säga att Gud är felet.
Felet ligger i oss ja. För många kommer det med mognad tror jag.

För mig var det ren desperation och ett rop på hjälp.
Allt annat var och är uteslutet. Ändå trodde jag på "nåt större" tror jag det var. men jag trodde inte Han kunde hjälpa mig. Trodde ej jag kunde ta hjälp. Visste inte hur det funka med Jesus. Hur kunde han hjälpa mig liksom? Så jag har läst en del på Bibelfokus. It makes sense nu.
Alltså det finns ju inget alternativ till Jesus.
Citera
2023-02-19, 17:53
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Du ser verkligen gud som något allsmäktigt, som är allt, lösningen till allt. Jag kan inte förenkla allt på samma sätt, min värld är mycket mer komplicerad. Jag har också upplevt något som allsmäktigt som barn. Det finns en tid då jag trodde att mina föräldrar kunde allt, visste allt, kunde lösa allt och jag kände mig tillräckligt lungn med det. Tills jag vågade gå vidare och förstå att det finns inget allsmäktigt och att det behövs inte heller finnas något sådant.
Nej det är inte det viktigaste. Viktigaste är att ta emot Jesus på rätt sätt. Det var ett hål i mitt hjärta som hindrade mig gå vidare.

Nu har jag hittat vad jag letade efter. Det löser inget direkt. Bara nåt som får mig att kämpa vidare. Det är en kamp. För jag har såna problem.

Men jag tror att Han hjälper mig genom det här. Jag är hemskt unfit.
Citera
2023-02-19, 17:53
Medlem
Citat:
Så Gud är alltid oskyldig, föräldrar ibland oskyldig?

Om Gud är allvetande och allsmäktig så torde detta få vissa filosofiska konsekvenser.

JV, som Titsup tillhör, löser problemet på ett litet egendomligt sätt. Gud kan temporärt vara icke allvetande.
Enligt Jehovateologin valde Gud att vara icke allvetande när det gällde syndafallet, och därför är Gud oskyldigt till allt enligt denna teologi.
Men, det var ju faktiskt Gud som aktivt valde bort att vara allvetande, riktigt klantigt gjort av Gud, eller hur?😜
Citera
2023-02-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om Gud är allvetande och allsmäktig så torde detta få vissa filosofiska konsekvenser.

JV, som Titsup tillhör, löser problemet på ett litet egendomligt sätt. Gud kan temporärt vara icke allvetande.
Enligt Jehovateologin valde Gud att vara icke allvetande när det gällde syndafallet, och därför är Gud oskyldigt till allt enligt denna teologi.
Men, det var ju faktiskt Gud som aktivt valde bort att vara allvetande, riktigt klantigt gjort av Gud, eller hur?😜
Ja, det finns väldigt många versioner av Bibelns Gud. Det man kan säga är att det aldrig är Guds fel, endast vårat. Om inte jag fått bevis för Guds existens, då är det mitt fel, inte Guds.
Sen finns det en klick kristna som även tror att det är förutbestämt vilka som ska bli räddad eller inte.
Citera
2023-02-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ja, det finns väldigt många versioner av Bibelns Gud. Det man kan säga är att det aldrig är Guds fel, endast vårat. Om inte jag fått bevis för Guds existens, då är det mitt fel, inte Guds.
Sen finns det en klick kristna som även tror att det är förutbestämt vilka som ska bli räddad eller inte.

Jepp, man skiljer t o m mellan dubbel och enkel predestination.

Och ja, du har rätt, Gud borde ha vett att hålla sig med bättre PR-folk om han vill att folk ska komma till tro. 😜
Citera
2023-02-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jepp, man skiljer t o m mellan dubbel och enkel predestination.

Och ja, du har rätt, Gud borde ha vett att hålla sig med bättre PR-folk om han vill att folk ska komma till tro. 😜
Jag gillar inte att säga ”om jag vore Gud”, för jag har ju ingen aning om hur Gud fungerar, men ändå: om jag vore Gud, då skulle jag inte använda mig av mellanhänder öht. Jag skulle föra min egna talan.
Citera
2023-02-19, 18:27
Medlem
Citat:
Jag gillar inte att säga ”om jag vore Gud”, för jag har ju ingen aning om hur Gud fungerar, men ändå: om jag vore Gud, då skulle jag inte använda mig av mellanhänder öht. Jag skulle föra min egna talan.

Vafalls. Duger inte Broder Titties styrd av de 10 gubbarna i USA åt dig?😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in