2023-02-19, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Inser du inte ditt behov av frälsning så är det svårt.

Jag är helt viss om Livet. Och jag behöver Gud till det. Det är jag.

Många blir helt förlamade och allergiska för det ordet. Vi kan veta nåt om Guds vilja med oss här.

Vad hade vi när vi kom hit? Vad kunde vi veta utan Gud? Bara sånt som leder till elände och smärta. Vi har ingen lösning utan Gud. Tro och lita till Herren din Gud.
Det finns inget alternativ. Du får börja med fundamenten. Ja våra dumhuvuden får det att se dåligt ut. Men du kommer växa med Gud och sakerna faller på plats. Man blir helad förhoppningsvis pö om pö.

Du ser verkligen gud som något allsmäktigt, som är allt, lösningen till allt. Jag kan inte förenkla allt på samma sätt, min värld är mycket mer komplicerad. Jag har också upplevt något som allsmäktigt som barn. Det finns en tid då jag trodde att mina föräldrar kunde allt, visste allt, kunde lösa allt och jag kände mig tillräckligt lungn med det. Tills jag vågade gå vidare och förstå att det finns inget allsmäktigt och att det behövs inte heller finnas något sådant.
Citera
2023-02-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
I ungefär 6000 år.

Hur länge är lagom länge?

6000 år är väldigt länge i mina ögon. Att bara titta på eländet om man har makten att ingripa.
Citera
2023-02-19, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
6000 år är väldigt länge i mina ögon. Att bara titta på eländet om man har makten att ingripa.

Citera
2023-02-19, 11:59
Medlem
Citat:
Men om bibeln har rätt i alla aspekter?

Vad tänker du på? Du kan svara i en ny tråd.
Ja, har Bibeln rätt i alla aspekter, då är Bibeln helt sann.
Citera
2023-02-19, 12:01
Medlem
Citat:
Ja, och det skiljer sig ofta från vad människor anser är moral, och det menar jag är orsaken till att människan misslyckats med att skapa fred, säkerhet och ett gott liv för alla människor på jorden.
Ja, om alla följde samma moral, då skulle det vara lättare att undvika krig, oavsett om man anser moralen komma från en Gud eller inte.
Citera
2023-02-19, 12:01
Medlem
Citat:
Du som jämför Gud med en förälder, hur länge skulle du titta på, om du var förälder?
Citera
2023-02-19, 12:02
Medlem
Vi kan börja med att jorden är mycket äldre än 6000 år.
Citera
2023-02-19, 12:03
Medlem
Citat:
Ja, och det skiljer sig ofta från vad människor anser är moral, och det menar jag är orsaken till att människan misslyckats med att skapa fred, säkerhet och ett gott liv för alla människor på jorden.

Den dagen alla människor når en vuxen människans emotionell mognad, som ger dem äkta moral, kommer vi att närma ett jordiskt paradis. Men dit kommer vi aldrig. En del kommer alltid att stanna till en lägre nivå. Det är dom med en hög emotionell mognad som ger hopp för världen, utan dom hade vi kommit undan för länge sedan.
Citera
2023-02-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Du som jämför Gud med en förälder, hur länge skulle du titta på, om du var förälder?

Tills barnet hade lärt sig, och då hade jag tagit emot barnet som den förlorade sonen:

Liknelsen om den förlorade sonen
"Han(Jesus) sade: »En man hade två söner.
Den yngste sade till fadern: ’Far, ge mig den del av förmögenheten som skall bli min.’ Då skiftade fadern sin egendom mellan dem.
Några dagar senare hade den yngste sonen sålt allt han ägde och gav sig i väg till ett främmande land, och där slösade han bort sin förmögenhet på ett liv i utsvävningar.
När han hade gjort av med allt blev det svår hungersnöd i landet, och han började lida nöd.
Han gick och tog tjänst hos en välbärgad man i det landet, och denne skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin.
Han hade gärna velat äta sig mätt på fröskidorna som svinen åt, men ingen lät honom få något.
Då kom han till besinning och tänkte: ’Hur många daglönare hos min far har inte mat i överflöd, och här svälter jag ihjäl.

Jag ger mig av hem till min far och säger till honom: Far, jag har syndat mot himlen och mot dig.
Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få gå som en av dina daglönare.’
Och han gav sig av hem till sin far. Redan på långt håll fick fadern syn på honom. Han fylldes av medlidande och sprang emot honom och omfamnade och kysste honom.
Sonen sade: ’Far, jag har syndat mot himlen och mot dig, jag är inte längre värd att kallas din son.’
Men fadern sade till sina tjänare: ’Skynda er att ta fram min finaste dräkt och klä honom i den, och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter.
Och hämta gödkalven och slakta den, så skall vi äta och hålla fest.
Min son var död och lever igen, han var förlorad och är återfunnen.’ Och festen började.
" (Lukas 15:11-24 Bibel2000)
Citera
2023-02-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Followed
Vi kan börja med att jorden är mycket äldre än 6000 år.

Det säger bibeln inte emot.
Citera
2023-02-19, 12:10
Medlem
Citat:
Det säger bibeln inte emot.
Hade det spelat någon roll vad Bibeln säger om det?
Citera
2023-02-19, 12:11
Medlem
Citat:
Tills barnet hade lärt sig, och då hade jag tagit emot barnet som den förlorade sonen:

Liknelsen om den förlorade sonen
"Han(Jesus) sade: »En man hade två söner.
Den yngste sade till fadern: ’Far, ge mig den del av förmögenheten som skall bli min.’ Då skiftade fadern sin egendom mellan dem.
Några dagar senare hade den yngste sonen sålt allt han ägde och gav sig i väg till ett främmande land, och där slösade han bort sin förmögenhet på ett liv i utsvävningar.
När han hade gjort av med allt blev det svår hungersnöd i landet, och han började lida nöd.
Han gick och tog tjänst hos en välbärgad man i det landet, och denne skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin.
Han hade gärna velat äta sig mätt på fröskidorna som svinen åt, men ingen lät honom få något.
Då kom han till besinning och tänkte: ’Hur många daglönare hos min far har inte mat i överflöd, och här svälter jag ihjäl.

Jag ger mig av hem till min far och säger till honom: Far, jag har syndat mot himlen och mot dig.
Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få gå som en av dina daglönare.’
Och han gav sig av hem till sin far. Redan på långt håll fick fadern syn på honom. Han fylldes av medlidande och sprang emot honom och omfamnade och kysste honom.
Sonen sade: ’Far, jag har syndat mot himlen och mot dig, jag är inte längre värd att kallas din son.’
Men fadern sade till sina tjänare: ’Skynda er att ta fram min finaste dräkt och klä honom i den, och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter.
Och hämta gödkalven och slakta den, så skall vi äta och hålla fest.
Min son var död och lever igen, han var förlorad och är återfunnen.’ Och festen började.
" (Lukas 15:11-24 Bibel2000)
Om barnet inte lär sig, är det aldrig förälderns fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in