2023-02-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Japp, allt detta styrker att det var aliens. Om vi ska gå efter hur du resonerar.

Hur menar du?
Citera
2023-02-19, 11:13
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Vet inte, men de två främsta argumenten verkar vara att det inte finns några vetenskapliga bevis för Guds existens, samt att det känns "fel" med en "god" skapare som tillåter så mycket lidande i världen.
Citera
2023-02-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du?
Att jag tar ett ”mysterium” och säger att det förklarar det jag tror på. I detta fall aliens. Det är väldigt lätt att göra så, när man inte behöver bevisa att så är fallet. Nästan allt går att passa in i en förklaring.
Det kan ju vara så att Tor ligger bakom åskväder. Det enda som fattas i den förklaringen är bevis för Tor. Och det är den logiken som används.
Citera
2023-02-19, 11:16
Medlem
Citat:
Att jag tar ett ”mysterium” och säger att det förklarar det jag tror på. I detta fall aliens. Det är väldigt lätt att göra så, när man inte behöver bevisa att så är fallet. Nästan allt går att passa in i en förklaring.
Det kan ju vara så att Tor ligger bakom åskväder. Det enda som fattas i den förklaringen är bevis för Tor. Och det är den logiken som används.

Men det är ju inte så jag gör.
Citera
2023-02-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Vet inte, men de två främsta argumenten verkar vara att det inte finns några vetenskapliga bevis för Guds existens, samt att det känns "fel" med en "god" skapare som tillåter så mycket lidande i världen.
Ja, genom att Gud påstås existera utanför tid och rum så blir han väldigt svår att upptäcka. Dock finns det tydligen de som upptäckt Gud, så det är därför jag ofta frågar vilken metod som använts. En annan sak är ju att flera olika versioner av Gud har upptäckts. Så antingen ger Gud folk olika uppenbarelser, eller så ljuger folk, eller så har folk tagit fel.
Citera
2023-02-19, 11:18
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Varför tar inte du dig själv som bevis för reinkarnation?
Varför tar inte du dig själv som bevis för att vi lever i en simulation?
Varför tar du inte dig själv som bevis för en Gud du inte tror på just nu?
Det är inte förenligt med min bild av Gud. Som jag måste ha. Som jag har fått. Framförallt Jesus. Och framförallt Fadern som han talar om.
Varför inte tro gott? Vad för gott kan du åstadkomma när du tror ont? Eller mindre gott, och bortser från vissa saker. Vänder bort blicken.

Du kan inte bortse från Gud. Frågan är hur Gud finns för dig. Vad du har sett av Honom. Vad du ser. Vi har kanske andra namn för det och så bortser vi från viktiga saker. För vår egen skull. För "din framgång"

De här bokstäverna förminskar ju så mycket. Men du kan ju se att Jesus finns. Fadern och den helige anden.Varför vill du inte ha Jesus? Det är bara att ta honom till sig.

Men fair enough. Man kan ju teoretisera om det i absurdum som du gör.

Jag tror du är bra ändå. Jag har fått svar på viktiga frågor så jag kunde gå vidare med det jag behöver för ett mer äkta liv. Det mest autentiska livet jag kan åstadkomma. Med riktig kärlek. Så riktig som möjligt.

Varför behöver inte du det? Du har väl så mycket här hemifrån din kultur. Du är så självklar.
Citera
2023-02-19, 11:18
Medlem
Citat:
Men det är ju inte så jag gör.
Jo, hela tiden. Men du är i gott sällskap, det är oftast så det går till när spöken, gudar, Bigfoot, aliens o.s.v. ska bevisas.
Citera
2023-02-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det är inte förenligt med min bild av Gud. Som jag måste ha. Som jag har fått. Framförallt Jesus. Och framförallt Fadern som han talar om.
Varför inte tro gott? Vad för gott kan du åstadkomma när du tror ont? Eller mindre gott, och bortser från vissa saker. Vänder bort blicken.

Du kan inte bortse från Gud. Frågan är hur Gud finns för dig. Vad du har sett av Honom. Vad du ser. Vi har kanske andra namn för det och så bortser vi från viktiga saker. För vår egen skull. För "din framgång"

De här bokstäverna förminskar ju så mycket. Men du kan ju se att Jesus finns. Fadern och den helige anden.Varför vill du inte ha Jesus? Det är bara att ta honom till sig.

Men fair enough. Man kan ju teoretisera om det i absurdum som du gör.

Jag tror du är bra ändå. Jag har fått svar på viktiga frågor så jag kunde gå vidare med det jag behöver för ett mer äkta liv. Det mest autentiska livet jag kan åstadkomma. Med riktig kärlek. Så riktig som möjligt.

Varför behöver inte du det? Du har väl så mycket här hemifrån din kultur. Du är så självklar.
Det enda jag känner mig självklar över är att jag inte kan tro bara för trons skull, jag behöver goda anledningar. Det finns ju människor som säger att de väljer sin tro, men enligt mig så är det bara att låtsats tro på nåt.
Citera
2023-02-19, 11:20
Medlem
Citat:
Jo, hela tiden. Men du är i gott sällskap, det är oftast så det går till när spöken, gudar, Bigfoot, aliens o.s.v. ska bevisas.

Nej, jag har bara sagt att det existerade en civilisation före egyptierna, bekräftar vad bibeln säger.

Har du svårt med logiken?
Citera
2023-02-19, 11:23
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ja, genom att Gud påstås existera utanför tid och rum så blir han väldigt svår att upptäcka. Dock finns det tydligen de som upptäckt Gud, så det är därför jag ofta frågar vilken metod som använts. En annan sak är ju att flera olika versioner av Gud har upptäckts. Så antingen ger Gud folk olika uppenbarelser, eller så ljuger folk, eller så har folk tagit fel.
Fast det kan ju finnas saker som vi inte klarar av att bevisa, som Gud, det tror iallafall jag.
Citera
2023-02-19, 11:23
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Tror du att du skapades av gud och inte av vanliga dödliga som dina föräldrar? Att tro på sig själv och att tro på gud är helt skilda saker.
Ok mina föräldrar är gudar. Judar. Fair enough.

Jag tycker inte det är skilda saker. Jag måste tro på Gud för att tro på mig själv. Vad vore jag annars? Fiktion. En seriefigur skapad av demoner. Den här världens ofullständiga makter.
Citera
2023-02-19, 11:24
Medlem
Citat:
Nej, jag har bara sagt att det existerade en civilisation före egyptierna, bekräftar vad bibeln säger.

Har du svårt med logiken?
Det bekräftar även aliens.
Men visst, om du bara tar påståendet om en tidigare civilisation från Bibeln, då kan jag leka med. Men det bekräftar inte att det är just DEN civilisationen från Bibeln, bara att det fanns en civilisation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in