Gustav Kasselstrand (AfS) 🇸🇪
Citat:
@gustavkassel
·
Feb 17
Gott folk! Idag publiceras mitt djupdykande reportage om Romina Pourmokhtaris äventyr hos World Economic Forum.
Jag erbjuder en unik insyn i hur den globala lobbyorganisationen utövar sin påverkan mot våra makthavare.
https://twitter.com/gustavkassel/status/1626542134407974916?cxt=HHwWiMC-2YLd0ZItAAAA
16 februari, 2023, Nya Tider:
Citat:
Lyxbilar kör runt deltagarna i alpbyn. Alternativ för Sveriges partiledare Gustav Kasselstrand har begärt ut handlingar som ger unik insyn i kommunikationen mellan World Economic Forum och Regeringskansliet. Lobbyorganisationen lockade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) med fri tillgång till privat lyxbil och chaufför, något som ministern sedan valde att använda som transportmedel till och från de hemliga klimatdiskussioner som hon deltog i.
Citat:
”Vem är ansvarig för att boka limousinen? WEF eller vi?”
En skildring av klimatminister Pourmokhtaris äventyr i Davos.
Under några dagar i mitten av januari ägde World Economic Forums årliga toppmöte rum i schweiziska Davos. Redan under hösten beslutade jag mig för att granska så mycket som möjligt om den svenska regeringens deltagande. Jag har upprepade gånger varit i kontakt med tjänstemän på Regeringskansliet och begärt att de lämnar ut handlingar som rör kommunikationen mellan ministrarna och WEF. Syftet med det har varit att mer på djupet förstå hur lobbyorganisationen utövar sin påverkan mot våra makthavare. Fram träder en bild av politiker som inte själva inser att de används som nyttiga idioter av mäktiga företagsintressen. ”Det finns några icke-privata områden inne i kongresscentret men de är nog inte lämpliga för det här mötet”, skriver en lobbyist på Amazon inför ett hemligt möte med Sveriges klimatminister Romina Pourmokhtari.
För de flesta medborgare är nog kunskapen mer eller mindre obefintlig om vad World Economic Forum (WEF) är. Det är inte deras fel. Politikerna som reser dit delger nästan ingen information om vad deltagandet syftar till eller vad de har gjort under sin vistelse på toppmötet. Den mediala rapporteringen om mötet är obefintlig eller i bästa fall undermålig.
...
https://www.nyatider.nu/vem-ar-ansvarig-for-att-boka-limousinen-wef-eller-vi/
(betalartikel)