2023-02-19, 02:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu har jag läst igenom förhören med LP igen. Och jag hittar ingenstans där hon får frågan om det där samtalet eller någon slags fråga alls om vad som hände efter att det strömmade en massa folk till platsen.
Var får ni det ifrån?

Hon hörs på LAC-bandet. Det framstår inte som att hon är sansad nog att föra en konversation.

Mycket chockad, av begripliga skäl.

KJ "försökte under tiden hindra och lugna den upprivna kvinnan".
Citera
2023-02-19, 02:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hon hörs på LAC-bandet. Det framstår inte som att hon är sansad nog att föra en konversation.

Mycket chockad, av begripliga skäl.

KJ "försökte under tiden hindra och lugna den upprivna kvinnan".

Det var inte i närheten av svaret på frågan.

När får hon frågan?

hon för inte direkt en konversation enligt SE heller. Det han anger att han får som svar är ett pekande in mot tunnelgatan och sedan "mörkblå täckjacka". Det är inte mycket till konversation.
Citera
2023-02-19, 02:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om inte vittnen hade lämnat ett så bra signalement som stämde in på honom hade han antagligen hävdat att han var ett tyst vittne på brottsplatsen. Men med signalementet ute, och han som stämplade ut alldeles inpå brottet… Han hittade på en story som skulle förklara varför signalementet stämde på honom och samtidigt gav honom ett alibi. Han behövde en anledning till att han sprungit samma väg på brottsplatsen som mördaren fast efteråt. Då kunde förväxlingen ha uppstått. Därifrån jobbade han sig bakåt i storyn.

Jag får ingen känsla av att SE någonsin är i närheten av att konstruera ett alibi. SE verkar trygg i sin oskuld och slåss väl snarare för att komma närmare mordet än han var.

Att inte berätta om samtalet med väktarna och minuterna inne på Bohemia är saker han utelämnar för att komma närmare händelsernas centrum. Inget konstigt med det.

Han verkar också ärligt övertygad om att LPs blå täckjacka är det rätta signalementet och "vet" att svart rock inte har med mordet att göra. Någon annan agenda kan jag inte hitta i SEs uttalanden, även om gudarna ska veta att jag verkligen försökt att klämma in SE som GM, men det går inte ihop helt enkelt om man tar hänsyn till fakta och dumpar cluedologiken.
Citera
2023-02-19, 02:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det var inte i närheten av svaret på frågan.

När får hon frågan?

hon för inte direkt en konversation enligt SE heller. Det han anger att han får som svar är ett pekande in mot tunnelgatan och sedan "mörkblå täckjacka". Det är inte mycket till konversation.

Jag tror SE kan ha hört LP säga "mörkblå täckjacka" och i sin jakt på berömmelse självsvåldigt uppdaterat detta till att han förde en dialog med LP om detta. Jag är öppen för att det var en mycket kort dialog med SE som alla andra missade också.

Övriga vittnen verkar bara hört lösryckta bitar av vad LP sagt på mordplatsen. Att hon pratade en hel del är de flesta som har en uppfattning ganska eniga om.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-19 kl. 02:37.
Citera
2023-02-19, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag får ingen känsla av att SE någonsin är i närheten av att konstruera ett alibi. SE verkar trygg i sin oskuld och slåss väl snarare för att komma närmare mordet än han var.

Att inte berätta om samtalet med väktarna och minuterna inne på Bohemia är saker han utelämnar för att komma närmare händelsernas centrum. Inget konstigt med det.

Han verkar också ärligt övertygad om att LPs blå täckjacka är det rätta signalementet och "vet" att svart rock inte har med mordet att göra. Någon annan agenda kan jag inte hitta i SEs uttalanden, även om gudarna ska veta att jag verkligen försökt att klämma in SE som GM, men det går inte ihop helt enkelt om man tar hänsyn till fakta och dumpar cluedologiken.

Du får ingen känsla att Engström försöker få ett alibi??

Är han GM så försöket han väl rätt bra ..

Säger 23:21
Hjälpte till med Olof
Pratade med Lisbeth
Sprang efter polisen
Försökte lämna signalement till en nekandes polis..

Är det inte försök till att bli sen till att vara GM samt varandes på brottsplatsen tycker du ?
Citera
2023-02-19, 03:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

1. Säger 23:21
2. Hjälpte till med Olof
3. Pratade med Lisbeth
4. Sprang efter polisen
5. Försökte lämna signalement till en nekandes polis..

Är det inte försök till att bli sen till att vara GM samt varandes på brottsplatsen tycker du ?

1. Det är väl först i hovrätten över 2 år senare han blandar ihop tiden? Det känns mänskligt.
2. Att han har varit med att, eller tittade på när, OP vändes känns självklart som vittne.
3. Att han hörde LP säga "mörkblå täckjacka" känns självklart som vittne. Jag är också öppen för att han växlade några ord med henne.
4. Att han måste lufsat in i gränden för att komma fram till Bohemia är ett faktum.
5. Fler än SE berättar om polisens ointresse så den känns också självklart om SE är ett vittne.

Nej, jag tycker inte att SE "jagar" ett alibi. Att han som vittne berättar vad han upplevt och gjort faller sig naturligt.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-19 kl. 03:24.
Citera
2023-02-19, 08:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Hjälpte till med Olof
Pratade med Lisbeth
Sprang efter polisen

Varför försöker han trycka in sig som ett så centralt vittne om han är gm?

Varför anger han handlovsväska på sig själv efter att det är blivit ett känt signalement?

När får LP frågan om hon haft något samtal med SE?
Citera
2023-02-19, 08:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför försöker han trycka in sig som ett så centralt vittne om han är gm?

Varför anger han handlovsväska på sig själv efter att det är blivit ett känt signalement?

När får LP frågan om hon haft något samtal med SE?
Bra fråga. Antingen körde han i det här läget (som TP/Filter menar) en annan version där han sprang på David Bagares gata och jagade mördaren, eller också trodde han att handlovsväskan som Holmér berättade om i TV gällde en observation närmare mordplatsen.

Någon som har koll på de första mediauppgifterna om handlovsväskan? Framgick det där var observationen av väskan hade gjorts?
Senast redigerad av Draifos 2023-02-19 kl. 09:15.
Citera
2023-02-19, 09:25
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra fråga. Antingen körde han i det här läget (som TP/Filter menar) en annan version där han sprang på David Bagares gata och jagade mördaren, eller också trodde han att handlovsväskan som Holmér berättade om i TV gällde en observation närmare mordplatsen.

Någon som har koll på de första mediauppgifterna om handlovsväskan? Framgick det där var observationen av väskan hade gjorts?

Använder du TP/FIlterGöransson som facit

Varför läser du inte förhör och bildar dig en egen uppfattning. Deras "utredning" är ju ett cherrypicking och hittepå av sällan skådat slag för att "bevisa" det dom vill ska bevisas.
Citera
2023-02-19, 09:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Hjälpte till med Olof
Pratade med Lisbeth
Sprang efter polisen

Ja jag håller med.
Flera uppgifter är som sagt alibi-uppgifter och som placerar SE som vittne på mordplatsen.
Det går att lägga till ett gäng uppgifter till i den där listan.

Det är inte bara någon enstaka uppgift och lögn han kommer med.
Han tar risker mest hela tiden
Enligt flera av er här så ska han ljuga om sin utstämplingstid 3 år efter mordet också...
Citera
2023-02-19, 09:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Använder du TP/FIlterGöransson som facit

Varför läser du inte förhör och bildar dig en egen uppfattning. Deras "utredning" är ju ett cherrypicking och hittepå av sällan skådat slag för att "bevisa" det dom vill ska bevisas.
Det handlar väl i så fall om det TP/Filter är inne på, dvs. att SE skulle ha lämnat en annan version på Skandia måndagen den 3/3 (strax innan han drar till Dalarna), och som gick ut på att han själv skulle ha varit vittnet som hade tagit upp jakten på mördaren längs David Bagares gata. Sedan är det väl inte bara TP/Filter. Det här är alltså något som även Lars-Olof Lampers (som också verkar ha fått läsa de förhören) inne på:
Senast redigerad av Draifos 2023-02-19 kl. 09:46.
Citera
2023-02-19, 09:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja jag håller med.
Flera uppgifter är som sagt alibi-uppgifter och som placerar SE som vittne på mordplatsen.
Det går att lägga till ett gäng uppgifter till i den där listan.

Det är inte bara någon enstaka uppgift och lögn han kommer med.
Han tar risker mest hela tiden
Enligt flera av er här så ska han ljuga om sin utstämplingstid 3 år efter mordet också...

Vad tänker du själv om de två vitt skilda utstämplingstiderna han anger i tings- och hovrätt? Känns det inte som SE är tämligen insatt MOP? Hur kommer det sig då att hans utstämpling sker alltifrån 23:20 till 23:22? Vad vill han med det? Vill han rent av berätta något för PU och eftervärlden, lite på samma sätt som han exempelvis (helt bananer) låter sig fotograferas i flertalet vinklar när han springer inne i gränden, en språngmarsch som dessutom knappast har ägt rum. Tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in