Citat:
Jag tänker på fariseerna snarare än på GT. Och fariseismen blev den segrande grenen inom judendomen efter Jerusalems förstörelse. Enligt Jesus ska deras lära ryckas upp med rötterna och han kallar vissa av dem för djävulens barn.Man ska älska Gud helhjärtat och därför följa Guds bud, det är nog det du menar. Instämmer med det.
Bud för att få evigt liv skriver du, nu har du nog missuppfattat något.
Det finns några textpassager i GT som berättar om ett liv efter döden, men de är ganska vaga. Var står att man får evigt liv om man lever efter budorden, var i GT?
Bibelns bud är givna i första hand för att få ett välsignat liv här på jorden.
Så här talade Gud till Israels folk om vad som händer om de lever efter buden de fick på Sinai (och där nämns inte uttryckligen något evigt liv):
Se, jag ställer dig i dag inför liv och lycka eller död och olycka. Om du lyssnar till Herrens, din Guds, bud, som jag i dag ger dig, och om du älskar Herren, din Gud, vandrar hans vägar och följer hans bud, stadgar och föreskrifter, då skall du få leva och bli talrik, och Herren, din Gud, skall välsigna dig i det land som du kommer till och tar i besittning. Men om du stänger ditt hjärta och inte vill lyssna utan låter dig förledas att tillbe andra gudar och tjäna dem, då säger jag er i dag att ni skall förintas. Ni får inte leva länge i det land som du kommer till och tar i besittning när du går över Jordan. Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv, och du får leva länge i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder Abraham, Isak och Jakob.5 Mosebok 30:15-30
Man ska leva efter Guds bud för att det är vad Gud att vi gör här på jorden och Gud utlovar välsignelser då här på jorden.
Vad som händer i evigheten vet vi väldigt lite om.
Inget annat folk lever så mycket efter Guds bud som Israels folk och det har gjort dem så extremt välsignade av Gud att andra avundsjukt ljuger ihop konspirationer om det Judiska folket.
Men sanningen är att de är mer välsignade här på jorden för inget annat folk lever i kärlek lika mycket efter Guds bud.
Jag tror de blir välsignade efter döden oxå, även om det inte finns bibelverser (bibeln=gt) som lovar det (som jag känner till)..
Bud för att få evigt liv skriver du, nu har du nog missuppfattat något.
Det finns några textpassager i GT som berättar om ett liv efter döden, men de är ganska vaga. Var står att man får evigt liv om man lever efter budorden, var i GT?
Bibelns bud är givna i första hand för att få ett välsignat liv här på jorden.
Så här talade Gud till Israels folk om vad som händer om de lever efter buden de fick på Sinai (och där nämns inte uttryckligen något evigt liv):
Se, jag ställer dig i dag inför liv och lycka eller död och olycka. Om du lyssnar till Herrens, din Guds, bud, som jag i dag ger dig, och om du älskar Herren, din Gud, vandrar hans vägar och följer hans bud, stadgar och föreskrifter, då skall du få leva och bli talrik, och Herren, din Gud, skall välsigna dig i det land som du kommer till och tar i besittning. Men om du stänger ditt hjärta och inte vill lyssna utan låter dig förledas att tillbe andra gudar och tjäna dem, då säger jag er i dag att ni skall förintas. Ni får inte leva länge i det land som du kommer till och tar i besittning när du går över Jordan. Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv, och du får leva länge i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder Abraham, Isak och Jakob.5 Mosebok 30:15-30
Man ska leva efter Guds bud för att det är vad Gud att vi gör här på jorden och Gud utlovar välsignelser då här på jorden.
Vad som händer i evigheten vet vi väldigt lite om.
Inget annat folk lever så mycket efter Guds bud som Israels folk och det har gjort dem så extremt välsignade av Gud att andra avundsjukt ljuger ihop konspirationer om det Judiska folket.
Men sanningen är att de är mer välsignade här på jorden för inget annat folk lever i kärlek lika mycket efter Guds bud.
Jag tror de blir välsignade efter döden oxå, även om det inte finns bibelverser (bibeln=gt) som lovar det (som jag känner till)..
Bland judar, kristna och muslimer finns såväl rättfärdiga som hycklare. Det är inte gruppegenskaper utan personligt.