2023-02-19, 01:37
  #769
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Man ska älska Gud helhjärtat och därför följa Guds bud, det är nog det du menar. Instämmer med det.

Bud för att få evigt liv skriver du, nu har du nog missuppfattat något.

Det finns några textpassager i GT som berättar om ett liv efter döden, men de är ganska vaga. Var står att man får evigt liv om man lever efter budorden, var i GT?

Bibelns bud är givna i första hand för att få ett välsignat liv här på jorden.
Så här talade Gud till Israels folk om vad som händer om de lever efter buden de fick på Sinai (och där nämns inte uttryckligen något evigt liv):

Se, jag ställer dig i dag inför liv och lycka eller död och olycka. Om du lyssnar till Herrens, din Guds, bud, som jag i dag ger dig, och om du älskar Herren, din Gud, vandrar hans vägar och följer hans bud, stadgar och föreskrifter, då skall du få leva och bli talrik, och Herren, din Gud, skall välsigna dig i det land som du kommer till och tar i besittning. Men om du stänger ditt hjärta och inte vill lyssna utan låter dig förledas att tillbe andra gudar och tjäna dem, då säger jag er i dag att ni skall förintas. Ni får inte leva länge i det land som du kommer till och tar i besittning när du går över Jordan. Jag tar i dag himmel och jord till vittnen på att jag har ställt dig inför liv och död, välsignelse och förbannelse. Du skall välja livet, så att du och dina efterkommande får leva. Du skall älska Herren, din Gud, lyssna till honom och hålla dig till honom, ty detta ger dig liv, och du får leva länge i det land som Herren med ed har lovat att ge dina fäder Abraham, Isak och Jakob.5 Mosebok 30:15-30

Man ska leva efter Guds bud för att det är vad Gud att vi gör här på jorden och Gud utlovar välsignelser då här på jorden.
Vad som händer i evigheten vet vi väldigt lite om.

Inget annat folk lever så mycket efter Guds bud som Israels folk och det har gjort dem så extremt välsignade av Gud att andra avundsjukt ljuger ihop konspirationer om det Judiska folket.

Men sanningen är att de är mer välsignade här på jorden för inget annat folk lever i kärlek lika mycket efter Guds bud.
Jag tror de blir välsignade efter döden oxå, även om det inte finns bibelverser (bibeln=gt) som lovar det (som jag känner till)..
Jag tänker på fariseerna snarare än på GT. Och fariseismen blev den segrande grenen inom judendomen efter Jerusalems förstörelse. Enligt Jesus ska deras lära ryckas upp med rötterna och han kallar vissa av dem för djävulens barn.

Bland judar, kristna och muslimer finns såväl rättfärdiga som hycklare. Det är inte gruppegenskaper utan personligt.
Citera
2023-02-19, 02:01
  #770
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tänker på fariseerna snarare än på GT. Och fariseismen blev den segrande grenen inom judendomen efter Jerusalems förstörelse. Enligt Jesus ska deras lära ryckas upp med rötterna och han kallar vissa av dem för djävulens barn.

Bland judar, kristna och muslimer finns såväl rättfärdiga som hycklare. Det är inte gruppegenskaper utan personligt.
Nya testamentets nidbild av Fariseer har inget med de historiska Fariseerna att göre och har inget med Judendomen att göra.

Du avvek från ämnet, vad synd är. Det är lätt att hitta bibelverser som säger att synd är att bryta mot Guds bud.

Falska profeter predikar att man ska avfalla från gamla testamentets läror om buden:
Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå.. 5Mosebok 13:4-5

Det är därför jag inte tror på Nya Testamentet.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-02-19 kl. 02:03.
Citera
2023-02-19, 07:20
  #771
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Nya testamentets nidbild av Fariseer har inget med de historiska Fariseerna att göre och har inget med Judendomen att göra.

Du avvek från ämnet, vad synd är. Det är lätt att hitta bibelverser som säger att synd är att bryta mot Guds bud.

Falska profeter predikar att man ska avfalla från gamla testamentets läror om buden:
Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå.. 5Mosebok 13:4-5

Det är därför jag inte tror på Nya Testamentet.
Evangelierna förespråkar inte avfall från lagen eller profeterna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Faris%C3%A9er
Citera
2023-02-19, 07:59
  #772
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Nya testamentets nidbild av Fariseer har inget med de historiska Fariseerna att göre och har inget med Judendomen att göra.

Du avvek från ämnet, vad synd är. Det är lätt att hitta bibelverser som säger att synd är att bryta mot Guds bud.

Falska profeter predikar att man ska avfalla från gamla testamentets läror om buden:
Herren, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, honom skall ni lyda, honom skall ni tjäna och hålla er till. Men profeten eller drömskådaren skall dödas, eftersom han manade till trolöshet mot Herren, er Gud, som har fört er ut ur Egypten och befriat er ur slavlägret. Han ville locka dig bort från den väg som Herren, din Gud, har befallt dig att gå.. 5Mosebok 13:4-5

Det är därför jag inte tror på Nya Testamentet.
Det förnyade förbudet Gud slutit med Israel i Kristus upphäver precis noll av Guds bud.

Fariseerna var helt enkelt hycklare, ingenstans kritiseras fariseerna i NT för någonting annat än att inte vara tillräckligt laglydiga.
__________________
Senast redigerad av LadySweden 2023-02-19 kl. 08:01.
Citera
2023-02-20, 13:27
  #773
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Kristendomen har avfallit från gamla testamentets undervisning om att man ska leva efter Guds bud för att inte synda.

Dagens kristendom är har de senaste 100 åren mer predikat frälsning från lagen än att Guds bud är goda riktlinjer som man bör leva efter.

Tidigare predikade kristendomen 10 guds bud, men de senaste 100 åren har man varit väldigt diffusa och otydliga i predikan annat än att (helt rätt) säga att man ska älska Gud och medmänniskor som man själv vill bli behandlad.

Den luddiga kristna undervisningen om vad som är synd har gjort att människor ofta missförstått och trott att de måste vara extrem snälla och aldrig sätta gränser, inte får bli arga eller säga nej,
Synd är att bryta mot Guds bud, inte att misslyckas att vara snäll.

Syndfri är inte att vara så snäll att man blir utplånad själv, man får älska sig själv (tom fader vår bönen sa det).

Folk som är duktiga på att hålla buden är duktiga på att göra det respektfullt för medmänniskan, men de kan kan sätta tydliga gränser.


Sen finns det sådant i NT som kristna väljer att blunda för ex budorden i Apg 15, att den första församlingen tvingade Paulus att raka skallen i lojalitet med lagen, men att man väljer att lyfta upp Petrus lagbrott när han åt mat som inte var koscher (han var jude) som ett gott exempel (dvs avfall från lagen),

Ytterliggare: Att den första kristna församlingen i Jerusalem assimilerades in i Judendomen igen när Paulus läror spreds. Varför ville Jesus första efterföljare i Jerusalem inte längre vara kristna när Paulus läror tog över bland hedningarna? Mm o s v...

Det kokar ner till att NT efter Paulus inte längre har samma syn på Lagen som gamla testamentet.

Gamla testamentet säger att man ska hålla buden för de är givna av Gud och leder till att man får leva i Guds välsignelse här på jorden.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-02-20 kl. 13:44.
Citera
2023-03-02, 20:31
  #774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Gamla testamentet säger att man ska hålla buden för de är givna av Gud och leder till att man får leva i Guds välsignelse här på jorden.
Läser man hela GT, alla berättelser och skeenden, så inser man att INGEN människa, inte ens dom allra mest av Gud älskade (tex David) kunde hålla lagen, inte en enda människa. Det behövdes en frälsare, någon som var människa men också Gud, någon som klarar att hålla lagen, som kan bryta förbannelsen, synden som leder till döden, att besegra den, som kan dö helt utan egen skuld, och rädda alla som förlitar sig på detta offer. DET glada budskapet handlar ALLTING om, inte om lagen.

Evangeliet, det glada budskapet, det handlar om frälsning genom tro och att lita på Herren, att han har tagit över ansvaret och gör dig FRI.
Citera
2023-03-04, 00:38
  #775
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Läser man hela GT, alla berättelser och skeenden, så inser man att INGEN människa, inte ens dom allra mest av Gud älskade (tex David) kunde hålla lagen, inte en enda människa. Det behövdes en frälsare, någon som var människa men också Gud,
Gud har alltid varit fullständigt kompetent att förlåta synder, så Jesus dog i onödan.

Psaltaren 103
Av David.
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull. Människans dagar är som gräset: hon spirar som blomman på marken, så sveper vinden fram, och den är borta, platsen där den stod är tom. Men evigt varar Herrens nåd mot dem som fruktar honom. Hans trofasthet når till kommande släkten, när man håller hans förbund och minns vad han befallt och lyder. Herren har rest sin tron i himlen, allt är underlagt hans välde. Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar, som gör vad han befallt! Lova Herren, hela hans härskara, ni som tjänar honom och gör hans vilja! Lova Herren, alla hans verk, överallt i hans välde! Lova Herren, min själ!
Citera
2023-03-04, 17:43
  #776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Gud har alltid varit fullständigt kompetent att förlåta synder, så Jesus dog i onödan.


Nej, alla helgon från gamla testamentet väntade i Sheol (paradiset) eller Hades (Abrahams bosom) som det kallas i nya testamentet.

Dom väntade på Jesus att han skulle uppfylla sitt uppdrag så att dom också kan förenas med Herren tillsammans med oss från från nya förbundet.

Så Jesus offer var mycket uppenbar och efterlängtad av dessa gamla helgon. Och jaa, dom blev frälsta av tron, men kom inte vidare från paradiset/Abrahams bosom innan Jesus uppfyllt sitt uppdrag.

Uppståndelsen kommer dessutom ske först när Jesus kommer för att hämta oss troende, inklusive alla helgon från gamla testamentet. Så Jesus uppdrag är väldigt avgörande för ALLA troende.

Dan 12:2

And many of those who sleep in the dust of the earth shall eawake, some to everlasting life, and some to shame and everlasting contempt.
Citera
2023-03-04, 18:26
  #777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Gamla testamentet säger att man ska hålla buden för de är givna av Gud och leder till att man får leva i Guds välsignelse här på jorden.

Dock ifrågasatte jag det här som ju inte stämmer, varken David, Moses eller Abraham kunde hålla alla bud. Ändå väntar dom i paradiset och enligt dig själv är dom räddade genom tro. Så sluta sprida lögner om gamla testamentet.

Gamla och nya testamentena hänger ihop och samma kriterier för frälsning gäller i båda.
Citera
2023-03-04, 20:33
  #778
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Dock ifrågasatte jag det här som ju inte stämmer, varken David, Moses eller Abraham kunde hålla alla bud. Ändå väntar dom i paradiset och enligt dig själv är dom räddade genom tro. Så sluta sprida lögner om gamla testamentet.

Gamla och nya testamentena hänger ihop och samma kriterier för frälsning gäller i båda.

Det är ju detta som är så fantastiskt med Luther, att han har givit oss nyckeln till att förstå synden, som ju är oundviklig. Människan är både syndare och rättfärdig på samma gång, simul iustus et peccator. Det finns inget att göra åt saken, och Gud älskar dig oavsett. Det är ju Abraham, Mose och inte minst David tydliga exempel på.

/AI
Citera
2023-03-04, 21:11
  #779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det är ju detta som är så fantastiskt med Luther, att han har givit oss nyckeln till att förstå synden, som ju är oundviklig. Människan är både syndare och rättfärdig på samma gång, simul iustus et peccator. Det finns inget att göra åt saken, och Gud älskar dig oavsett. Det är ju Abraham, Mose och inte minst David tydliga exempel på.

/AI

Människan "är" inte, människan kan bli rättfärdig genom Jesus offer. Det finns ett villkor inblandat och dom flesta människorna kommer inte att få åtnjuta Guds kärlek pga att dom inte förstår detta villkor.
Citera
2023-03-05, 00:59
  #780
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Dock ifrågasatte jag det här som ju inte stämmer, varken David, Moses eller Abraham kunde hålla alla bud.
Svaret är att Gud alltid har varit fullständigt kompetent att förlåta synder!
(Därför dog Jesus i onödan.)

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Gud har alltid varit fullständigt kompetent att förlåta synder, så Jesus dog i onödan.

Psaltaren 103
Av David.
Lova Herren, min själ, hela mitt jag vill prisa hans heliga namn!
Lova Herren, min själ, minns allt det goda han gör: han förlåter alla mina synder och botar alla mina sjukdomar, han räddar mig från graven och kröner mig med nåd och barmhärtighet, han fyller mitt liv med allt gott, och jag blir ung på nytt som en örn. Herren handlar rättfärdigt och ger de förtryckta deras rätt. Mose fick lära känna hans gärningar, Israels folk hans verk. Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Han går inte ständigt till rätta med oss, hans vrede varar inte för evigt. Han handlar inte mot oss som vi förtjänat, han ger oss inte våra synders lön. Ty så hög som himlen välver sig över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar honom. Så långt som öster är från väster, så långt från oss förvisar han vår synd. Som en far visar ömhet mot barnen, så visar Herren ömhet mot dem som fruktar honom. Ty han vet hur vi är skapade, han minns att vi är mull. Människans dagar är som gräset: hon spirar som blomman på marken, så sveper vinden fram, och den är borta, platsen där den stod är tom. Men evigt varar Herrens nåd mot dem som fruktar honom. Hans trofasthet når till kommande släkten, när man håller hans förbund och minns vad han befallt och lyder. Herren har rest sin tron i himlen, allt är underlagt hans välde. Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar, som gör vad han befallt! Lova Herren, hela hans härskara, ni som tjänar honom och gör hans vilja! Lova Herren, alla hans verk, överallt i hans välde! Lova Herren, min själ!
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in