2023-02-18, 19:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
I Rapport-inslaget från april'86 orerar SE om att polisen kanske inte är så bra på att lägga pussel (om än ej ordagrant).

Såg en intressant kommentar till detta (kom inte ihåg om det var här eller ett annat forum) men det är onekligen ett intressant uttalande.

Varför säger SE det när han vet (?)* att det i slutändan skulle implicera honom själv. Som om det inte räckte. Det här att han skulle haft en konversation med LP på plats, är ju bara för mycket. I min värld så är det oförsvarligt hur polisen kunnat missat ett sådant påstående! Det är svårt att se hur LP isf kunnat ha missat det? Dessutom bör ju han ha insett att när väl polisen börjat nysta i det (frågat LP själv), så hade lögnen avslöjats och stått där med byxorna nere.

Eller kan det verkligen vara så att han "bara" var ett vittne men eftersom han kom försent så i hans värld skulle han bli ett obetydligt sådant? Därför början han frisera sin historia till den grad att det blir svårt att ta sig ur?

Självklart vet jag genom historien hur många som har implicerat sig själva i olika typer av brott. Detta oavsett om det varit/är oskyldiga eller inte. Men jag vill ändå påstå att SE är väldigt unik. Han gör detta i flera år. Bönar och ber om att få bli en del (vittne/gm) av i ett statsministermord. Sedan vilken roll han hade, ja det vet inte. I vilket fall får SE:s beteende mig att tänka på bandiljärerna i "Tjuren Ferdinand".

*Om man antar att han är gm.

Han spinner vidare på Hans Holmérs metafor på en presskonferens: mordutredningen som ett pussel.

SE anser att han är en bit som hör till pusslet, och därför borde ha fått vara med på rekonstruktionen:

https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU

Men efter detta så fick han göra sin rekonstruktion, om än i TV istället för tillsammans med poliserna. Och han blev tagen på allvar, då han fick vara med i tidningar, och sedan i tingsrätten och hovrätten.

Så han behövde efter april 1986 inte böna eller be längre. Han behövde inte be om att bli "stångad".

Han var nu ett etablerat vittne. (Om än ifrågasatt av GS och Anér.)

Så varför dyker han då upp igen 1992, och levererar nya ledtrådar och konstigheter.

Är det spänningen som drar. Spänningen i att kasta sig in i och sedan prata sig ur situationer?

För egen del tänker jag på ONS/GSK som fortsatte ringa samtal i 14 år efter det sista dådet.

För egen del tror jag inte att han är den frustrerade matadoren. Har är Tjuren som blixtrade till.

P.S. Det är ju Lisbet-samtalet som är förklaringen till varför han springer på Tunnelgatan:

För att vidareförmedla det signalement som hon hade nämnt, till poliserna.

Tar man bort samtalet med LP faller alibit?
Senast redigerad av Dalulven 2023-02-18 kl. 19:39.
Citera
2023-02-18, 19:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du ropar "lögn" och "hittepå" varenda gång som någon framför en faktauppgift.

Är det inte lite som att ropa haj varje gång som man ser örsnibben på ett mjukisdjur?

Till slut tar ingen längre dina påståenden på allvar.

Det är heller ingen lögn sett utifrån förhörsprotokollet:

Där står det att NF bedömer att mannen var äldre än förhörsledaren, som var 44 år.

Du upprepade gång på gång att NF rakt ut säger att Tensonmannen är äldre än 44 år, men det säger han aldrig. Alltså är detta en lögn från dig.

Sluta ljuga så ska jag sluta kalla dig lögnare, lögnare.
Citera
2023-02-18, 19:29
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En lönnfet berusad 39åring, AB, kan definitivt se äldre ut än en polis på 44 som vi inte sett.

Polisen heter Jan Länninge.

https://wpu.nu/images/thumb/a/a0/Avatar_Jan_L%C3%A4nninge.png/248px-Avatar_Jan_L%C3%A4nninge.png

Jan Länninge var Kriminalkommissarie och chef för våldsroteln (KK 1) vid Kriminalavdelningen vid tiden för mordet på Olof Palme
Tjänsteställe 1986: Stockholms pd / Kriminalavdelningen
Tjänstegrad: Kriminalkommissarie

Jan Länninge var 44 år gammal vid tiden för mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.
Citera
2023-02-18, 19:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du upprepade gång på gång att NF rakt ut säger att Tensonmannen är äldre än 44 år, men det säger han aldrig. Alltså är detta en lögn från dig.

Sluta ljuga så ska jag sluta kalla dig lögnare, lögnare.

Enligt protokollet så är detta vad han har sagt. Det är det vi har att gå efter.

Vi har ingen bandinspelning av detta, men det är ändå en sammanställning av vad NF sa.

Du kan inte sudda ut protokollet, även om jag förstår att du gärna vill.

Som jag sa: Studera grundläggande interpunktion.
Citera
2023-02-18, 19:36
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Javisst, inget vittne har sett någon ljusfryntlig kepsman gå omkring vid mordplatsen under en kvart eller så med en väska i handen. Inget vittne hann dock se vad mannen som sprang in i gränden precis efter att skotten fallit hade i sin vänstra hand. LJ sa att mannen som sprang förbi inte hade någon väska på den sida han såg, det vill säga den högra.

YN såg dock att mannen hade en väska i den vänstra handen.

Vittnena på mordplatsen förhörs 1 timma, 12 timmar, 1 dag, 2 dagar och 3 dagar om hur den flyende mannan såg ut. Det viktiga. Förvånansvärt många hinner se. För annars hade de ju inte kunnat säga att åldern låg på 30-45år. Hade de inte sett, så hade inte heller kunnat säga att mannen var mörkhårig. En del går åt det utländska hållet, hårda drag, som fantombilden.
Ingen av alla dessa vittnen som såg och försökte följa den flyende mannen har pratat om en propert klädd och ljus 52åring. Stort klotrunt och fetlagt ansikte, det har inget vittne sagt.

Tre månader och år efter mordet då förhörs vittnen om de sett Engström platsen. Att vittnen skulle känna igen andra okända åskådare på platsen och det tre månader efter mordet. Nja. En mordplats som redan en minut efter mordet har kanske tjugo personer. Hela tiden tillkommer det folk, poliser ambulanser. Lyckat till. Att TP/FilterGöransson fokuserar på vad vittnen tre månader och år efter mordet kommer ihåg om andra personer på plats, visar tydligt hur lite de har.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-18 kl. 19:41.
Citera
2023-02-18, 19:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Dock talar ju tiden mer för att det var tunnelbanan som hägrade.

Men vilken tid han än gick så hade man kunnat påstå det, eftersom de tågen går med jämna mellanrum.

SE hade gjort resa till och från Skandia TUSENTALS gånger. Inte omöjligt att han ville variera sig mellan buss och tåg.

Hur kul är det att följa exakt samma rutt i 20 års tid tror du? Två gånger per dag ...
Citera
2023-02-18, 19:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Enligt protokollet så är detta vad han har sagt. Det är det vi har att gå efter.

Vi har ingen bandinspelning av detta, men det är ändå en sammanställning av vad NF sa.

Du kan inte sudda ut protokollet, även om jag förstår att du gärna vill.

Som jag sa: Studera grundläggande interpunktion.

Men då är det ju bara för dig att citera där NF rakt ut säger att Tensonmannen är äldre än 44. Borde vara enkelt för dig.

Men det är stor humor att se din slutsatsförmåga. Du landade i att jag ska ja missförstått ett kommatecken... Det har inte ens med saken att göra... Du har ett enormt fel i din logiska följd av orden som står i förhörsprotokollet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-18 kl. 19:47.
Citera
2023-02-18, 19:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej. Alla punkter ja tog upp stämmer mer på AB än på SE. Fakta.

Eftersom NF kopplar mannen i porten (AB) till Tensonmannen på jackans färg så är det självklart att färgen på AB matchar. Att nyansen på SE:s påstådda jacka matchar Tensonmannen är dock en ren gissning.

NF kan vara lite off med sin placering av mannen, precis som AB kan va off med att han max är 10 m norr om banken. I något förhör går AB efter sina kollegor lite när de går norrut.

Som sagt, NF har aldrig sagt att mannen var äldre än 44.

Hur gammal man är för att vara för gammal som livvakt i NF:s ögon vet vi inte.

"Lite äldre" har flera olika definitioner.

En lönnfet berusad 39åring, AB, kan definitivt se äldre ut än en polis på 44 som vi inte är där och ser.

Avståndet är relativt långt och det hade gått över en minut. Lätt att förväxla folk med en liknande färg på kläderna. Det var endast jackan som NF kände igen AB på, som vid tillfället tittade ut från porten.

Nu står det som bekant i klartext: "Mannen verkade vara lite äldre, äldre än fhl (44)."

Finns förhöret inspelat på band? Det kan ha gått till så här:

NF: "Det var en lite äldre man."

FHL: "Lite äldre? Såg han äldre ut än mig? Jag är 44."

NF: "Ja."
Citera
2023-02-18, 19:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Men då är det ju bara för dig att citera där NF rakt ut säger att Tensonmannen är äldre än 44. Borde vara enkelt för dig.

Det har jag gjort flera gånger. Det är en sammanställning av vad han sa.
Citera
2023-02-18, 19:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
EGG. Vittnet ska ha kollat upp att bilen hörde hemma i Tyresö. Vittnet är säker på att det var en Toyota för att hen såg symbolen på bilen, inte en Citroen som SE hade.

Och hur Draifos får det till att SE matchar blåställ kan jag inte förstå.

Precis som allt annat de sista åren av PU - mer eller mindre grundlösa hypoteser som inte ger ett piss. Blombergsson och Steude, aka dum och dummare
Att vittnet beskriver overallen som ljusblå/mellanblå går naturligtvis inte så bra ihop med den vita overall som SE hade på Idreresan. Och bilnumret EGG stämmer ju som du säger inte alls med SE:s CFX(?). Å andra sidan kan vittnet säkert minnas fel på ett par detaljer när det har gått flera decennier sen iakttagelsen gjordes. Och som jag nyss skrev här så är jag alltså fortfarande helt öppen för den alternativa teorin:
Citera
2023-02-18, 19:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men vilken tid han än gick så hade man kunnat påstå det, eftersom de tågen går med jämna mellanrum.

SE hade gjort resa till och från Skandia TUSENTALS gånger. Inte omöjligt att han ville variera sig mellan buss och tåg.

Hur kul är det att följa exakt samma rutt i 20 års tid tror du? Två gånger per dag ...

Vad har detta med tiden att göra? Tidpunkten antyder han var på väg till tunnelbanan, inte bussen.
Citera
2023-02-18, 19:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Som sagt. Nu provocerar du bara.

Han skulle hem och sova inför en lång bilresa.

Han hade ett jobb, en fru, ett liv.

NF har inte sagt att det var Engström han mötte.

Det räcker så.

Trevlig kväll alla.

Nej, det är långt ifrån tillräckligt.

NF blev aldrig tillfrågad? Han fick heller inte genomgå någon visning av bilder som flera andra vittnen?

Jobb, ja! Men fru och liv ... Ja, säkert. Men varför jobbade han över 1-2 gånger i veckan hela tiden?

En medarbetare misstänkte att han brukade dricka en del efter ordinarie arbetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in