2023-02-17, 20:56
Medlem
Jag tror på gud och det kommer jag alltid göra!
Ber varje morgon och varje kväll. Men tror inte man ska lägga så mycket vikt på vad andra tror och inte tror jag ber för dom som inte tror dock.

Mvh
Citera
2023-02-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man har aldrig hittat maskinerna, men man har hittat spår av maskinerna.

Kommer du äntligen att kolla på videorna? Det handlar trots allt om några få minuter, det har du vägrat att titta på hittills på grund av dina fördomar.
Jag har sett ett gäng videos där de bevisar att det är utomjordingar som byggt pyramiderna. I någon video så läggs det fram en tolkning av bibeln som sägs ska bevisa att det är utomjordingar som byggt pyramiderna med hjälp av mänskliga slavar som fått överkänsliga krafter. Det är lika troligt som att din jehova har viftar med trollspö och fått de att uppenbaras. Sanningen är nog att vi inte vet riktigt. Det är okej att inte veta allt. Att hitta på en osynlig allsmäktig molnfigur som kräver din lydnad är bara fånigt.
Citera
2023-02-17, 22:52
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, troligtvis är det ett påhitt.
Det är svårt att verka oberörd av den renande elden.

Då ser du vad du är gjord av. Och hur du behöver Jesus.

Jesus tar det. Utan Jesus är jag inte värd att leva. Jag kan inbilla mig att jag är nåt med Jesus.

Det är nån sorts kärlek.
Citera
2023-02-18, 07:25
Medlem
Citat:
Citat:
Man har aldrig hittat maskinerna, men man har hittat spår av maskinerna.

Kommer du äntligen att kolla på videorna? Det handlar trots allt om några få minuter, det har du vägrat att titta på hittills på grund av dina fördomar.
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Jag har sett ett gäng videos där de bevisar att det är utomjordingar som byggt pyramiderna. I någon video så läggs det fram en tolkning av bibeln som sägs ska bevisa att det är utomjordingar som byggt pyramiderna med hjälp av mänskliga slavar som fått överkänsliga krafter. Det är lika troligt som att din jehova har viftar med trollspö och fått de att uppenbaras. Sanningen är nog att vi inte vet riktigt. Det är okej att inte veta allt. Att hitta på en osynlig allsmäktig molnfigur som kräver din lydnad är bara fånigt.

Skillnaden är väl att i det här fallet finns det arkeologiska bevis för att dom är tillverkade av maskiner.

Har du kollat på denna video?

https://youtu.be/-AUDBFqn8EM?t=1778

Vad finns det för anledning att man hugger ut, med huggmejsel och slägga, en cirkel med en diameter på 9 meter? Även med en läpp och skrapande linjer? Detta i basalt, ett av dom hårdaste materialen som existerar?
Senast redigerad av ttsp 2023-02-18 kl. 07:30.
Citera
2023-02-18, 09:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Skillnaden är väl att i det här fallet finns det arkeologiska bevis för att dom är tillverkade av maskiner.

Har du kollat på denna video?

Vad finns det för anledning att man hugger ut, med huggmejsel och slägga, en cirkel med en diameter på 9 meter? Även med en läpp och skrapande linjer? Detta i basalt, ett av dom hårdaste materialen som existerar?
Basalt har hårdhet 6, granit 6-7 och kvarts i alla dess former 7.

Ett cirkelrunt kar skulle ha kunnat tillverkas på så sätt att ett hål borrades i mitten och att en rund slipskiva t.ex av granit fick rotera på basaltstenen och sakta men säkert urholka den. Slavar användes som kraftkälla.

Forna tiders hantverksskicklighet var mycket stort just för att det inte fanns så mycket hjälpmedel.
Citera
2023-02-18, 09:34
Medlem
Citat:
Det stämmer överens med bibelns redogörelse om att det fanns en annan civilisation innan egyptierna, som förmodligen var väldigt tekniskt utvecklade, och kanske t.o.m. kunde manipulera DNA. Och egyptierna tog över byggnaderna och artefakterna efter floden, efter att denna civilisation som fanns före floden/ före egyptierna dog ut.

Jag förstår stanley74, det är mycket information att processa.

Var i Första Moseboken står det om tekniskt utvecklade civilisationer och manipulation av DNA? Är du inne på nefilim?

Menar du att det finns spår av att pyramiderna varit översvämmade av en syndaflod för drygt 4000 år sedan?
Citera
2023-02-18, 09:36
Medlem
Citat:
Nä, i de flesta fall behöver jag inte kolla upp, jag vet redan. Det är ju konsensus som ”lärs ut” i världen, i de flesta fall. Och många saker är inte så viktig för mig i det vardagliga livet.

Nä just det, för i verkliga livet duger både muntliga och skriftliga vittnesmål utan att de måste undersökas vetenskapligt.
Citera
2023-02-18, 10:12
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ja, troligtvis är det ett påhitt.
En bön idag. Det är personligt. Du är helt tillräcklig! Det är inte nödvändigtvis nån "religion" men vi är ju vänner med en del likheter. En kärlek. Ett Liv!
1

Helige Gud, tack för ditt evangelium,
denna skatt som du har gett oss.
Välsigna ordet som har såtts i våra hjärtan,
så att vi tar emot din Son Jesus Kristus
som vår Frälsare.
Lovad vare du Fader, Son och Ande.

2

Allsmäktige Gud, käre Herre.
Ditt ord är nära oss, din nåd är nära,
men vi gör oss ofta döva för ordet.
Öppna våra öron och vårt hjärta för Jesus Kristus
så att vi tar emot den hjälp
som han ger oss i sitt ord.
Hör oss för hans skull.

3

Gud, vår Far i himlen.
Sådden behöver sol och regn
för att bära skörd.
Vi är din åker, Herre.
Ge sol och regn
så att ordet slår rot i våra hjärtan.
Det är du som ger växten.
Det är du som ger skörden.
Låt oss växa i tillit och kärlek.
Genom Jesus Kristus,
han som med dig och den heliga Anden
lever och härskar från evighet till evighet.
Citera
2023-02-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Var i Första Moseboken står det om tekniskt utvecklade civilisationer och manipulation av DNA?

Det står inte mycket detaljer om civilisationen före floden, men det är uppenbart att dom var tekniskt kunniga när man observerar dom arkeologiska bevisen. Den civilisation som kom efter floden, egyptierna som tog över byggnaderna, var inte lika avancerade tekniskt sett, dom höll på med bronsmejslar och släggor, och man kan se att kvaliteten är inte lika hög som i den tidigare civilisationen.

Citat:
Är du inne på nefilim?

Jag pratar främst om dom arkeologiska bevisen, som pekar på att i den civilisationen var man tekniskt kunniga. Har du kollat på denna video?

Nefilim står det om i 1 Mose 6:4

"På den tiden – och även senare – när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort.
"

Ja detta kan man väl också kalla för ett DNA experiment, men genom det naturliga sättet, sex. Barnen som producerades genom att änglarna hade sex med människornas döttrar, blev tydligen jättar.

Jag ser det inte som icke troligt att man experimenterade fram även dinosaurier, men det finns det som sagt inga bevis för i bibeln eller på något annat sätt.

Citat:
Menar du att det finns spår av att pyramiderna varit översvämmade av en syndaflod för drygt 4000 år sedan?

Det finns spår av vatten vid t.ex. Sfinxen:
https://www.youtube.com/shorts/caC_YRzLfvc

Att det inte finns spår av vatten på pyramidbyggnaderna beror på att det yttre skinande lagret har egyptierna använt till annat.

Kroppen av ett lejon passar inte med det lilla huvudet, det är väldigt oproportionerligt, se här:
http://forska.weebly.com/uploads/2/5/4/0/2540484/published/3783512.jpg?1676712394

Förmodligen var det från början ett lejon med ett lejonhuvud, skapat av civilisationen före floden, men huvudet eroderade. Och när egyptierna upptäckte Sfinxen så skulpterade dom om huvudet till ett människohuvud, huvudet är i bättre skick än kroppen.
Och dom forna egyptierna själva skriver om en tidigare civilisation som dom ärvde från.
Senast redigerad av ttsp 2023-02-18 kl. 10:32.
Citera
2023-02-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Nä just det, för i verkliga livet duger både muntliga och skriftliga vittnesmål utan att de måste undersökas vetenskapligt.
Beror helt på påståendet. ”Jag har skaffat en hund” är ofta ett påstående jag tror på, samt att det är ganska lätt att kolla upp. ”Det spökar hemma hos oss” är inget jag kommer att tro på utan bra bevis.
Citera
2023-02-18, 11:48
Medlem
Tittade lite på filmerna inatt, och det man kan säga (som väntat) är att det finns saker vi inte vet. Och jag ser ingen omöjlighet i att det skulle kunnat funnits en civilisation med kunskaper om detta. Däremot så ser jag fortfarande inte någon direkt koppling till frågan om Guds existens.
Citera
2023-02-18, 12:05
Medlem
Citat:
Tittade lite på filmerna inatt, och det man kan säga (som väntat) är att det finns saker vi inte vet. Och jag ser ingen omöjlighet i att det skulle kunnat funnits en civilisation med kunskaper om detta.

Menar du att det skulle ha kunnat existera en civilisation med kunskaper om maskiner som kapar stenar med 9 meters cirkelsågar?

Det är väl ganska uppenbart att det handlar om 9 meters cirkelsågar och inte huggmejslar av brons och hammare? Det finns massor med bevis på detta, även maskinell borrning.

Du vet väl att det handlar om maskiner istället för huggmejsel och slägga? Hur förklarar du annars spåren?

Det jag egentligen vill belysa är att man inte blåögt ska lita på dom etablerade historikerna och vetenskapsmännen, man måste tänka lite själv.

Detta gäller i alla områden i livet, att inte blint lita på auktoriteter, oavsett om det handlar om präster eller forskare och vetenskapsmän. Dom är människor som alla oss andra, som gör misstag, har fördomar, och t.o.m. förvanskar och har onda avsikter. Det finns det många exempel på i historien.
Senast redigerad av ttsp 2023-02-18 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in