2023-02-17, 19:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det fetade.

Åldern är tveksam eftersom NF kan ha tyckt att 40 år är för gammalt för en livvakt.

Plaggets färg är ointressant eftersom NF säger jacka. Tenson-typ. Han säger också att mannen har händerna nedkörda i fickorna vilket stämmer bättre på en jacka än en rock och gör ditt halmstrå om påverkan av media obsolet.

NF ser ingen bögslunga.

NF ser Anders Björkman efter mordet så sammanblandning mellan den mötande och AB förefaller osannolik.

NF har inte pekat ut SE som skuggan/mördaren.

Nej, han säger rakt ut att mannen han mötte var äldre än 44. Använder även uttrycket "lite äldre" = 50+
Citera
2023-02-17, 19:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, du kunde gott ta upp samtliga beskrivningar från AD istället för att plocka en enda rad.

Körsbärsplockaren är mycket riktigt du själv.
Jag plockade ju självklart ut det som verkligen inte stämde för att visa att just "otäckt bra" var en märklig beskrivning.

Men visst, rocken stämmer. Och möjligtvis huvudbonaden. Jag vet dock inte varför han skulle dra till med något så märkligt som en blandning mellan Sherlock Holmes-mössa och vanlig herrhatt för att beskriva en gubbkeps.

Han lade heller inte märke till om han hade någon väska.
Citera
2023-02-17, 19:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det beror lite på hur snabbt man avser att gå, men drygt 1 min och 30 sek om du pinnar på.

Nu är det nog så att makarna Palme inte gick i den hastigheten sträckan från Sari till mordplatsen. Jag skulle nog gissa att dom gick den på 1.20 - 1.30. Kanske något snabbare, men kanske också något senare? Det är ju inte lätt att uppskatta. Men jag har svårt att tro att dom kom upp i hastigheter över normal m a a att dom gick armkrok, snarare under normal.

Jag provmätte sträckan Sari - mordplatsen då jag försökte simulera att man gick väldigt sakta och armkrok. Naturligtvis hittar jag inte anteckningarna nu, men över 2 min var det inte i alla fall. ”Normal” gånghastighet Sari - mordplatsen uppskattar jag till 1 min 15 s ungefär.

Vore kul om du kunde delge oss dina mätningar.

Tack, ja jag kollar jag med och återkommer.
Citera
2023-02-17, 19:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, han säger rakt ut att mannen han mötte var äldre än 44. Använder även uttrycket "lite äldre" = 50+

Bullshit. NF säger aldrig rakt ut "att mannen var äldre än 44". Ren lögn.

Att "lite äldre" betyder 50+ är vad du påstår, du som har en önskan att det ska betyda 50+
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-17 kl. 20:02.
Citera
2023-02-17, 19:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är det någon som provgått sträckan Skandiaentré - Sari - Mordplats ?
(Tänkte göra det annars)

Hur lång tid kan det ta?

Vi har ju en hypotes (bl.a. från utredaren som Jeremiah intervjuat) där SE skall ha pratat och blivit avsnäst av Palme vid Sari.

Sedan har vi hypotesen från TP med en U-sväng runt norra reklampelaren. Vilket tar lite kortare tid.

Vad bygger teorin om avsnäsning vid Sari på? Jag frågade detta när Jeremiah släppte avsnittet men fick inget svar.

Hans avsnitt med utredaren gav ju inte mer förtroende för PU, snarare cementerar det hur lite de har att komma med.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-17 kl. 20:01.
Citera
2023-02-17, 20:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad bygger teorin om avsnäsning vid Sari på? Jag frågade detta när Jeremiah släppte avsnittet men fick inget svar.

Hans avsnitt med utredaren gav ju inte mer förtroende för PU, snarare cementerar det hur lite de har att komma med.

Nej, jag undrar detsamma och tycker det är rätt märkligt att en utredare för en sådan hypotes.
Självklart ska en utredare få spekulera. Vilket blev en fråga efter det klippet.
Men... här tycker jag som du, även om han uttryckte detta "privat".
Citera
2023-02-17, 20:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, jag undrar detsamma och tycker det är rätt märkligt att en utredare för en sådan hypotes.
Självklart ska en utredare få spekulera. Vilket blev en fråga efter det klippet.
Men... här tycker jag som du, även om han uttryckte detta "privat".
Det kan vara så enkelt att han tittar på det SE säger i Skydd & Säkerhet. Vilket jag tycker är svagt. Denne GM SE som hittar på allt möjligt för att komma undan mordet skulle plötsligt i en utläggning om CP erkänna hans eget motiv. Nej det är inget som låter sannolikt. Inget Lisbet ger stöd för.

Tror att spanaren vill förlägga det vid Sari just för att minska tyngden av argumentet "Lisbet borde kommit ihåg en avsnäsning". Är det 100 meter bort så är det mer lättsmält.

Togs även den sirliga revolvern upp?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-17 kl. 20:28.
Citera
2023-02-17, 21:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ja...? SE kan ha sett dom utanför bion.

Som jag sagt innan; har slutat konversera med ett par st här inne då dom utesluter SE som GM, således helt meningslöst att debattera med dom, då dom har bestämt sig. Människor som inte kan acceptera slump och osannolikheter förstår jag mig icke på. Förstår mig inte heller på vad dom gör här inne om dom utesluter SE som GM och inte tycker spåret är intressant. Nån som har en bra förklaring till det?

Det sista låter jag stå obesvarad, kan inte vara en särskilt svår slutsats att förstå.

Det ska otroligt mycket till för att SE ska ha sett Palme utanför bion. SE var ju på kontoret 20:10 till 23:20.Finns det något som talar för att SE ska ha sett Palme vid Grand?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-17 kl. 21:30.
Citera
2023-02-17, 21:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ja...? SE kan ha sett dom utanför bion.

Som jag sagt innan; har slutat konversera med ett par st här inne då dom utesluter SE som GM, således helt meningslöst att debattera med dom, då dom har bestämt sig. Människor som inte kan acceptera slump och osannolikheter förstår jag mig icke på. Förstår mig inte heller på vad dom gör här inne om dom utesluter SE som GM och inte tycker spåret är intressant. Nån som har en bra förklaring till det?

Nej, det kan han absolut inte. Han var på sitt arbetsrum när de lämnade hemmet.

Jag kan tala för mig själv angående varför. Jag är här pga pressträffen, filter-artikeln, boken och netflix-serien som alla är väldigt ohederliga verk där det borde vara förtal av avliden gentemot SE och förtal gentemot ex-frun och de andra inblandade.

Innan dess såg jag det som ett totalt ointressant spår. Men när rättsväsendet pekar ut en så osannolik mördare som trolig mördare baserat på vaga indicier och direkt ljuger för svenska folket på flertalet punkter, kände jag att jag som insatt i palmemordet att jag kunde dra mitt strå till stacken och försöka reducera honom till en extremt osannolik mördare igen. Så att hans minne inte behöver svärtas ner av det här. En till ska inte behöva pekas ut utan några bevis. Det räcker med CP och VG.

Jag tror inte på CA heller tex. Men där handlar det bara om några oskyldiga Flashbacktrådar som bara mop-skallar känner till. Och den misstanken måste man inte överge rim och reson för.
Citera
2023-02-17, 22:06
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det sista låter jag stå obesvarad, kan inte vara en särskilt svår slutsats att förstå.

Det ska otroligt mycket till för att SE ska ha sett Palme utanför bion. SE var ju på kontoret 20:10 till 23:20.Finns det något som talar för att SE ska ha sett Palme vid Grand?

Frågan om SE kom tillbaka vid 20- eller 21-tiden är osäker.
Det finns faktorer som pekar åt båda håll.

ALG säger i förhör att han kommer tillbaka vid 20-tiden.
Hon säger även, till TP (Ja, jag vet att ni kommer säga att det är lögner från TP som vill få det att stämma med hans version.) att den rätta tiden var 21 - den uppgift hon först hade uppgett. Sedan blir hon förhörd och uppger då 20-tiden (hon ursäktar hennes dåliga minne)
Detta får stöd av PH, som pratat med ALG, säger att Engström kommer tillbaka vid 21. Det är alltså innan hon blir förhörd av Polis. Hon uppgav att hon började jobba vid 20.30

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf

5 dagar efter PH's PM så pratar ALG med polis och uppger då att SE kom in vid 20.
Hon har ju uppenbarligen blandat ihop tiderna, men åt vilket håll?

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Anna-Lisa-Gahn.pdf

Som sagt, det finns både för och emot.
Läs och bilda er en egen uppfattning.

Tillägg: Även Kohut säger att ALG började jobba vid 20.30.
Senast redigerad av reinvest 2023-02-17 kl. 22:38.
Citera
2023-02-17, 22:29
Medlem
reinvests avatar
När man läser PH's PM tappar man nästan hakan och får det bekräftat hur många olika versioner Stig kommer med. Läser man Proletären, förhör, Skydd&Säkerhet, och rättegångarna, så kan han inte hålla sig till 1 historia. Det är mycket märkligt och besvärande för Engström. Gör det honom till mördare? Nej, men det är ännu ett skäl för misstanke mot Stig.

Dömda mördare kommer ibland med flera olika historier och ologiska förklaringar.
Citera
2023-02-17, 22:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja, det är inte alls konstigt anser jag. Det ville garanterat KP också.
Att det redan är tillräckligt för dig och andra tycker jag mer är önsketänkande snarare.

Ja, allt beror ju på om det finns en alternativ förklaring som är enklare. Men ett vapen i Långtjärn skulle nog få mig till att omvärdera en del.
Brevet väger inte riktigt lika tungt, som jag ser det i skrivande stund.

Tills dess så avstår jag från att spekulera allt för mycket om hur SE stannat till med sin röda Citroen, klivit ut med en isborr, dumpat vapnet och sedan farit vidare till Idre. Att han då måste ha rest på måndagen o.s.v.
Efter att ha kollat på det där tycker jag att det låter troligt att det var SE som sågs gå mot sjön och sedan komma tillbaka. Men jag tror också att det kan finnas någon slags paradox som gör att ingen har letat efter (och inte heller kommer att leta efter) en revolver där i Långtjärnen.

De som redan är inne på att det var SE som sköt Palme tänker nog att det kan säkert vara där den ligger (jag har inte sett någon riktigt bra alternativ teori om när/var/hur SE skulle ha gjort sig av med revolvern), men tycker nog samtidigt att det kan kvitta om den får ligga kvar där på botten. Skulle man hitta den så lägger väl bara polisen beslag på den i alla fall. Man får garanterat inte behålla den om det kommer ut, och det skulle vara svårt att sälja den svart. Man kan ju i och för sig hålla tyst om att man har hittat den och bara ta hem den, men det är ju inte heller så kul. Kanske visa upp den för någon och skryta lite ibland, men risken är ju att inte många skulle tro på en då.

Och de som tror att det var någon annan som sköt Palme, de har ju inte heller någon särskild motivation att leta efter en revolver i Långtjärnen. Dels tror de ju inte alls att den ligger där, och dels kanske man inte vill riskera att få sina föreställningar rubbade.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-17 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in