2023-02-17, 22:25
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzo-Frodnell
Sprids bara rykten och siffror angående ryska förluster. Har någon hittat källa på Ukrainska förluster?

Främst Soldater
Men även
Fordon
Helikoptrar
Stridsflyg

Klicka på Ukrainan losses.

https://uawar.net/stats
Citera
2023-02-17, 22:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Borde man inte väga in hur själva kriget framförs och hur det kan påverka förluster?
Som jag har förstått använder ryssarna främst reguljära trupper i artilleriet dvs de går sällan eller aldrig ut i "close combat" med ukros utan håller avstånd och spammar på med artilleri mot fronten med skyttevärnen.
Eftersom de skjuter flera ggr fler laddningar per tidsenhet än Ukraina borde logiskt sett fler ukros stryka med i den typen av krigföring?
Wagnergruppen å andra sidan kör även "close combat" inne i stadsmiljöer som tex Mariupol och nu Bakhmut. Antar att de tar större förluster själva pga det.
Har jag uppfattat det rätt?

Jag har ju en modell här, som man kan skruva på. Om du tror att det där med laddningarna spelar större eller mindre roll så kan du ju ändra det. Jag har själv redan räknat med att det ökar ukrainas förluster med 20%, för att de har artillery inferiority och inte fullt ut kan göra "artillery supression". (vanligt argument är att Ukraina har mindre artilleri men bättre, men när "allt kommer till allt" så är ryskt artilleri överlägset enligt anonym intervju med en mercenary/frivillig på youtubern Willy OAMs kanal (OAM indexerar tyvärr sina videos helt värdelöst). Är det 10% eller 30% istället för 20%? Jag vet inte. Men det lär döda ukrainier.

Ryssarna förlorar stora mängder trupper varje gång de stormar. Om ryssarna bara hade satt sig ner nu och försvarat sig och "spammat på" med artilleri så tror jag de hade haft mycket bättre förlustsiffror än Ukraina. Hur det ser ut nu är anybody's guess.
Citera
2023-02-17, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har ju en modell här, som man kan skruva på. Om du tror att det där med laddningarna spelar större eller mindre roll så kan du ju ändra det. Jag har själv redan räknat med att det ökar ukrainas förluster med 20%, för att de har artillery inferiority och inte fullt ut kan göra "artillery supression". (vanligt argument är att Ukraina har mindre artilleri men bättre, men när "allt kommer till allt" så är ryskt artilleri överlägset enligt anonym intervju med en mercenary/frivillig på youtubern Willy OAMs kanal (OAM indexerar tyvärr sina videos helt värdelöst). Är det 10% eller 30% istället för 20%? Jag vet inte. Men det lär döda ukrainier.

Ryssarna förlorar stora mängder trupper varje gång de stormar. Om ryssarna bara hade satt sig ner nu och försvarat sig och "spammat på" med artilleri så tror jag de hade haft mycket bättre förlustsiffror än Ukraina. Hur det ser ut nu är anybody's guess.
verkar rimligt då att det är Wagners som tappar trupper
kan vara ett skäl till att det ryktas om gnissel mellan dom och reguljära armén?
Citera
2023-02-17, 23:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
verkar rimligt då att det är Wagners som tappar trupper
kan vara ett skäl till att det ryktas om gnissel mellan dom och reguljära armén?

Wagner förlorar några hundra soldater per dag. Enligt dem själva:

Citat:
"Every day we lose hundreds of our comrades. There could have been half as many of them if the military functionaries had supplied us with weapons, ammunition and everything that was needed on time. Stop messing around, let us fight, let us defend our country, our homeland. There are hundreds of our guys here. Send your children, sons-in-law, who shoot tik-toks, to this war."

https://t.me/grey_zone/17262

Texten ovan får ses som ett följdinlägg till detta som de skrev tidigare:

Citera
2023-02-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ok, men det var du som blandade in Norge. Men visst, om du ska jämföra Norges siffror med mina så blir det 98000+300,000 = 400,000 och nu förstår jag vad du menar med att siffrorna är 4 ggr så höga. Jag tycker dock fortfarande (av de skäl som jag angav tidigare) inte att det är något konstigt med det.

Som sagt har jag tyvärr inte referensen, men en väldigt stor del av skadorna var infekterade sår. Penicillin har verkligen ändrat krig.

Bra, nu när vi använder termen förlust på samma sätt så kan vi jämföra med första världskriget igen (ditt exempel): 110 000 brittiska förluster av totalt 1-2 miljoner man utspridda över 140 km lång frontlinje under 6 månader. De hade hjälmar som inte skyddade öronen. De hade inte skyddsvästar. De bodde ihopträngda under usla sanitära förhållanden i leriga skyttegravar under långa perioder. Uppdragstaktik var inte uppfunnen. Massanfall mot kulsprutor var legio. De utsattes för stridsgas.

Jämför med kriget idag: högst 1 miljon ukrainska soldater utspridda över 500-600 km. De har kevlarhjälmar och skyddsvästar. De vistas korta stunder närmast fronten i små grupper (6-10 personer i ett större värn). Majoriteten befinner sig längre från fronten och många fler arbetar med logistik, understöd, underrättelse osv än under första världskriget. De har fått det inbankat att de ska sprida ut sig när de blir beskjutna. De har förstått att det är bättre att sitta i ett bepansrat fordon än att anfalla kulsprutor rakt på med ett repetergevär. De utsätts inte för stridsgas.

Du menar fortfarande att det är rimligt att förlusterna är dubbelt så höga under 6 månader i snitt trots kanske hälften så många soldater vid fronten och helt olika förhållanden?
Citera
2023-02-18, 04:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Bra, nu när vi använder termen förlust på samma sätt så kan vi jämföra med första världskriget igen (ditt exempel): 110 000 brittiska förluster av totalt 1-2 miljoner man utspridda över 140 km lång frontlinje under 6 månader. De hade hjälmar som inte skyddade öronen. De hade inte skyddsvästar. De bodde ihopträngda under usla sanitära förhållanden i leriga skyttegravar under långa perioder. Uppdragstaktik var inte uppfunnen. Massanfall mot kulsprutor var legio. De utsattes för stridsgas.

Jämför med kriget idag: högst 1 miljon ukrainska soldater utspridda över 500-600 km. De har kevlarhjälmar och skyddsvästar. De vistas korta stunder närmast fronten i små grupper (6-10 personer i ett större värn). Majoriteten befinner sig längre från fronten och många fler arbetar med logistik, understöd, underrättelse osv än under första världskriget. De har fått det inbankat att de ska sprida ut sig när de blir beskjutna. De har förstått att det är bättre att sitta i ett bepansrat fordon än att anfalla kulsprutor rakt på med ett repetergevär. De utsätts inte för stridsgas.

Du menar fortfarande att det är rimligt att förlusterna är dubbelt så höga under 6 månader i snitt trots kanske hälften så många soldater vid fronten och helt olika förhållanden?

Ja, men du missade att jag jämför inte med hela västfronten. Den totala frontlinjen i WW1 var mycket längre. Det jag refererar är bara en del av frontlinjen. Det kan du också se om du jämför med WW1s totala förluster per halvår. Men visst kan modernt skydd göra mycket, men å andra sidan är det ju en jävla skillnad på artilleriet också och snipers.

Tyvärr hittar jag inte artikeln igen, försökte nu. Du kan kontrollera om den är rimlig genom att titta på de totala förlusterna under 2016, och räkna ut "förlust per kilometer" om du orkar. Det jag ser nu att 2016 var det dödligaste året så kanske är det en outlier.
Citera
2023-02-18, 07:55
Medlem
Citat:
Ja, men du missade att jag jämför inte med hela västfronten. Den totala frontlinjen i WW1 var mycket längre. Det jag refererar är bara en del av frontlinjen. Det kan du också se om du jämför med WW1s totala förluster per halvår. Men visst kan modernt skydd göra mycket, men å andra sidan är det ju en jävla skillnad på artilleriet också och snipers.

Tyvärr hittar jag inte artikeln igen, försökte nu. Du kan kontrollera om den är rimlig genom att titta på de totala förlusterna under 2016, och räkna ut "förlust per kilometer" om du orkar. Det jag ser nu att 2016 var det dödligaste året så kanske är det en outlier.

Jag tolkade det som att 140 km gällde ett brittiskt avsnitt av fronten bemannat av 1-2 miljoner man (dvs jämförbar numerär) och att det var därför du tog det exemplet. Oavsett så är koncentrationen soldater nära fronten lägre i moderna krig (maskiner och teknik har tagit över många arbetsuppgifter och vapen har mer eldkraft och längre räckvidd). Att jämföra med hela fronten 1916 blir som sagt orimligt då britterna slogs vid Somme.

Läste igenom dina siffror igen och såg ett till problem: du räknar fram och tillbaka med döda och blandar ihop döda och förluster. Från ditt originalexempel:
1. 50% förluster pga sjukdom. Jag skulle säga högst 25% på västfronten. Idag några få procent.
2. 30 % fler förluster pga framgångar i artilleri (håller inte med men vi behåller dina siffror för det här exemplet).
3. 20 % fler förluster då man saknar övertag i artilleri idag.
4. 30% färre förluster pga modern sjukvård. Inte applicerbart då exemplet gäller totalförluster.

110000*0,75*1,3*1,2=128000 förluster. Sen kan du applicera vilken ratio döda/sårade du tror att Ukraina har för att få antalet döda.

Jag håller som sagt inte med om grundpremissen där du räknar fram förluster i ett modernt krig genom att jämföra med en frontlinje under första världskriget. Ska du göra den jämförelsen så ska du åtminstone inte röra ihop förluster och döda.
Citera
2023-02-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. 35.000 - 45.000 kanske.

Ryssland förlorar dock enorma mängder soldater varje dag. 1000 ryska soldater dödades på 2 dagar helt nyligen:

Vad yrar du om? Även västvärlden råkade erkänna att över 100k Ukrainare har dött, mycket mer än så antagligen.

https://nypost.com/2023/02/14/ukraine-losing-large-number-of-troops-as-it-boasts-of-russian-casualties/

Ukraina skickar in civila människor till Bakhmut, som i snitt lever i 4 timmar.

Tror du verkligen på britterna? Dem är väldigt kåta på att kriget ska fortsätta, så är det när såna som Soro styr.
Citera
2023-02-18, 12:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Vad yrar du om? Även västvärlden råkade erkänna att över 100k Ukrainare har dött, mycket mer än så antagligen.

https://nypost.com/2023/02/14/ukraine-losing-large-number-of-troops-as-it-boasts-of-russian-casualties/

Nej. Över 100K casualties. Dvs döda + sårade.

I artikeln står det:

Citat:
"Norway’s defense chief Gen. Eirik Kristoffersen said last month on Norwegian TV that the most recent intelligence suggests that Ukraine has lost 100,000 troops and 30,000 civilians in the course of the war."

Texten i artikeln är ofullständig. Det finns mer fullständiga texter på annat håll, i andra tidningar:

Citat:
Norwegian Chief of Defense Eirik Kristoffersen said around 180,000 Russian and 100,000 Ukrainian soldiers have been killed or injured in the war in Ukraine.

"Russian losses are beginning to approach around 180,000 dead or wounded soldiers," he said in an interview with TV2, without specifying how the numbers were calculated.

"Ukrainian losses are probably over 100,000 dead or wounded. In addition Ukraine has about 30,000 civilians who died in this terrible war," Kristoffersen said.

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-germany-wont-keep-poland-from-sending-tanks-to-ukraine/a-64480279
https://www.france24.com/en/live-news/20230122-russia-taken-180-000-dead-or-wounded-in-ukraine-norwegian-army

Den där artikeln i NyP är dåligt skriven. Vet inte om journalisten gjort det medvetet eller inte fattar bättre. De borde förtydliga att casualties = killed + injured.

Men baserat på en total förlustsiffra på 100 000 - 150 000 så är min gissning (på antal döda) ganska rimlig:

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

"Nej. 35.000 - 45.000 kanske."
Senast redigerad av -Info- 2023-02-18 kl. 12:53.
Citera
2023-02-18, 15:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jag tolkade det som att 140 km gällde ett brittiskt avsnitt av fronten bemannat av 1-2 miljoner man (dvs jämförbar numerär) och att det var därför du tog det exemplet. Oavsett så är koncentrationen soldater nära fronten lägre i moderna krig (maskiner och teknik har tagit över många arbetsuppgifter och vapen har mer eldkraft och längre räckvidd). Att jämföra med hela fronten 1916 blir som sagt orimligt då britterna slogs vid Somme.

Läste igenom dina siffror igen och såg ett till problem: du räknar fram och tillbaka med döda och blandar ihop döda och förluster. Från ditt originalexempel:
1. 50% förluster pga sjukdom. Jag skulle säga högst 25% på västfronten. Idag några få procent.
2. 30 % fler förluster pga framgångar i artilleri (håller inte med men vi behåller dina siffror för det här exemplet).
3. 20 % fler förluster då man saknar övertag i artilleri idag.
4. 30% färre förluster pga modern sjukvård. Inte applicerbart då exemplet gäller totalförluster.

110000*0,75*1,3*1,2=128000 förluster. Sen kan du applicera vilken ratio döda/sårade du tror att Ukraina har för att få antalet döda.

Jag håller som sagt inte med om grundpremissen där du räknar fram förluster i ett modernt krig genom att jämföra med en frontlinje under första världskriget. Ska du göra den jämförelsen så ska du åtminstone inte röra ihop förluster och döda.

Men nu har jag försökt förklara 3 gånger. Jag menar en del av frontavsnittet, och de är bemannade av mindre än 1-2 miljoner man.

Men ja, jag skrev "förluster" på ett ställe där det skulle vara "döda", så svårt att hänga med i den första beräkningen.

Jag räknade bort 50% av de döda, då jag utgick från att de var sjukdomar som du idag är vaccinerad mot (ex tuberkulos).

Jag ställer upp ingångsvärderna och multiplarna på samma sätt som du så blir det kanske lättare att följa:
döda: 110,000
dödsfall pga sjukdomar som idag är "mitigerade": 50%
Förbättrad sjukvård: 30% (Här har jag behållt min siffra men i slutet justerar jag "best case AFU scenario med 20% för kanske sjukvård har blivit MYCKET bättre")
Dödligare artilleri: 30% (här invänder du att skyddsutrustning är bättre. Stilcho har tidigare också invänt att man har bättre fortifikationer idag. Jag tror vi får "agree to disagree" men för trådens skull är du så klart välkommen att föreslå en alternativ multipel och vad du i så fall kommer fram till för resultat)
AFU Artilleriunderläge: +20% överdödlighet
110,000*0.5*0.7*1.3*1.2 = 60,000

Tror inte vi kommer vidare här. Tack för bra diskussion.
Citera
2023-02-18, 15:37
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142

Ukraina skickar in civila människor till Bakhmut, som i snitt lever i 4 timmar.

Tror du verkligen på britterna? Dem är väldigt kåta på att kriget ska fortsätta, så är det när såna som Soro styr.

Den där 4-timmars siffran har vi diskuterat innan, den kan inte stämma.
Anta att 500 människor försvarar den absoluta frontlinjen i Bachmut (det lär vara fler).
Anta att de inte slåss på natten. (men det gör de).
Livslängd: 4 timmar. Då dör minst 3 skift under dygnets ljusa timmar. Det är 2000 människor om dagen.

I så fall skulle Ukraina få 60,000 KIA i månaden i Bachmut. Orimligt.
Citera
2023-02-18, 17:02
Medlem
Citat:
Men nu har jag försökt förklara 3 gånger. Jag menar en del av frontavsnittet, och de är bemannade av mindre än 1-2 miljoner man.

Men ja, jag skrev "förluster" på ett ställe där det skulle vara "döda", så svårt att hänga med i den första beräkningen.

Jag räknade bort 50% av de döda, då jag utgick från att de var sjukdomar som du idag är vaccinerad mot (ex tuberkulos).

Jag ställer upp ingångsvärderna och multiplarna på samma sätt som du så blir det kanske lättare att följa:
döda: 110,000
dödsfall pga sjukdomar som idag är "mitigerade": 50%
Förbättrad sjukvård: 30% (Här har jag behållt min siffra men i slutet justerar jag "best case AFU scenario med 20% för kanske sjukvård har blivit MYCKET bättre")
Dödligare artilleri: 30% (här invänder du att skyddsutrustning är bättre. Stilcho har tidigare också invänt att man har bättre fortifikationer idag. Jag tror vi får "agree to disagree" men för trådens skull är du så klart välkommen att föreslå en alternativ multipel och vad du i så fall kommer fram till för resultat)
AFU Artilleriunderläge: +20% överdödlighet
110,000*0.5*0.7*1.3*1.2 = 60,000

Tror inte vi kommer vidare här. Tack för bra diskussion.

Min förvirring kom nog ur den felskrivningen, tack för klargörandet och en intressant diskussion!

En sista kommentar: tråden handlar inte om ryska förluster och vi ska inte glida in på det. Du skrev att du trodde de ryska förlusterna kanske var ännu högre (dvs >400 000 döda + sårade osv). Räkna ihop ursprungliga invasionsstyrkan (ca 200 000), lite frivilligförband och andra arméförband som roterat in (högst 100 000), Wagner (ca 50 000) och mobiliserade (ca 300 000). Det skulle innebära att mer än 50% av de ryska soldaterna som deltagit under någon del av kriget har blivit förluster. Det är väldigt högt. Flera av siffrorna ovan är gissningar från min sida så det är möjligt att ännu fler har deltagit i kriget på Rysslands sida. Det är ännu svårare att göra liknande uppskattningar för Ukraina då de inte har uppgivit någon siffra för totala antalet mobiliserade som Ryssland har gjort (med brasklappen att Ryssland mycket väl kan ljuga/dölja hur många som har mobiliserats). Jag tycker därför inte att din modell klarar den rimlighetsprövningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in