Citat:
Ursprungligen postat av
gomersgotoground
Jag tolkade det som att 140 km gällde ett brittiskt avsnitt av fronten bemannat av 1-2 miljoner man (dvs jämförbar numerär) och att det var därför du tog det exemplet. Oavsett så är koncentrationen soldater nära fronten lägre i moderna krig (maskiner och teknik har tagit över många arbetsuppgifter och vapen har mer eldkraft och längre räckvidd). Att jämföra med hela fronten 1916 blir som sagt orimligt då britterna slogs vid Somme.
Läste igenom dina siffror igen och såg ett till problem: du räknar fram och tillbaka med döda och blandar ihop döda och förluster. Från ditt originalexempel:
1. 50% förluster pga sjukdom. Jag skulle säga högst 25% på västfronten. Idag några få procent.
2. 30 % fler förluster pga framgångar i artilleri (håller inte med men vi behåller dina siffror för det här exemplet).
3. 20 % fler förluster då man saknar övertag i artilleri idag.
4. 30% färre förluster pga modern sjukvård. Inte applicerbart då exemplet gäller totalförluster.
110000*0,75*1,3*1,2=128000 förluster. Sen kan du applicera vilken ratio döda/sårade du tror att Ukraina har för att få antalet döda.
Jag håller som sagt inte med om grundpremissen där du räknar fram förluster i ett modernt krig genom att jämföra med en frontlinje under första världskriget. Ska du göra den jämförelsen så ska du åtminstone inte röra ihop förluster och döda.
Men nu har jag försökt förklara 3 gånger. Jag menar en del av frontavsnittet, och de är bemannade av mindre än 1-2 miljoner man.
Men ja, jag skrev "förluster" på ett ställe där det skulle vara "döda", så svårt att hänga med i den första beräkningen.
Jag räknade bort 50% av de döda, då jag utgick från att de var sjukdomar som du idag är vaccinerad mot (ex tuberkulos).
Jag ställer upp ingångsvärderna och multiplarna på samma sätt som du så blir det kanske lättare att följa:
döda: 110,000
dödsfall pga sjukdomar som idag är "mitigerade": 50%
Förbättrad sjukvård: 30% (Här har jag behållt min siffra men i slutet justerar jag "best case AFU scenario med 20% för kanske sjukvård har blivit MYCKET bättre")
Dödligare artilleri: 30% (här invänder du att skyddsutrustning är bättre. Stilcho har tidigare också invänt att man har bättre fortifikationer idag. Jag tror vi får "agree to disagree" men för trådens skull är du så klart välkommen att föreslå en alternativ multipel och vad du i så fall kommer fram till för resultat)
AFU Artilleriunderläge: +20% överdödlighet
110,000*0.5*0.7*1.3*1.2 = 60,000
Tror inte vi kommer vidare här. Tack för bra diskussion.