Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
Inom vissa yrken kan de vara rent negativt att ha tagit en doktorsexamen istället för endast en mastersexamen
Sant, för enklare jobb är det inte ovanligt att man anses överkvalificerad. Så vill man ha enklare jobb ska man hålla sig borta från att doktorera. Jag gissar att TS inte är intresserad av enklare jobb, men kan så klart ha fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
Jo att doktorera betyder att man viger 5 år av sitt liv åt akademin
Nej, det är en romantiserad bild många som inte själva doktorerat har, och som somliga doktorander håller liv i. I realiteten ser det oftast inte ut så i Sverige. Inte mer än att vilket jobb som helst kan bli ditt liv om du väljer det.
Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
du har absolut ingen aning om hur stor press det är inom vissa fakulteter på olika skolor.
Jasså? Vad konstigt, eftersom jag har uppåt 40 bekanta som doktorerar på alla universitet runt om i Sverige, och har rätt bra koll på hur deras situationer är.
Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
Doktorander har bara en tjänst i några år och när den tiden är slut så söker man en ny tjänst på en annan skola (oftast annan skola). Med tanke på att skolorna inte ligger intill varandra så blir man tvungen att flytta.
Nej, de flesta fortsätter inte inom akademin, och detta steg är 100% valbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
mommy123
Du skriver bara att saker och ting kan vara så och endel tjänster är bra inom industrin. Dvs, du vet inte hur det är.
Jag vet en hel del genom egen erfarenhet och mina vänner och kollegors. Jag låtsas dock inte som att jag vet exakt vad som händer i alla fall, det är nog en bieffekt av att ha doktorerat att inse kunskaps gränser och inte blåsa upp sin kunskap förbi denna. Själv skriver du väldigt självsäker och i absoluta ordalag om sådant du bevisligen har begränsad kunskap om. Det är visserligen underhållande men föga matnyttigt för TS.