2017-08-19, 14:21
Bannlyst
Jag är inne på http://www.math.su.se/om-oss/kontakt/avdelning-matematik

Vad är högst rang av
Professor, Docent, Universitetslektor,Doktorand, Universitetslektor,Forskare?

Hur uppgraderar man ifrån lägst till högre? (anta att doktorand är lägst men det krävs ju mycket för att bli doktorand) Hur ansöker man om att bli doktorand i matematik?
Citera
2017-08-19, 14:43
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper

Vad är högst rang av

Hur uppgraderar man ifrån lägst till högre? (anta att doktorand är lägst men det krävs ju mycket för att bli doktorand) Hur ansöker man om att bli doktorand i matematik?

Professor är en tjänstetitel och innebär även ofta att vederbörande är institutionschef. Docent är någon som doktorerat men även forskat minst fyra år därefter, typ postdoc + lite till. Doktor (heter i många discipliner PhD) är den högsta utbildningstiteln man kan förvärva.

Universitetslektor är det samma som universitetslärare och denne/a har nuförtiden även själv doktorerat. Förr kunde det räcka med en magisterexamen för att bli universitetslektor.

Forskare är en bredare titel och innebär i princip någon som genom vetenskaplig metodik försöker få fram ny kunskap. Detta börjar i regel redan med C-uppsatsen på Bachelornivå och går som en röd tråd genom såväl studier som arbete på universitet och högskolor.

Doktorand är någon som avslutat sin grundutbildning och påbörjat doktorandseminarier. Detta innebär idag oftast även en form av anställning på institutionen och egen undervisning brukar förekomma parallellt med att den egna doktorsavhandlingen genomförs. Detta tar tre till sex år, beroende på fakultet och inriktning.
Senast redigerad av Swedishcrusader 2017-08-19 kl. 14:48.
Citera
2017-08-19, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper

Vad är högst rang av

Du blandar lite äpplen med päron där:

Du har nämnt både akademiska titlar och akademiska yrkestitlar.

Akademiska titlar:
Docent (forskare av högre rang)
Doktor (forskare)
Licentiat (forskare)
Doktorand (forskarstuderande)
Master (avancerad nivå)
Magister (avancerad nivå)
Kandidat (grundnivå)

Akademiska yrkestitlar (tjänster på universitet):
Rektor
Prorektor
Prefekt
Proprefekt
Dekanus
Prodekanus
Professor
Adjungerad Professor
Lektor
postdoktorforskare
Adjunkt

Sedan har du:
Hedersdoktor
Professor emeritus

I din uppräkning har docenten högst "rang" då denne har en högre akademisk titel. Men titta i listan jag skrev så kan en docent även vara professor (som yrke), men troligen också även dekanus och prefekt. Rektorer brukar ofta inte ens ha en akademiskt titel då det är politiker som tillsätter dessa.
Citera
2017-08-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader

Högst i rang är oftast personen med en professur.

Som jag skrev har den med docent den högsta utbildningsmässiga rangen. Den med Rektor/Dekanus/Prefekt har den yrkesmässigt högsta tjänsten. Sedan kan det hända att man innehar en professur på dessa nivåer, men professorerna har ganska låg rang.
Citera
2017-08-19, 14:50
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som jag skrev har den med docent den högsta utbildningsmässiga rangen. Den med Rektor/Dekanus/Prefekt har den yrkesmässigt högsta tjänsten. Sedan kan det hända att man innehar en professur på dessa nivåer, men professorerna har ganska låg rang.

Ja det har du rätt i. Jag tog bort det, eftersom det beror på perspektiv. Är man institutionschef är man högst i rang, på institutionen. I övrigt var din lista kalas, finns inte mycket att tillägga.
Citera
2017-08-19, 15:44
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01. I förtydligande syfte är rubriken ändrad från ''Rangordning och vad det innebär'' till ''Rangordning av akademiska titlar och vad det innebär [/Mod.].'' Specifika frågeställningar om att doktorera kan eventuellt tas i någon av de trådar som listas här---> (FB) Doktorera

Flertalet inlägg, som handlar om att doktorera, är flyttade till den här tråden---> (FB) Samlingstråden för generella frågeställningar om att doktorera

/Mod
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-08-23 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in