Citat:
Ursprungligen postat av
ydnew
Mina frågor är då: har någon realistiska uppfattningar om hur svårt det är att få bli doktorand? Hur svårt är det att få tjänst inom forskning efter studier och på heltid? Hur brukar lönen vara för forskare (beroende på erfarenhet och område)?
Väldigt tacksam för svar!

Jag har doktorerat, och har sett hur det gått till när jag och 20-30 vänner blivit antagna doktorander.
För att lyckas skaffa dig en doktorandplats behövs 2 saker.
1. Flyt, det ska finnas en professor som har behov av en doktorand, och råd. Det som är bra här är att doktorander sitter bara i 4 år och man måste börja ragga upp nästa innan de förra slutar så professorer har nästan alltid ett öga öppet för lovande nya kandidater.
2. Flit, du behöver visa för ovan nämnda professor att du är vettig, både i termer av intelligens, driv, arbetsmoral, samt socialt. Ofta gör man det genom ett examens-arbete, eller kanske ett halvårs projekt man gör på stipendie, dvs man får pengar men är inte anställd.
Lyckas man kombinera punkt 1 och 2 så är det inte svårt att bli doktorand. Man behöver inte vara väldigt intelligent. Ok intelligent räcker. Kan man visa på nyfikenhet, driv, och arbetsmoral hamnar man omedelbart i den övre 25% av de som kontaktar en professor med frågor om doktorand-studier.
Lönen är ok, men inte med tanke på att du först pluggad några år. Du skulle läsa på filosofiska fakulteten och de ligger lite lägre. Exakt nivå beror på lärosäte men kanske instegslön på 24-25 k i månaden.