2017-06-15, 18:32
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
En snabb googling gav ett par resultat, som kanske kan vara av intresse och relevans för din fråga:

Skolan för Bioteknologi, KTH
utlyser TVÅ EXCELLENSTJÄNSTER avseende forskarstudier i fyra år (2013)
.

Excellensdoktorandtjänster inom Styrkeområde Nano.

Citat från den sista länken:

Okej tack så hjärtligt, jag kanske var dålig på googlingen. Har du koll vilka som blir excellens, är det de bästa?
Citera
2017-06-15, 19:50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Okej tack så hjärtligt, jag kanske var dålig på googlingen. Har du koll vilka som blir excellens, är det de bästa?

Jag vill inte påstå att jag är någon expert på området och just de forskningsområden som nämns i länkarna är lite utanför mitt kunskapsområde (humaniora, huvudsakligen, möjligtvis samhällsvetenskapliga ämnen), men om man går på infon i den sista länken, exempelvis, så framgår ju kraven ganska så tydligt:

Citat:
Vi letar efter de två starkaste personerna bland alla nano-intresserade studenter på Chalmers.

De flesta doktorandtjänster utlyses av en enskild forskargrupp, finansierade av ett specifikt forskningsprojekt. Med en Excellensdoktorandtjänst har Du din egen finansiering och detta ger Dig naturligtvis en betydligt större frihet i att välja både forskargrupp och forskningsprojekt.

''De två starkaste personerna'' kan ju tolkas som två med bra betyg (betygsmedelvärde anges som ett av kriterierna för utvärdering), exjobb, bra forskningsförslag, etc. Toppstudenter, helt enkelt. För just den här ansökan krävs att man har en civilingenjörsexamen.
Citera
FromAnotherPlaces avatar

Moderatormeddelande

Postat av FromAnotherPlace 2017-06-25, 19:44
Medlem
Läs följande moderatormeddelande (FB) Doktorera innan ni postar i den här tråden. I det inlägget får ni en översikt över de olika samlingstrådar, som finns om att doktorera inom olika ämnesområden. Se till att din frågeställning hamnar i rätt tråd. Tack på förhand.

/Mod.
2017-08-16, 11:12
Medlem
Doktorandutbildning, forskning och forskarlivet?

Hej flashbackare, min dröm har alltid varit att forska och ha det som heltidsjobb.

Områden jag vill forska inom är kognitionsvetenskap eller ev. interactionsdesign, alltså om hjärnan, medvetande, minne, lingvistik (kommunikation och språks samt dess relevans till våra tankeprocesser), smarta maskiner, artificell intelligens osv.

Jag börjar studera kognitionsvetenskap på universitetet till höst, så jag har tid på mig att ta reda på vilka områden jag faktiskt finner mest intressanta under utbildningen och bli lite mer nichad, men jag tror att det är smartare att söka tjänst hos forskningsgrupper under utbildningens gång för att få in en fot och få erfarenhet och på så sätt lättare kunna bli doktorand efter utbildningen.

Mina frågor är då: har någon realistiska uppfattningar om hur svårt det är att få bli doktorand? Hur svårt är det att få tjänst inom forskning efter studier och på heltid? Hur brukar lönen vara för forskare (beroende på erfarenhet och område)?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2017-08-16, 11:31
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydnew
Mina frågor är då: har någon realistiska uppfattningar om hur svårt det är att få bli doktorand? Hur svårt är det att få tjänst inom forskning efter studier och på heltid? Hur brukar lönen vara för forskare (beroende på erfarenhet och område)?

Väldigt tacksam för svar!

Jag har doktorerat, och har sett hur det gått till när jag och 20-30 vänner blivit antagna doktorander.
För att lyckas skaffa dig en doktorandplats behövs 2 saker.
1. Flyt, det ska finnas en professor som har behov av en doktorand, och råd. Det som är bra här är att doktorander sitter bara i 4 år och man måste börja ragga upp nästa innan de förra slutar så professorer har nästan alltid ett öga öppet för lovande nya kandidater.
2. Flit, du behöver visa för ovan nämnda professor att du är vettig, både i termer av intelligens, driv, arbetsmoral, samt socialt. Ofta gör man det genom ett examens-arbete, eller kanske ett halvårs projekt man gör på stipendie, dvs man får pengar men är inte anställd.

Lyckas man kombinera punkt 1 och 2 så är det inte svårt att bli doktorand. Man behöver inte vara väldigt intelligent. Ok intelligent räcker. Kan man visa på nyfikenhet, driv, och arbetsmoral hamnar man omedelbart i den övre 25% av de som kontaktar en professor med frågor om doktorand-studier.

Lönen är ok, men inte med tanke på att du först pluggad några år. Du skulle läsa på filosofiska fakulteten och de ligger lite lägre. Exakt nivå beror på lärosäte men kanske instegslön på 24-25 k i månaden.
Senast redigerad av Hitokiri-Battosai 2017-08-16 kl. 11:34.
Citera
2017-08-16, 11:35
Medlem
Jag har inte doktorerat själv men haft vänner som ansökt till doktorandstjänster utan att få dem och en vän som är doktorand nu. Utifrån det har jag fått uppfattningen att det ställs väldigt höga krav på doktoranderna. Dels att själva programmet är väldigt intensivt och dels att det krävs väldigt bra betyg för att ens bli påtänkt. Sedan kan jag tänka mig att området du är intresserad av, d.v.s. saker runt AI, machine learning och liknande, är extra svårt att bli antagen till eftersom det är så "hett" just nu. Finns nog inget annat forskningsområde som är så i ropet och "sexigt" som just detta, så konkurrensen lär vara stenhård.

Kan rekommendera senaste avsnittet av podcasten "Kapitalet" (avsnittet heter "Vad är artificiell intelligens?"). Där intervjuar han en professor på KTH som berättar om forskningen på detta område. Känns som ett avsnitt som skulle passa dig.
Citera
2017-08-16, 11:53
Medlem
Gå aldrig den vägen om du vill ha ett vanligt liv. Finns så många marddrömmshistorier om hur människor pendlar runt hela jorden regelbundet med några års mellanrum och tar doktorandtjänster på olika universitet runtom i världen. De spenderar hela sin vakna tid på forskning och har egentligen inget socialt liv alla eller kan skaffa familj, dåligt betalt också har man som doktorand.

Villabrand poängtera att, forskare är inget man "blir". Det är ett företag eller en skola som anställer dig för att forska inom ett visst område och de vill ju anställa den bästa de kan. Hur stor chans tror du man har som nyklippt student när man tävlar mot hundratals andra. De enda sättet man kan visa sina meriter på är genom publikationer. Efter några kommer du känna dig helt slut av allt läsande och skrivande och av allt programmerande på datorn.

Med tanke på att du inte börjat på högskolan än så har du inte riktigt känt på de än och därför helt omöjligt för dig att veta om du vill forska. Att titta på ett intressant program på Kunskapskanalen och forska under flera års tid är två helt olika saker.

Gör dig en tjänst och sök ett vanligt jobb istället inom ett företag och tjäna en bra lön och ha ett vanligt liv.
Senast redigerad av mommy123 2017-08-16 kl. 11:56.
Citera
2017-08-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag har inte doktorerat själv men haft vänner som ansökt till doktorandstjänster utan att få dem och en vän som är doktorand nu. Utifrån det har jag fått uppfattningen att det ställs väldigt höga krav på doktoranderna. Dels att själva programmet är väldigt intensivt och dels att det krävs väldigt bra betyg för att ens bli påtänkt. Sedan kan jag tänka mig att området du är intresserad av, d.v.s. saker runt AI, machine learning och liknande, är extra svårt att bli antagen till eftersom det är så "hett" just nu. Finns nog inget annat forskningsområde som är så i ropet och "sexigt" som just detta, så konkurrensen lär vara stenhård.

Kan rekommendera senaste avsnittet av podcasten "Kapitalet" (avsnittet heter "Vad är artificiell intelligens?"). Där intervjuar han en professor på KTH som berättar om forskningen på detta område. Känns som ett avsnitt som skulle passa dig.

Höga krav och bra betyg är jag säker på att jag kan klara av, har alltid förväntat det av mig själv sen jag gick i högstadiet. Men såklart, sen är det säkert annorlunda och svårare på den nivån än på gymnasiet så jag kan ju inte veta säkert...

Jo AI och sånt tror jag också är väldigt populärt och många som söker till, men jag kan lika mycket tänka mig att doktorera inom andra delar av kognitionsvetenskap såsom kognition och kommunikation eller filosofi och lingvisitk, vilket fångar mitt intresse minst lika mycket. Tror du att det råder hög konkurrens inom dessa områden också?
Citera
2017-08-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ydnew
Höga krav och bra betyg är jag säker på att jag kan klara av, har alltid förväntat det av mig själv sen jag gick i högstadiet. Men såklart, sen är det säkert annorlunda och svårare på den nivån än på gymnasiet så jag kan ju inte veta säkert...

Jo AI och sånt tror jag också är väldigt populärt och många som söker till, men jag kan lika mycket tänka mig att doktorera inom andra delar av kognitionsvetenskap såsom kognition och kommunikation eller filosofi och lingvisitk, vilket fångar mitt intresse minst lika mycket. Tror du att det råder hög konkurrens inom dessa områden också?

Hur höga krav som ställs varierar från grupp till grupp, absolut finns de professorer som ställer orimligt höga krav på arbetstid och prestation, men de är (till skillnad från vad folk utifrån bevisligen tror) få.

Vill du bli doktorand inom ett smalt ämne och det ämnet är väldigt hett ökar självklart konkurrensen.
Samtidigt ökar även mängden pengar professorerna drar in.
AI är det allra hetaste nu. Övriga områden du nämnde är betydligt mindre heta vilket innebär mindre sökande samt mindre anslag.
Citera
2017-08-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Gå aldrig den vägen om du vill ha ett vanligt liv. Finns så många marddrömmshistorier om hur människor pendlar runt hela jorden regelbundet med några års mellanrum och tar doktorandtjänster på olika universitet runtom i världen.

Gör dig en tjänst och sök ett vanligt jobb istället inom ett företag och tjäna en bra lön och ha ett vanligt liv.

Du har bevisligen mycket lite aning om vad du pratar om så gör TS en tjänst och gå till andra trådar.

Att doktorera innebär inte att man viger sitt liv åt akademin, och i princip inga svenska doktorander har det liv du beskriver.

Att ha en doktorstitel väger tungt när man söker endel tjänster inom industrin, kan ge rejält lönepåslag, och är oftast ett generellt sätt stimulerande jobb.
Citera
2017-08-16, 18:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-08-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitokiri-Battosai
Du har bevisligen mycket lite aning om vad du pratar om så gör TS en tjänst och gå till andra trådar.

Att doktorera innebär inte att man viger sitt liv åt akademin, och i princip inga svenska doktorander har det liv du beskriver.

Att ha en doktorstitel väger tungt när man söker endel tjänster inom industrin, kan ge rejält lönepåslag, och är oftast ett generellt sätt stimulerande jobb.

Inom vissa yrken kan de vara rent negativt att ha tagit en doktorsexamen istället för endast en mastersexamen för att arbetsgivaren kan rent av vara lägre utbildad och därmed känna sig "hotad", det kan även vara så att arbetsgivaren vet att en person med doktorsexamen tar jobbet tills personen hittat ett bättre jobb och därmed måste arbetsgivaren hitta en ny person för jobbet.

Jo att doktorera betyder att man viger 5 år av sitt liv åt akademin, du har absolut ingen aning om hur stor press det är inom vissa fakulteter på olika skolor. Doktorander har bara en tjänst i några år och när den tiden är slut så söker man en ny tjänst på en annan skola (oftast annan skola). Med tanke på att skolorna inte ligger intill varandra så blir man tvungen att flytta.

Du skriver bara att saker och ting kan vara så och endel tjänster är bra inom industrin. Dvs, du vet inte hur det är.

Jag kan vinna på lotto imorgon, jorden kan gå under imorgon. Det är mycket som kan hända.
Senast redigerad av mommy123 2017-08-16 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in