2022-05-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Större stad. Siffror från bekantskapskrets. 30-40 åringar.

Dagisfröken med examen - 35.000
Dagisfröken utan examen - 27.000
Städ - 26.000
Fastighetsförvaltare - 53.000
Lärare - 42.000
Kommunikatör - 45.000
Sjuksyrra med natt-OB - 57.000
Ekonomihandläggare - 38.000
Verksamhetsutveckling - 41.000
Sopgubbe med jour - 51.000
HR-Partner - 48.000
Färjechaufför - 46.000

Sjuksyrra och sopgubbe ligger i grund runt 30.000 men gör galna påslag av OB/Jour.
Sopgubbe med jour låter lite högt,jobbar själv i yrket och visst 30k utan övertid stämmer,men 20k till tror jag knappast på om man inte jobbar sjuka mängder övertid.
Citera
2022-05-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Sopgubbe med jour låter lite högt,jobbar själv i yrket och visst 30k utan övertid stämmer,men 20k till tror jag knappast på om man inte jobbar sjuka mängder övertid.
Vet inte om det är olika avtal i olika delar av landet eller från företag till företag men jag har själv sett några löneaviser från 40 och uppåt 55. Jag har för mig att jouren var i stil med var 4e vecka, 4 dagar i streck 24 timmar om dygnet inkl helg eller något åt det hållet. Sen om kompisen på något vis putsade på antalet timmar eller annat vet jag inte.
Citera
2022-05-02, 20:27
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Det sa en läkare till mig för väldigt många år sen, gått från svetsare till läkare. Inkomsterna ökade, men det gjorde utgifterna också.

Livsstilsinflation kallas det och är ett resultat av, otrygga, ängsliga och osäkra stadsbors behov av att ständigt jämföra sig med andra i sin omgivning, till stor del grundat i att de sätter samman människovärde och konsumtion. Likt en påfågel som försöker brösta upp sig inför parning. Det konsumeras dyra bilar, grillar, cyklar, båtar, semestrar, pooler och annat ytligt ”bjäfs” som ständigt gnager på inkomsterna. Helt enkelt dåliga ekonomiska beslut med dåliga slutresultat.

De som fattar sunda beslut är de som investerar sina inkomster och höjer sina investeringar i takt med att inkomsterna ökar, i exempelvis jord, skog, fonder mm.

För att svarar på TS fråga så ligger inte rikedom i de höga inkomsterna, utan i de små utgifterna. Men någonstans runt 20-25 får väl ändå anses som nån slags nedre gräns för den som förvärvsarbetar heltid.
Senast redigerad av Mordormodem 2022-05-02 kl. 20:29.
Citera
2022-05-02, 21:30
Medlem
Hur priserna stiger på allt nu men lönerna inte hänger med så känner man sig nästan som låginkomsttagare...

Blev precis klar med skolan, börjat jobba med 28k som ingång.
Troligen ökar jag runt 2k om 6 månader, har dock redan åkt på Jour och vi har en hel del övertid.
Kommer väl ha minst 30 brutto, och några tusen mer än det vid jour veckan.
Stort plus att jag utgår hemifrån med firmabil så sparar några tusen på bensin varje månad.

Men åter igen känner jag mig fan nära låginkomst pga priserna som ökar...
Citera
2022-05-02, 21:42
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hehe detta kändes som genuint riktat hat mot någon/några i din närhet.

Det kan du ge dig fan på.
Har ett halvdussin exempel i min krets.

tjänstemän mesar i stockholms radhus och villaförorter, har aldrig en åsikt om något, ful kärring som bestämmer. Klipper gräset 2 ggr i veckan.
Slavar varje dag från 25-65 års ålder, aldrig tjänstledighet eller ledighet för njuta av livet när de har råd. 2-3 miljoner på kontot men går i dressman kläder, handlar LIDL och kör en 8 år gammal Peugoet eller risig Volvo. Aldrig levt livet eller tagit ut svängarna.
Den typiska messvensk gubben som står och skruvar i radhus garaget kl 08 en Söndag morgon, allt jag föraktar med svenskheten. Fyfan!
Avlider på sin pensionsdag. Pensionen deras går till fryshusets kulturprojekt med en ny graffitivägg för invällare.

Losers.
Senast redigerad av slemhog 2022-05-02 kl. 21:51.
Citera
2022-05-02, 22:11
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Märker du inte skillnad på din lön när den ökar med >2500kr efter skatt så hade du nog inte märkt skillnad på 5000 efter skatt heller då du ändå bara sparar(investerar) pengarna?
Inget fel med det alls.

För att återgå till tråden så anser jag mig inte vara höginkomsttagare med mina 43200:- i månaden. Medel absolut. Hade ju kanske inte sett mig som hög på 45 heller men det är nog nånstans över det där det bör ligga.

Nä du har en poäng. Jag gör av med ungefär samma summa och saknar inget jag behöver. För att det skulle bli ”skillnad” skulle jG behöv tjäna väldigt mkt mer, sådär så man köper ett hus i Spanien och skaffar fler kostnader så man lever på marginalen igen.
Citera
2022-05-02, 22:35
Medlem
Telepatisks avatar
Jag är enligt många här en höginkomsttagare (40-45 k) vilket jag inte håller med om. Känner mig verkligen inte som en i alla fall.

Låg: ~30000 kr eller mindre.
Medel: 30000 kr - 55000 kr.
Hög: 55000 kr eller mer.

Beror på utgifter också. Bor man billigt på landet, har bra förmåner för bil etc. och tjänar säg 50000 kr så har man det rätt bra.
Citera
2022-05-02, 23:32
Medlem
hugo-lunds avatar
Min subjektiva uppfattning är att ”medellön” är betydligt vidare än vad de flesta svarat och höginkomsttagare ska upp.

Lågt under 25 anger många, håller med.
Men medel är allt mellan 25-65 enligt mig (möjligen 25-55 på mindre orter), stor skillnad mellan låg-medelinkomsttagare och hög-medelinkomsttagare. En rektor tex tjänar runt 50tkr och det är en bra lön absolut, men jag räknar inte den yrkesgruppen till höginkomsttagare.

Höginkomsttagare bör vara 90löne-percentilen (kanske 95) för den privata sektorn och uppåt enligt min känsla.
Senast redigerad av hugo-lund 2022-05-02 kl. 23:34.
Citera
2022-05-17, 07:29
Medlem
RivenFlushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men alltså du kan inte applicera medel när inte majoriteten av medel tjänar det.
10 percentilen, dvs den 10% som tjänar mer än 90% av den Svenska befolkningen låg på runt 60-65K det gångna året. Tillhör man top 10% av ett land är man mer än medel.

Jag förstår din synpunkt men håller inte med - det blir alltför ensidigt att bara ge ett statistiskt svar till TS fråga utan man bör istället se det utifrån en ”förväntad livssituation” vilket är subjektivt.

Du missar även att min lista är utifrån ett storstadsperspektiv och inte landsperspektiv.
Citera
2022-05-17, 19:41
Medlem
160-165kr/tlm sämre än det ja då är jag tveksam att ta det jobbet.
Citera
2022-05-17, 22:26
Medlem
bees avatar
höginkomsttagare existerar inte bland förvärvsarbetare !
Citera
2023-02-17, 23:10
Medlem
Russofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Känner ett par ekonomer och där fan skamlöst hur lite de tjänar.

De jobbar oftast mer än 40 timmar vecka med. Ingångslön är runt 30-32 och du behöver köra på den skitlönen ett par år innan du kan nå högre siffror.

Stackars jävlar

Är 38000 en skitlön efter 4 års erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in