2022-05-01, 22:45
Medlem
Lillarapunzels avatar
De hårda fakta är ju redan presenterade i tråden, men mina något mer subjektiva synpunkter:
Under 20K - Låginkomsttagare
25-40K - Medelinkomsttagare
Över 50K - Höginkomsttagare
Tänker mig också att många i den förstnämnda gruppen är sådana som av någon anledning inte jobbar heltid.
Citera
2022-05-01, 23:05
Medlem
Sinraths avatar
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-privat-sektor-slp/pong/tabell-och-diagram/arbetare-2016/genomsnittlig-timlon-efter-yrke/

180kr/h = ca 30.000 innan skatt när du jobbar 100%.

Kanske inte exakt vad TS frågade men det visar iaf både median och genomsnitt i vanliga yrken. Inte värst många med över 200kr/h i genomsnitt (ca 33.000kr/mån). Men man kanske räknar dom flesta yrken som låginkomst?

Edit: Puck tvåa.
Citera
2022-05-02, 00:05
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EldoradoBakpulver
50tusen brutto ger en lön på typ 30tusen netto, hur är det att vara höginkomsttagare?

50 brutto ger 37.200 netto i Stockholm. 39 brutto ger 30 netto.

Vad yrar du om?
Citera
2022-05-02, 00:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Stämmer mycket bra. Som jag skrev tidigare, runt 50 tkr i månaden innebär att man hör till topp 10% bäst betalda och bör enligt mig då räknas som höginkomsttagare, medan en "vanlig" lön är medianen runt 32 tkr.

Hans diagram är medellöner, inte medianlöner.

Medianlön percentil 10, 25, 50, 75 och 90

https://www.scb.se/contentassets/d310cafa3ee448d5a98eed705f435358/medianlon_2020.png

Men ja, 50 000 kr/mån och uppåt tillhör de top 10% bäst betalda och man är höginkomstagare.
Citera
2022-05-02, 07:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Jag är per defiention låginkomsttagare , men ändå har jag råd att spara undan väldig mycket pengar pga låg kostnader.

Så någon som har en lön på 45k i månaden, men har kostnader för 35k .. Så lön och livsstill hör ihop. Sedan är det väl så att man har väldig hög fallhöjd. En som tjänar 45k i månaden och sedan bli sjuk, den får ställa om sitt liv väldig drastigt.

Det är väl nästan oundvikligt att man inte rättar munnen efter matsäcken? Har man råd, unnar man sig en förbättring i livet, vad det än är. Bostad, bil, mat, prylar, hobbies, kläder etc. De smarta ser till att inte öka dessa omkostnader för mycket, utan lägger undan pengar inför framtiden och låter dessa pengar växa på något sätt.

Jag anser att höginkomsttagare blir man när man är så kallad tiotaggare. Det vill säga att man tjänar minst tio inkomstbasbelopp per år (58 200 i månaden just nu). Det är den magiska tröskeln där man kan få ett "vip-kort" av sin arbetsgivare om man är kollektivavtalsansluten.

Låginkomsttagare är man när man måste vända på alla pengar och prioritera för att klara sig, trots att man snålat in på bostad, bil, mat, prylar, hobbies och kläder. När man står och väljer blodpudding eller pölsa till lördagsmiddagen, för att pengarna inte räcker till.
Citera
2022-05-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tack.
Jag har också möjlighet till löneväxling pension, men växlar lön mot 1 ytterligare semestervecka istället, så jag kan njuta av livet när jag är ung, inte som en gammal gaggig gråhårig gubbe som inte får upp drulen,kan gå på krogen och träffa tjejer eller som avlider vid pension som många medelklass tjänstemän nollor i dressman kläder gör.

Hehe detta kändes som genuint riktat hat mot någon/några i din närhet.
Citera
2022-05-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Skillnaden när man får högre lön är inte då mkt efter skatt ändå.

Fick just löneförhöjning från 56 till 61 men efter skatt märks det knappt. Egentligen är det mer relevant att jämföra efter skatt. 😅

Märker du inte skillnad på din lön när den ökar med >2500kr efter skatt så hade du nog inte märkt skillnad på 5000 efter skatt heller då du ändå bara sparar(investerar) pengarna?
Inget fel med det alls.

För att återgå till tråden så anser jag mig inte vara höginkomsttagare med mina 43200:- i månaden. Medel absolut. Hade ju kanske inte sett mig som hög på 45 heller men det är nog nånstans över det där det bör ligga.
Citera
2022-05-02, 12:47
Medlem
Jag skulle räkna under 24 som låg, upp till 50 som medel och ett litet gränsland där mellan 50-70 som något mittemellan medel och höginkomsttagare. Kanske beror på vad folk man umgås med har för inkomst, men jag har inte märkt någon enorm skillnad på levnadstandarden mellan någon som tjänar 35 och 60. Lite bättre mat, en resa mer per år, lite bättre trädgårdsprylar. Thats it liksom. Förmodligen lite mindre lån, men då kanske den som tjänar 90-100 köper en sommarstuga med tillbehör för någon miljon utöver bostadsrätt/villa som den som tjänar 35 redan har. Och då är det ju nästan break even. Det sa en läkare till mig för väldigt många år sen, gått från svetsare till läkare. Inkomsterna ökade, men det gjorde utgifterna också.
Citera
2022-05-02, 13:25
Medlem
Antivalents avatar
Kompis jobbar som förmögenhetsrådgivare - där är det 10 mil i obundet kapital eller 650k / år som gäller för att bli aktuell som "fin" kund. Senaste två åren kom jag inte upp i den summan, men så är livet som egenföretagare.

Sen som många andra skriver drar man på sig rejält med utgifter - dyrare restauranger, kläder osv. Vill man ha det gött ekonomiskt ska man ju vara två som jobbar heltid och inga eller utflugna ungar.
Citera
2022-05-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ligger på ungefär samma och håller med om att det inte är några jättesummor men om man samtidigt tänker sig att de som då tjänar 10-12 000kr mindre klarar sig så betyder det att du och jag har lite extra att lägga på toppen till lyx och njutning.
Då gör det rätt stor skillnad i slutänden, nästan 150 000kr per år extra räcker rätt långt.

Säkerligen så har vi med bättre inkomst också kanske högre levnadskostnader då man köpt ett större hus, annan bil eller vad det nu kan vara. Oftast saker man skulle klara sig utan.

Absolut, så är det ju att man kanske kan unna sig lite mer men samtidigt så ökar utgifterna i takt med lönen. Nåja konsensus var bara att det skiljer inte så mycket som man kan tro att det gör mellan oss höginkomst och låginkomsttagare.
Citera
2022-05-02, 19:05
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag skulle nog säga:

under 25: låginkomst,
25-45: medelinkomst,
45+ höginkomsttagare
Ja vi pratar netto nu va?
Citera