Citat:
Ursprungligen postat av
53280
Jag är per defiention låginkomsttagare , men ändå har jag råd att spara undan väldig mycket pengar pga låg kostnader.
Så någon som har en lön på 45k i månaden, men har kostnader för 35k .. Så lön och livsstill hör ihop. Sedan är det väl så att man har väldig hög fallhöjd. En som tjänar 45k i månaden och sedan bli sjuk, den får ställa om sitt liv väldig drastigt.
Det är väl nästan oundvikligt att man inte rättar munnen efter matsäcken? Har man råd, unnar man sig en förbättring i livet, vad det än är. Bostad, bil, mat, prylar, hobbies, kläder etc. De smarta ser till att inte öka dessa omkostnader för mycket, utan lägger undan pengar inför framtiden och låter dessa pengar växa på något sätt.
Jag anser att höginkomsttagare blir man när man är så kallad tiotaggare. Det vill säga att man tjänar minst tio inkomstbasbelopp per år (58 200 i månaden just nu). Det är den magiska tröskeln där man kan få ett "vip-kort" av sin arbetsgivare om man är kollektivavtalsansluten.
Låginkomsttagare är man när man måste vända på alla pengar och prioritera för att klara sig, trots att man snålat in på bostad, bil, mat, prylar, hobbies och kläder. När man står och väljer blodpudding eller pölsa till lördagsmiddagen, för att pengarna inte räcker till.