Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Om jag tar min fackliga tidnnng jag får ca 1 gång i månaden.. i senaste numret är det 2 arbetare på ett av Sveriges större tvätterier, Elis tvätteri, som uttalar sig. De har runt 25000/mån och runt 18500/mån efter skatt. De tycker sina löner är fruktansvärt låga. De kan knappt unna sig någonting trots att de inte bor i storstad. Den ena jobbar 200tim övertid per år för att få nån guldkant, ja nästintill alla hoppar på övertid så fort de får det. Den andre har flera barn och vill gärna utbilda sig men sitter då att säga fast i sin situation. Det som belyses och som även facket tar upp..det är inte låga ingångslöner utan att löneutvecklingen/spannet är så komprimerat.tror ingången låg på 21-22t och efter ett par års arb erfarenhet hade facket fått igenom 1800kr i höjning. Personerna i artikeln ser ut att vara 37-40 år ca och varit på Elis i väldigt många år. Så löneutvecklingen är kass upp från ingångslön. Problemet är väl du behöver ingen utbildning och folk var beredda åka väldigt långt för att ta de här jobben. En låg lön måste kopplas till löneutveckling. 25t som ingång för en 20-25 åring är helt ok tycker jag. Men har du varit 15 år på samma arbetsplats så är det väl dåligt med den lönen. Själv har jag rätt vek grundlön men div tillägg o övertid gör lönen ca 40% större på årsbasis. Men ja, det får bli mitt svar: 25t efter 15 år på samma arbetsplats är kasst på så sätt ingen löneutveckling finns. Givetvis värst lön i storstad.
Jag kan ändå tycka att löneläget är högt i Sverige. En lokalvårdare ligger väl ändå på minst 22-23t efter lite erfarenhet. Sen har du många med rejält mer kvalificerade jobb som ligger på 25-35t. Symptomatiskt är väl att inte längre talas det om orättvisa mellan de segmenten utan nu är det att Sverige har fått för många miljardärer. Jämför du med utlandet så är det väldigt få länder som har så höga ingångslöner på enkla jobb som Sverige.
Så är det, helt omöjligt att vara kvar på en arbetsplats om man vill få se sin lön öka i en någorlunda schysst takt. Egentligen rätt sjukt att lojalitet straffar sig.
Sedan märker man ju hur verklighetsfrånvändande folk är som har högre löner och hur dessa ser på en medelinkomst idag och speciellt i Stockholm.
Gå in på hitta/Eniro och sökt på valfri förort som inte innehåller Danderyd, Täby eller en annan bemedlad förort så ser man ju att folk har helt fel i sina synsätt.
Ta närmsta tunnelbanestation utanför tullarna från Södermalm sett på röda linjen.
Liljeholmen medelinkomst: 28 000 kr/mån (då har dom precis byggt ett övre medelklass område längs hela hamnen)
Åk två stationer ytterligare och du hamnar i Hägersten: 17 505 kr/mån i medelinkomst.
Det är alltså 10 min med cykel max in över broarna för att hamna innanför tullarna där lägenheter kostar fruktansvärt mycket.
Så undrar folk varför andra inte får vardagen att gå ihop i Stockholm det är skrämmande.