2022-05-01, 12:40
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Själv är jag rätt ung men gillar fakta. Den säger att våra reallöner nyss var på ATH 2021 och då kvittar det vad en Expressen, frimärken, bensin eller en piggelin kostar

Fast när det gäller t.e.x tidningar och frimärken så finns det ju faktorer utöver inflation som gjort dem permanent dyrare. Typ att de är bättre och billigare digitalt!
Det är ändå lite chockerande att frimärks-portot höjts från rabatt-frimärke 1 kr/st till 13 kr på 30 år.

Vi har haft reallönelyft i princip hela vägen sedan 2008. Men om vi får en inflation på 8% i år och lönelyft på 2% så är 4 års reallöner borta på ett bräde. Det kommer att svida, även om de flesta, även på FB, verkar ha en stark förnekelse kring detta.
Citera
2022-05-01, 12:42
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Om jag tar min fackliga tidnnng jag får ca 1 gång i månaden.. i senaste numret är det 2 arbetare på ett av Sveriges större tvätterier, Elis tvätteri, som uttalar sig. De har runt 25000/mån och runt 18500/mån efter skatt. De tycker sina löner är fruktansvärt låga. De kan knappt unna sig någonting trots att de inte bor i storstad. Den ena jobbar 200tim övertid per år för att få nån guldkant, ja nästintill alla hoppar på övertid så fort de får det. Den andre har flera barn och vill gärna utbilda sig men sitter då att säga fast i sin situation. Det som belyses och som även facket tar upp..det är inte låga ingångslöner utan att löneutvecklingen/spannet är så komprimerat.tror ingången låg på 21-22t och efter ett par års arb erfarenhet hade facket fått igenom 1800kr i höjning. Personerna i artikeln ser ut att vara 37-40 år ca och varit på Elis i väldigt många år. Så löneutvecklingen är kass upp från ingångslön. Problemet är väl du behöver ingen utbildning och folk var beredda åka väldigt långt för att ta de här jobben. En låg lön måste kopplas till löneutveckling. 25t som ingång för en 20-25 åring är helt ok tycker jag. Men har du varit 15 år på samma arbetsplats så är det väl dåligt med den lönen. Själv har jag rätt vek grundlön men div tillägg o övertid gör lönen ca 40% större på årsbasis. Men ja, det får bli mitt svar: 25t efter 15 år på samma arbetsplats är kasst på så sätt ingen löneutveckling finns. Givetvis värst lön i storstad.
Jag kan ändå tycka att löneläget är högt i Sverige. En lokalvårdare ligger väl ändå på minst 22-23t efter lite erfarenhet. Sen har du många med rejält mer kvalificerade jobb som ligger på 25-35t. Symptomatiskt är väl att inte längre talas det om orättvisa mellan de segmenten utan nu är det att Sverige har fått för många miljardärer. Jämför du med utlandet så är det väldigt få länder som har så höga ingångslöner på enkla jobb som Sverige.

Så är det, helt omöjligt att vara kvar på en arbetsplats om man vill få se sin lön öka i en någorlunda schysst takt. Egentligen rätt sjukt att lojalitet straffar sig.

Sedan märker man ju hur verklighetsfrånvändande folk är som har högre löner och hur dessa ser på en medelinkomst idag och speciellt i Stockholm.

Gå in på hitta/Eniro och sökt på valfri förort som inte innehåller Danderyd, Täby eller en annan bemedlad förort så ser man ju att folk har helt fel i sina synsätt.

Ta närmsta tunnelbanestation utanför tullarna från Södermalm sett på röda linjen.
Liljeholmen medelinkomst: 28 000 kr/mån (då har dom precis byggt ett övre medelklass område längs hela hamnen)
Åk två stationer ytterligare och du hamnar i Hägersten: 17 505 kr/mån i medelinkomst.

Det är alltså 10 min med cykel max in över broarna för att hamna innanför tullarna där lägenheter kostar fruktansvärt mycket.

Så undrar folk varför andra inte får vardagen att gå ihop i Stockholm det är skrämmande.
Citera
2022-05-01, 12:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Så kan det absolut vara sett till percentilen i skalan men sett till nettosumman efter avdragen skatt så skiljer det inte många kronor. Jag hade 40700 efter skatt nu under april månad. Jämför det med en medelinkomsttagares lön som kanske sträcker sig mellan 10-12000 mindre per månad. Det är inga jättesummor precis..

Ligger på ungefär samma och håller med om att det inte är några jättesummor men om man samtidigt tänker sig att de som då tjänar 10-12 000kr mindre klarar sig så betyder det att du och jag har lite extra att lägga på toppen till lyx och njutning.
Då gör det rätt stor skillnad i slutänden, nästan 150 000kr per år extra räcker rätt långt.

Säkerligen så har vi med bättre inkomst också kanske högre levnadskostnader då man köpt ett större hus, annan bil eller vad det nu kan vara. Oftast saker man skulle klara sig utan.
Citera
2022-05-01, 12:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Den där länken är grovt föråldrad. Statistiken är från 2012 och den avser inkomster, inte heltidslöner.

Top 10% heltidslön är numera cirka 51K+ https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/

Se där ja, missat att kolla årtalet.
Ändrar inte så mycket om man nu använder sig av min andra tanke. Ålder + 5000kr.

Jag är 48, borde då tjäna 53’ men min lön ligger på straxt över 60’.
Citera
2022-05-01, 13:44
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Som 55 med 23 år i yrket nej. Men det är ingen usel lön ivf .

Nä då är den kass, jag är själv 30 och har någon tusenlapp mindre.

Du lär ju inte komma upp så mkt mer innan pension heller?
Citera
2022-05-01, 17:17
Medlem
Större stad. Siffror från bekantskapskrets. 30-40 åringar.

Dagisfröken med examen - 35.000
Dagisfröken utan examen - 27.000
Städ - 26.000
Fastighetsförvaltare - 53.000
Lärare - 42.000
Kommunikatör - 45.000
Sjuksyrra med natt-OB - 57.000
Ekonomihandläggare - 38.000
Verksamhetsutveckling - 41.000
Sopgubbe med jour - 51.000
HR-Partner - 48.000
Färjechaufför - 46.000

Sjuksyrra och sopgubbe ligger i grund runt 30.000 men gör galna påslag av OB/Jour.
Citera
2022-05-01, 17:44
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Nä då är den kass, jag är själv 30 och har någon tusenlapp mindre.

Du lär ju inte komma upp så mkt mer innan pension heller?
Kommer upp nästan 4000 nu i maj med avtal och ett nytt ansvarsområde men sen blir det nog inte mycket mer än avtalshöjningar fram till pensionen.
Citera
2022-05-01, 19:51
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Större stad. Siffror från bekantskapskrets. 30-40 åringar.

Dagisfröken med examen - 35.000
Dagisfröken utan examen - 27.000
Städ - 26.000
Fastighetsförvaltare - 53.000
Lärare - 42.000
Kommunikatör - 45.000
Sjuksyrra med natt-OB - 57.000
Ekonomihandläggare - 38.000
Verksamhetsutveckling - 41.000
Sopgubbe med jour - 51.000
HR-Partner - 48.000
Färjechaufför - 46.000

Sjuksyrra och sopgubbe ligger i grund runt 30.000 men gör galna påslag av OB/Jour.

Känner ett par ekonomer och där fan skamlöst hur lite de tjänar.

De jobbar oftast mer än 40 timmar vecka med. Ingångslön är runt 30-32 och du behöver köra på den skitlönen ett par år innan du kan nå högre siffror.

Stackars jävlar
Citera
2022-05-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Tycker och tycker. Har ca 70/mån men utan "bostadskarriär" känner jag mig fattig ändå. Man måste ju också väga in alla de med egen firma med lite utdelning samt vissa "privata" kostnader på firman - ofta är ju de väldigt många i välmående kommuner. Skulle vilja drista det till 100K/mån (som anställd) gärna med sambo i samma härad för att vara med i matchen i större orter idag.

Nu var väl iof ts frågeställning just vad man själv anser gränserna går. Säger inte att det är facit som jag tycker, men de nivåerna känns rimliga för mig.

Sen stämmer det ju inte alltid, då tex som du nämner egenföretagare kan ha möjlighet att ta ut låg lön menta andra kostnader via sin firma, och således egentligen har en högre lön än vad det ser ut. Men för anställda tycker jag det känns rätt rimligt.

Jag tycker vi lever rätt bra på den inkomsten. 3 barn, hus, 2 bilar, några hojar och kan spara ca 15k varje månad, men några höginkomsttagare är vi då rakt inte. Hade vi haft över 50k båda 2 vet jag inte vad vi skulle gjort med alla pengar...
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-05-01 kl. 20:07.
Citera
2022-05-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Allt beror på vem du jämför med men här i Sverige så är 45’ en bra lön om det är en grundlön.
Du och jag har liknande löner och jag kallar mig höginkomsttagare men rik blir jag fortfarande inte då man inte kan bli det här i sverige på en normal arbetarlön, då måste man upp i en vd-lön eller jobba inom specifika yrken eller ha specifika kunskaper.

Om du slår in din lön i länken, http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
Med våra löner så är vi bland de 10% med högst lön i sverige så borde då räknas som höginkomsttagare tycker jag.
Redan 45’ är bland de där 10% här i sverige så det är också en bra lön.

Har man en lön som sin ålder + 5000kr så är man absolut en höginkomsttagare i sin årskull hela livet. Kanske bättre att räkna så då lönen höjs varje år. Att ha 45’ i lön när man är 65 år är inte lika bra som att ha 45’ när man är 40 år.

Den där länken är från 2012 års siffror. Bör vara rätt stor skillnad till idag. Redan de siffror jag tar upp i min inledande post var från 2020 och bör dras upp 4-6% eller något sånt, kanske till och med mer. Dagens medianlön ligger till exempel på ungefär 84:e percentilen i det diagrammet medan 50:e dvs medianen då ligger på 18553. Så att medianlönen har ökat med runt 75% mellan 2012 och 2020, och ytterligare några procent sen 2020, säg 80% för en jämn siffra.
Det betyder att om man extrapolerar siffran från medianerna för 2020 och 2012 får man ta sin lön och dividera den med cirka 1.8 och sedan kolla den siffran i diagrammet i länken.
Det kommer ju att fela lite grann pga ickelinjära samband osv men du fattar poängen. Tjänar man 45' idag så motsvarar det alltså cirka 45'/1.8= 25' 2012, vilket gör att man landar i att man troligtvis tjänar mer än någonstans runt 67% av befolkningen.
Citera
2022-05-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Känner ett par ekonomer och där fan skamlöst hur lite de tjänar.

De jobbar oftast mer än 40 timmar vecka med. Ingångslön är runt 30-32 och du behöver köra på den skitlönen ett par år innan du kan nå högre siffror.

Stackars jävlar

Fast det är relativt enkelt att bli ekonom, har man läst både ekonomi och ingenjörslinje så märker man en oerhörd skillnad i studietakt osv.
Det gör att en låg ingångslön är rimligt tills personen i fråga bevisat att hen överpresterar vad man generellt bör kunna förvänta av en nyexad ekonom.
Många ekonomer utför också generella kontorsarbeten där man kan substituera med folk som är utbildade i annat eller inget+lite arbetslivserfarenhet.
Det är när en ekonom avancerar lite och faktiskt gör saker som kräver lite som de också blir mer värdefulla, och därmed också kan förvänta sig högre löner...

Jag har för mig att civilekonomer förra året hade en genomsnittslön på 52', och iom att det troligtvis även inkluderar offentlig sektor så skulle jag kalla det ett rätt bra snitt ändå. Det tillhör ju de grupper som är mest representerade till högre positioner...
Citera
2022-05-01, 21:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Vad sägs om lite faktisk statistik istället för att folk utgår från sina egna yrken och livssituationer?

Fakta i frågan är som följer: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/
  • 10:e percentilen (låginkomsttagare): 23 900 kr/mån
  • 50:e percentilen (medianlön): 32 400 kr/mån
  • 90:e percentilen (höginkomsttagare): 51 200 kr/mån

Det gäller för år 2020 då. Lägg på ~4% för årets löneläge! Notera också att det gäller heltidsavlönade. Inte pensionärer, sjuka, deltidsarbetande und so weiter.

Stämmer mycket bra. Som jag skrev tidigare, runt 50 tkr i månaden innebär att man hör till topp 10% bäst betalda och bör enligt mig då räknas som höginkomsttagare, medan en "vanlig" lön är medianen runt 32 tkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in