• 1
  • 2
2023-02-17, 07:04
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Kör man solceller till ett 12v batteri på 100a så har man ju oändligt många gratisspolningar. Förutom påsen då som kanske kostar

Ett 100 Ah-batteri rymmer 1,2 kWh. I teorin. Runt 1,0 om det inte ska laddas ur så mycket att det skadas.

Ska man dimensionera ett off-grid-system som klarar -ska vi säga 4 spolningar per dygn? - så skulle jag säga att du bör ha en batteribank på 1800 Ah och solceller på 8 kW för att hantera att du kan gå på toa även om det är molnigt några dar. Jag skulle säga att en gasoldriven förbränningstoalett är ett bättre val då.

Har huset elnätsanslutning och solceller med växelriktare är det en helt annan femma. Då blir en eldriven toalett kanon.
Citera
2023-02-17, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Gräva för septitank kan bli dyrt om det är berg under marken.
Hade en förbränningstoa i stugan och tyckte det var praktiskt.

Då kan han väl ha den på marken och klä in den som huset eller nåt
Citera
2023-02-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Har en Cinderella el, nu nog bortåt 10 år.
Blivit en del laga över åren främst el slingan som fräts/rostar? hål på och blir därefter kortslutning.

Lämnat in och reparerat på plats, hyggligt händig så köper delar själv nu och byter, slinga 2k. Jag vet inte om de nyare är bättre, bytt skål 1k några ggr. också. Används relativt lite.

De har numera också en gas variant om jag kommer ihåg rätt.

Kräver genomspolning av katalysator en gång per år.

Kostar i el och påsar att använda men skulle inte vilja vara utan, fick den till hyggligt pris då det begav sig, funderat på vakum och tank men det är bortåt 100k så inte nu iallafall.

Fläktljudet hörs, så tänk på var du ställer den så du inte störs när den används på natten, en förbränningscykel tar en stund och fläkten går under den och tills den svalnat av.

Annars så fungerar den, blir mycket lite kvar och ingen lukt.

Varför behövde du byta skål?
Citera
2023-02-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ett 100 Ah-batteri rymmer 1,2 kWh. I teorin. Runt 1,0 om det inte ska laddas ur så mycket att det skadas.

Ska man dimensionera ett off-grid-system som klarar -ska vi säga 4 spolningar per dygn? - så skulle jag säga att du bör ha en batteribank på 1800 Ah och solceller på 8 kW för att hantera att du kan gå på toa även om det är molnigt några dar. Jag skulle säga att en gasoldriven förbränningstoalett är ett bättre val då.

Har huset elnätsanslutning och solceller med växelriktare är det en helt annan femma. Då blir en eldriven toalett kanon.

Är det vanligt att spola 4 gånger per dag? Jag spolar 2 gånger max när jag är själv
Citera
2023-02-17, 19:28
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Är det vanligt att spola 4 gånger per dag? Jag spolar 2 gånger max när jag är själv

Jag tänker mer om man har besök
Citera
2023-02-17, 19:43
Medlem
Citat:
Jag tänker mer om man har besök

Sant

Finns folk som har besök det hade jag glömt bort
Citera
2023-02-17, 20:39
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Varför behövde du byta skål?
Blev rostig och lite äcklig, mycket mitt fel då jag swappat med två och inte tagit tag i det direkt. Kokat vatten som får stå en stund är bra trick för att få rent.
Citat:
Sant

Finns folk som har besök det hade jag glömt bort
Tips där är att göra tomspolning så att den är varm innan morgonbesöken går igång.
Citera
2023-02-17, 23:26
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Tillgång till grävis då låter tänk lockande men visst en cinderella är bra skit dom drar dock mkt el och "brinner" länge för att förbränna . Väldigt lätt installation. Du vill ha den finare modellen med tilluft spec om du skanha kamin osv.
Citera
2023-02-18, 17:45
Medlem
skillnads avatar
Citat:

Har huset elnätsanslutning och solceller med växelriktare är det en helt annan femma. Då blir en eldriven toalett kanon
.
Hur menar du att solcellerna skulle bidra i detta läge?
Citera
2023-02-18, 18:10
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Jag kommer att bygga ett litet hus på en tomt där det inte finns befintlig brunn.

El och vatten går att fixa dit och blir inte så jättedyrt.

Jag vette fan bara om jag pallar fixa avlopp då huset i sig kommer att bli väldigt litet, ca 60-70 kvadrat med plats för endast det viktigaste. Jag kommer nog vara där mest själv, skiter nog en gång om dagen och sen pissar ute eller nått. Det ända problemet är väl om min flickvän kommer gilla läget när hon hälsar på.

Tanken är att endast vara där från Juni till September, och kanske någon enstaka vecka i höst/jul/vår sen är jag i ett varmare land hos flickvän och jobbar.

Har någon erfarenhet av förbränningstoaletter? Jag vill slippa mulltoa då jag hatar skitlukt. Solpaneler hamnar på taket någongång i framtiden så kommer få billig el på så sätt.

Jag kommer nog att kosta på en lite dyrare variant för bekvämlighet och trivsel. Det blir ändå mer än hälften så billigt än att fixa avlopp. Jag bygger det mesta själv samt har tillgång till grävis så det enda jag betalar för är elektrikerjobb.
Förbränningstoaletter är såklart både bekvämt och smidigt, men samtidigt väldigt dyrt både i inköp och i drift. Jag gillar solceller men som förbränning kommer inte bli ekonomiskt försvarbart i jämförelse med andra alternativ. Om du verkligen vill ha fbr-toa kan du lika gärna köpa en robust generator istället till en mycket billigare peng, vilken har den stora fördelen att man aldrig begränsas av väderleken/batteriladdning. Kostar väl lite soppa men då har du också en tillgång till el att driva vadhelst närsomhelst annat med. En solcellsinstallation av den storleken du kommer behöva till en fbr-toa, (förutsätter att en sådan installation också skall driva annat) landar nog på minst lika mycket som både toalett och generator tillsammans. Bara batterier i lämplig storlek lika mycket som toan.

Kanske finns det någon här som orkar räkna på kostnaden för att driva en fbr-toa med generator så man kan jämföra kostnader för olika upplägg?
Senast redigerad av skillnad 2023-02-18 kl. 18:15.
Citera
2023-02-18, 18:44
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Hur menar du att solcellerna skulle bidra i detta läge?

Det bidrar till att sänka kostnaden, mindre el behöver ju (sommartid) köpas in från nätet. När jag läste trådstarten mer noggrant så anges att elanslutning kommer finnas. Så alla off-grid-idéer kan vi begrava.
Citera
2023-02-18, 20:38
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Det bidrar till att sänka kostnaden, mindre el behöver ju (sommartid) köpas in från nätet. När jag läste trådstarten mer noggrant så anges att elanslutning kommer finnas. Så alla off-grid-idéer kan vi begrava.
Om du menar direktverkande solel med växelriktare så har jag svårt att se hur det skall fungera smidigt i en sådan här situation. Både dra i el, sätta upp solceller och fbr-toa är trots allt en stor kostnad för ett stället för man inte kommer bo permanent. Lämpligare att bara dra fram el istället för att hålla på strula med solceller för en toalett som i bästa fall bara kan drivas dagtid och under rätt förhållanden. Det är iaf mina 50 öre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in